Jump to content
IGNORERAD

Migrationsverket


scorpio63

Recommended Posts

andrejsdenruskige
40 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag hade fel ang "begäran om att avgöra ärende". Tidigare brev om att boka tid för intervju hade ingenting att göra med den begäran utan var en vanlig fortsättning på processen. Jag trodde att det hade skickats pga min begäran om att avgöra ärendet men så verkar det inte vara alls.

 

Den 29. juli hade Migrationsverket avslagit begäran med motivering att det går inte få tid för intervju inom fyra veckor o därmed kan man  inte fatta beslut inom den tiden heller. Så nu har man spelat det kortet utan att vinna, eftersom man får begära avgörandet bara en gång under processen. Så ni som tänker göra samma, vänta tills ni har alla handlingar. Vilken fars hela systemet är, jag visste inte att det var ett argument att avslå begäran eftersom det inte finns tider hos ambassaden i BKK. Hela möjlighet att begära verkar vara ett sätt att förhala hela handläggning! Ingen jävla logik i systemet.

 

Vi får hoppas att beslut fattas snarast efter att Hon varit på intervju, är det nån som minns hur länge det dröjde efter intervjun till beslut?

beslut_om_avgora_arende.JPG

Där var Migrationsverket snälla med dig.
Man hade kunnat ta beslut på de uppgifter som inkommit och då hade hon fått ett "Nej".

Möjlighet att avgöra ärendet finns, men avgörelsen är inget du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    39

  • andrejsdenruskige

    27

  • scorpio63

    6

  • Nineteen68

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Där var Migrationsverket snälla med dig.
Man hade kunnat ta beslut på de uppgifter som inkommit och då hade hon fått ett "Nej".

Möjlighet att avgöra ärendet finns, men avgörelsen är inget du vill ha.

Allt finns redan inne, enda som saknas är intervjun o identifiering så. Och även vi vill ha ett avslut på saken, börjar bli stressande med alla papper, överklaganden, yttranden o väntetider.

 

Sen är det ju missuppfattning att ett avslag på begäran om att avgöra ärende skulle vara lika med avslag på ansökan på UT, det står ju i belsutet att: Handläggningen av ditt ärende fortsätter och Migrationsverket kommer att besluta när vi har all information som behövs [ör att avgöra ditt ärende.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
29 minuter sedan, skrev Amigo:

Allt finns redan inne, enda som saknas är intervjun o identifiering så. Och även vi vill ha ett avslut på saken, börjar bli stressande med alla papper, överklaganden, yttranden o väntetider.

 

Sen är det ju missuppfattning att ett avslag på begäran om att avgöra ärende skulle vara lika med avslag på ansökan på UT, det står ju i belsutet att: Handläggningen av ditt ärende fortsätter och Migrationsverket kommer att besluta när vi har all information som behövs [ör att avgöra ditt ärende.

Ja, du fick avslag på begäran…vilket var tur för din del. Hade du fått den godkänd så hade du fått ett nekat UT då inte alla handlingar finns tillgängliga och beslut tas på det grundlag som har inkommit Migrationsverket. 
 

Även jag har nyttjat begäran om att avgöra ett ärende. 
Jag kontaktade Migrationsverket och hörde mig för om det behövdes kompletteras innan jag skickade in begäran om avgörande. 
 

Hade Migrationsverket varit lite elakare så hade dem kunnat vara det och det bör man alltid ha med i beräkningen. 
Nu har du iofs bara slösat bort en ”genväg”. Kanske du skulle fråga lite innan du gör förhastade saker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte alls att man kan inte komplettera ansökan under de fyra veckorna som Migrationsverket har på sig efter godkänt begäran! Det kan bara inte vara så i rättsamhälle.


Nu är det bara att vänta igen på beslutet som vi hoppas kommer strax efter intervjun

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, du fick avslag på begäran…vilket var tur för din del. Hade du fått den godkänd så hade du fått ett nekat UT då inte alla handlingar finns tillgängliga och beslut tas på det grundlag som har inkommit Migrationsverket. 
 

Även jag har nyttjat begäran om att avgöra ett ärende. 
Jag kontaktade Migrationsverket och hörde mig för om det behövdes kompletteras innan jag skickade in begäran om avgörande. 
 

Hade Migrationsverket varit lite elakare så hade dem kunnat vara det och det bör man alltid ha med i beräkningen. 
Nu har du iofs bara slösat bort en ”genväg”. Kanske du skulle fråga lite innan du gör förhastade saker. 

Det är aldrig för sent att bli efterklok.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag tror inte alls att man kan inte komplettera ansökan under de fyra veckorna som Migrationsverket har på sig efter godkänt begäran! Det kan bara inte vara så i rättsamhälle.


Nu är det bara att vänta igen på beslutet som vi hoppas kommer strax efter intervjun

 

 

Visst kan man säkert. Man kan även göra intervjun i Sverige. 
Det finns en lag och sedan finns det en massa ”huvudregler”

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev rolba:

Det är aldrig för sent att bli efterklok.

Ju, jag får väl prova mig fram eftersom ingen verkar, antingen vilja eller kunna hjälpa i saken. Nu anser jag att det är fel skrivet o tolkat av Migrationsverket om de fyra veckorna, de anser att hela ärendet ska vara behandlat inom det tidsram, det borde vara så att ärendet börjas behandlas inom fyra veckor! Då skulle det vara rättvisare för ansökaren, vi kan ju inte veta vad som har menats i lagen?

 

Eftersom det tar längre än 4 veckor att få tid för intervjun/identifiering hos utlandsmyndigheten är ju hela möjligheten till begäran om avgörande helt värdelös i stort sett!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
19 minuter sedan, skrev Amigo:

Ju, jag får väl prova mig fram eftersom ingen verkar, antingen vilja eller kunna hjälpa i saken. Nu anser jag att det är fel skrivet o tolkat av Migrationsverket om de fyra veckorna, de anser att hela ärendet ska vara behandlat inom det tidsram, det borde vara så att ärendet börjas behandlas inom fyra veckor! Då skulle det vara rättvisare för ansökaren, vi kan ju inte veta vad som har menats i lagen?

 

Eftersom det tar längre än 4 veckor att få tid för intervjun/identifiering hos utlandsmyndigheten är ju hela möjligheten till begäran om avgörande helt värdelös i stort sett!

Det är väl inte lagens fel att du inte förstår den?

Hur kan Migrationsverket fatta ett beslut i ärendet när inte all dokumentation finns tillgänglig?

Fattar dom ett beslut med den tillgängliga dokumentationen så blir det ett avslag. 
 

Avgöran!!!! Inte ”börja jobba med det”

En riktigt stor skillnad om du frågar…vem som helst. 
Har du skickat in alla papper som Migrationsverket kräver och intervjun är gjord så kan du be dom avgöra ärendet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Amigo:

Ju, jag får väl prova mig fram eftersom ingen verkar, antingen vilja eller kunna hjälpa i saken. Nu anser jag att det är fel skrivet o tolkat av Migrationsverket om de fyra veckorna, de anser att hela ärendet ska vara behandlat inom det tidsram, det borde vara så att ärendet börjas behandlas inom fyra veckor! Då skulle det vara rättvisare för ansökaren, vi kan ju inte veta vad som har menats i lagen?

 

Eftersom det tar längre än 4 veckor att få tid för intervjun/identifiering hos utlandsmyndigheten är ju hela möjligheten till begäran om avgörande helt värdelös i stort sett!

Regeln om att man kan begära att ett ärende avgörs, att beslut tas i sakfrågan, har tillkommit för att myndighet inte ska kunna dra ut på och förhala ett ärende i all evighet. 

 

Som det var tidigare fanns inget man kunde göra för att få myndigheten att agera eller ta ett beslut. Man kunde anmäla till JO som eventuellt sa att det här har tagit lite lång tid men sen hände inget mer. Man kunde få vänta i åratal på ex ett bygglov.

 

När man nu begär att myndigheten ska ta beslut inom fyra veckor så får man ett beslut som man kan överklaga. Får man inget beslut i sak (dvs myndigheten säger att de kan inte kan besluta pga ex. bristfälliga underlag) så kan man överklaga det beslutet. Dvs överklaga beslutet att inte ta beslut i sak. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
25 minuter sedan, skrev Amigo:

@andrejsdenruskige
Du drar felaktiga slutsatser, tyvärr är du ute o cyklar, grovt. Bättre om du låter bli kommentera, felaktiga råd är det enda som du tillför, samt trams.

Nåja, det gick bra för min del när det söktes om UT och begäran om avgörande i ärendet.  
 

Hittills har det inte gått något vidare för dig varesig det gäller UT, internet och andra vardagliga saker som man kan ”råka ut för”. 
 

Du har ju redan missförstått hur begäran om avgörande fungerar och sedan påstår du att jag inte vet. 
Den enda som missleder någon är ju du och din tafatta hobbyjuridik. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev apknug:

Regeln om att man kan begära att ett ärende avgörs, att beslut tas i sakfrågan, har tillkommit för att myndighet inte ska kunna dra ut på och förhala ett ärende i all evighet. 

 

Som det var tidigare fanns inget man kunde göra för att få myndigheten att agera eller ta ett beslut. Man kunde anmäla till JO som eventuellt sa att det här har tagit lite lång tid men sen hände inget mer. Man kunde få vänta i åratal på ex ett bygglov.

 

När man nu begär att myndigheten ska ta beslut inom fyra veckor så får man ett beslut som man kan överklaga. Får man inget beslut i sak (dvs myndigheten säger att de kan inte kan besluta pga ex. bristfälliga underlag) så kan man överklaga det beslutet. Dvs överklaga beslutet att inte ta beslut i sak. 

Överklagar man avslaget så betyder det då att myndigheten ska ta beslut på det bristfälliga underlaget som finns och då blir väl inte UT godkänt?

 

Fast Amigo skulle ju kunna göra ett försök på den punkten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Migra måste ha ändrat bedömning av "Begäran om avgörande"

 

Även jag/vi använde den för två år sedan. Då var de tydliga med att när begäran skickas in, så avgörs ärendet inom fyra veckor, på de underlag som föreligger. 

 

Bara Googla på statistik om hur många som då fick avslag på sina ärenden. Så uppenbarligen har de justerat sitt tillvägagångssätt till ett mjukare. 

 

Förvaltningslagen som man hänvisar till i "Begäran om avgörande" var då tydlig om att ärendet skulle avgöras inte att Begäran kunde nekas. 

 

Så detta är väl ytterligare ett steg för att förenkla för alla välfärdsturister att få UT i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bars att gratulera Mr. Kokskåp att ännu en livlina kastats ut till honom... snart bara "50:50" och "Ring en vän" kvar. 

 

Kan man resa till Bangkok för intervju nu när landet är stängt och det är karantän mellan provinserna? 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
24 minuter sedan, skrev samet:

Migra måste ha ändrat bedömning av "Begäran om avgörande"

 

Även jag/vi använde den för två år sedan. Då var de tydliga med att när begäran skickas in, så avgörs ärendet inom fyra veckor, på de underlag som föreligger. 

 

Bara Googla på statistik om hur många som då fick avslag på sina ärenden. Så uppenbarligen har de justerat sitt tillvägagångssätt till ett mjukare. 

 

Förvaltningslagen som man hänvisar till i "Begäran om avgörande" var då tydlig om att ärendet skulle avgöras inte att Begäran kunde nekas. 

 

Så detta är väl ytterligare ett steg för att förenkla för alla välfärdsturister att få UT i Sverige. 

Är man påstridig och överklagar avslaget man fick, så tror jag nog att Migrationsverket mycket gärna avgör ärendet på de underlag som inkommit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu bedömer jag, att processen går snabbare utan att överklaga ännu en gång till förvaltningsrätten, senast var behandlingstiden ett år. Så under tiden hos förvaltningsrätten går ärendet inte vidare hos MIG.

 

Det går åka mellan Chonburi o BKK privat, än så länge, hur det är i slutet av september vet ingen i dags läge.

 

För oss hade det varit samma även om de hade avgjort ärendet, allt finns redan i ansökan o överklagan.

 

En skriver att intervjun kan göras i Sverige,  nej. Omöjligt att få visum under tiden ansökan ligger hos MIG. dessutom man ska vänta beslutet utanför Sverige, vet inte om det är tom utanför EU?

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Överklagar man avslaget så betyder det då att myndigheten ska ta beslut på det bristfälliga underlaget som finns och då blir väl inte UT godkänt?

 

Fast Amigo skulle ju kunna göra ett försök på den punkten. 

Det som kommer att hända är att förvaltningsrätten kommer att ålägga myndigheten att ta ett beslut. Myndigheten har utredningensskyldighet och ska begära in det som behövs för att kunna avgöra ärendet.

 

Syftet är att sätta press på myndigheten så de inte kan förhala i all evighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev Amigo:

Just nu bedömer jag, att processen går snabbare utan att överklaga ännu en gång till förvaltningsrätten, senast var behandlingstiden ett år. Så under tiden hos förvaltningsrätten går ärendet inte vidare hos MIG.

 

Det går åka mellan Chonburi o BKK privat, än så länge, hur det är i slutet av september vet ingen i dags läge.

 

För oss hade det varit samma även om de hade avgjort ärendet, allt finns redan i ansökan o överklagan.

 

En skriver att intervjun kan göras i Sverige,  nej. Omöjligt att få visum under tiden ansökan ligger hos MIG. dessutom man ska vänta beslutet utanför Sverige, vet inte om det är tom utanför EU?

Intervju kan göras i Sverige, men huvudregeln är att det görs utomlands. Man kan även söka från Sverige, men även där är huvudregeln att det söks från annat land. 
 

Då ärendet ska avgöras så får man inte vara i Sverige, men det räcker med att stå på andra sidan bron till Danmark, sitta på någon finsk kobbe eller kasta snöbollar på Galdhøpiggen. 
Men även det är en huvudregel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev apknug:

Det som kommer att hända är att förvaltningsrätten kommer att ålägga myndigheten att ta ett beslut. Myndigheten har utredningensskyldighet och ska begära in det som behövs för att kunna avgöra ärendet.

 

Syftet är att sätta press på myndigheten så de inte kan förhala i all evighet.

Absolut är det så. 
Om Migrationsverket måste ta ett beslut som är antingen ”Ja” eller ”Nej” och Migrationsverket inte har det underlag som behövs för att ge ett ”Ja” så bör resultatet bli att man inte får UT beviljat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Absolut är det så. 
Om Migrationsverket måste ta ett beslut som är antingen ”Ja” eller ”Nej” och Migrationsverket inte har det underlag som behövs för att ge ett ”Ja” så bör resultatet bli att man inte får UT beviljat. 

Visst, har aldrig uttalat mig om vilket utslag det blir. Men stalltipset är att se till att ärendet är komplett och att man man uppfyller kraven för ett ja, eller bifall, om man pressar fram ett beslut. Oberoende om det är ett UT eller ett bygglov.

 

Nu ska man teoretiskt inte kunna fastna hos nån nitisk handläggare som vägrar ta beslut för att han vill ha ens strandtomt eller thai kärring för sig själv i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Hittills har det inte gått något vidare för dig varesig det gäller UT, internet och andra vardagliga saker som man kan ”råka ut för”. 

Du vill hellre skriva om mig än ärendet!! Dåligt stil, aja baja

 

Som sagt, Du drar väldigt långtgående slutsatser om mig och mitt liv utan att känna alls mig eller min livsituation. Min åsikt är fortfarande att, kan man inte leverera en tjänst, bör man inte ta betalt för det heller, en stel inställning i dagens samhälle är inget vidare, det finns alternativ att välja på. Så min lilla insats är att aldrig köpa nåt från A3 eller Bredband2 eller rekommendera till nån annan heller. Jag överlever 250 SEK i månaden i 12 månader, för en tjänst som jag inte ens aktiverat men jag kommer använda varje tillfälle jag kan att svartmåla dem. Som jag gör just nu. Så undvik dessa företag. Oavsett avtal, förutsättningarna/livsituation kan förändras.

 

Vad gäller lägenheten, trodde aldrig att en kommunalt hyresbolag hyr ut en lägenhet som inte uppfyller myndigheters krav om standard, det finns faktiskt fortfarande nästan 50 000 bostader utrustade med kokskåp, visserligen är det mindre än 5 % av alla hyresbostäder men iallafall, det är inte på lägereld man lagar sin soppa, inte ens en trinett utan allt, vatten o avlopp är integrerat i fastigheten sen byggandet, troligen nån gång i -50 talet. Det står inte heller tydligt i gamla lagen att kokskåp inte godkänns, de skriver i beslutet att normalt anses inte koksåp uppfylla de minimikrav som MIG ställer för bostad. Vad är normalt och vad är onormalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
17 minuter sedan, skrev apknug:

Visst, har aldrig uttalat mig om vilket utslag det blir. Men stalltipset är att se till att ärendet är komplett och att man man uppfyller kraven för ett ja, eller bifall, om man pressar fram ett beslut. Oberoende om det är ett UT eller ett bygglov.

 

Nu ska man teoretiskt inte kunna fastna hos nån nitisk handläggare som vägrar ta beslut för att han vill ha ens strandtomt eller thai kärring för sig själv i alla fall.

Absolut medhåll. 
Så när damen inte har gjort intervjun så är det inte helt bra att skicka in begäran. 
Är allt i sin ordning och man helst har förhört sig om att Mig inte behöver några kompletteringsuppgifter, så är det faktiskt ok att pressa Migrationsverket lite. Det enda som återstår är egentligen formaliteter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev Amigo:

Du vill hellre skriva om mig än ärendet!! Dåligt stil, aja baja

 

Som sagt, Du drar väldigt långtgående slutsatser om mig och mitt liv utan att känna alls mig eller min livsituation. Min åsikt är fortfarande att, kan man inte leverera en tjänst, bör man inte ta betalt för det heller, en stel inställning i dagens samhälle är inget vidare, det finns alternativ att välja på. Så min lilla insats är att aldrig köpa nåt från A3 eller Bredband2 eller rekommendera till nån annan heller. Jag överlever 250 SEK i månaden i 12 månader, för en tjänst som jag inte ens aktiverat men jag kommer använda varje tillfälle jag kan att svartmåla dem. Som jag gör just nu. Så undvik dessa företag. Oavsett avtal, förutsättningarna/livsituation kan förändras.

 

Vad gäller lägenheten, trodde aldrig att en kommunalt hyresbolag hyr ut en lägenhet som inte uppfyller myndigheters krav om standard, det finns faktiskt fortfarande nästan 50 000 bostader utrustade med kokskåp, visserligen är det mindre än 5 % av alla hyresbostäder men iallafall, det är inte på lägereld man lagar sin soppa, inte ens en trinett utan allt, vatten o avlopp är integrerat i fastigheten sen byggandet, troligen nån gång i -50 talet. Det står inte heller tydligt i gamla lagen att kokskåp inte godkänns, de skriver i beslutet att normalt anses inte koksåp uppfylla de minimikrav som MIG ställer för bostad. Vad är normalt och vad är onormalt?

Du har ju inte varit direkt mottagarvänlig av tipsen som du får och du har en förmåga att inte alls se att du över huvudtaget har gjort något fel. 
 

Nej, kokskåp duger säkert åt en student eller någon som är singel och på sin höjd ordnar fram både senap och ketchup till varmkorven. 
 

Att det är just du som råkar ut för dessa ting är självklart bara otur. 
 

Att du inte tar reda på fakta för än i efterhand gör att du försätter dig i situationer som är svårare än de behöver vara. 
 

Otur, helt enkelt. 
 

Edit:

Att du har klarat av att gräva fram hur många lägenheter med kokskåp som finns är ju ett under.

Hade du använt tiden till att göra som man ska göra för att fixa ett UT, så hade nog damen haft dubbla UT idag och 3 svenska medborgarskap. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu finns det väldigt få svenskar i Thailand som behöver ambassadens tjänster! Så de använder Corona som svepskäl att förhala allt som de är ställda för att göra därborta. Och de få svenskar som vistas just nu i provinserna kan inte oftast ens åka till BKK. Så de borde ha tider tidigare. De var felbedömning av mig att hon skulle få tiden för intervju tidigare, eller jag tänkte inte ens på det, utan tog det givet att godkännande av begäran betyder att de sätter gång utredningen inom fyra veckor. Vågar absolut inte överklaga igen pga lång väntetid hos förvaltningsrätten. Troligen längre än utredningstiden i saken just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Du har ju inte varit direkt mottagarvänlig av tipsen som du får och du har en förmåga att inte alls se att du över huvudtaget har gjort något fel. 
 

Nej, kokskåp duger säkert åt en student eller någon som är singel och på sin höjd ordnar fram både senap och ketchup till varmkorven. 
 

Att det är just du som råkar ut för dessa ting är självklart bara otur. 
 

Att du inte tar reda på fakta för än i efterhand gör att du försätter dig i situationer som är svårare än de behöver vara. 
 

Otur, helt enkelt. 

Inte lätt att få en liten lägenhet i StorStockholms område, de är rena rariteter där, var lite av tvungen att ta det som erbjöds då hösten 2018, istället för att slagga hos kompisar alt. hyra i andra hand. Jag var ju objekt för utredning for lungtransplantation och till slut helt beroende av flytande syre som jag hade hemma i 30 liters dunk djupfryst i väte, som jag kunde ta med i thermos för 2-3 timmar åt gången. Då hade vi inte ens planer på att hon skulle flytta hit, eller vetskap om att världen skulle drabbas av Corona pandemin.

 

Så Du vet inte ett skit om mitt liv, och man kan inte förutse allt i livet, det kan förändras snabbt har jag märkt.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...