Jump to content
IGNORERAD

Thaksin har fått ett nytt hus


MaiChai

Recommended Posts

Exakt.

Satt själv i den båten och proklamerade för Thaksin 2004.

Ha, har alltid misstänkt att du Buzzen precis som Jan Guillou egentligen är en köpt skribent. :whistle:

IL har alltså betalat Buzzen för att argumentera emot IL, detta med en enda anledning.

Eftersom folk i allmänhet självklart lätt kan förstå att IL inte direkt är Einstein, och detta skulle få byrisbondewannabee IL att tappa ansiktet, ja självklart så anställer då IL alltså Buzzen.

Buzzen som har en av forumets "vassaste" pennor gör att folk tycker synd om IL, på detta sätt undviker IL dumhetsstämpel och folk tycker istället att IL motståndare är elaka. Och det är i Speciellt då Buzzen som får elakstämpeln.

Hoppas du sålde dig dyrt mr: Buzz

Men vi är många nu som börjar fatta konspirationen. :yes:

Ps: IL Pm:a mig om hur mycket man kan tjäna , och då menar jag även retroaktivt!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    38

  • MaiChai

    25

  • Baa

    17

  • Mooauan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Exakt.

Är man en gapande fågelunge så gillar man nog den som kräks upp lite rester i just ens egna mun.

Wannabe-storfräsar-kräkaren T fattade naturligtvis att utnyttja detta som sagt.

Men... hur det kan undgå folk att det bara var ett spel för gallerierna i syfte att sko sig själv är ett mysterium.

Ok att man köpte betet i början men inte så här i efterhand med facit i hand.

Satt själv i den båten och proklamerade för Thaksin 2004.

Ta dig en resa hit upp, (det räcker med enkel biljett) och ställ den frågan på torget i Udon. :whistle:

Baa ( som avstår att fråga eftersom jag har returbiljett tll Svedala om ett halvår)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Ja det räcker nog helt klart med enkelbiljett om man skulle ifrågasätta den man som har förändrat deras liv.

Men det kan nog vara svårt att förstå om man lever i sin egen lilla värld utan kontakt med dom människor som var i behov av

dessa åtgärder.

Och jag läste att återbetalningsgraden av dom rika hårt kritiserade bylånen ligger på hela 90%, inte så dåligt va.

Och det av folk som det skulle vara helt meningslöst att hjälpa eller bry sig om.

Och vad det gäller folks överdrivna syn på sin egen intelligens kontra andras, så behöver den nog inte förklaras,

den nivå den diskussionen håller säger nog mera om deras egna brister än dom dom pekar ut.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, har alltid misstänkt att du Buzzen precis som Jan Guillou egentligen är en köpt skribent. whistle.gif

IL har alltså betalat Buzzen för att argumentera emot IL, detta med en enda anledning.

Eftersom folk i allmänhet självklart lätt kan förstå att IL inte direkt är Einstein, och detta skulle få byrisbondewannabee IL att tappa ansiktet, ja självklart så anställer då IL alltså Buzzen.

Buzzen som har en av forumets "vassaste" pennor gör att folk tycker synd om IL, på detta sätt undviker IL dumhetsstämpel och folk tycker istället att IL motståndare är elaka. Och det är i Speciellt då Buzzen som får elakstämpeln.

Hoppas du sålde dig dyrt mr: Buzz

Men vi är många nu som börjar fatta konspirationen. yes.gif

Ps: IL Pm:a mig om hur mycket man kan tjäna , och då menar jag även retroaktivt!

Det där var ju ett himla fint sätt att tala om för mig vilket pucko jag är. :)

Jaja... jag var väl dum då. Får ju inte ens betalt. rolleyes.gif

IL,

Vad gäller folks känslighet för att vara korkade så undrar jag vad det är för konstigt fenomen. Är vi alla felfria småjesusar eller vad?

Rätt omoget att inte kunna ta en debatt om sin egen intelligenta framtoning, och ta på sig om man framställt sig fel på något sätt.

Själv har jag lyckats framställa mig själv som superefterbliven rätt många gånger i livet och tycker närmast att det är rätt "normalt". :)

Är inte heller orolig för detta eftersom jag ser andra göra samma sak jämt. Så jag är lixom inte ensam. :)

Tycker det är rätt korkat och verklighetsfrånvänt att inte kunna acceptera när man är korkad.

Och folk som är rädda för hur de framställs är nog rädda för fel saker och inte speciellt trygga i sig själva.

Så.. tvärtom mot vad andra säger.. så säger det något om den personliga nivån att inte kunna ha den typen av diskussion.

Säger/skriver man korkade saker så får man acceptera att folk tycker man är korkad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

är det din uppfattning att alla byar i Thailand fick ta del av Thaksins reformer? Alla byar hade möjlighet att få bylån till exempel?

Kan du då förklara för mig varför PPP beslutade sig för att införa gratis resor i tredje klass på tågen år 2008 för att hjälpa de fattiga men att de bara gällde på resor norr om Chumpon?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad det gäller folks överdrivna syn på sin egen intelligens kontra andras, så behöver den nog inte förklaras,

den nivå den diskussionen håller säger nog mera om deras egna brister än dom dom pekar ut.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Lite av vad IL skrivet sista året på MPR:

Att önska att sina barn inte vill utbilda sig, det har du gjort.

Att påstå att de som utbildat sig är mindre solidariska än outbildade, det har du gjort.

Att förneka att Thaksin överhuvudtaget gjort något som helst fel, det har du gjort.

Att påstå att folk som gått i skola har ett sämre liv än de som inte gjort det, det har du gjort.

Att berätta om de trevliga bordellerna med de Kambodjanska och Laotiska tjejerna runt byn, det har du gjort.

Att i nästa mening berätta om de hemska bordellerna, med Isan brudar i Pattaya det har du gjort.

Att påtala att de i storstaden i Sverige är mindre trevliga än de som bor på landet, det har du gjort.

Ja IL, dessutom har du under under hela din tid på MPR valt att helt bortse från de inlägg som gång efter annan bevisligen visat att du ljuger/har fel/ eller inte fattat.

Mest talande är väl attentat-träden, där ljög du ju medvetet på slutet.

Men nu kan du fortsätta med detta då du har två bundsförvanter i Baa och Siam-Nilsson som ger dig karma när du inte svarar på frågor utan bara fortsätter slå på din trumma.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lite av vad IL skrivet sista året på MPR:

Att önska att sina barn inte vill utbilda sig, det har du gjort.

Att påstå att de som utbildat sig är mindre solidariska än outbildade, det har du gjort.

Att förneka att Thaksin överhuvudtaget gjort något som helst fel, det har du gjort.

Att påstå att folk som gått i skola har ett sämre liv än de som inte gjort det, det har du gjort.

Att berätta om de trevliga bordellerna med de Kambodjanska och Laotiska tjejerna runt byn, det har du gjort.

Att i nästa mening berätta om de hemska bordellerna, med Isan brudar i Pattaya det har du gjort.

Att påtala att de i storstaden i Sverige är mindre trevliga än de som bor på landet, det har du gjort.

Ja IL, dessutom har du under under hela din tid på MPR valt att helt bortse från de inlägg som gång efter annan bevisligen visat att du ljuger/har fel/ eller inte fattat.

Mest talande är väl attentat-träden, där ljög du ju medvetet på slutet.

Men nu kan du fortsätta med detta då du har två bundsförvanter i Baa och Siam-Nilsson som ger dig karma när du inte svarar på frågor utan bara fortsätter slå på din trumma.

Hej

Hade jag skrivit eller påstått ens hälften av det som du påstår så skulle jag skämmas.

En del är så befängt att jag inte ens vill bemöta det, men vill du det så gör jag gärna det.

Att en del läser och lägger till och drar ifrån och tolkar saker på sätt som ingen människa trodde var möjligt är tydligt.

Vad meningen är med är förvanska och påstå en massa saker om andra begriper inte jag.

Men du kan vara lugn jag bryr mig inte det minsta om sånt trams, och blir inte ens förbannad.

Vad det gäller den totala sanningen och vad som är helt rätt och fel tror jag ingen sitter inne med.

Och det skulle bli en väldigt tråkig värld om alla hade samsyn om allt, nej lite diskussioner är bara bra.

Och forumet är väl ett genomsnitt av samhället utanför det, och det är inte alls konstigt att folk har olika erfarenheter

och synpunkter på det mesta.

Ha det bra.

PS. Jag bjuder gärna på en öl om vi träffas någon gång.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hade jag skrivit eller påstått ens hälften av det som du påstår så skulle jag skämmas.

En del är så befängt att jag inte ens vill bemöta det, men vill du det så gör jag gärna det.

Att en del läser och lägger till och drar ifrån och tolkar saker på sätt som ingen människa trodde var möjligt är tydligt.

Vad meningen är med är förvanska och påstå en massa saker om andra begriper inte jag.

Men du kan vara lugn jag bryr mig inte det minsta om sånt trams, och blir inte ens förbannad.

Vad det gäller den totala sanningen och vad som är helt rätt och fel tror jag ingen sitter inne med.

Och det skulle bli en väldigt tråkig värld om alla hade samsyn om allt, nej lite diskussioner är bara bra.

Och forumet är väl ett genomsnitt av samhället utanför det, och det är inte alls konstigt att folk har olika erfarenheter

och synpunkter på det mesta.

Ha det bra.

PS. Jag bjuder gärna på en öl om vi träffas någon gång.

Mvh Isan Lover

Hej IL,

Det var ju tråkigt att du inte egentligen bemötte Vaxets påståenden när du påstår dig vara villig att göra det. Kanske i nästa inlägg? För övrigt håller jag i stort sett med Vaxet angående detta.

Jag är gärna med och snyltar en öl eller två om tillfälle bjuds ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Hun Sen bygger ett hus åt Thaksin

så delar nog Dr T med sig av all sin erfarenhet

En länk ifrån Bangkok Post

http://www.bangkokpost.com/blogs/index.php/2009/10/28/thaksin-has-much-to-offer-cambodians?blog=73

Texten avslutas med

The Cambodian leader should strongly recommend to Thaksin

that on his way from Dubai to Phnom Penh

not to forget to make a two-year stopover in Thailand first.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att Isan Lover har rätt i allt han skriver.

Men när det kommer till allt han skriver om vad Thaksin gjort för Thailand och kommer att göra när han är tillbacka då håller jag med honom.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en del läser och lägger till och drar ifrån och tolkar saker på sätt som ingen människa trodde var möjligt är tydligt.

Även jag har tolkat dig ungefär som Vaxet beskrivit. Därav mina åsikter om dig. Tycker faktiskt att du har en del rätt vidriga åsikter om andra människor.

(bl.a det där om att utbildning påverkar Thai till att se ner på fattiga)

Nu är det ju möjligt att vi bara missförstått dig men det är svårt att göra annat när du inte svarar på ifrågasättanden.

Om du skriver klumpigt formulerade åsikter och sen inte förklarar dig när folk ställer frågor så får du lixom "ta" hur du blivit uppfattad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

För vissa är nog debatthatet en liten kittlande livsnerv och vittaminspruta, och för andra så gäller kanske omvända då de får en kick av att visa omtanke och hjälpsamhet.

- Jag själv befinner mig nog någonstans där emellan skulle jag tro.

Nu när BTT och en del andra slagpåsar saknas i debatten så har Inkvisitorn NoBuzz och hans rättrogna medhjälpare istället valt ut ”IL” som den man vill "betvinga" till bekännelse av den rätta tron. Budskapet om den ondskefulle Röde Djävulen och den Gule Gudens förträfflighet faller dock platt till marken och tränger ej in i IL’s döva öron. Plågad som Voltairs Candid av prästerskapets kampanj, valde han ändå att vända den andra kinden till istället för att "plocka upp den verbala handsken" (Isaan-Jesus ?).

Inkvisitorn och hans talkörs framlagda argument tryter dock till slut, och när deras retoriska frågor och uppmaningarna om rätt och fel istället byts ut mot invektiv, så slungas dessa likt ruttna tomater på den i mitt tycke o-förargerlige IsanLover .

-Ja just då tyckte jag att han förtjänade en liten Karma-klapp på axeln.

Det var nämligen intelligent av IL föra debatten så, och hans bevarade lugn och selektiva svarsteknik tyder på motsatsen till att vara korkad. Detta imponerade på mig och var värt ett karma-poäng.

Han har heller ingen som helst anledning att gå i försvarsställning och besvara diverse lösryckta påståenden från debattörer som likt ordensmän i täckta huvor har valt att gömma sig bakom en anonym avtar. Varför inte visa er nuna med bild så att alla kan se vem ni är och hur ni ser ut?

Mitt eget anlete går att begrunda om man kollar på Siam-Nilssons profil.

Jag står för vad jag skriver, precis som många andra har valt att göra på MPR.

Om fler gjorde så, ja då tror jag att det blir en ärligare och mer givande debatt.

Ingen är dock felfri och jag själv har väl också gjort vissa karikatyr beskrivningar som ev stämmer in på personer som IL, men det var då inte i syfte att omvända honom eller förminska eller idi*tförklara honom . Snarare var det ett försök till att det skulle uppstå en viss självkritik hos den eller de som kände sig träffade.

Man behöver inte vara korkad bara för att man gillar Thaksin. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

För vissa är nog debatthatet en liten kittlande livsnerv och vittaminspruta, och för andra så gäller kanske omvända då de får en kick av att visa omtanke och hjälpsamhet.

- Jag själv befinner mig nog någonstans där emellan skulle jag tro.

Nu när BTT och en del andra slagpåsar saknas i debatten så har Inkvisitorn NoBuzz och hans rättrogna medhjälpare istället valt ut ”IL” som den man vill "betvinga" till bekännelse av den rätta tron. Budskapet om den ondskefulle Röde Djävulen och den Gule Gudens förträfflighet faller dock platt till marken och tränger ej in i IL’s döva öron. Plågad som Voltairs Candid av prästerskapets kampanj, valde han ändå att vända den andra kinden till istället för att "plocka upp den verbala handsken" (Isaan-Jesus ?).

Inkvisitorn och hans talkörs framlagda argument tryter dock till slut, och när deras retoriska frågor och uppmaningarna om rätt och fel istället byts ut mot invektiv, så slungas dessa likt ruttna tomater på den i mitt tycke o-förargerlige IsanLover .

-Ja just då tyckte jag att han förtjänade en liten Karma-klapp på axeln.

Det var nämligen intelligent av IL föra debatten så, och hans bevarade lugn och selektiva svarsteknik tyder på motsatsen till att vara korkad. Detta imponerade på mig och var värt ett karma-poäng.

Han har heller ingen som helst anledning att gå i försvarsställning och besvara diverse lösryckta påståenden från debattörer som likt ordensmän i täckta huvor har valt att gömma sig bakom en anonym avtar. Varför inte visa er nuna med bild så att alla kan se vem ni är och hur ni ser ut?

Mitt eget anlete går att begrunda om man kollar på Siam-Nilssons profil.

Jag står för vad jag skriver, precis som många andra har valt att göra på MPR.

Om fler gjorde så, ja då tror jag att det blir en ärligare och mer givande debatt.

Ingen är dock felfri och jag själv har väl också gjort vissa karikatyr beskrivningar som ev stämmer in på personer som IL, men det var då inte i syfte att omvända honom eller förminska eller idi*tförklara honom . Snarare var det ett försök till att det skulle uppstå en viss självkritik hos den eller de som kände sig träffade.

Man behöver inte vara korkad bara för att man gillar Thaksin. :whistle:

Det var en sjuhellsickes massa fina ord på rad, imponerande.

Vet inte varför andra debatterar som de gör med IL, kan bara svara för mig själv.

Jag älskar debatt, det är därför jag ibland lägger lite tid på detta forum.

Många är det som ger och tar här, bland annat du Siam-Nilsson.

Jag är inte ute efter något drev mot IL, även om några tolkat det så:

MEN, när en skribent dag efter dag häver ur sig saker som han sedan aldrig sedan debatterar, utan hela tiden glider undan, då är det lätt så att det ser ut som pajkastning.

Även IL:s senaste inlägg/svar till mig visar ju på hur han aldrig egentligen har skrivet vad han har skrivet, utan skjuter över det på oss andra som debatterar med honom.

Vi har nämligen alla, i alla läge missförstått vad han skriver, eller rent av tolkat hans åsikter fel.

Hade jag haft tid att punkt för punkt, leta upp de inlägg som han i sitt sista svar säger sig inte ha skrivt, ja då skulle jag göra detta, kanske någon annan har tid?

Själv skall jag dock för första gången på mina 10 år i Thailand åka till Isaan.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm,

fortfarande inga svar från IL om han tror att alla byar i hela Thailand fick ta del av Thaksins förmåner...

Tyvärr med IL så blir det ju så när han bemöts av konstruktiva ifrågasättande av hans påståenden så väljer han att inte besvara dem då de svaren kanske kommer att peka ut husguden som något annat än en Nelson Mandela/Aung San Suu Kuiy.

Ett exempel är det så kallade kriget mot droger som Thaksin startade, 2500 människor sköts av polisen unde ett par månader efter att Thaksin lovat dem att de inte skulle åtalas. Det visade sig att uppemot 1400 av de avrättadede med största sannolikhet var oskyldiga, vilket hade framkommit om man bemödat sig med att släpa dem inför domstol istället för att skjuta dem efter eget behag.

Jag frågade då IL hur han hade tyckt om kriget mot drogerna ifall någon i hans familj varit någon av de oskyldigt avrättade, en fråga som han undvek att svara på i månader.

Trots det så deltog han gärna i trådar där kriget mot droger diskuterades där han menade att drogerna försvann ifrån Thailand under denna tid och att han minsann visste om två narkomaner som slutade knarka för att det blev för dyrt. Jag vet att det är motsägelsefullt att först drogerna försvann helt men att det ändå blev för dyrt att knarka?

Men efter ett par månader då jag ställt samma fråga till IL om och om igen, vad han hade tyckt om någon i hans egen familj som oskyldig hade avrättats av polisen under kriget mot drogerna så erkäjnde han att det inte hade varit så kul...

Det var jag som myntade Issan Bob efter Saddam Husseins världsberömde informationsminister Bagdad Bob. Mannen som trots att amerikanerna bara stod ett par kvarter från Saddams palats på fullt allvar hävdade att Iraks armé höll just i detta på att driva ut amerikanerna. Trots att alla kunde se att så inte var fallet.

IL köper propaganda från de rödas sida med hull och hår, till exempel de hundratals som ska ha gripits av militären under songkranhupploppet förts bort på lastbilar, skjutits och matats till krokodiler. Som bara hamnade på Thaksins fotografers kameror. De kopior som sändes till världspressen var helt omöjliga att avgöra ursprunget på och blev inte publicerade. Inte ens i Thakisnpressen har de synts till.

Till och med Thaksins egen propaganda organisation har gett upp den lögnen nu.

IL menar att de gula favoriseras av domstolarna om går fria, att de röda även de går fria efter att precis som de gula betalt borgen för att slippa sitta häktade tar han ingen notis om.

Det är alltså ganska svårt att för en vettig debatt med IL, trots det skulle jag gärna sätta mig ner och klämma ett par öl med honom om tillfälle gavs.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skall jag dock för första gången på mina 10 år i Thailand åka till Isaan.

För andra gången menar du väl? Du har ju varit i Khorat förut. :)

Gissar att det blir en öl på "The White Elephant" under helgen.

Killen som äger stället är en snackig Bavarisk tysklänning.

Ha det så kul och hälsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

För vissa är nog debatthatet en liten kittlande livsnerv och vittaminspruta, och för andra så gäller kanske omvända då de får en kick av att visa omtanke och hjälpsamhet.

- Jag själv befinner mig nog någonstans där emellan skulle jag tro.

Nu när BTT och en del andra slagpåsar saknas i debatten så har Inkvisitorn NoBuzz och hans rättrogna medhjälpare istället valt ut ”IL” som den man vill "betvinga" till bekännelse av den rätta tron. Budskapet om den ondskefulle Röde Djävulen och den Gule Gudens förträfflighet faller dock platt till marken och tränger ej in i IL’s döva öron. Plågad som Voltairs Candid av prästerskapets kampanj, valde han ändå att vända den andra kinden till istället för att "plocka upp den verbala handsken" (Isaan-Jesus ?).

Inkvisitorn och hans talkörs framlagda argument tryter dock till slut, och när deras retoriska frågor och uppmaningarna om rätt och fel istället byts ut mot invektiv, så slungas dessa likt ruttna tomater på den i mitt tycke o-förargerlige IsanLover .

-Ja just då tyckte jag att han förtjänade en liten Karma-klapp på axeln.

Det var nämligen intelligent av IL föra debatten så, och hans bevarade lugn och selektiva svarsteknik tyder på motsatsen till att vara korkad. Detta imponerade på mig och var värt ett karma-poäng.

Han har heller ingen som helst anledning att gå i försvarsställning och besvara diverse lösryckta påståenden från debattörer som likt ordensmän i täckta huvor har valt att gömma sig bakom en anonym avtar. Varför inte visa er nuna med bild så att alla kan se vem ni är och hur ni ser ut?

Mitt eget anlete går att begrunda om man kollar på Siam-Nilssons profil.

Jag står för vad jag skriver, precis som många andra har valt att göra på MPR.

Om fler gjorde så, ja då tror jag att det blir en ärligare och mer givande debatt.

Ingen är dock felfri och jag själv har väl också gjort vissa karikatyr beskrivningar som ev stämmer in på personer som IL, men det var då inte i syfte att omvända honom eller förminska eller idi*tförklara honom . Snarare var det ett försök till att det skulle uppstå en viss självkritik hos den eller de som kände sig träffade.

Man behöver inte vara korkad bara för att man gillar Thaksin. whistle.gif

Visst är det tacksamt att filosofera? Har man tur kan andra tycka man är smart. smile.gif

Det är inte lätt att läsa sista kapitlet i en bok och få grepp om alla rollinnehavare.

Men om man nu påstår detta och ändå hävdar att man har "hela bilden" så förstår jag också varför man skriver saker som "Man behöver inte vara korkad bara för att man gillar Thaksin".

PS. självklart skulle jag inte stå för vad jag skriver här om jag gick ut publikt. Därför är det bättre att vara anonym och att ingen känner en. En sån råtta är jag. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmmm,

Nr 1. fortfarande inga svar från IL om han tror att alla byar i hela Thailand fick ta del av Thaksins förmåner...

Nr 2. Tyvärr med IL så blir det ju så när han bemöts av konstruktiva ifrågasättande av hans påståenden så väljer han att inte besvara dem då de svaren kanske kommer att peka ut husguden som något annat än en Nelson Mandela/Aung San Suu Kuiy.

Nr 3. Ett exempel är det så kallade kriget mot droger som Thaksin startade, 2500 människor sköts av polisen unde ett par månader efter att Thaksin lovat dem att de inte skulle åtalas. Det visade sig att uppemot 1400 av de avrättadede med största sannolikhet var oskyldiga, vilket hade framkommit om man bemödat sig med att släpa dem inför domstol istället för att skjuta dem efter eget behag.

Nr 4. Jag frågade då IL hur han hade tyckt om kriget mot drogerna ifall någon i hans familj varit någon av de oskyldigt avrättade, en fråga som han undvek att svara på i månader.

Nr 5. Trots det så deltog han gärna i trådar där kriget mot droger diskuterades där han menade att drogerna försvann ifrån

Thailand under denna tid och att han minsann visste om två narkomaner som slutade knarka för att det blev för dyrt. Jag vet att det är motsägelsefullt att först drogerna försvann helt men att det ändå blev för dyrt att knarka?

Nr 6. Men efter ett par månader då jag ställt samma fråga till IL om och om igen, vad han hade tyckt om någon i hans egen familj som oskyldig hade avrättats av polisen under kriget mot drogerna så erkäjnde han att det inte hade varit så kul...

Nr 7. Det var jag som myntade Issan Bob efter Saddam Husseins världsberömde informationsminister Bagdad Bob. Mannen som trots att amerikanerna bara stod ett par kvarter från Saddams palats på fullt allvar hävdade att Iraks armé höll just i detta på att driva ut amerikanerna. Trots att alla kunde se att så inte var fallet.

Nr 8. IL köper propaganda från de rödas sida med hull och hår, till exempel de hundratals som ska ha gripits av militären under songkranhupploppet förts bort på lastbilar, skjutits och matats till krokodiler. Som bara hamnade på Thaksins fotografers kameror. De kopior som sändes till världspressen var helt omöjliga att avgöra ursprunget på och blev inte publicerade. Inte ens i Thakisnpressen har de synts till.

Till och med Thaksins egen propaganda organisation har gett upp den lögnen nu.

Nr 9. IL menar att de gula favoriseras av domstolarna om går fria, att de röda även de går fria efter att precis som de gula betalt borgen för att slippa sitta häktade tar han ingen notis om.

Det är alltså ganska svårt att för en vettig debatt med IL, trots det skulle jag gärna sätta mig ner och klämma ett par öl med honom om tillfälle gavs.

Hej

Jag ska besvara några av dina frågor här, även om jag tycker att du har fått dom flesta svaren tidigare.

Nr. 1 Alla dom platser jag har besökt har fått ta del av dessa reformer, jag vistas ju i Nong Khai och Udon Thani distrikt

mestadels, men andra forum medlemmar har ju upplevt samma sak i Korat och Khon Kaen t.ex.

Hur det är på dom platser som jag inte har besökt vet jag inget om.

Nr 2. För många fattiga som har fått sina liv förändrade efter Thaksins reformer så är den jämförelsen helt naturlig,

och eftersom jag har valt att vara språkrör för folket i det område jag vistas i mest, så är det helt självklart

att påtala detta.

Nr 3. Jag har svarat många gånger tidigare att jag inte vet något land på jorden som har fört krig mot knark maffian

utan att oskyldiga har blivit drabbade, jag tror inte heller att någon beväpnad människa följer med frivilligt om han

vet att straffet är döden eller livstids fängelse.

Hur många av dessa som egentligen var oskyldiga vet inte jag, och jag tvivlar på att någon vet säkert.

Men att knarkindustrin i Thailand inte ska få arbeta ostört tycker jag är självklart.

Nr 4. Självklart skulle jag inte gilla om någon i familjen blev skjuten, och lika självklart så hoppas jag att ingen i

familjen sysslar med knark och förstör andra människors liv.

Nr 5. Att jag och frugan träffade folk som tyckte att det blev för dyrt och farligt att knarka under den tid som kriget

mot knarkhandeln pågick stämmer.

Och att priset gick upp när tillgängligheten minskade är väl helt naturligt, tillgång och efterfrågan du vet.

Nr 6. Nej att oskyldiga människor blev drabbade är mycket beklagligt, och jag hoppas att det inte är så många som det

ibland uppges.

Nr 7. Inga kommentarer.

Nr 8. Att folk fördes bort på lastbilar ifrån platsen stämmer, men den här gången avrättades dom inte som brukligt är.

Och detta stod klart ganska tidigt, det jag sa i frågan var ungefär så här "att folk fördes bort och dom kan ha

blivit avrättade".

Det här med krokodiler var jag inte inblandad i.

Nr 9. I den här frågan har jag inte ändrat mig och kommer inte heller att göra det innan en gul människa sitter inne

t,ex för flygplats ockupationen, ödeläggelse av Tv stationen,eller för att ha skadat Thailands ekonomi.

Hoppas att detta är svar nog.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lite av vad IL skrivet sista året på MPR:

Nr 1. Att önska att sina barn inte vill utbilda sig, det har du gjort.

Nr 2. Att påstå att de som utbildat sig är mindre solidariska än outbildade, det har du gjort.

Nr 3. Att förneka att Thaksin överhuvudtaget gjort något som helst fel, det har du gjort.

Nr 4. Att påstå att folk som gått i skola har ett sämre liv än de som inte gjort det, det har du gjort.

Nr 5. Att berätta om de trevliga bordellerna med de Kambodjanska och Laotiska tjejerna runt byn, det har du gjort.

Nr 6. Att i nästa mening berätta om de hemska bordellerna, med Isan brudar i Pattaya det har du gjort.

Nr 7. Att påtala att de i storstaden i Sverige är mindre trevliga än de som bor på landet, det har du gjort.

Ja IL, dessutom har du under under hela din tid på MPR valt att helt bortse från de inlägg som gång efter annan bevisligen visat att du ljuger/har fel/ eller inte fattat.

Mest talande är väl attentat-träden, där ljög du ju medvetet på slutet.

Men nu kan du fortsätta med detta då du har två bundsförvanter i Baa och Siam-Nilsson som ger dig karma när du inte svarar på frågor utan bara fortsätter slå på din trumma.

Hej

Jag ska försöka bemöta dina påståenden.

Nr 1. Jag tycker inte att det är självklart att vår son ska studera så länge som möjligt, det finns mycket annat som

man göra t.ex resa, och det finns många bra alternativ till studier, t.ex skogs och jordbruk, fiske, starta eget,

eller lära sig ett hantverk (snickare, murare, plåt, rör, el eller flyg som pappa).

Så för min del skulle byskolan vara en bra start på livet.

Och jag är övertygad om att han kan få ett bra liv utan att läsa tills han blir 30+.

Nr 2. Många högutbildade får ganska bra löner och bosätter sig i städerna och lever på en annan nivå,

det är då inte helt ovanligt att man skämms över sin barndom och distanserar sig ifrån folket där hemma.

Men det finns naturligtvis undantag som tur är.

Nr 3. Thaksin har säkert begått fel som alla andra människor, men jag vill gärna höra det ifrån andra människor än

dom rika och militären som hatar honom, och helst vill se honom död.

Nr 4. Om jag kommer ihåg rätt så uttryckte jag mig ungefär så här, "det är inte självklart att man får ett bättre liv

för att man studerar", många jag känner som har studerat på hög nivå får ganska komplicerarade liv .

Och får jobb med mycket ansvar, stress och hög belastning och lite fritid.

Nr 5. Trevliga bordeller runt byn finns inte, men vi har en karaoke bar som jag och frugan har besökt mest

för att det är chefen för dom 7 byarna i vårt område som är ägare, det ansågs vara bra för oss att hålla oss väl med honom.

Och om vi inte kom dit så skulle det se illa ut, vi bjöd dom Laotiska tjejerna som jobbade där på middag samtidigt

förhörde vi oss om deras situation, lön, boende, ev. tvång o.s.v

Nr 6. Beer bars är väl inte så hemska och där befinner sig tjejerna "frivilligt", men bordeller kan mycket riktigt vara

hemska.

Nr 7. P.g.a tempot i städerna och att folk inte känner varandra i samma omfattning så upplever jag människorna där som mer

reserverade och indiviualistiska.

Man kan t.ex bo i ett hyreshus utan att känna varandra, eller åka buss ihop utan att prata med varandra o.s.v

Det är väldigt annorlunda mot det långsamma livet på landet där alla känner alla sen generationer bakåt.

Och där man tar alla chanser att prata med varandra och har tid till det.

Hoppas att detta var svar på dina påståenden.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av vad IL skrivet sista året på MPR:

Att önska att sina barn inte vill utbilda sig, det har du gjort.

Att påstå att de som utbildat sig är mindre solidariska än outbildade, det har du gjort.

Att förneka att Thaksin överhuvudtaget gjort något som helst fel, det har du gjort.

Att påstå att folk som gått i skola har ett sämre liv än de som inte gjort det, det har du gjort.

Att berätta om de trevliga bordellerna med de Kambodjanska och Laotiska tjejerna runt byn, det har du gjort.

Att i nästa mening berätta om de hemska bordellerna, med Isan brudar i Pattaya det har du gjort.

Att påtala att de i storstaden i Sverige är mindre trevliga än de som bor på landet, det har du gjort.

Ja IL, dessutom har du under under hela din tid på MPR valt att helt bortse från de inlägg som gång efter annan bevisligen visat att du ljuger/har fel/ eller inte fattat.

Mest talande är väl attentat-träden, där ljög du ju medvetet på slutet.

Men nu kan du fortsätta med detta då du har två bundsförvanter i Baa och Siam-Nilsson som ger dig karma när du inte svarar på frågor utan bara fortsätter slå på din trumma.

Uppenbarligen får man inte ge + karma till någon som man själv har fundamentalt olika uppfattningar om saker och ting med, men ändå uppskattar för att inte de inte ger igen med samma stundtals smaklösa omkväden som man själv blir utsatt för. Därför ger jag + till de jag anser vara förtjänta av det, inte för att att jag har samma uppfattning, men det kanske blev för mycket för ryggdunkarna som ger varandra karma bara dom är jäkliga nog mot nån annan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ska besvara några av dina frågor här, även om jag tycker att du har fått dom flesta svaren tidigare.

Nr. 1 Alla dom platser jag har besökt har fått ta del av dessa reformer, jag vistas ju i Nong Khai och Udon Thani distrikt

mestadels, men andra forum medlemmar har ju upplevt samma sak i Korat och Khon Kaen t.ex.

Hur det är på dom platser som jag inte har besökt vet jag inget om.

Nr 2. För många fattiga som har fått sina liv förändrade efter Thaksins reformer så är den jämförelsen helt naturlig,

och eftersom jag har valt att vara språkrör för folket i det område jag vistas i mest, så är det helt självklart

att påtala detta.

Nr 3. Jag har svarat många gånger tidigare att jag inte vet något land på jorden som har fört krig mot knark maffian

utan att oskyldiga har blivit drabbade, jag tror inte heller att någon beväpnad människa följer med frivilligt om han

vet att straffet är döden eller livstids fängelse.

Hur många av dessa som egentligen var oskyldiga vet inte jag, och jag tvivlar på att någon vet säkert.

Men att knarkindustrin i Thailand inte ska få arbeta ostört tycker jag är självklart.

Nr 4. Självklart skulle jag inte gilla om någon i familjen blev skjuten, och lika självklart så hoppas jag att ingen i

familjen sysslar med knark och förstör andra människors liv.

Nr 5. Att jag och frugan träffade folk som tyckte att det blev för dyrt och farligt att knarka under den tid som kriget

mot knarkhandeln pågick stämmer.

Och att priset gick upp när tillgängligheten minskade är väl helt naturligt, tillgång och efterfrågan du vet.

Nr 6. Nej att oskyldiga människor blev drabbade är mycket beklagligt, och jag hoppas att det inte är så många som det

ibland uppges.

Nr 7. Inga kommentarer.

Nr 8. Att folk fördes bort på lastbilar ifrån platsen stämmer, men den här gången avrättades dom inte som brukligt är.

Och detta stod klart ganska tidigt, det jag sa i frågan var ungefär så här "att folk fördes bort och dom kan ha

blivit avrättade".

Det här med krokodiler var jag inte inblandad i.

Nr 9. I den här frågan har jag inte ändrat mig och kommer inte heller att göra det innan en gul människa sitter inne

t,ex för flygplats ockupationen, ödeläggelse av Tv stationen,eller för att ha skadat Thailands ekonomi.

Hoppas att detta är svar nog.

Mvh Isan Lover

Först och främst, tack för svaren :great:

1: Nej, Thailand är inte bara Issan. Södra Thailand fick inget av dess förmåner då affärsmannen Thakisn insåg att det räckte med att hålla lite drygt 50% av befolkningen lycklig för att bli återvald. Man straffade istället de byar och provinser som röstade på någon annan än TRT.

2: Thaksin insåg inte att när man blir vald till PM i ett land så är man vald att styra hela landet, inte bara tillfredsställa de som röstade på honom.

3: En sätt som används av ganska många länder runt om i världen är att fånga in misstänkta levande och sedan låta en domstol avgöra deras eventuella skuld eller ifall de är oskyldiga. Thakisn avskaffade hela rätssystemet här genom att ge polisen carte blanche att skjuta alla som var misstänkta utan att riskera straffas.

4: Du hade jog inte stött kriget mot narkotikan ifall någon i din familj skjutits ihjäl som oskyldig. De siffror som tagits fram härstammar från internationellt erkända NGO´s och organisationer för mänskliga rättigheter. Alltså inte av Thaksins fiender i Thailand.

5: Du menar att hårda narkomaner slutade knarka på grund av att det blev för dyrt? Det är ett världsscoop i så fall, något jag aldrig hört talas om tidigare. Alltså inte folk som tar sig en joint då och då utan sprutnarkomaner.

6: Visst är det oundvikligt att oskyldiga drabbas men att så pass många som 1400 oskyldiga avrättades är en alldeles för hög siffra för att det ska vara acceptabelt. Thaksin borde ställas inför rätta i Haag för det.

7: Lovar att sluta kalla dig för Issan Bob den dagen du erkänner att man kan vara emot Thaksin men ändå förespråka demokrati.

8: Husguden satt på CNN och BBC och påstod detta, att folk fördes iväg och sköts av militären. Inga lik dök upp, inga som saknade sina släktingar har hört av sig och det enda jag vet är tre ganska perifera Thakisn supportrar som påstår sig blivit bortförda och sedan avsläppta i Lopburi.

9: Arisamun Prongruenag (?) stormade ASEAN mötet i Pattaya och tvingade regeringen att införa undantagstillstånd för att kunna evakuera de utländska gästerna, han var tidigare i veckan på tapeten igen då han hotade med att göra samma sak på ASEAN mötet i Hua Hin. Han greps efter stormningen i Pattaya och släpptes sedan mot borgen och visade sig vara beredd att ställa till mer problem för Thailand. Så vem av de gula eller röda som kostat Thailand mest kan vi ju fundera på...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen får man inte ge + karma till någon som man själv har fundamentalt olika uppfattningar om saker och ting med, men ändå uppskattar för att inte de inte ger igen med samma stundtals smaklösa omkväden som man själv blir utsatt för. Därför ger jag + till de jag anser vara förtjänta av det, inte för att att jag har samma uppfattning, men det kanske blev för mycket för ryggdunkarna som ger varandra karma bara dom är jäkliga nog mot nån annan.

Baa

Det får man Baa, jag har själv gett IL + karma ett par gånger, senast i forrgår tror jag det var. Jag har dock aldrig fått någon karma av IL men det är OK, jag kommer ge honom karma igen om han fortjänar det.

PS. Går det att se någonstanns vem som gett karma till vem, som man kunde på "gamla" MPR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får man Baa, jag har själv gett IL + karma ett par gånger, senast i forrgår tror jag det var. Jag har dock aldrig fått någon karma av IL men det är OK, jag kommer ge honom karma igen om han fortjänar det.

PS. Går det att se någonstanns vem som gett karma till vem, som man kunde på "gamla" MPR?

Då måste man gå in på medlemmers profil, där visas dom senaste 5 mottagna karma

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste man gå in på medlemmers profil, där visas dom senaste 5 mottagna karma

Det är ju aningen omständigt, klart smidigare forr när det fanns en karmalog. Något for Surin att titta på när han har tid kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL.

Jag tycker att det är jättebra att du tar dig tid att svara på våra inlägg och hoppas att det här kan vara en vändning i våra debatter.

Hinner tyvärr inte svara på alla dina punkter just nu men vill ta en punkt för att förklara varför iaf jag uppfattar vissa saker som tokiga.

Nr 2. För många fattiga som har fått sina liv förändrade efter Thaksins reformer så är den jämförelsen helt naturlig,

och eftersom jag har valt att vara språkrör för folket i det område jag vistas i mest, så är det helt självklart

att påtala detta.

Personerna du jämför Thaskin med är frihetskämpar som utstått omfattande personliga lidanden och umbäranden för sin sak.

Deras motiv har varken varit politiska eller ekonomiska utan endast syftat till frihet och jämlikhet för utsatta grupper.

Ingen, och jag menar ingen, kan ifrågasätta deras egentliga skäl eller heder.

I fallet Thaksin är ifrågasättandena krings hans person omfattande och bevisen för ohederlighet överväldig.

Han har ingen uttalad kamp för rättvisa för fattiga och räknas knappast som företrädare för någon rättvisekamp av några internationella organ.

För dem som kämpat och satsat liv, lem, familj och allt man haft för en rättvisesak så är jämförelsen med Thaksin orättvis och ohederlig.

Och för folk som vet vilka dessa frihetskämpar var så är jämförelsen inte alls så naturlig.

Vad sen gäller att du som språkrör väljer att påtala att liknelsen skulle vara naturlig så tror jag snarare att det handlar om en egen åsikt.

Gissningsvis en majoritet av de fattiga har ingen aning om vilka Nelson Mandela eller Ang San Suu är. Så att dom skulle göra den jämförelsen tror jag inte.

Har precis frågat 6 personer från lite olika håll i Isaan och ingen visste vilka dessa personer var.

Man är inte Jesus bara för att man bär kors.

Framför allt... du borde veta detta.

Och istället för att försvara och fortsätta rapa liknelsen så borde du göra det tydligt för oss att du förstår att liknelsen är knäpp.

Gjorde du detta skulle du slippa kritiken i den här frågan. Så varför gör du inte det?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte vara korkad bara för att man gillar Thaksin. whistle.gif

Helt klart är det svårare att gilla Thaksin om man har formåga att:

- Läsa tidningar och tillgodagora sig texten

- Se hans insatser även utanfor ens absoluta närområde

- Skilja på goda kortsiktiga ideer och goda långsiktiga ideer

- Inse att en demokrati utan rättssäkerhet inte är mycket att yvas over

- Inse att en ledare som stjäl hundratals miljoner från statskassan inte kan vara ledare oavsett hur bra han är forovrigt

än om man är en fattig Isaanbonde som for forsta gången verkligen fick något av en sittande regering. Då har man ju faktiskt en helt legitim anledning att gilla Thaksin även om man forhoppningsvis samtidigt kan fordomma honom for hans dåliga personliga karaktär.

Så nej, man behover inte vara korkad for att gilla Thaksin for vad han gjorde for Isaan. Om man är en välmående svensk och ändå urskiljningslost hyllar Thaksin måste man dock vara ytterst naiv och formodligen dessutom inte alltfor begåvad.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...