Jump to content
IGNORERAD

Kraftig sankning av huspriser inom 1-2 ar


khun-petch

Recommended Posts

Detta ar helt min egen bedomning efter att ha sett mycket av den byggnation som finns iHua-hin Cha-aam omradet.

T.o.m.har i petchaburi ar det problem.Nar jag flytta hit for drygt 2 ar sedan var 3 av 9 redan salda varav jag

hyr ett.Det ar 3 salda nu ocksa.Jag ar ingen expert sa tanken med traden var att hora manga asikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert inom området, men det jag har hört från både thai och bosatta faranger är att de som spekulerar i bostäder och mark oftast är väldigt rika och därmed kan vänta ut marknaden till dess fördel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju varit en skenande prisbild i många år nu så rimligen borde väl priserna backa nån gång.En bubbla som liknande den i Sverige borde ligga inom synhåll.I pattis är det ju fantasipriser liksom i Bangkok men så är det mycket osålt/outhyrt och flera är väl de objekt som inte kommit längre än till ett ofärdigt skal med blåsta drömmar för många faranger :diablo: tillika blåsta investeringar/handpenningar.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg för ett par år sen en lokal på klangen som stod tom väldigt länge, jag frågade min dåvarande flickvän om hon kunde höra sig för om denna fastighet och det gjorde hon... Anledningen till att det var tomt var att kee money var så mycket som 400.000 bath per år och utöver det 20.000 i månadshyra.. Och pruta kom inte på frågan då det var någon som var snuskigt rik som ägde byggnaden och därmed väntade på en kärlekskrank och rik farang som kunde betala för sig.. Förmodligen den omtalade thailogiken... Men i detta fall framgångsrikt då jag har sett flera blinda faranger kastat sig på detta kontrakt med drömmar som gått i kras...

Link to comment
Dela på andra sajter

Husen är ju ofta värt lite i förhållande till marken, i Hua Hin var det ju fullt med obebodda hus efter förra krisen, eftersom marken förväntades stiga i värde så var ingen intresserad av att sälja, däremot kunde man ju som farang hyra ett hus för en struntsumma, det var samma pris för ett helt år som för två månader. Så ska man hyra så finns det nog förhandlings utrymme framöver, sen beror det ju på vem som säljer, faranger med alla dessa tvivelaktiga markavtal lär nog inte få många bath om de försöker sälja, om det ens går att sälja utan att avtalen förfaller..

Men annars tror jag inte på några prissänkningar om inte det blir bra mycket värre kris än nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Somliga kanske har pengar men i de flesta fall ska man betala innan huset ar fardigt.Det ska man aldrig gora men

jag vet en dam fran Storbritannien som betalt ca.10 miljoner bath for nagra ar sen och huset ar inte paborjat.

Hon kommer aldrig att fa nagra pengar och han hette Mac.Donald :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag kanske kan tanka mig att kopa om 5 ar.Precis som manga av er skrivit sa vantar manga pa battre tider

Visserligen kommer det miljoner turister men bara en liten del av dem kan tanka sig att kopa ett hus.Visst

detade ar sorgligt men trosten ar att det ar manga vasterlandska lycksokare som blir drabbade

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, men hur tänkte khun-petch när han starade tråden under "Resa till Sverige"???

Priserna borde rasat redan, men det verkar som om teflonlandet klarar krisen rätt bra!

Valutan e åtminstone på rätt väg! Får se om huspriserna följer.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv haft funderingar kring detta men efter att lyssnat på Thailogiken så har jag kommit till samma slutsats som en del av Er andra, man sitter på marken som kommer att gå upp, räntekostnaderna/förlusten är ju försumbara i LOS så det spelar lixom ingen roll om marken "bara" går upp med 15-20% på en, låt oss säga 10 årsperiod, det blir ändå vinst i slutänden.

Har några i våra ögon hårresande exempel där jag bor, istället för att ens försöka hyra ut låtem man hus och trädgård förfalla helt, marken är det enda reella värdet så övrigt skiter man totalt i, till några grannars fasa eftersom ödehus drar till sig allehanda ohyra. (såg en rätt biffig orm slingra sig in genom staketet häromdan).

Många har den uppfattningen att det för tillfället är rätt tid att starta exploateringar här i Udon eftersom staden växer så det knakar, tyvärr inte ekonomin just nu, men man väntar på boomen. Kan tänka mig att mycket av landet har samma tankegångar. Vi tänker ju lixom inte riktigt lika så för en som sysslat med lite affärsverksamhet ter sig detta handlande fullständigt uppåt väggarna, men vadå...MAIPENRAI.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffror från DI.

------------------------------------------------

Fastighetspriser i några utvalda länder, andra kvartalet 2009

Land 12 månaders prisförändring (%)

Norge - 4,5

Thailand - 7,0

Hongkong - 7,4

Spanien - 7,7

Danmark - 12,5

------------------------------------------------------------

Som vanligt, är väl de lokala avvikelserna så stora, att det är vanskligt att uttala sig kategoriskt. Kanske kan det ändå ge en viss vägledning om vad som har hänt i alla fall.

Det är väl i princip bara i Sverige som fastighetspriserna går upp. Med ytterligare 100 friska miljarder till banksystemet som söker sin placering, så torde börsen och fastighetsmarknaden kunna fortsätta upp lite till innan det spricker.

jap.gif

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Priserna borde rasat redan, men det verkar som om teflonlandet klarar krisen rätt bra!

Valutan e åtminstone på rätt väg! Får se om huspriserna följer.

MVH Tommy

Hej Tommy!

Jag vet inte hur den sammantagna prisbilden ser ut, men jag vet att det är ett flertal hus till salu i Pattayaområdet med priser som ligger 10-30% lägre än för ett år sedan.

MVH

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive..

Vet Du om det är enbart faranghus, alt, Thaiägda eller är det en genomgående trend.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive..

Vet Du om det är enbart faranghus, alt, Thaiägda eller är det en genomgående trend.

Baa

De hus jag känner till är faranghus.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det rimmar ju liksom inte med Thailogiken, då hade man nog höjt priset istället eftersom det kostat en del den tid det stod tomt. :whistle:

Har hört av en kompis som av hälsoskäl är tvungen att söka sig härifrån att det är inget vidare drag på husmarknaden här i Udon heller, han blir nog tvungen att skänka sina ganska exclusva möbler till ev. spekulant för bli intressant som objekt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nybyggnation av faranghus i Pattayaområdet har, i princip, upphört helt.

Däremot pågår det en ganska omfattande nybyggnation av thaihus, s k townhouse (radhus) med 2-4 våningar.

Priserna ligger runt 800 000 - 1 300 000 B/enhet och med lockande finansiering för thaiarna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog priserna har nått sin botten nu, som många har påpekat så har ju huset i sig oftast väldigt lite värde i forhållande till marken så det finns ingen anledning for developers att rea ut husen bara for att det är en tillfällig nedgång i världsekonomin eller ett tillfälligt overutbud av hus/condos

Utan att ha någon kunskap om fastighetsmarknaden så kan jag med 99% säkerhet säga att ett hus i en turistort i Thailand kommer kosta 2-3 gånger mer (i reella pengar) om 10-15 år än den gor idag.

Om 10-15 år finns det nästan 3 miljarder Chindier och många av dem, 100-tals miljoner, kommer ha en kopkraft som är minst i paritet med vår. Ett litet hus i Hua Hin for 10 miljoner Baht kommer ses som en mycket beskedlig investering for att komma bort från Chindias fororenade storstäder.

Bland thailändska Hi-So's är det sedan ett par år tillbaka Khao Yai (runt Pak Chong) som gäller. En landplätt och ett litet hus for 30 miljoner Baht anses som en bra investering när temperaturen i Bkk stiger och en massa ocivilserade Faranger flyttar till kusten smile.gif .

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Nybyggnation av faranghus i Pattayaområdet har, i princip, upphört helt.

Däremot pågår det en ganska omfattande nybyggnation av thaihus, s k townhouse (radhus) med 2-4 våningar.

Priserna ligger runt 800 000 - 1 300 000 B/enhet och med lockande finansiering för thaiarna.

Ok Jive, så priserna har sjunkit?

Att köpa ett Townhouse/Radhus för ca 1.000.000 är nog inte så dumt, det är ju ungefär vad en bil kostar, och huset håller nog sitt värde betydligt bättre!

Köpte vårt i Bkk för snart 4 år sedan, vi betalte 800.000 (plus ett par renoveringar), i dagarna har grannen satt ut sitt till försäljning för 2.2miljoner :dance1: , och det är i rätt dåligt skick (dock ej sålt ännu).

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nybyggnation av faranghus i Pattayaområdet har, i princip, upphört helt.

Däremot pågår det en ganska omfattande nybyggnation av thaihus, s k townhouse (radhus) med 2-4 våningar.

Priserna ligger runt 800 000 - 1 300 000 B/enhet och med lockande finansiering för thaiarna.

Hej där. Jag bor i ett område i S Pattaya med en salig blandning av både vanliga radhus och thownhouses. Dom husen som är lediga till uthyrning är så vitt jag sett alla townhouses. Jag har också observerat ett antal hotellbyggnationer som pågår i närheten. Man kan lugnt konstatera att det finns optimister i branchen cool.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att köpa ett Townhouse/Radhus för ca 1.000.000 är nog inte så dumt, det är ju ungefär vad en bil kostar, och huset håller nog sitt värde betydligt bättre!

Blir man inte indragen i någon sorts samfällighet, om man köper ett sådant hus? Kan inte värdet påverkas av hur fastighetens gemensamma yttre underhålls och hur ev. andra gemensamheter sköts?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blir man inte indragen i någon sorts samfällighet, om man köper ett sådant hus? Kan inte värdet påverkas av hur fastighetens gemensamma yttre underhålls och hur ev. andra gemensamheter sköts?

jap.gif

Jo jag antar att det kan vara så, om man köper i ett sånt där "inhägnat område".

Har sett områden med radhus och villor som är nästan färdiga, och har varit så i många år, pengarna tog slut, eller alla husen har inte blivit sålda ännu.

Men om man som vi köper ett hus i ett väletablerat område, färdig byggt sedan länge, där vi äger marken själva och kan sälja när vi vill, så tror jag inte man behöver oroa sig, för vad grannarna gör, Thai verkar inte bry sig så mycket.

Observera att jag inte bor i nåt flott villa-getto, utan i ett helt vanligt thai-bostadsområde, på gränsen till väldigt enkelt, smådyrt på grund av sitt hyfsade läge.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy! Säkert rätt som du skriver, då du tydligen bor i friliggande villa. Trodde först att du bodde i Townhouse/radhus och där har man väl viss gemensam "vårdnad" av själva huskroppen om inte annat.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag antar att det kan vara så, om man köper i ett sånt där "inhägnat område".

Har sett områden med radhus och villor som är nästan färdiga, och har varit så i många år, pengarna tog slut, eller alla husen har inte blivit sålda ännu.

Men om man som vi köper ett hus i ett väletablerat område, färdig byggt sedan länge, där vi äger marken själva och kan sälja när vi vill, så tror jag inte man behöver oroa sig, för vad grannarna gör, Thai verkar inte bry sig så mycket.

Observera att jag inte bor i nåt flott villa-getto, utan i ett helt vanligt thai-bostadsområde, på gränsen till väldigt enkelt, smådyrt på grund av sitt hyfsade läge.

MVH Tommy

Jag och frugan håller på och kollar efter hus i Pattaya och vi vill troligtvis inte heller bo i ett 'flott villa-getto'. Frågan är i vilket område man skall slå ner bopålarna?

Ni som redan bor i hus i Pattaya, vilka områden skulle ni rekommendera?? Vilka är dyrast resp billigast? Tommy du skriver att du bor smådyrt pga hyfsat läge, vill du specificera lite noggrannare? (Jag menar inte att du behöver skriva ut din adress här utan bara ungefär vilken del av stan.)

Som jag känner just nu så vill jag nog ha ett hus i södra Pattaya på 'rätt' sida om Sukhumvit, men detta kan ju ändras...

Jo förresten, har ni köpt hus eller ni hyr??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan håller på och kollar efter hus i Pattaya och vi vill troligtvis inte heller bo i ett 'flott villa-getto'. Frågan är i vilket område man skall slå ner bopålarna?

Ni som redan bor i hus i Pattaya, vilka områden skulle ni rekommendera?? Vilka är dyrast resp billigast? Tommy du skriver att du bor smådyrt pga hyfsat läge, vill du specificera lite noggrannare? (Jag menar inte att du behöver skriva ut din adress här utan bara ungefär vilken del av stan.)

Som jag känner just nu så vill jag nog ha ett hus i södra Pattaya på 'rätt' sida om Sukhumvit, men detta kan ju ändras...

Jo förresten, har ni köpt hus eller ni hyr??

/ Joe

Hej..Jag hyr ett möblerat radhus med 2 sovrum i Södra Pattaya. Blandad befolkning med falanger och rena thaifamiljer i området. Enkel standard men när priset är 10.000 bath/månad så är jag helnöjd. Området ligger mellan 3:d road och Soi Buakau. Verkar finnas en del ledigt men mest thownhouses som är större och dyrare. Skicka mig ett pm om du vill ha mer info.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...