Jump to content
IGNORERAD

Bankkort i Thailand


Nypan

Recommended Posts

Kopia från Thaikonsult .se Bra info tycker jag kopia nedan.::

Så mycket kostar uttaget utomlands!

Kreditkort dyrast

Rent generellt kan man säga att kontantuttag i automat med ett kreditkort

är dyrare än om det är ett bankkort där pengarna dras från kontot direkt.

Tar du till exempel ut thailändska bath i Phuket eller amerikanska dollar i

Miami får du betala 5 procent för detta om du använder ditt Eurocard.

På Eurocard sticker man inte heller under stolen med att kortet är ett av

de dyrare vid uttag utomlands.

- Man kan inte jämföra Eurocard med ett vanligt bankkort. Vi erbjuder en

mängd tjänster som du inte får med ett vanligt bankkort. Det är en dyrare

produkt helt enkelt, säger Eurocards informationschef Kerstin Ottosson.

Men även storbankerna har dyra kort. Swedbanks Mastercard med kredit har

till exempel en total avgift på 4,5 procent.

Kort utan uttagsavgifter

Väljer du istället ICA Bankens Mastercard med eller utan kredit blir

avgiften 0 procent. ICA Bankens kort är också de enda i vår jämförelse som

inte har några extra avgifter alls utomlands.

- Vi vill att våra kunder ska röra sig fritt och använda kortet utan att

drabbas av konstiga avgifter. Att vi inte har några avgifter är helt enkelt

ett sätt för oss att locka kunder. Allt fler inser också fördelarna med ett

kort utan dolda avgifter utomlands, säger Bo Lagergren, marknadschef på Ica

Banken.

Kreditkortet GE Moneybank Mastercard har inte heller uttagsavgift eller

valutaväxlingspåslag. Däremot får du direkt betala ränta på uttagsbeloppet

innan fakturan är betald.

Läs vidare här:

http://www.privataaffarer.se/nyheter/200910/sa-mycket-kostar-uttaget-utomlands/index.xml

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Tack för denna sida

Jag har tidigare haft kort i Bangkok B (1988) Då var det inga problem att få kortet Uppvisande av S pass och adress i Thailand Skrev då adressen hos den vi bodde hos ( ej hotell) Jag undrar hur det är nu Lönar det sig att ha Thai ATM kort Man slipper ju de 150 Bathen men pengarna ska ju in på kortet oxå Är det svårt att få kort nu Har bra adress ej hotel utan TGF´s adress

Bofferolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Så här gjorde jag själv.Kopia från mitt tidigare inlägg, vill du läsa mer så sök på bankkort här på forumet.

Hej !

Var i Thailand för ett par veckor sedan och tänkte jag skulle öppna konto i någon bank.

Men det gick inte så bra, för jag ville ha internetkonto så jag kan se mitt saldo mm.

Flera banker nekade mej internet, då jag inte hade A-O visa och fast adress.

Fick då tips om denna bank

http:\\www.kasikornbank.com

Vid besöket blev jag mottagen med öppna armar och ett supertrevligt bemötande, hade bara med mig mitt pass som id inget annat.

15 min senare hade jag bankbok med 500 tbh insatt AM-kort som jag sedan gick och stoppade i automaten så det aktiverades, samt att jag kunde välja en egen ny cod.

Internet kostade 300tbh som dom sedan dagen efter fanns på min mail med alla uppgifter om in loggning.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasikorn internetbank funkar klockrent, har inte haft några problem att logga in där.Kan även göra transaktioner till andra konton. :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå Thaibank med kort, men det duger bara till ATM, att handla för det går icke, även om det finns slantar på kontot. Hmmmm, använder i.o.för sig ICA mestadels men man vill ju lixom känna sig Thai ibland. :wai:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Öppnade förra året ett konto på Siam Commersial bank, Promenerade bara in på kontoret i HuaHin (Nya köpcentret).

Efter en kvar var allt klart inkl internetbank. Hade bara vanligt 2 månaders visum.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppnade förra året ett konto på Siam Commersial bank, Promenerade bara in på kontoret i HuaHin (Nya köpcentret).

Efter en kvar var allt klart inkl internetbank. Hade bara vanligt 2 månaders visum.

hf

Men nu skojar du väl med oss...eller menar du på fullt allvar att det bara tog en kvart ? ohmy.gif Grattis i så fall !!!! great.gif

Mvh Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Fritz !

Det tog 15 min. på banken som ligger på Pattaya Thai

Klockrent, angav mitt hotel som adr,hade bara 30 dagar visa och passet.

Mycket trevlig personal.

Maitan ! Tack för pratstunden det var trevligt.

Nypan är nu snart på väg igen.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Fritz !

Det tog 15 min. på banken som ligger på Pattaya Thai

Klockrent, angav mitt hotel som adr,hade bara 30 dagar visa och passet.

Mycket trevlig personal.

Maitan ! Tack för pratstunden det var trevligt.

Nypan är nu snart på väg igen.

Nu blir jag avundsjuk. Vid mitt besök på en bank på Pattaya Tai fick jag nobben trots att jag hade ett ettårsvisa. Det var för lite tid kvar sa man trots att jag väl hade ca: 60 dar kvar. Besökte senare ett av Siams mindre kontor på Soi Buakau så var det inga problem men minns att jag fick skriva min namnteckning på så många papper att jag fick träningsvärk. Man är ju inte direkt van skriva autografer om man säger, tyckte själv att det tog en evighet. Men slutet gott i alla fall, jag fick öppna ett konto och personalen är hur trevlig som helst.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppnade konto med visakort och internetbank på Kasikorn Bank i Central festival Pattaya

för några veckor sen. Tog ca 15 min, smidigt utan problem!:great:

Kostar 400 bath om året.

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för avgifter för att föra över pengar pengar från, t ex swedbank till kasikorn bank, om man har kort där.

Med internetbank på båda bankerna borde det vara smidigt att sköta.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Överföring med swedbanks internetbank (internationell betalning)avseende betalning till land utanför EU/ESS oavsett valuta är kostnaden 50 skr. Tillkommer kostnad för banken i Thailand om du väljer att mottagaren ska stå för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överföring med swedbanks internetbank (internationell betalning)avseende betalning till land utanför EU/ESS oavsett valuta är kostnaden 50 skr. Tillkommer kostnad för banken i Thailand om du väljer att mottagaren ska stå för det.

Det låter bra!

Men till vilken valuta kurs?

Vid all växling i Sverige förlorar man.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra!

Men till vilken valuta kurs?

Vid all växling i Sverige förlorar man.

pigge01

Vi för alltid över pengar från Handelsb-SiamC kostar via internet 40:- & Siam tar 300B = 100:-/Skr.

Man fölorar väl nåra ören på att inte växla i Thailand men har alltid haft mycket bättre kurs

än Forex tex.

Har även både Visa & Master anslutet till kontot fungerar kanon.

Mvh Svampen.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Har ju provat runt lite där också.

Skickar normalt från Swedbank till både SCB och Bangkok bank (Frugan har konto där med internetbank)

Swedbank tar 50:- , Sedan drar dom 200 till 500 THB på banken i Thailand. Tror det är ett % tal med min och max.

Har kommit fram till att man alltid skall säga att mottagaren betalar avgiften i Thailand. Annars drar den svenska banken 200:- vilket ju är mer än 500 THB.

Sedan skall man alltid skicka Svenska kronor. Så växlingen sker i Thailand. Det kan skilja 15 thb i kurs.

Man brukar få ca 7 öre under interbank kurs enligt Oanda.

http://www.oanda.com/convert/classic?margin_fixed=2&expr=THB_USD&lang=en&pref_list=USD_GBP_DKK_DEM_SEK_THB&menu_rows=7&date_fmt=us&exch=SEK_USD (lägg in 1000 kr och dessutom Interbank istället för 2%.

Idag skulle det innebära ca 4,85.

Kom också ihåg att det blir kursen som är den dag växlingen sker vilket ju normalt är 2-3 dagar efter man skickat pengarna.

Just nu bryr jag mig inte så mycket om avgifterna för vi bygger hus i Thailand och skickar man 100 000:- på en gång blir ju avgiften på 50:- resp 500 thb bara marginell. Å andra sidan är kursen viktigare. 15 öre på ger ju 15000 thb mera.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...