Jump to content
IGNORERAD

Yo Niggah!


noBuzz

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    18

  • svampen

    7

  • Baa

    6

  • noBuzz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Haha, Svampen, du är då en rolig gubbe!mdr.gif

Vikingatid! Herregud, Svampen, jag talar om långt tidigare epoker. Skall man tala om etnisk härstamning av en befolkning måste man begränsa sig till en tid där folkslagen kunde antas vara någorlunda homogena. Det är klart att en befolkning blandas successivt upp ju mer rörligheten och handeln ökar. Men i Sveriges fall tog det lite längre tid p.g.a. den omgivande östersjön och de relativt stora avstånden. Vikingatid är i detta sammanhang närmast modern tid och din invändning är ungefär samma som att säga att det inte alls bara finns indianer i Amerika. Haha, vad roligt!

Är det så förbannat svårt att föreställa sig att isen smälter från söder till norr och att befolkningen så småningom rycker efter i sin jakt efter de relativ stora djur efter att det har vuxit fram en fauna och vegetation? Detta hände för mycket längre tid sedan (ca 12000 f.Kr.) där isen nådde ändå ner över södra Danmark. Den första skandinaviska folkkultur kallas därför ”Hamburgkulturen” eftersom jägarna tydligen härstammar ifrån de områden som ligger runt dagens Hamburg. Det fanns inga överlevande vikingar under isen, hur länge man än letade, hehe. Så småningom smälte isen mer och mer och befolkningen ryckte efter söderifrån. Det tog många tusen år tills det var möjligt att befolka Sverige österifrån p.g.a. isen. Men då var halva Sverige redan isfri och således befolkat av nordgermanska stammar. Fram till denna tid fanns det bara ett sätt att ta sig till Sverige, nämligen över norra Tyskland via Danmark som Sverige hade en fast landsförbindelse med. Fram till ca. 5000 f.Kr. var nämligen östersjön en inlandssjö som hade bildats av de gigantiska massorna av smältvatten.

Ja, Svampen, blanda inte ihop götar och gutar(=goter). Götar (Väster- och Östergötland) är nordgermaner och gutar (Gotland) är östgermaner som tog sig till Sverige mycket, mycket senare. Att de sedan korsbefruktade varandra när de har blivit grannarna kan man väl anta men duger inte som förklaring till deras resp. ursprung.

Summa summarum, Svampen: Läs först, skriv sen!na.gif

//Singha711

Om du läser innantill så har jag inte blandat ihop nån som kastar varpa och dricker bärs på Gutekällarn.

Och snackar vi istid är vi väl befruktade med mellanöstern.

Jag säger det en gång till .

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad!!!!!!! :whistle:

Mvh Svampen "Snömannen"

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste lägga till att precis när det börjat tina i Svedala startade jordbruksrevelutionen i

Mellanöstern och befolkningen vandrade mot Nord.

Den tidigaste boplatsen i Svedala Finjasjön Skåne 13000 år gammal.

Gå gärna in på www.larshammaren eller så finns det en massa bra literatur att läs

"read an learn"!!!!

MVH SVAMPEN

PS:nu lägger jag ned jag tycker iallafall Tyskar är dryga,gapiga och allmänt skitjobbiga!!!!!!!!!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste lägga till att precis när det börjat tina i Svedala startade jordbruksrevelutionen i

Mellanöstern och befolkningen vandrade mot Nord.

Den tidigaste boplatsen i Svedala Finjasjön Skåne 13000 år gammal.

Gå gärna in på www.larshammaren eller så finns det en massa bra literatur att läs

"read an learn"!!!!

MVH SVAMPEN

PS:nu lägger jag ned jag tycker iallafall Tyskar är dryga,gapiga och allmänt skitjobbiga!!!!!!!!!

Att du törs skryta med din okunnighet, brister i enkel aritmetik (12000 f.Kr. = 14000 år sedan) samt fördomsfulla karaktär, är mig en gåta.

Men det är ju just dessa egenskaper som brukar höra ihop.

Mig slipper du i alla fall hädanefter. Jag har annat att göra än att svara sådana lustigkurrar som dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, Knasen, och alla ni andra på samma våglängd!

Egentligen har du redan fått så mycket stryk av mig att jag börjar tycka synd om dig. Men jag kan inte låta bli att konfrontera dig med ytterligare ett praktexemplar på dina ibland rätt ogenomtänkta och avslöjande inlägg:

... Apropå beachen i Sattahip så kan jag tillägga att senast jag var där under högsäsong så var stranden full med ryssar, men under lågsäsong så är det en trevlig beach...

Det var ju trevligt att höra att beachen repade sig efter denna massiva ”förorening” som ryssarna eller för den delen alla andra folkslag eller kort sagt ”ohyra” utgjorde.

Uppriktigt sagt, Knasen och ni andra som känner er tilltalade, tror ni att det är så angenämt för era något mer begåvade landsmän att inmundiga eran ”visdom” över en öl utan att skämmas inpå självaste benmärgen över era tilltag? Jag skäms rentav sagt för vissa av mina landsmän också, men jag skulle aldrig låta mig dras ner på en sån låg nivå. Samtidigt vet jag att det finns bra och dåliga människor i alla folk och kulturer. Men att frivilligt ställa sig på idi*ternas sida och även skryta med det, går faktiskt långt över mitt förstånd.

Tro nu inte att det enbart handlar om att vara politiskt korrekt. Att avslöja sådana brister i inlevelseförmåga och empati är ingenting annat än att uppsåtligen vilja placera sig själv bortom gränsen till all mänskligt förnuft. Jag trodde att vi hade kommit över detta utvecklingsstadium, men tydligen har vi en hel del eftersläntrarna kvar.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig behöver du inte tycka synd om... Och din egen utsaga av att ge folk stryk får stå för dig... Anledningen till att det var trevligare under lågsäsongen på denna beach var ju att det inte var så trångt då... Men i din reptilhjärna existerar väl inte sunt förnuft... Svälj huvudet och byt kropp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju faktiskt så att vissa personer utmärker sig extra i Thailand och inte sällan råkar dessa vara från tyskland och england :whistle: på senare år har även ryssarna sällat sig till denna skara.Sen finns det naturligtvis även svenskar som kan vara odrägliga liksom thaiare belgare spanjorer araber,ja snart sagt alla är väl odrägliga egentligen.Nä,fy f-n tacka vet jag sverige där alla lever i stillsam beundran för sin granne oavsett var dem kommer ifrån :whistle: och att hållas med att åka till andra länder och skänka bort pengar till orena människor nänä.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig behöver du inte tycka synd om... Och din egen utsaga av att ge folk stryk får stå för dig... Anledningen till att det var trevligare under lågsäsongen på denna beach var ju att det inte var så trångt då... Men i din reptilhjärna existerar väl inte sunt förnuft... Svälj huvudet och byt kropp!

Men skriv det då!

Jag tycker väl också att det är trevligare med lite lugnare stränder men jag formulerar inte det med att tycka att det var för många svenskar på stranden. Det vore att lägga upp bollen för straffspark så att säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju faktiskt så att vissa personer utmärker sig extra i Thailand och inte sällan råkar dessa vara från tyskland och england whistle.gif på senare år har även ryssarna sällat sig till denna skara.Sen finns det naturligtvis även svenskar som kan vara odrägliga liksom thaiare belgare spanjorer araber,ja snart sagt alla är väl odrägliga egentligen.Nä,fy f-n tacka vet jag sverige där alla lever i stillsam beundran för sin granne oavsett var dem kommer ifrån whistle.gif och att hållas med att åka till andra länder och skänka bort pengar till orena människor nänä.Mvh Måne

Måne,

Kan vi hoppas att även du du är en hygglig karl trots alla dina enträgna försök att övertyga oss om motsatsen?

Angående ryssar så rekommenderar jag att du tar en öl med en ryss om du har tillfälle. Ryssar som man kan dricka öl (eller vodka) med är alltid trevliga ryssar. Detsamma gäller alla andra människor som man har en personlig referens till. Jag hoppas bara att du slipper dricka ihjäl dig innan du upptäcker denna universella sanning. Ta en öl med en tysk också! Jag betalar och så slipper vi onödigt käbbel i framtiden, eller hur?

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Men skriv det då!

Jag tycker väl också att det är trevligare med lite lugnare stränder men jag formulerar inte det med att tycka att det var för många svenskar på stranden. Det vore att lägga upp bollen för straffspark så att säga!

Men nu var det ju så att det var fullt med ryssar på beachen... Får man då inte skriva det utan att du ska dra paralleller till din politiskt korrekta uppfattning.. Det känns som att du skapar problem bara för att få glänsa med hur politiskt korrekt du är..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu var det ju så att det var fullt med ryssar på beachen... Får man då inte skriva det utan att du ska dra paralleller till din politiskt korrekta uppfattning.. Det känns som att du skapar problem bara för att få glänsa med hur politiskt korrekt du är..

Ok, Knasen, ryssar var det då på din strand...

Men är du säker på att det inte kan ha varit några tyskar där? De syns nämligen inte utan de lägger bara sina handdukar på lediga solstolar i gryningen för att själva duka upp först strax före solnedgången och kräva tillgång till sitt revir. Det är aldrig någon som har sett till dem vid denna strikt nationsbundna ritual och elaka tungor påstår till och med att de själva har satt detta rykte igång för att det efter andra världskriget fanns brist på negativa myter om tyskar. Att ställa upp som strykpojkar för de plötsligt moraliskt indignerade medlöparna till nazismen i andra länder ansågs som ett effektivt sätt att betala krigsskadestånd. Visserligen kostade det några handdukar som hade försvunnit under middagspausen men eftersom det ju bara handlade om myter, så var det inga riktiga pengar man behövde ställa upp med..

Skämt åsido, så är det förbluffande vilken nästan överdriven mänsklig respekt man möter som tysk i de länder som man har varit i krig med. Och jag vill också påstå att det är ömsesidigt att man känner en viss ödesgemenskap med de människor som kan skilja mellan folk och makt. Vi är ju alla förlorare som fick betala ett högt pris, men vi har åtminstone tillsammans vunnit en mycket, mycket viktigt insikt inför framtiden. Att då mot denna bakgrund behöva tjafsa om förlegade nationella och kulturella fördomar (och andra för den delen) känns som en resa tillbaks i tiden. Att de då oftast handlar om kulturer som inte behövde genomgå den historiska cesuren 1945 eller på andra sätt inte kunde tillgodogöra sig de nödvändiga insikterna, som bl.a. under div. kommunistiska regim, är en påminnelse om att detta gift om kulturella fördomar inte är oskadliggjort på långa vägar. I vissa länder, som t.ex. i Sverige, anser man att man har läget under kontroll eftersom dessa åsikter representerar bara en liten minoritet tillhörande det politiska avskummet som inte har något verkligt inflytande. I andra länder där det saknas beprövade demokratiska strukturer (p.g.a. kommunism) är detta betydligt farligare och utgör idag det enda verkliga säkerhetshot i vår världsdel. Många av dessa människor har inte kunnat under en längre tid uppleva ett fungerande samband mellan välfärd och demokrati. Detta är en förutsättning för att inte politiska demagoger skall kunna ta sig till makten och kasta oss i nya problem. Det är denna läxa som vi alla fick lära oss genom den olyckliga mellankrigspolitiken, tragiskt nog med Europas demokratier England och Frankrike som pådrivande huvudaktörer. Låt oss aldrig behöva återvända till denna giftiga atmosfär igen, aldrig någon gång!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha,nu är det faktiskt så att jag har inmundigat öl med både tyskar och ryssar och jag vet inte om det är jag som har träffat på fel typ av folk eller om det bara är otur :whistle: men min åsikt står kvar,ytterst få tyskar 0ch ryssar som är genuint trevliga att umgås med i Thailand :( i tyskland är det annorlunda,där är de hur trevliga som helst(kanske inte har samma hävdarbegär hemma,osäkra?)Kanske du är ett undantag då,så vi kanske ska ta och pröva en öl nån gång så du får bevisa att det finns trevliga tyskar.Mvh Måne :dance1:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag var till Thailand så bodde vi på ett hotell i Pattaya som ägdes av en tysk.

Det bodde nästan bara tyskar på hotellet så det var oundvikligt att man umgicks med dom.

Kan inte påstå att dom utmärkte sig på ett speciellt sätt eller så.

Snarare att dom tyckte att vi fulla,högljudda svenskar var ett störningsmoment :whistle:

Inte så konstigt för jag antar att dom som bodde där hade kommit i många år och hade skapat sig en trevlig tillvaro.

Det var deras lilla oas och sen kom vi och störde ordningen :drinks:

Kommer ihåg speciellt en gång när vi var vid poolen och badade och drack.

Efter några timmar och ett antal groggar började ljudnivån stiga och partyhumöret med.

Plötsligt fick jag för mig att jag skulle göra en köttbulle i poolen.

Det kändes som en väldigt bra idé just då men i efterhand tydligen inte.

Sagt och gjort jag utförde mitt cirkusnummer och jag är lite tung så det tog ett tag innan jag kom upp till ytan.

När jag kom upp fick jag en rejäl utskällning av en lite korpulent tysk dam.

För tydligen hade jag skapat mig en mini tsunami som stänkte ner alla runt poolen :bag:

Så vi passade på att ta vårt pick och pack och drog därifrån.

Ungefär så här såg det ut men inte från den höjden naturligtvis.

Men han måste det för att få samma effekt som mig ;)

Köttbulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Singha,nu är det faktiskt så att jag har inmundigat öl med både tyskar och ryssar och jag vet inte om det är jag som har träffat på fel typ av folk eller om det bara är otur whistle.gif men min åsikt står kvar,ytterst få tyskar 0ch ryssar som är genuint trevliga att umgås med i Thailand sad.gif i tyskland är det annorlunda,där är de hur trevliga som helst(kanske inte har samma hävdarbegär hemma,osäkra?)Kanske du är ett undantag då,så vi kanske ska ta och pröva en öl nån gång så du får bevisa att det finns trevliga tyskar.Mvh Måne dance1.gif

Ja, Måne,

Jag kan nog inte hjälpa dig värst mycket när du nu verka ha bestämt dig vilka som är di goda och di onda i världen. Man säger ju inte ”efterdom” när man menar ”fördom” och prognoserna att du möjligtvis kan rycka på dina principer över en öl med mig ser ju onekligen mörka ut. Jag får väl finna mig i min lott då och spela ”bad guy” resten av mitt liv. Det lär ju har vissa fördelar, hehe!

Historien kunde väl sluta där om inte det fanns en väldig viktig princip som är alltid värt att påminna om och om igen: behandla din nästa som du vill bli behandlat själv! Denna princip har minsann inte nationella gränser för sin giltighet och innebär i sin konsekvens att man ger andra (även främmande) en chans för att själv kunna lyckas. Där ser du att det finns till och med ett egoistiskt motiv för en i grunden smartare taktik. Pröva på själv med en öppnare hållning och en smula mer generositet mot det som du upplever som främmande! Jag lovar att både chang, singha och leo kommer att smaka bättre än förut, tjejen kommer att återfå sin gamla charm och möjligtvis kommer även potensen att återvända till en mera harmonisk kropp och själ! Hahaha, så enkelt var det med det! Och det funkar!

P.S. Nu finns det ju även andra människor som har synpunkter på olika turisters popularitet. Så jag väntar lite med att lova bot och bättring.

De tio populäraste turistnationaliteterna

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...