Jump to content
IGNORERAD

Thaksin har fått ett nytt hus


MaiChai

Recommended Posts

En debatt består av två eller flera personer som uttrycker sina åsikter om ett eller kanske många olika ämnen.

Detta brukar du vara bra på SiamNilsson!

I denna tråd tycks du dock hänfalla till att istället kommentera och raljera över andras debatteknik.

Tror inte det spelar så stor roll vad SiamNillson skriver om.

Det är inte vad han skriver om som är viktigt för honom. Viktigare är hur han låter.

Och då det enligt honom själv är förväntat att vi uppfattar honom som ordbajsare, så får vi nog göra just det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    38

  • MaiChai

    25

  • Baa

    17

  • Mooauan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

tja det skäms jag inte över även om det resulterade i att en del personer som som inte var vana att få kritik surnade till en smula.

LOL. Vilka då? Är detta något du vet, eller hoppas? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL. Vilka då? Är detta något du vet, eller hoppas? :)

:mdr::mdr::mdr:

Har inte en susning men det bet tydligen.. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tror inte det spelar så stor roll vad SiamNillson skriver om.

Det är inte vad han skriver om som är viktigt för honom. Viktigare är hur han låter.

Och då det enligt honom själv är förväntat att vi uppfattar honom som ordbajsare, så får vi nog göra just det. :)

Hej No Buzz,

Det ligger något i det du skriver.

- Jag har ibland medvetet skrivit på ett kanske för invecklat språk. Dvs ordbajsat en smula. Men det ofoget var mest för att erbjuda ett komplement till de som skriver på en mer rudimentär och nästan obegriplig svenska. Alltså inte i syfte att imponera på er andra, utan snarare för att jag för stunden tyckte att det var ett kul experiment. Liksom för att se om någon irriterade sig över att de inte begrep vad jag skrev på svenska. Det må vara lite löjligt av mig?

Dessvärre har det resulterat i att en del inte har orkat läsa igenom det jag skrivit och då har de för enkelhetens skull ”hittat på” vad den där SiamNilsson egentligen menade och skrev. Så jag har väl mig själv att skylla för det. :whistle:

Tydligen har jag för mycket ledig tid över eftersom jag kan hålla på så här.

Nu ska jag kavla upp ärmarna och istället försöka jobba ihop lite kulor så att det blir någon resa till Thailand.

Det skulle ju vara kul att ta en pilsner med några av skribenterna här på MPR.

Vad det gäller kontentan av mina inlägg så är de nog också ofta lite provokativa i sin vinkling,

vilket en del tolkar som absoluta uppfattningar och då ilsknar de till en smula. För så får man i mellanmjölkens land inte tänka eller tycka. Det ska vara "mainstream" eller inget (tystnad).

Ta mig inte på så stort allvar, för det gör jag inte själv. :drinks:

Ha de bra,

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vik inte ner dig nu Siam,det är en jättetrevlig läsning detta "ordbajseri"och alla måste ju få uttrycka sin åsikt på ett forum(även om de uppfattas olika)Mvh Måne :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Måne, själv har man inte den verbala skrivartalang som Du besitter och det är skönt att luta sig mot nån som har det och orkar stå emot de som intet hellre önskar än förlöjliga och nedsabla oliktänkande.

Det finns trots allt en värld utanför egot även om det inte gått hem i alla stugor. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej No Buzz,

Det ligger något i det du skriver.

- Jag har ibland medvetet skrivit på ett kanske för invecklat språk. Dvs ordbajsat en smula. Men det ofoget var mest för att erbjuda ett komplement till de som skriver på en mer rudimentär och nästan obegriplig svenska. Alltså inte i syfte att imponera på er andra, utan snarare för att jag för stunden tyckte att det var ett kul experiment. Liksom för att se om någon irriterade sig över att de inte begrep vad jag skrev på svenska. Det må vara lite löjligt av mig?

Dessvärre har det resulterat i att en del inte har orkat läsa igenom det jag skrivit och då har de för enkelhetens skull ”hittat på” vad den där SiamNilsson egentligen menade och skrev. Så jag har väl mig själv att skylla för det. whistle.gif

Tydligen har jag för mycket ledig tid över eftersom jag kan hålla på så här.

Nu ska jag kavla upp ärmarna och istället försöka jobba ihop lite kulor så att det blir någon resa till Thailand.

Det skulle ju vara kul att ta en pilsner med några av skribenterna här på MPR.

Vad det gäller kontentan av mina inlägg så är de nog också ofta lite provokativa i sin vinkling,

vilket en del tolkar som absoluta uppfattningar och då ilsknar de till en smula. För så får man i mellanmjölkens land inte tänka eller tycka. Det ska vara "mainstream" eller inget (tystnad).

Ta mig inte på så stort allvar, för det gör jag inte själv. drinks.gif

Ha de bra,

SiamNilsson

Ok! Ordbajseri är icke att förringa och var annars än på forum ska man göra detta? :)

Uttalade uppfattningar är väl sällan absoluta men i skriven form kan de lätt uppfattas som absoluta.

Iaf om inte motsatsen antyds. Därför har man nog inga större val än att ta sig an dem som absoluta.

Ta inte mig på för stort allvar heller, för precis som du så gör jag inte det själv heller.

Lycka till med pengatjänandet och hoppas man får tillfälle att bli en av de du vill ta en bärs med. great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Lycka till med pengatjänandet och hoppas man får tillfälle att bli en av de du vill ta en bärs med. great.gif

NoBuzz är införd på "öl-delar-listan" :drinks:

Vi får väl se när det blir av :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nilsson,

Dr T började sin karriär som biografvaktmästare på familjens bio i Chiang Mai. Lite långsökt kanske men en typ av kulturarbete är det ju.

Jag mår mycket illa när man gör jämförelser mellan Dr T och Nelson Mandela samt Aung San Suu Kuyi och hävdar att Dr T har mer saker gemensamt med den misslyckade målarkludden från Wien än med dessa frihetsikoner. Andra tycker annorlunda, det är deras privilegium.

Du lyckades kanske reta upp mig till att ge ett antal svar som jag bara skulle ignorerat i vanliga fall om jag inte var glad och lycklig, får skylla det på mycket trevliga fester med att antal goda vinflaskor och fin singlemalt de senaste dagarna.

Välkommen till Krungthep så svingar vi en bägare eller två, Issan Lover är också välkommen då jag vet att vi båda två har samma mål framför ögonen när det gäller Thailand. Även om vägen dit skiljer sig enormt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej MaiChai,

Tack för information om Dr T’s biograftjänstgöring. Nu är du tillbaka i gammal storform och levererar kul info om landet SIAM.

Jag har dock svårt att tror att mina tidigare inlägg i denna tråd har varit så till den milda grad ”provocerande” att det har resulterat i att din hälsa började vackla lite, eller som du skriver ” Jag mår mycket illa när man gör jämförelser mellan Dr T och Nelson Mandela. . . ”.

Då jag själv tidigare har bott och arbetat i Bangkok under ett flertal år så tror jag snarare att det var summan av kardemumman av för lite sömn, för mycket varme, en lång klibbig regnperiod, oförstående thailändska medarbetare, brutna löften, bilköer och möjligen lite bakfylla som gjorde att du började må illa. Ibland kan ju ganska triviala saker få bägaren att rinna över. . .

Du ska ha tack för inbjudan till att svinga bägare i Bkk, det låter ju mycket trevligare än att indignerat och verbalt svinga mot varandra här på Mpr.

Jag får väl sätta upp dig på pilsnerlistan också. :drinks:

Jag är inte helt säker, men jag tror mig förstå hur IsanLover önskar att hans demokrati som är sprungen ur myllan ska få utrymme att verka i ett framtida Thailand. Däremot så är jag inte riktigt säker på hur du själv i ett önskescenario vill att Thailand ska styras. Det är ju fullt möjligt att du har ett mycket smartare upplägg än vad IL har tänkt sig. Att du vill ha någon form av demokrati är jag dock säker på, men du skriver ju också att vägen dit till demokrati skiljer sig enormt i förhållande till IL’s upplägg, så på något eller flera sätt så avviker er ”demokratikamp” från varandra.

Hur ställer du dig själv till politiska frågor som exempelvis:

”återinförandet av one man, one vote systemet”,

”senatens roll och uppbyggnad”,

”parlamentets roll”,

”hovets inflytande över politik och militär (kanske republik)”,

”ett autonomt och islamistiskt styrt södra Thailand”,

”kompanistraff och uteslutning av hela partier om nu enstaka politiker fastnar med handen i syltburken”,

”xenophobiska lagar mot utländskt ägande”,

”de nuvarande högmålslagarna”,

”att amnesti gavs till de senaste kuppmakarna och därigenom legaliserade militärkuppen”,

”en eventuell amnesti för Thaksin gällande hans dom i Ratchadapisek målet”.

Väntar med spänning,

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nilsson,

”återinförandet av one man, one vote systemet”,

Förstår inte riktigt vad du menar, i senaste valet 2007 så gällde en röst per person. Har det avskaffats så är det nyheter för mig

”senatens roll och uppbyggnad”, `

Senatens roll ska vara lite av en motvikt mot parlamentet, uppbyggnaden vet jag inte hur man ska kunna förändra på ett lämpligt sätt.

”parlamentets roll”,

Folkvalt, kanske borde Thailand införa systemet med två valomgångar där de två största partierna gör upp i slutomgången för att undvika beroende av diverse obskyra småpartier för att kunna bilda regering. Du ska inte kunna byta partifärg under din mandatperiod.

”hovets inflytande över politik och militär (kanske republik)”

Privy council bör avskaffas men jag tycker att kungadömet ska leva kvar då det trots allt fyller en viktig roll i Thailands samhälle.

”ett autonomt och islamistiskt styrt södra Thailand”,

Ett visst autonomt självstyre bör tillåtas men med garanterad religionsfrihet. Inga sharialagar i syd alltså. Problemet är att ingen vet om det räcker för att få slut på oroligheterna.

”kompanistraff och uteslutning av hela partier om nu enstaka politiker fastnar med handen i syltburken”,

Har tidigare föreslagit att man bör bannlysa alla som någonsin haft en politisk post i Thailand för all framtid för att så att säga börja om med helt rena händer. Kanske inte så dumt? Har partiet gynnats av politikers snedsteg så bör det uteslutas. Typ har politiker A köpt röster för att säkra sig valsegern i ett distrikt så har det ju gynnat partiet då de kanske kommer till makten på grund av detta.

”xenophobiska lagar mot utländskt ägande”,

De kommer att avskaffas för vissa grupper (Läs Kineser) då suget efter deras pengar är för stort för att kunna vidhålla dessa lagar. Det är bara västerlänningar man kan lura att tro på en landlease i 99 år.

”de nuvarande högmålslagarna”,

Bör avskaffas omgående.

”att amnesti gavs till de senaste kuppmakarna och därigenom legaliserade militärkuppen”,

De gav sig själv amnesti, sinom tid kommer de nog inför skranket. Se vad som händer i Argentina just nu till exempel.

”en eventuell amnesti för Thaksin gällande hans dom i Ratchadapisek målet”.

Bevisen där är ju ganska solklara så jag begriper inte varför han gnäller? Hade han varit smart hade han tagit sitt straff och förmodligen släppts redan i december 2008 som en fri man.

Men Thakisn står ju tyvärr inte vid sina ord, han frågade kungen om råd i april 2006 och kungen rådde honom att inte personligen ta PM posten vilket han gråtande inför alla lovade. En annan TRT kille tog vid, i ett par veckor innan Thaksin tyckte att han kunde skita i rådet som kungen gett honom och satte sig själv som acting PM fram tills valet skulle ha hållts i oktober. Det startade kupplaneringen tror jag för då stod det klart för alla att Thaksin gör precis vad han själv vill utan respekt eller hänsyn till någon annan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej igen MaiChai,

Siam Nilsson,

”återinförandet av one man, one vote systemet”,

MaiChai svarar:

Förstår inte riktigt vad du menar, i senaste valet 2007 så gällde en röst per person. Har det avskaffats så är det nyheter för mig.

SiamNilsson svarar:

Kanske det var lite tillspetsat formulerat av mig, men i mina ögon så togs ju det demokratiska röstsystemet med en röst per person bort i och med militärkuppen som avsatte den folkvalda regeringen med premiärministern Dr T i spetsen. Militären och Drottningens lakejer accepterade ju inte att en majoritet av folket hade röstat som de gjorde – det må vara tokigt eller ignorant röstat av dessa personer, men det var deras fulla rätt att få rösta som de ville. Och det borde i demokratisk mening respekteras av alla fram till dess att majoriteten finner en annan lämpligare kandidat att rösta på.

”senatens roll och uppbyggnad”, `

MaiChai svarar:

Senatens roll ska vara lite av en motvikt mot parlamentet, uppbyggnaden vet jag inte hur man ska kunna förändra på ett lämpligt sätt.

SiamNilsson svarar:

Jag håller med dig vad det gäller motvikt, men jag skulle nog vilja se ett bredare tvärsnitt ur samhällspopulationen. Idag består väl Senaten av mer eller mindre uteslutande av manlig Thai-adel och gamla avdankade generaler som endast ser till sitt eget och den forna yrkeskårens bästa. I Senaten vill jag se mer av intellektuella, representanter från universitet och utbildningsväsendet, domstolsrepresentanter, NGO’s, ledare för religiösa samfund och kanske landshövdingar. Det vill säga folk som med andra ord har en dokumenterad vana att arbeta för god utveckling och positiva samhällsförändringar. Hellre det än en samling egoistiska girigbukar som först och främst fokuserar på att fylla den egna plånboken med ful-stålar, och som ett andra alternativ ägnar sig åt att kyssa överhetens arslen för att få bringan dekorerad med hovets glänsande medaljer och ordnar. Ofta går ju dessa sysslor hand i hand.

”parlamentets roll”,

MaiChai svarar:

Folkvalt, kanske borde Thailand införa systemet med två valomgångar där de två största partierna gör upp i slutomgången för att undvika beroende av diverse obskyra småpartier för att kunna bilda regering. Du ska inte kunna byta partifärg under din mandatperiod.

SiamNilsson svarar:

Håller med dig om att små vågmästarpartier i Thailand inte är så lyckat för landet. Det blir ofta kohandel (korruption) som gränsar till utpressning för att småpartierna ska stödja det ena eller andra av de större partierna. Det kan t.ex. gälla stora infrastrukturprojekt mm som vågmästarpartiets representant sedan drar personlig nytta och vinst av.

”hovets inflytande över politik och militär (kanske republik)”

MaiChai svarar:

Privy council bör avskaffas men jag tycker att kungadömet ska leva kvar då det trots allt fyller en viktig roll i Thailands samhälle.

SiamNilsson svarar:

Håller med – bort med ”Privy council”!

Men jag vill nog gå ett steg längre med kvasten. När den nuvarande kungen har gått bort så tycker jag att Thailand under en tid ska ta bort den nuvarande Monarkin, samt det statliga stödet till hovet. Vissa titlar som prinsar och prinsessor kan de eventuellt få behålla, men deras makt över ” The Royal Crown Property Bureau” bör snarast möjligt tas bort och hela investment-byrån bör övergå i statlig kontroll för att senare säljas av och privatiseras.

Den nuvarande Kungen har gjort mycket gott för Thailands utveckling, vilket han har blivit rikligt belönad för, men jag kan inte hålla med dig om att kungahuset fortfarande fyller en ”viktig” roll för folket. Den rollen upprätthålls idag nästa helt av gammal inspelad TV-propaganda. Däremot så fyller Hovet idag en ”stark” och uppenbart maktfullkomlig roll som både är på gott och ont för samhället. I mina ögon så befinner sig den Thailändska monarkins arvingeskara i nivå med den degenererade kungafamilj som Sverige drogs med strax innan Karl XIV Johan lockades upp från frankrike för att ge nytt liv och blod till det svenska Kungahuset.

Ska Thailand ha ett för landet väl fungerande kungahus även i framtiden så bör de säga tack och adjö till familjen Shakri, och istället i ett rådslag välja fram en ny blodslinje och en familj vars gener inte är behäftade med inavel.

”ett autonomt och islamistiskt styrt södra Thailand”,

MaiChai svarar:

Ett visst autonomt självstyre bör tillåtas men med garanterad religionsfrihet. Inga sharialagar i syd alltså. Problemet är att ingen vet om det räcker för att få slut på oroligheterna.

SiamNilsson svarar:

Kanske har Chavalit en poäng i att det vore värt att prova ett autonomt styre i Pattani till att börja med. Lyckas det väl, och om det blir ordning och reda i staden så är väl det ok att låta islamisterna bossa över sig själva. Det vissa är rädda för är väl att staden i så fall blir en bas och en fristad till islamistiska terrorister. Men det kan man ju inte veta förrän man har provat.

”kompanistraff och uteslutning av hela partier om nu enstaka politiker fastnar med handen i syltburken”,

MaiChai svarar:

Har tidigare föreslagit att man bör bannlysa alla som någonsin haft en politisk post i Thailand för all framtid för att så att säga börja om med helt rena händer. Kanske inte så dumt? Har partiet gynnats av politikers snedsteg så bör det uteslutas. Typ har politiker A köpt röster för att säkra sig valsegern i ett distrikt så har det ju gynnat partiet då de kanske kommer till makten på grund av detta.

SiamNilsson svarar:

Ska man även bannlysa de som någonsin har givit en muta i Thailand?

Hur många personer blir då kvar att välja bland?

Jag själv är emot ”kompanistraff”.

Gör gärna straffen mer kännbara för de som ertappas och döms för korruption, men döm då endast gärningsmannen och inte hans familj, vänner eller kollegor.

”xenophobiska lagar mot utländskt ägande”,

De kommer att avskaffas för vissa grupper (Läs Kineser) då suget efter deras pengar är för stort för att kunna vidhålla dessa lagar. Det är bara västerlänningar man kan lura att tro på en landlease i 99 år.

SiamNilsson svarar:

Är tveksam till att kineser som nationalitet eller populationsgrupp skulle ges företräde till ett fullständigt markägande och bolagsägande i Thailand. Kineser från Kina är nog inte speciellt intresserade att investera i villor och fabriker mm i Thailand. Det är både för dyrt och krångligt helt enkelt. Det är mycket billigare att förlägga produktionen i hemlandet Kina än i Thailand. En och annan miljardär kanske väljer att ”köpa” sig ett medborgarskap i Thailand för att sedan skaffa sig ett hotell och för att spela golf, men tåget för stora kinesiska investeringar i Thailand, ja det tåget har nog gått för länge sedan. Numera är det Afrika och Sydamerika som via sina stora naturresurser är intressant för kineserna. USA och Europa är också intressant i den mån att det fortfarande går att köpa upp teknologisk utveckling där. Men vad har Thailand att erbjuda kineserna i form av naturresurser och avancerad teknologi?

Före 1970 var det för bl.a. svenskar tillåtet att köpa mark i Thailand, men efter vänstervågen som drog fram över världen och Jänkarnas misslyckade krigföring i Indokina så fick de nog av faranger och utlänningar i Thailand. 1970 ändrades lagen och det blev då förbjudet för utlänningarna att köpa mark. Återgå gärna till de regler som gällde markköp före 1970.

Se länk:

http://www.thaiembassy.be/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=29

”de nuvarande högmålslagarna”,

MaiChai svarar:

Bör avskaffas omgående.

SiamNilsson svarar: Håller med – bör avskaffas omgående!

”att amnesti gavs till de senaste kuppmakarna och därigenom legaliserade militärkuppen”,

MaiChai svarar:

De gav sig själv amnesti, sinom tid kommer de nog inför skranket. Se vad som händer i Argentina just nu till exempel.

SiamNilsson svarar:

Amnestin bör dras tillbaka. Jag hoppas på detsamma, men är tveksam till att det kommer att hända. Mig veterligen så har väl inte en enda general som har lyckats med en militärkupp i Thailand någonsin i efterhand blivit dömd för detta brott mot demokratin.

”en eventuell amnesti för Thaksin gällande hans dom i Ratchadapisek målet”.

MaiChai svarar:

Bevisen där är ju ganska solklara så jag begriper inte varför han gnäller? Hade han varit smart hade han tagit sitt straff och förmodligen släppts redan i december 2008 som en fri man.

Men Thakisn står ju tyvärr inte vid sina ord, han frågade kungen om råd i april 2006 och kungen rådde honom att inte personligen ta PM posten vilket han gråtande inför alla lovade. En annan TRT kille tog vid, i ett par veckor innan Thaksin tyckte att han kunde skita i rådet som kungen gett honom och satte sig själv som acting PM fram tills valet skulle ha hållts i oktober. Det startade kupplaneringen tror jag för då stod det klart för alla att Thaksin gör precis vad han själv vill utan respekt eller hänsyn till någon annan.

SiamNilsson svarar:

Om nu inte kuppmakarnas amnesti dras tillbaka, så är jag inte främmande för att även Thaksin erbjuds en amnesti för Ratchadapisek-domen. Ett brott som ter sig ganska futtigt i jämförelse med en militärkupp.

En amnesti för Thaksin kunde kanske vara ett bra sätt att gjuta olja på vågorna i landet. Jag tror också att han numera är så pass vingklippt och moraliskt nersablad att han inte skulle ha en chans att vinna någon majoritetsseger i ett fritt val. Som lobbyist eller som oppositionspolitiker skulle han dock kunna nå en stark roll, men han kan knappast återvända till premiärministerposten av egen politisk kraft.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...