Jump to content
IGNORERAD

Thaksin har fått ett nytt hus


MaiChai

Recommended Posts

Det måste vara pga IL's längtan att vara en riktig månskensbonde som gor att han gång på gång drar på sig foot-in-the-mouth-disease smile.gif .

NoBuzz slänger ut en kottben for att än en gång få IL att skriva något som måste få varje sann Isaan-vän att skämmas och givetvis hugger IL omedelbart. Att inte ens de mest hängivna Thaksin/TRT anhängare skulle komma på att jämfora en av Asiens rikaste kapitalister med Aung San Suu Kyi stoppar honom inte. Att han rimligtvis får alla som tycker att han ibland har vissa poäng att starkt tvivla på om verkligen något av allt annat han säger kan stämma när han är så far-off här begriper han inte heller och att vi andra skrattar så vi gråter, eller om det är tvärtom, bryr han sig givetvis inte om.

Jag garanterar att IL personligen har gjort mer skada for MPR medlemmarnas uppfattningar om TRT/PPP/PT än vad alla vi andra gjort ihop och dessutom på ett mycket roligare sätt biggrin.gif .

"Båda är emot korruption"..Den var ändå bäst. Hitler var dessutom emot krig, Stalin emot kommunism och Mona Sahlin hatar Toblerone.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    38

  • MaiChai

    25

  • Baa

    17

  • Mooauan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hmmm,

trots att Thaksin tydligen har Aung San Suu Kuyi som sin ledstjärna gick det bar att skänka 4 miljarder av thailands statskassa till de personer som håller henne fängslad...

Fast det kan väl inte ha något med den 3 miljardersdeal som Shincorp träffade med militärjuntans ledare efter det. En rättskaffens man som Thakisn skulle aldrig utnyttja sin position som PM i Thailand för egen vinning, eller hur?

Sen är alla normala demokratier i världen skitstirra för den enorma handeln som Tyskland, Sverige, Frankrike, England, USA, Australien, Japan har med Thailand att de inte vågar ge den oskykyldige en fristad. Bara demokratiska föredömmen som Kambodja, Nicaragua, Dubai, Liberia står på den oskyldiges sida.

Tycker du ska ta upp det med Sveriges FN ambassadör, kan man genomdriva resolutioner mot Nordkorea och Iran kan man säkert göra samma sak för att återinsätta den oskyldige.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Likvärdiga är väl kanske inte helt rätt ord, men båda behandlas likartat av kuppmakarna och är offer.

Mvh Isan Lover

Det där med att Thaksin var emot korruption i samma mån som sin burmesiska vän, det vill jag nog inte hålla som troligt.

Att båda kom till makten via majoritetsval och är offer för en militärkupp är nog de mest avgörande likheterna.

Men jag tycker nog att Hun Sen och Abhisit har minst lika stora likheter.

Båda kom till makten via militär påverkan.

Hun Sen av den Vietnamesiska militärmakten och Abhist med hjälp av kuppmakarna från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det alltså inte i Issan Du fick den? :preved: Vilken tur... :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det alltså inte i Issan Du fick den? preved.gif Vilken tur... whistle.gif

Baa

Så klart jag inte fick den där.. där finns ju inga lediga fötter. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hade ingen aning om att "foot-in-the-mouth-disease" smittade via webben. :)

Hej NoBuzz,

- Jag vet inte om polletten trillade ner ordentligt hos mig,

men om du tycker att jag har fått jämförelsen om bakfoten,

så är jag tacksam för en upplysande eller tillrättavisande historielektion.

Även jag kan ju ha fel. . .he he :whistle:

Ps: Kan man vaccinera sig mot "foot-in-the-mouth-disease"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej NoBuzz,

- Jag vet inte om polletten trillade ner ordentligt hos mig,

men om du tycker att jag har fått jämförelsen om bakfoten,

så är jag tacksam för en upplysande eller tillrättavisande historielektion.

Även jag kan ju ha fel. . .he he whistle.gif

Ps: Kan man vaccinera sig mot "foot-in-the-mouth-disease"?

Polletten trillade ner. Tyvärr finns inga vaccin. Det enda som hjälper är ett vaket öga och känslig mun. :)

Hursomhelst.. får jag rekommendera wikipedia?

Där finns det mesta redan skrivet. Onödigt av mig att skriva det en gång till.

T.ex finns följande länk där.

http://www.hrw.org/ja/news/2007/07/27/cambodia-july-1997-shock-and-aftermath

Där finns också information om hur Thaksin stödde kuppen (mot Hun Sen!) i Kambodja 1994.

(enligt artikeln pga att dåvarande regim rev upp hans tv-sändnings kontrakt)

Intressant läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Till er som menar att korruptionen har minskat efter militär kuppen, vad grundar ni den uppfattningen på?

Mig veterligen finns det inga siffror som stöder detta resonemang.

Och enligt mig har korruption funnits och varit stor både före och efter Thaksin.

Men enligt mig så minskade den vardagliga korruptionen som vanligt folk utsätts för under Thaksins tid.

Tack vare det system där alla medborgare anonymt kunde lämna namn och position på den anställde som begärde mutor i

uppsatta brevlådor, där det informerades om korruption och mutor i montrar.

En sådan var uppsatt på första våningen i Robinson (complex) i Udon Thani.

Efter att dessa kom upp blev alla tjänster plötsligt gratis och servicen ökade till by innevånarnas förtjusning.

Det är denna typ av korruption som vanligt folk märker av.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Sanoh Thientong, tidigare medlem i TRT och "Phhu Yai" i Sakaeo provinsen annonserade att han skulle sluta med politiken nu i oktober för att det var alltför många NGO´s som höll koll på politikerna nuförtiden.

Med andra ord, man kan inte skyffla undan pengar i samma utsträckning som innan längre.

Du har förstås aldrig själv mutat en lägre tjänsteman i Thailand? Vill minnas att det var något med ditt körkort?

Jag fick diverse kontantböter för allehanda uppdiktade trafikförseelser även under Thaksins tid vid makten men du menar alltså att den vardagskorruptionen inte existerade då?

Det fanns bara "Megaprojects korruption" då eller?

För visst existerade korruptionen även under den oskyldige frihetshjältens tid vid makten?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Polletten trillade ner. Tyvärr finns inga vaccin. Det enda som hjälper är ett vaket öga och känslig mun. :)

Hursomhelst.. får jag rekommendera wikipedia?

Där finns det mesta redan skrivet. Onödigt av mig att skriva det en gång till.

T.ex finns följande länk där.

http://www.hrw.org/ja/news/2007/07/27/cambodia-july-1997-shock-and-aftermath

Där finns också information om hur Thaksin stödde kuppen (mot Hun Sen!) i Kambodja 1994.

(enligt artikeln pga att dåvarande regim rev upp hans tv-sändnings kontrakt)

Intressant läsning.

No Buzz, det är ju tur att man fortfarande har händerna fria och kan skriva trots att det kan finnas en fot i truten.

Jag tackar för länken till en i och för sig intressant artikel.

Dock hade artikelinnehållet inget med min egen jämförelse att göra.

Det jag syftade på när jag skrev att Hun Sen kom till makten med hjälp av militären (den Vietnamesiska), ja då hänvisade jag till det som skedde långt tidigare än den tidsepok som behandlas i den artikeln som du hänvisade till.

Hun Sen kom nämligen till makten redan i slutet på 1970-talet.

Därefter har han trixat och joxat med bla den ena av prinsarna för att kunna behålla makten.

Det gick till slut inte så bra med sammarbetet med prinsen, och med hjälp av vapenskrammel blev det till slut Hun Sen som blev kvar vid makten. Förmodligen låg prinsen bakom beslutet att ta ifrån Thaksin och hans bolag IBC TV´s rättigheter i Cambodia, för när dammet väl hade lagt sig, så blev ju Thaksin och HunSen riktiga kompisar eller "Evig vän" som Hun Sen uttryckte det nyligen.

Abhisit skulle nog inte ha varit aktuell för premiärministerposten utan att det först hade varit en militärkupp i Thailand som banade väg för en marionettledd regering, ja det kan vi väl inte ha delade meningar om, eller?

Eller kom Abhisit dit av egen kraft och i fria val?

Så jag vill nog fortsätta med att tycka att både HunSen och Abhisit faktiskt har militärmakten att tacka för sina respektiva premiärministerpost. Därav deras likhet med varandra. Några andra likheter har jag inte belägg för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag vill nog fortsätta med att tycka att både HunSen och Abhisit faktiskt har militärmakten att tacka för sina respektiva premiärministerpost. Därav deras likhet med varandra. Några andra likheter har jag inte belägg för.

Japp.. förstår vad du menar. Och Jesus och Stalin är rätt lika varandra med. Båda stavar sina förnamn med J.

Några andra likheter har jag inte belägg för.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Japp.. förstår vad du menar. Och Jesus och Stalin är rätt lika varandra med. Båda stavar sina förnamn med J.

Några andra likheter har jag inte belägg för.

Va? åhå jaja . . . phuuu

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den känns som att Thaksin gjort bort sig kraftigt nu! Vad jag förstår är inte tongångarna så positiva mot Thaksin p.g.a. detta med Kambodja.

Tjejen har snackat en hel del med familjen i Isaan, och tongångarna om Thaksin är allt annat än positiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? åhå jaja . . . phuuu

Äh.. får väl försöka förklara vad jag menar då.

Att göra liknelser mellan människor tjänar väl egentligen bara ett syfte, nämligen att utmåla en person på ett viss sätt.

Annars är det väl rätt onödigt, och bara spilld hjärnkraft och andras tid, att göra jämförelsen? Eller?

Så när IL vill jämföra Thaksin med Jesus så vill han påskina att Thaksin är som Jesus. En stackars missförstådd räddare av olyckliga själar.

Och, gissar jag, när du gör liknelsen mellan Abhisit och Hun Sen så vill du påskina att båda kommit till makten på ickedemokratisk väg och alltså

egentligen inte är särskilt demokratiska.

Eller gjorde du liknelsen "bara för att" liksom? Ungefär som att konstatera att solen och månen båda är runda?

Skillnaderna mellan Hun Sen och Abhisit är väl att Hun Sen bevisligen kämpat för att komma till makten militärt vilket skiljer sig från Abhisit.

Eller tror du att Abhisit förespråkar militärkupper och våld för att komma i regeringsställning?

Skillnaden dem emellan, demokratiskt, är alltså så pass stor att din liknelse blir lite "fot-i-munnen".

Du försöker inte målmedvetet pressa ner hela benet, såsom IL, men en liten fot är det allt i mungipan.

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Abhisit skulle nog inte ha varit aktuell för premiärministerposten utan att det först hade varit en militärkupp i Thailand som banade väg för en marionettledd regering, ja det kan vi väl inte ha delade meningar om, eller?

Eller kom Abhisit dit av egen kraft och i fria val?

Så jag vill nog fortsätta med att tycka att både HunSen och Abhisit faktiskt har militärmakten att tacka för sina respektiva premiärministerpost. Därav deras likhet med varandra. Några andra likheter har jag inte belägg för.

Hej

Jag håller helt och hållet med om det du skriver och det är bara pinsamt att läsa dom inlägg som förnekar detta faktum.

Maken till enögdhet får man leta efter.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Och..andras åsikter respekteras icke :whistle: Det finns egentligen bara svart o vitt och nu är det bestämt att vitt skall målas svart, eller viceversa :rolleyes:

Buzzen, hur tänker Du när man inte kan göra jämförelse mellan olika individer för att försöka klargöra sin ståndpunkt, om jämförelse/liknelse inte funnits skulle jag tro att 95% av jordens befolkning skulle betrakta varandra som analfabeter eftersom ingen kunde jämföra/tyda varandras språk.

Likadand när någon vuxen, t.ex. du själv när Du skall förklara något för ditt barn, då måste det till en liknelse, eller hur får man eljest ett barn att förstå? Jovisst solen är förvisso rund men en snäll människa, hur beskriver man det för ett barn utan att ta till liknelser? Att kalla det för förspilld tid..njaa, Du har många klara poänger i mycket av det Du skriver men, nää, inte detta, i alla fall inte för mig, och, det tar jag mig friheten att tycka. :yes:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att göra liknelser mellan människor tjänar väl egentligen bara ett syfte, nämligen att utmåla en person på ett viss sätt.

Annars är det väl rätt onödigt, och bara spilld hjärnkraft och andras tid, att göra jämförelsen? Eller?

:)

- jag förstår att du tycker bättre om Abhisit än både Thaksin och hans polare Hun Sen, och att Abhisit förtjänar lite mer respekt.

Det är möjligt att Abhisit är en hygglig prick utan en massa korruptionsskelett i garderoben, det kan även jag tycka.

Men detta personliga karaktärsomdöme fråntar honom inte ansvaret att han nu faktiskt leder en icke demokratiskt vald regering,

och att han kom dit med hjälp av en militärkupp. Han kan ju få mycket större legitimitet som ledare om han framgent ställer upp i ett fritt val där allas röst värderas lika.

De gula sa att militärkuppen skedde av en nobel anledning för att inte Thaksin skulle kunna fortsätta med att plundra landet, och den VietNamesiska militärdiktaturen störtade tack och lov PolPot, och de hjälpte sedan till med att få dit Hun Sen på premiärministerposten.

Båda två drog alltså nytta av militären för att få makten.

Det är möjligt att det var det minst dåliga alternativet just då, men det är ju en högst hypotetisk fråga.

Hurvida det var fel att nyttja militären för egen vinning, ja det har jag inte ordat så mycket om.

Jag drog bara fram den enda synbara paralellen som jag kunde hitta mellan de båda.

Ibland så säger man ju att "man måste kläcka några ägg om det ska kunna bli en omelett",

och så kanske det var i bådas fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och..andras åsikter respekteras icke whistle.gif Det finns egentligen bara svart o vitt och nu är det bestämt att vitt skall målas svart, eller viceversa rolleyes.gif

Buzzen, hur tänker Du när man inte kan göra jämförelse mellan olika individer för att försöka klargöra sin ståndpunkt, om jämförelse/liknelse inte funnits skulle jag tro att 95% av jordens befolkning skulle betrakta varandra som analfabeter eftersom ingen kunde jämföra/tyda varandras språk.

Likadand när någon vuxen, t.ex. du själv när Du skall förklara något för ditt barn, då måste det till en liknelse, eller hur får man eljest ett barn att förstå? Jovisst solen är förvisso rund men en snäll människa, hur beskriver man det för ett barn utan att ta till liknelser? Att kalla det för förspilld tid..njaa, Du har många klara poänger i mycket av det Du skriver men, nää, inte detta, i alla fall inte för mig, och, det tar jag mig friheten att tycka. yes.gif

Baa

Har inte sagt att man inte ska göra liknelser. Men man får nog fundera på vad för liknelse man gör och om den har den poäng man syftar till i den kontext man gör liknelsen.

Vad beträffar andras åsikter, så stämmer det att jag inte respekterar åsikter som utmålar andra oförtjänt negativt.

Olika åsikter kan man ha men behöver inte måla ut folk på visst sätt. Eller ogilla någon bara för att åsikten är annorlunda. Det är barnsligt.

Jag t.ex ogillar inte IL. Jag tycker bara att han är korkad. :)

Abhisits enda "fel" är att han antog jobbet som PM efter att ha blivit vald. Kuppmakarna förtjänar kritik för sin kupp. Och andra förtjänar kritik av andra skäl.

Men vilken rimlig kritik förtjänar Abhisit för sin roll? Han förtjänar att liknas vid Hun Sen lika mycket som Aung San Suu Kyi förtjänat att liknas vid Thaksin tycker jag.

Siam-Nilsson,

Hun Sen är gammal Khmer Rouge som hoppade av och drog till Vietnam för att skaffa militär hjälp att störta Pol Pot och ta makten.

Hun Sen sökte aktivt att ta makten via militära medel. Precis som vid tillfällena artikeln jag länkade till handlar om.

Hun Sens garde kastar granater i folksamlingar som håller politiska möten. Känns det igen?

Självklart är det fel att nyttja militären för politisk vinning och Hun Sen gjorde just detta. Till skillnad från Abhisit.

Glöm inte att Abhisit var i opposition de första åren efter kuppen.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vad beträffar andras åsikter, så stämmer det att jag inte respekterar åsikter som utmålar andra oförtjänt negativt.

Olika åsikter kan man ha men behöver inte måla ut folk på visst sätt. Eller ogilla någon bara för att åsikten är annorlunda. Det är barnsligt.

Jag t.ex ogillar inte IL. Jag tycker bara att han är korkad. :)

Det där blev väl lite knasigt tycker jag.

Du skriver att det är barnsligt att "ogilla någon bara för att åsikten är annorlunda" och att du inte respekterar åsikter som utmålar andra oförtjänt negativt. Samtidigt säger du att IL är korkad, och jag får förmoda att du då syftar på hans värderingar som skiljers sig något från dina.

Det var väl inte så "respektfullt" att måla ut IL som "korkad" eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där blev väl lite knasigt tycker jag.

Du skriver att det är barnsligt att "ogilla någon bara för att åsikten är annorlunda" och att du inte respekterar åsikter som utmålar andra oförtjänt negativt. Samtidigt säger du att IL är korkad, och jag får förmoda att du då syftar på hans värderingar som skiljers sig något från dina.

Det var väl inte så "respektfullt" att måla ut IL som "korkad" eller hur?

Det där blev lite knasigt tycker jag.

Du missade nog ordet "oförtjänt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns skurkar(Dr Thaksin) som skänker miljoner till de fattiga, och hederliga som pratar om medlidande och inte skänker nånting..undrar vem de fattiga föredrar?

:whistle:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns skurkar(Dr Thaksin) som skänker miljoner till de fattiga, och hederliga som pratar om medlidande och inte skänker nånting..undrar vem de fattiga föredrar?

:whistle:

Tror inte DrT betalade många bath ur egen fick, omfördelade bara andra slantar som inte heller fanns egentligen, men Du har onekligen en poäng i det säger, så upplever nog rätt många av Issans befolkning det hela.

Min skurk är inte sämre än Din, så de så. :angry:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte DrT betalade många bath ur egen fick, omfördelade bara andra slantar som inte heller fanns egentligen, men Du har onekligen en poäng i det säger, så upplever nog rätt många av Issans befolkning det hela.

Min skurk är inte sämre än Din, så de så. angry.gif

Baa

Exakt.

Är man en gapande fågelunge så gillar man nog den som kräks upp lite rester i just ens egna mun.

Wannabe-storfräsar-kräkaren T fattade naturligtvis att utnyttja detta som sagt.

Men... hur det kan undgå folk att det bara var ett spel för gallerierna i syfte att sko sig själv är ett mysterium.

Ok att man köpte betet i början men inte så här i efterhand med facit i hand.

Satt själv i den båten och proklamerade för Thaksin 2004.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...