Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare


Esspe

Recommended Posts

Intressant reportage från DW.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Intressant reportage från DW.

 

 

@Soengsang s polare från hembygden är med 😉

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att filmen visar hur verkligheten ser ut för väldigt många bärplockare.

Hemma innan avresan är dom fulla av förväntan men efteråt är dom besvikna på hur lite dom får med sig hem.

Om dom tjänar 40000Thb netto under vistelsen  som tar 3 månader totalt så, är det marginellt över vad många tjänar hemma i Thailand. Problemet är att dom flesta kommer från områden, där inget alternativ finns.

 

Den största skammen är, att Svenska myndigheter ar satt upp lagar och bestämmelser, så det är omöjligt för en privatperson att hjälpa någon att komma hit, utan att behöva satsa 70 000 Thb.

 

Jag har många gånger fått frågan, om jag kan hjälpa en Thai till Sverige för bärplockning.

Hitintills har jag vägrat .

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev born41:

Jag tror att filmen visar hur verkligheten ser ut för väldigt många bärplockare.

Hemma innan avresan är dom fulla av förväntan men efteråt är dom besvikna på hur lite dom får med sig hem.

Om dom tjänar 40000Thb netto under vistelsen  som tar 3 månader totalt så, är det marginellt över vad många tjänar hemma i Thailand. Problemet är att dom flesta kommer från områden, där inget alternativ finns.

 

Den största skammen är, att Svenska myndigheter ar satt upp lagar och bestämmelser, så det är omöjligt för en privatperson att hjälpa någon att komma hit, utan att behöva satsa 70 000 Thb.

 

Jag har många gånger fått frågan, om jag kan hjälpa en Thai till Sverige för bärplockning.

Hitintills har jag vägrat .

 

Born41

Håller med dig i flera utalande.Men i många fall så har du rätt i min synvinkel iaf. Men 40 k i överskott är i dagsläget inte fy skam med tanke på hur det ser ut I landet (flera länder I omgivningen)bättre å ha nada? Eller kämpa på för det man kan få?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Enis:

@Soengsang s polare från hembygden är med 😉

 

enis

Och väldigt många han har anställda kommer från grannbygden i Soengsang...

Känner till några, och de tjänar betydligt bättre än så där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom dom kommer tillbaka år efter år så måste det ju vara lönt för dom. Reportaget är tydligen från ett dåligt bärår dessutom. 40k netto är ju faktiskt 3-5 månadslöner beroende på vad man jämför med. Iofs jobbar dom ju betydligt mer än en vanlig arbetsvecka. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev born41:

Jag tror att filmen visar hur verkligheten ser ut för väldigt många bärplockare.

Hemma innan avresan är dom fulla av förväntan men efteråt är dom besvikna på hur lite dom får med sig hem.

Om dom tjänar 40000Thb netto under vistelsen  som tar 3 månader totalt så, är det marginellt över vad många tjänar hemma i Thailand. Problemet är att dom flesta kommer från områden, där inget alternativ finns.

 

Den största skammen är, att Svenska myndigheter ar satt upp lagar och bestämmelser, så det är omöjligt för en privatperson att hjälpa någon att komma hit, utan att behöva satsa 70 000 Thb.

 

Jag har många gånger fått frågan, om jag kan hjälpa en Thai till Sverige för bärplockning.

Hitintills har jag vägrat .

 

Born41

Var det inte två månader?

 

Vad är det för regler som gäller?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev burrabus:

Stackare mycket svårt arbete man vet ju aldrig om det är ont eller gott om bär

Vad då stackare, finns många i Sverige som tjänar sämre, på Svenska arbetsplatser.....

Eftersom flera kommer tillbaka år efter år, så kan de ju inte vara så illa!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Var det inte två månader?

 

Vad är det för regler som gäller?

Om man räknar med förberedelsetid,restid och hemkomsttid blir det 3 månader.

Om jag är rätt underrättad, så måste bärplockarna gå via ett företag i Thailand, som garanterar deras inkomst,vilket bekräftas i filmen med ett skenkontrakt. Dessa företag tar ockerpriser för sina tjänster och biljetter. Jag har hört summor på 75 000 Thb nämnas, och många tar lån av diverse lånehajar till ockerräntor. Är det ett dåligt bärår så går dom back och då tar lånehajarna det som låntagaren satt i pant, t.ex. landområde.

 

Hela upplägget är ett hopkok av regeringen och LO för att få bort lönedumpning.

En bieffekt blir, att jag som svensk privatperson, inte kan hjälpa mina vänner att komma hit och plocka bär,dom kan ju bo hos mig och slippa hyreskostnad, billig bil samt laga sin mat i mitt kök.Detta upplägg skulle ge dom bättre netto, men myndigheternas rädsla för lönedumpning och människohandel sätter stopp för detta.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev born41:

Om man räknar med förberedelsetid,restid och hemkomsttid blir det 3 månader.

Om jag är rätt underrättad, så måste bärplockarna gå via ett företag i Thailand, som garanterar deras inkomst,vilket bekräftas i filmen med ett skenkontrakt. Dessa företag tar ockerpriser för sina tjänster och biljetter. Jag har hört summor på 75 000 Thb nämnas, och många tar lån av diverse lånehajar till ockerräntor. Är det ett dåligt bärår så går dom back och då tar lånehajarna det som låntagaren satt i pant, t.ex. landområde.

 

Hela upplägget är ett hopkok av regeringen och LO för att få bort lönedumpning.

En bieffekt blir, att jag som svensk privatperson, inte kan hjälpa mina vänner att komma hit och plocka bär,dom kan ju bo hos mig och slippa hyreskostnad, billig bil samt laga sin mat i mitt kök.Detta upplägg skulle ge dom bättre netto, men myndigheternas rädsla för lönedumpning och människohandel sätter stopp för detta.

 

Born41

Och värre lär det bli för nu vill tydligen skattemyndigheten att skatten på deras inkomster skall betalas i Sverige, såg siffran 25 %, vem som skall leverera in den framgick inte av reportaget. Tror att det är bäst att bunkra upp lite lingonsylt om detta blir verklighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blåbär finns det gott om i alla fall här i Västerbotten. Frugan plockade, rensade i 8 timmar och sålde sen för 4500 bath.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fritz:

Blåbär finns det gott om i alla fall här i Västerbotten. Frugan plockade, rensade i 8 timmar och sålde sen för 4500 bath.

Tror filmen gjordes förra hösten. Då var det kanske ont om det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...