Jump to content
IGNORERAD

Migrationsverket


scorpio63

Recommended Posts

Har också försökt ringa helt omöjligt att komma fram. Skickar ett mail och får ett godag yxskaft till svar.  Mig är ett stort jävla skämt som vurmar för patrask. Frugan har väntat i 5mån och 21dagar på förlängning på UT. Lär inte hinna innan ändringen den 20/7. Vilket inte spelar någon större roll igentligen. Bara en Thaifru som är liiiite irriterad - på mig 😅

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    39

  • andrejsdenruskige

    27

  • scorpio63

    6

  • Nineteen68

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skam som ger sig, uppreppade försök och idag 22. juli 2021 lyckades jag komma in i telefonkön när jag ringde exact 09.00 på morgonen, hade världstid. där jag kollade tiden. Nå väl det blev ca 22 minuters kötid iallafall men tänkte sitta o uggla det. Fick sen information som jag saknade, bla om behandlingstid efter återförvisning av ärendet från förvaltningsrätten. Gissa om jag blev förvånad när Hon informerade mig om att ärendet är prioriterad hos migrationsverket, den väntar på att bli delat en handläggare som kan ta flera månader!!! Okey hon är ju oskyldig så jag uppförde mig och frågade om annat, allmänt om försörjningskravet etc. Hon är inte en handläggare så det blev rätt allmänna råd och info. Klart jag glömde fråga vilken lag som gäller i fortsatt handläggning. det som var positivt var att hon själv informerade om att jag kan lämna in en begäran om att avgöra ansökan, enl regel, har man väntat mer än 6 mån på beslutet kan man en gång begära om det, och beviljas begäran, ska migrationsverket avgöra ärendet inom fyra veckor. Ett avslag på begäran om avgörande påverkar inte beslutet som isåfall tas enl gällande handläggningstider, alltså låångt in i framtiden. Så nu var det bara rota fram skrivaren o scanner och skicka in ett sånt begäran. Push, hoppas de beviljar begäran så man slipper vänta ännu längre tid.

 

Så det var bara ta o ringa igen eftersom man glömt fråga alla frågor, köa ca 15 min igen på eftermiddagen kl 13.30 ca. Det är det nya lagen som tillämpas i vår ärende o kanske vi undantas från försörjningskravet pga att vi bott tllsammans i äktenskapsliknande förhållande, hon kunde inte ge mer exact info eftersom de inte fått några riktlinjer ännu? Det får tiden visa,

Ändrades av Amigo
typos
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Amigo:

Skam som ger sig, uppreppade försök och idag 22. juli 2021 lyckades jag komma in i telefonkön när jag ringde exact 09.00 på morgonen, hade världstid. där jag kollade tiden. Nå väl det blev ca 22 minuters kötid iallafall men tänkte sitta o uggla det. Fick sen information som jag saknade, bla om behandlingstid efter återförvisning av ärendet från förvaltningsrätten. Gissa om jag blev förvånad när Hon informerade mig om att ärendet är prioriterad hos migrationsverket, den väntar på att bli delat en handläggare som kan ta flera månader!!! Okey hon är ju oskyldig så jag uppförde mig och frågade om annat, allmänt om försörjningskravet etc. Hon är inte en handläggare så det blev rätt allmänna råd och info. Klart jag glömde fråga vilken lag som gäller i fortsatt handläggning. det som var positivt var att hon själv informerade om att jag kan lämna in en begäran om att avgöra ansökan, enl regel, har man väntat mer än 6 mån på beslutet kan man en gång begära om det, och beviljas begäran, ska migrationsverket avgöra ärendet inom fyra veckor. Ett avslag på begäran om avgörande påverkar inte beslutet som isåfall tas enl gällande handläggningstider, alltså låångt in i framtiden. Så nu var det bara rota fram skrivaren o scanner och skicka in ett sånt begäran. Push, hoppas de beviljar begäran så man slipper vänta ännu längre tid.

 

Så det var bara ta o ringa igen eftersom man glömt fråga alla frågor, köa ca 15 min igen på eftermiddagen kl 13.30 ca. Det är det nya lagen som tillämpas i vår ärende o kanske vi undantas från försörjningskravet pga att vi bott tllsammans i äktenskapsliknande förhållande, hon kunde inte ge mer exact info eftersom de inte fått några riktlinjer ännu? Det får tiden visa,

Jag började ringa till m i g i måndags kl 09:00. När vi kliver in på Ikea i KK 1,5h senare så kommer man ju givegvis fram efter 30min i kö! Får prata med en mycket trevlig kvinna, men man får ju inga svar. För ingen vet något igentligen, verkar vara en myndighet som skjuter från höften. Kanske inte så svårt när lille Morgan styr... Fick samma besked att efter 6mån kan man kräva ett beslut. Ja ha finns det handläggare då!? Nu ser jag att dom uppdaterat igen. Dom som redan skickat in ansökan innan den 20/7 på ut-förlängni g omfattas av dom gamla reglerna om dom nya uppfylls. Så  så frun får göra en uppdatering på sin ansökan så får vi se. Tills lilla Morgan ändrar sig igen, och ska visa sin handlingskraft. Mot vad kan man ju undra. Då sossarna väljarbas redan var undantagna dom nya "strängare" reglerna..

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

@Nineteen68
konstigt att du fick en annan svar än jag på frågan vilken lag tillämpas? Tydligen har de inte koll ens själva. Vi lämnade in ansökan i mitten av augusti förra året, beslut/avslag 15. feb 2021, överklagan med återförvisning 13. Juli 2021.

 

Sen konstig procedur med begäran, se sista meningen i bilden! Kanske en lottomaskin som avgör vilka beviljas!

Screenshot_20210722-204710_OneDrive.jpg

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan söker förlängning på ett 2-årigt visa. Som snart är uppe i 6mån väntetid.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Frugan söker förlängning på ett 2-årigt visa. Som snart är uppe i 6mån väntetid.

Första uppehållstillstånd för henne, aldrig varit i Sverige/EU

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå ang. Begäran om att avgöra ärende hos Migrationsverket, visst är det så att om begäran avslås, ärendet fortsätter i vanligt ordning med att ärendet tilldelas handläggare o även om man lämnar in begäran med avslag som resultat, påverkar det inte själva ärendet som ska handläggas!

 

Jag nämligen särskild frågade om avslag påverkar utgången på ärendet, så svarade hon att det gör det inte. Man får bara avslag på Begäran om att avgöra ärende, inte själva ansökan om UT (i vårat fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
10 minutes ago, Amigo said:

Apropå ang. Begäran om att avgöra ärende hos Migrationsverket, visst är det så att om begäran avslås, ärendet fortsätter i vanligt ordning med att ärendet tilldelas handläggare o även om man lämnar in begäran med avslag som resultat, påverkar det inte själva ärendet som ska handläggas!

 

Jag nämligen särskild frågade om avslag påverkar utgången på ärendet, så svarade hon att det gör det inte. Man får bara avslag på Begäran om att avgöra ärende, inte själva ansökan om UT (i vårat fall)

Varför tar det sån jävla tid?   Covid?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Varför tar det sån jävla tid?   Covid?

Ja, det undrar man här också? Enda hon i telefon sa att de har för få handläggare jämfört med ansökningar. Alltså ett lirum larum svar. Det är ju oacceptabelt att en återförvisat ärende har samma handläggningstid som ett nytt ansökan! Det blir ju dubbelt upp bara hos Migrationsverket, plus handläggningstid hos Förvaltningsrätten

Ändrades av Amigo
typos
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
16 minutes ago, Amigo said:

Ja, det undrar man här också? Enda hon i telefon sa att de har för få handläggare jämfört med ansökningar. Alltså ett lirum larum svar. Det är ju oacceptabelt att en återförvisat ärende har samma handläggningstid som ett nytt ansökan! Det blir ju dubbelt upp bara hos Migrationsverket, plus handläggningstid hos Förvaltningsrätten

Myndigheter!!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Varför tar det sån jävla tid?   Covid?

Om en vecka har vi väntat i sex månader och ännu inte fått handläggare samtidigt som ett par av frugans bekanta fått sina ut klara på ca 4 månader och inlämnat senare än hennes.

Vi har i princip bott ihop 6 år minus pandemin vilket borde göra det till ett ganska enkelt ärende. Men rena rama lotteriet tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
13 minutes ago, rolba said:

Om en vecka har vi väntat i sex månader och ännu inte fått handläggare samtidigt som ett par av frugans bekanta fått sina ut klara på ca 4 månader och inlämnat senare än hennes.

Vi har i princip bott ihop 6 år minus pandemin vilket borde göra det till ett ganska enkelt ärende. Men rena rama lotteriet tydligen.

Det var nog lättare förr. Minns en svensk som hade jobbat i Afrika i 5-6 år och hade två negerfruar som han hade ett antal ungar med och när han flyttade hem tog han med sig hela gänget. Den ena frun gifte han sig med på riktigt och tog med sig hem som sin hustru och den andra tog han med som mor till sina små svarta barn och det gick vägen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-22 at 20:30, skrev Nineteen68:

Jag började ringa till m i g i måndags kl 09:00. När vi kliver in på Ikea i KK 1,5h senare så kommer man ju givegvis fram efter 30min i kö! Får prata med en mycket trevlig kvinna, men man får ju inga svar. För ingen vet något igentligen, verkar vara en myndighet som skjuter från höften. Kanske inte så svårt när lille Morgan styr... Fick samma besked att efter 6mån kan man kräva ett beslut. Ja ha finns det handläggare då!? Nu ser jag att dom uppdaterat igen. Dom som redan skickat in ansökan innan den 20/7 på ut-förlängni g omfattas av dom gamla reglerna om dom nya uppfylls. Så  så frun får göra en uppdatering på sin ansökan så får vi se. Tills lilla Morgan ändrar sig igen, och ska visa sin handlingskraft. Mot vad kan man ju undra. Då sossarna väljarbas redan var undantagna dom nya "strängare" reglerna..

Mm, sorgligt, skulle ju vara så mycket lättare om Jimmie fick vara med och leka. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån auktoriserat översättare yhai-engelska i Pattaya? Eller i BKK som ni kan rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
On 2021-07-23 at 23:30, skrev HighWai:

Mm, sorgligt, skulle ju vara så mycket lättare om Jimmie fick vara med och leka. 

 

Leker man i politiken?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-16 at 16:30, skrev Amigo:

Och lika värdelösa svar får man på meil, jag skrev imorse till dem:

Förvaltningsrätten har 2021-07-13 upphävt det överklagade beslutet och återförvisat

målet till Migrationsverket för fortsatt handläggning.

 

Jag undrar hur lång tid det tar att Migrationsverket har behandlat ärendet på nytt? Behöver vi/jag skicka in ytterligare nya bevis eller dockument till Migrationsverket, vi har ju lämnat in rätt omfattande redogörelse om vår relation, om tiden vi bott ihop i Thailand med inresestämplar som bevis, läkarutlåtande om förhinder för resor sedan nov. 2018, inkomst bevis från Försäkringskassan o pensionsförsäkringar mm Documenten finns bifogade i överklagan

 

Vill även göra Migrationsverket uppmärksam att det är ju omöjligt att ringa myndigheten, 09.01 ringde jag 0771-235 235 och då var alla handläggare/ linjer upptagna och samtalet bröts med uppmaning att ringa senare. Efter bara en minut att växeln öppnat???

 

Och svaret som i för sig kom rätt snabbt, samma dag.:

Hej,

Tack för ditt mejl. 

 

Det framgår att ärendet är återförvisat och Migrationsverket kommer att kontakta personen i fråga om ytterligare information efterfrågas, det är inte möjligt att ange någon specifik tid för beslut, vänligen avvakta.

 

 

 

Med vänlig hälsning Abil El Farran

Abil El Farran.

Ja, jävlar i de.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter på hatten för Migrationsverket idag. Torsdag 22. juli skickade jag in begäran om att avgöra ett ärende, nästa dag fredag, hade de börjat med den, brevet om att boka tid för intervju etc hade daterats 23. juli.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har Hon fått tid för intervju hos ambassaden i BKK, 30. september så ytterligare två månaders väntetid. De har inte brottom.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
23 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu har Hon fått tid för intervju hos ambassaden i BKK, 30. september så ytterligare två månaders väntetid. De har inte brottom.

När man skickar in begäran om att avgöra ett ärende så ska beslut tas på de uppgifter som finns. 
Det betyder egentligen att ärendet inte är komplett om hon inte har tagit intervjun och uppehållstillståndet skal egentligen nekas. 
Nu kan det vara så att jag minns fel och det får vi hoppas på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

När man skickar in begäran om att avgöra ett ärende så ska beslut tas på de uppgifter som finns. 
Det betyder egentligen att ärendet inte är komplett om hon inte har tagit intervjun och uppehållstillståndet skal egentligen nekas. 
Nu kan det vara så att jag minns fel och det får vi hoppas på. 

Nu har Du fel information, man kan begära om avgörandet efter 6 månader under processen en gång . Godkänns begäran om avgörandet, handläggs ärendet inom 4 veckor, avslås begäran handläggs ärendet i vanlig ordning. En begäran om avgörandet påverkar inte på nåt sätt själva ansökan/ev beslut om ärendet oavsett om begäran göodkänns eller avslås.

 

För oss var det så att ansökan avslogs när de hittade första skälet att avslå ansökan utan att de granskade alla punkter. Det är så jävla vansinnigt att de kan göra så.

Ändrades av Amigo
typo
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
31 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu har Du fel information, man kan begära om avgörandet efter 6 månader under processen en gång . Godkänns begäran om avgörandet, handläggs ärendet inom 4 veckor, avslås begäran handläggs ärendet i vanlig ordning. En begäran om avgörandet påverkar inte på nåt sätt själva ansökan/ev beslut om ärendet oavsett om begäran göodkänns eller avslås.

 

För oss var det så att ansökan avslogs när de hittade första skälet att avslå ansökan utan att de granskade alla punkter. Det är så jävla vansinnigt att de kan göra så.

Men om ärendet handläggs inom 4 veckor och intervjun är om två månader så tar dom väl beslutet utan att ärendet är komplett?

Är inte ärendet komplett så får man väl avslag?

Hon slipper med andra ord intervjun annars. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 sak är jag jävligt glad över o det är att allt detta dravel med MIG är över för vår del ( sedan en tid tillbaka ) Men jag lider verkligen med Er som fortfarande har med denna myndighet att göra. Sämre service gentemot sina egna medborgare får man faen leta efter.

 

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Men om ärendet handläggs inom 4 veckor och intervjun är om två månader så tar dom väl beslutet utan att ärendet är komplett?

Är inte ärendet komplett så får man väl avslag?

Hon slipper med andra ord intervjun annars. 

Nu ska man inte krångla till det mer än det är: Det står i blanketten på "begäran om att avgöra ärende"  Migrationsverket kommer inom fyra veckor antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran.Screenshot_20210722-204710_OneDrive.jpg

 

När de väl börjat handlägga ärendet, går allt i vanlig ordning med de väntetider som gäller för tillfället. Nu påbörjades vårat ärende nästa dag efter att vilämnat in begäran. I brevet som begräftar att de börjat/fortsatt med ansökan står det även att: Ni måste kontakta den svenska ambassaden i Bangkok och boka tid för
intervjun inom 30 dagar.
Intervjun kan genomföras längre fram, men det är viktigt att Hxxxxxx kontaktar ambassaden inom 30 dagar.

 

Bokas inte tiden inom  dagar tas beslutet baserat på dokument som finns redan i ansökan. boka_tid.jpg.45ab4d78d428baadb5659096777fe87b.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu ska man inte krångla till det mer än det är: Det står i blanketten på "begäran om att avgöra ärende"  Migrationsverket kommer inom fyra veckor antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran.Screenshot_20210722-204710_OneDrive.jpg

 

När de väl börjat handlägga ärendet, går allt i vanlig ordning med de väntetider som gäller för tillfället. Nu påbörjades vårat ärende nästa dag efter att vilämnat in begäran. I brevet som begräftar att de börjat/fortsatt med ansökan står det även att: Ni måste kontakta den svenska ambassaden i Bangkok och boka tid för
intervjun inom 30 dagar.
Intervjun kan genomföras längre fram, men det är viktigt att Hxxxxxx kontaktar ambassaden inom 30 dagar.

 

Bokas inte tiden inom  dagar tas beslutet baserat på dokument som finns redan i ansökan. boka_tid.jpg.45ab4d78d428baadb5659096777fe87b.jpg

Ok, då är det godkänt med en bokad intervjutid även om inte intervjun är gjord. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade fel ang "begäran om att avgöra ärende". Tidigare brev om att boka tid för intervju hade ingenting att göra med den begäran utan var en vanlig fortsättning på processen. Jag trodde att det hade skickats pga min begäran om att avgöra ärendet men så verkar det inte vara alls.

 

Den 29. juli hade Migrationsverket avslagit begäran med motivering att det går inte få tid för intervju inom fyra veckor o därmed kan man  inte fatta beslut inom den tiden heller. Så nu har man spelat det kortet utan att vinna, eftersom man får begära avgörandet bara en gång under processen. Så ni som tänker göra samma, vänta tills ni har alla handlingar. Vilken fars hela systemet är, jag visste inte att det var ett argument att avslå begäran eftersom det inte finns tider hos ambassaden i BKK. Hela möjlighet att begära verkar vara ett sätt att förhala hela handläggning! Ingen jävla logik i systemet.

 

Vi får hoppas att beslut fattas snarast efter att Hon varit på intervju, är det nån som minns hur länge det dröjde efter intervjun till beslut?

beslut_om_avgora_arende.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...