Jump to content
IGNORERAD

Migrationsverket


scorpio63

Recommended Posts

Det var ett tag sedan jag gjorde något inlägg här men nu var jag bara tvungen att skriva av mig lite av ren frustration på grund av migrationsverket.

Ni som träffat mig har även träffat den kvinnan jag dom senaste 3 åren har firat jul och nyår ihop med, sista året i Sverige.

Tänkte att det här bör ju gå smidigt då alla dokument är ok då foton och allt annat dom kan kräva för att ge henne att komma för att bo med mig under en längre period eller mer.

Nääää, varför skulle det vara smidigt?

Det började ju bra, hon lämnade in alla papper på ambassaden den 4 februari och fick intervju den 13 februari, hoppades då på att det skulle fortsätta att gå snabbt då jag hade sänt

alla dokument som senare borde skickas in som lönespecar boendeförhållanden och dyl.

I mitten av Maj kom ett brev om att min vän hade sökt uppehållstillstånd och att jag måste skicka in dokument innan 1 Juni annars skulle dom ta beslut med det dom hade fått.

Positivt tyckte jag då, skickade in allt uppdaterat en gång till tillsammans med det dokumentet dom ville och trodde att det skulle lösa sig snabbt.

Näää,

Tystnad från myndigheter.

Mail till Migrationsverket: Jag undrat om vi fått någon handläggare på ärende xxxxxxx

     Svar: Handläggare tilldelas så fort du för ett ärendenummer, har du fler frågor så kan du hitta svar på vår webbsida.

Några mail senare med samma goddag yxskaft svar så ringer jag, och sitter ca en timme i kö innan jag får svar.

Förklarar vad jag undrar över och får till svar att eftersom min vän ska flytta hit så är det massor som måste kollas och man måste få svar på alla 

förfrågningar innan man kan ta ett beslut, men det ser bra ut hitintills.

Men frågar jag, det gäller ett 2 årigt uppehållstånd och hon har varit här i 6 månader utan problem på turistvisum, vad är problemet med att släppa in henne och kolla

under tiden då hon är här?

Så kunde man inte göra.

Mail 5, Har vi fått någon ANSVARIG handläggare på ärende XXXXXX och hur kan jag få kontakt med den personen i så fall?

      Svar: alla handläggare som tilldelad till ärendet är ansvariga, beslutande handläggare tilldelas sist i processen, har du fler frågor så kan du hitta dom på vår webbsida.

Nu höll jag på att bli tokig, det känns som sist då jag försökte anställa en Thailändare till vår firma. Handläggaren krävde att jag mailade ett par dokument, jag skickade samma dag och väntade.

och väntade.

och väntade.

Ringde till slut upp och undrade, fick till svar att hon hade ju inte tid att kolla alla mail hon fick in.

Nu har jag mailat och undrar om vi fått någon BESLUTANDE handläggare på vårt ärende. Inget svar än på en vecka.

Jag undrar om det inte hade varit bättre om hon skaffat ett fusk id, tagit Finnair och slängt fuskpasset i en papperskorg som alla andra, då hade hon varit flykting med full garantiperson och efter

ett tag kunnat ta hit sina ( valfria hittepå släktingar) på skattebetalarnas bekostnad.

 

OK, nu har jag skrivet av mig.

Fan va livet e gott, inga problem:-):-)

 

 

 

 

 

 

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    39

  • andrejsdenruskige

    27

  • scorpio63

    6

  • Nineteen68

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

53 minuter sedan, skrev scorpio63:

Det var ett tag sedan jag gjorde något inlägg här men nu var jag bara tvungen att skriva av mig lite av ren frustration på grund av migrationsverket.

Ni som träffat mig har även träffat den kvinnan jag dom senaste 3 åren har firat jul och nyår ihop med, sista året i Sverige.

Tänkte att det här bör ju gå smidigt då alla dokument är ok då foton och allt annat dom kan kräva för att ge henne att komma för att bo med mig under en längre period eller mer.

Nääää, varför skulle det vara smidigt?

Det började ju bra, hon lämnade in alla papper på ambassaden den 4 februari och fick intervju den 13 februari, hoppades då på att det skulle fortsätta att gå snabbt då jag hade sänt

alla dokument som senare borde skickas in som lönespecar boendeförhållanden och dyl.

I mitten av Maj kom ett brev om att min vän hade sökt uppehållstillstånd och att jag måste skicka in dokument innan 1 Juni annars skulle dom ta beslut med det dom hade fått.

Positivt tyckte jag då, skickade in allt uppdaterat en gång till tillsammans med det dokumentet dom ville och trodde att det skulle lösa sig snabbt.

Näää,

Tystnad från myndigheter.

Mail till Migrationsverket: Jag undrat om vi fått någon handläggare på ärende xxxxxxx

     Svar: Handläggare tilldelas så fort du för ett ärendenummer, har du fler frågor så kan du hitta svar på vår webbsida.

Några mail senare med samma goddag yxskaft svar så ringer jag, och sitter ca en timme i kö innan jag får svar.

Förklarar vad jag undrar över och får till svar att eftersom min vän ska flytta hit så är det massor som måste kollas och man måste få svar på alla 

förfrågningar innan man kan ta ett beslut, men det ser bra ut hitintills.

Men frågar jag, det gäller ett 2 årigt uppehållstånd och hon har varit här i 6 månader utan problem på turistvisum, vad är problemet med att släppa in henne och kolla

under tiden då hon är här?

Så kunde man inte göra.

Mail 5, Har vi fått någon ANSVARIG handläggare på ärende XXXXXX och hur kan jag få kontakt med den personen i så fall?

      Svar: alla handläggare som tilldelad till ärendet är ansvariga, beslutande handläggare tilldelas sist i processen, har du fler frågor så kan du hitta dom på vår webbsida.

Nu höll jag på att bli tokig, det känns som sist då jag försökte anställa en Thailändare till vår firma. Handläggaren krävde att jag mailade ett par dokument, jag skickade samma dag och väntade.

och väntade.

och väntade.

Ringde till slut upp och undrade, fick till svar att hon hade ju inte tid att kolla alla mail hon fick in.

Nu har jag mailat och undrar om vi fått någon BESLUTANDE handläggare på vårt ärende. Inget svar än på en vecka.

Jag undrar om det inte hade varit bättre om hon skaffat ett fusk id, tagit Finnair och slängt fuskpasset i en papperskorg som alla andra, då hade hon varit flykting med full garantiperson och efter

ett tag kunnat ta hit sina ( valfria hittepå släktingar) på skattebetalarnas bekostnad.

 

OK, nu har jag skrivet av mig.

Fan va livet e gott, inga problem:-):-)

 

 

 

 

 

 

 

Hur är det med synen nu då?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev audirs2:

Hur är det med synen nu då?

Synen är helt ok, har aldrig ångrat det jag gjorde.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kommer din fru från fel land, och hon ska heller inte bli försörjd av staten.

Och då är det jävligt svårt att få komma till Sverige.

Jag lider med er, jag tycker det är skit att Sverige släpper in pappers och passlösa,

då tar det ingen tid att få både lägenhet och bidrag

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev möljis:

Tyvärr kommer din fru från fel land, och hon ska heller inte bli försörjd av staten.

Och då är det jävligt svårt att få komma till Sverige.

Jag lider med er, jag tycker det är skit att Sverige släpper in pappers och passlösa,

då tar det ingen tid att få både lägenhet och bidrag

Det behövs ju inget bidrag och lägenhet, bara en rättighet att få komma hit och börja jobba.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev möljis:

Tyvärr kommer din fru från fel land, och hon ska heller inte bli försörjd av staten.

Och då är det jävligt svårt att få komma till Sverige.

Jag lider med er, jag tycker det är skit att Sverige släpper in pappers och passlösa,

då tar det ingen tid att få både lägenhet och bidrag

Vi förstår vilka länder du MENA r.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev audirs2:

Hur är det med synen nu då?

Fan va sorglig du är stackars karmajägare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så känner jag väl till denna väntan,, 

jävligt lätt att bli frustrerad och ilsk på de styrande. 

Tog min nuvarande o mig ca 18 månader innan det blev klart. Tyvärr så var dom lika saktfärdiga när det gällde förlängningen av UT,, ” bara” 9 månader.

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Om något är för bra för att vara sant brukar det notmalt inte vara sant.

Här ett bevis på motsatsen:

Vi gjorde en ansökan på nätet om förlängning av UT en månad innan 2-årsvisat gick ut.

Tro det eller ej, vi fick positivt besked samma dag som 2-års visa gick ut. Måste vara ett rekord på MIG.

Troligen pga minskad arbetsbelastning på MIG under rådande pandemi.  Så dom kan om dom vill.

Rauken-roll

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev RAUKEN:

Om något är för bra för att vara sant brukar det notmalt inte vara sant.

Här ett bevis på motsatsen:

Vi gjorde en ansökan på nätet om förlängning av UT en månad innan 2-årsvisat gick ut.

Tro det eller ej, vi fick positivt besked samma dag som 2-års visa gick ut. Måste vara ett rekord på MIG.

Troligen pga minskad arbetsbelastning på MIG under rådande pandemi.  Så dom kan om dom vill.

Går det inte att söka PUT efter 2-årsvisat, om inte hur lång förlängning får man? Vad är det man ska bifoga vid den ansökan? Utgår ifrån att det är en uppsjö med trams. Ska göra detta i slutet av januari...🤔

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev RAUKEN:

Om något är för bra för att vara sant brukar det notmalt inte vara sant.

Här ett bevis på motsatsen:

Vi gjorde en ansökan på nätet om förlängning av UT en månad innan 2-årsvisat gick ut.

Tro det eller ej, vi fick positivt besked samma dag som 2-års visa gick ut. Måste vara ett rekord på MIG.

Troligen pga minskad arbetsbelastning på MIG under rådande pandemi.  Så dom kan om dom vill.

Nä de har full upp, men det påverkar en del hur man är vid kontakten med dem.. Såklart även att de får in en korrekt ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nineteen68:

Går det inte att söka PUT efter 2-årsvisat, om inte hur lång förlängning får man? Vad är det man ska bifoga vid den ansökan? Utgår ifrån att det är en uppsjö med trams. Ska göra detta i slutet av januari...🤔

Man söker inte PUT, utan förlängt uppehållstillstånd. Normalt får man då PUT om alla villkor är uppfyllda, och man bor fortfarande med samma man som man gjorde för två år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev gst:

Man söker inte PUT, utan förlängt uppehållstillstånd. Normalt får man då PUT om alla villkor är uppfyllda, och man bor fortfarande med samma man som man gjorde för två år sen.

Oki 👍

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt är livet med Migrationsverket.

 

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har svaret kommit från det sista mailet i alla fall.

Det finns ingen beslutande handläggare utsedd till xxxxxxx, men vi arbetar så skyndsamt vi kan.

 

Jag är så förbannad på svenska regeringen och myndigheter så jag snart blir tokig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-26 at 16:59, skrev RAUKEN:

Om något är för bra för att vara sant brukar det notmalt inte vara sant.

Här ett bevis på motsatsen:

Vi gjorde en ansökan på nätet om förlängning av UT en månad innan 2-årsvisat gick ut.

Tro det eller ej, vi fick positivt besked samma dag som 2-års visa gick ut. Måste vara ett rekord på MIG.

Troligen pga minskad arbetsbelastning på MIG under rådande pandemi.  Så dom kan om dom vill.

Förlängning av ut spelar ju ingen roll hur lång tid det tar om man inte ska åka utomlands då man har rätt att stanna så länge man inte fått ett avslag.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev scorpio63:

Förlängning av ut spelar ju ingen roll hur lång tid det tar om man inte ska åka utomlands då man har rätt att stanna så länge man inte fått ett avslag.

Det är ju ett effektivt sätt att låsa in människor som är fria

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning till att det kallas Migränverket numera

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hade inte min vän varit aktiv i alla grupper som finns om visum så hade det legat på vänt än.

Nu finns det en blankett som man kan söka om man väntat längre än 6 månader

 https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa51/1583310884569/270011 Begäran om att avgöra ärende_sv.pdf

Vore det inte för den så var det ju fortfarande tvärstopp.

Vi ansökte om den, fick en timmes telefoninterviev och sedan beslut inom 3 dagar.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Hade inte min vän varit aktiv i alla grupper som finns om visum så hade det legat på vänt än.

Nu finns det en blankett som man kan söka om man väntat längre än 6 månader

 https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa51/1583310884569/270011 Begäran om att avgöra ärende_sv.pdf

Vore det inte för den så var det ju fortfarande tvärstopp.

Vi ansökte om den, fick en timmes telefoninterviev och sedan beslut inom 3 dagar.

 

HAr en vän som prövade med den... och fick som svar ni har inte en handläggare ännu

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev scorpio63:

Hade inte min vän varit aktiv i alla grupper som finns om visum så hade det legat på vänt än.

Nu finns det en blankett som man kan söka om man väntat längre än 6 månader

 https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa51/1583310884569/270011 Begäran om att avgöra ärende_sv.pdf

Vore det inte för den så var det ju fortfarande tvärstopp.

Vi ansökte om den, fick en timmes telefoninterviev och sedan beslut inom 3 dagar.

 

Grattis! Cirka 90% av de som begär avgörande får avslag, så det är ingen lösning man skall rekommendera vitt och brett. Men har man bara gjort sin hemläxa och läst på ordentligt så går det fint. 

 

Kul att det löst sig för er. 

 

En bra handläggare hade ni uppenbarligen. Att ni fick en intervju är egentligen inte vad reglerna säger. När man begär avgörande skall ärendet avgöras på de underlag som FINNS, så att de genomförde en intervju för att komplettera underlaget får verkligen ses som välvilja från handläggaren... som lätt kunde gett avslag, då intervju inte var genomförd och ärendet inte komplett.

 

Kul med bra handläggare, MIG får annars mest skäll, så kul med beröm!

 

De 90% som får avslag är uteslutande för att ärendet inte är komplett, så stort grattis till en bra handläggare!

 

 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Migrationsverket är ett skämt, deras telefon växeln öppnar kl 09.00, kl 09.01 ringde jag och fick besked att alla linjer till contaktcenter var upptagna och samtalet bröts med uppmaning att ringa senare. Alltså efter en minut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och lika värdelösa svar får man på meil, jag skrev imorse till dem:

Förvaltningsrätten har 2021-07-13 upphävt det överklagade beslutet och återförvisat

målet till Migrationsverket för fortsatt handläggning.

 

Jag undrar hur lång tid det tar att Migrationsverket har behandlat ärendet på nytt? Behöver vi/jag skicka in ytterligare nya bevis eller dockument till Migrationsverket, vi har ju lämnat in rätt omfattande redogörelse om vår relation, om tiden vi bott ihop i Thailand med inresestämplar som bevis, läkarutlåtande om förhinder för resor sedan nov. 2018, inkomst bevis från Försäkringskassan o pensionsförsäkringar mm Documenten finns bifogade i överklagan

 

Vill även göra Migrationsverket uppmärksam att det är ju omöjligt att ringa myndigheten, 09.01 ringde jag 0771-235 235 och då var alla handläggare/ linjer upptagna och samtalet bröts med uppmaning att ringa senare. Efter bara en minut att växeln öppnat???

 

Och svaret som i för sig kom rätt snabbt, samma dag.:

Hej,

Tack för ditt mejl. 

 

Det framgår att ärendet är återförvisat och Migrationsverket kommer att kontakta personen i fråga om ytterligare information efterfrågas, det är inte möjligt att ange någon specifik tid för beslut, vänligen avvakta.

 

 

 

Med vänlig hälsning Abil El Farran

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Amigo:

Migrationsverket är ett skämt, deras telefon växeln öppnar kl 09.00, kl 09.01 ringde jag och fick besked att alla linjer till contaktcenter var upptagna och samtalet bröts med uppmaning att ringa senare. Alltså efter en minut!

Inte så konstigt när de kanske bara kan ta emot 500 samtal sen är det fullt.

Då blir det en sån hänvisning.

Juste att du fick en uppmaning och inte bara några timmars väntan sen något annat …

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...