Jump to content
IGNORERAD

Thaksin har fått ett nytt hus


MaiChai

Recommended Posts

Hoppsan vad stingsliga vi var då.

Var inte orolig.. vill varken "hoppa på dig" eller negativisera något. Och var inte heller ute efter att politisera något.

Känner du dig kanske stött för att jag använde ordet "ignorant"? Borde jag skrivit "inte vidare klarsynt"?

Du sade att 30bahts vården "fungerar".

Då jag vet att 30bahts kortet inte täcker en mängd situationer då folk verkligen behöver "vård" (inte omplåstring), och inte är finansierad, så undrade jag vad du menade.

Visst är det märkligt att nästan samtliga fattiga issanbor jag känner som haft riktiga vårdbehov har sökt sig till privatsjukhus eller kliniker?

Och lånat pengar för att betala för vården. Dom måste vara dumma i huvudet som inte sökte sig till närmaste allmänna sjukhus.

Eftersom vården alltså varken fungerar ur vårdssynpunkt eller ekonomiskt så undrar jag på vilket sätt den då kan "fungera".

Vad gäller eventuella "förbättringar" som folket fått från Thaksins tid så är det en helt annan debatt.

Personligen har jag ingen erfarenhet från tiden innan 30bahts reformen så jag kan inte beskriva någon upplevd jämförelse.

Så, enkelt uttryckt så var det bättre förr, innan 30 baths reformen för då dog alla självmant...nu överlever ju "dessvärre" en del fattiga risbönder och fortsätter att stötta DrT. :diablo:

Oss emellan, snälla herr Buzz, ta Dig en lång och kall dusch, och sedan, snälla , sluta framhävda Dig själv som ofelbar och andra som ignoranta, mindre klarsynta. Det finns en värld utanför Din, vilket Du tror det eller ej.

End of discusion.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    38

  • MaiChai

    25

  • Baa

    17

  • Mooauan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så, enkelt uttryckt så var det bättre förr, innan 30 baths reformen för då dog alla självmant...nu överlever ju "dessvärre" en del fattiga risbönder och fortsätter att stötta DrT. diablo.gif

Oss emellan, snälla herr Buzz, ta Dig en lång och kall dusch, och sedan, snälla , sluta framhävda Dig själv som ofelbar och andra som ignoranta, mindre klarsynta. Det finns en värld utanför Din, vilket Du tror det eller ej.

End of discusion.

Baa

Ett gott exempel på hur fel saker och ting kan bli ibland. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

"end of discusion" ?

Det är ok att du inte kan svara på hur (om) du tänkte när du skrev. Du är förlåten. :)

Skulle också rekommendera Herr Baa att framöver hålla diskussionerna sakliga, istället för att flyta ut i allehanda svammel om duschar etc. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gott exempel på hur fel saker och ting kan bli ibland. :)

Klart att det kan gå fel om man väljer att misstolka för att raljera, men sådan är väl inte herr Buzz? :whistle:

Du må kalla mig ignorant eller t.o.m. idi*t om det passar, jag vidhåller ändå att det är bättre i dag med 30 baths reformen än att som tidigare bli utlämnad till byns kloka gubbar o gummor eftersom det inte fanns något alternativ för de fattiga i Issan.

Om den inte fungerar som svensk (bevare mig väl) sjukvård så innebär det väl ändå att den finns, används och är i mångt o mycket en räddningsplanka för de som inte har råd med privatkliniker. Alltså,tillåt mig anse att den funkar. :crazy:

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Ja har aldrig svarat här för på denna tråd,nu skall ja säga vad ja tycker.

Om de är gula,röda,blå,gröna,svarta eller vad,så handlar det om alla svarta

pengar man vill ha ett bestämmande om.Detta är vad jag tycker,sen lider folket

vilken j-vla färg det är. :crazy:

Mvh Maitan :drinks::wai:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Ja har aldrig svarat här för på denna tråd,nu skall ja säga vad ja tycker.

Om de är gula,röda,blå,gröna,svarta eller vad,så handlar det om alla svarta

pengar man vill ha ett bestämmande om.Detta är vad jag tycker,sen lider folket

vilken j-vla färg det är. :crazy:

Mvh Maitan :drinks::wai:

Och jag som trodde Du skulle skriva att Du oxå fått nytt hus, flyttgubbe. :clapping::drinks:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ej FÅTT nytt hus,ja hyr en ny lokal.Men skulle nån givet mig ett hus så ja aldrig kunna äga detta Baa.

Eller har ja fel? :drinks:

Du har naturligtvis rätt, men huset kan Du väl ändå kalla Ditt, ger ju lite mer hemkänsla liksom.

Undrar om man kan få ett hus av DrT om man skänker IFK Göteborg till honom?

Baa :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det kan gå fel om man väljer att misstolka för att raljera, men sådan är väl inte herr Buzz? whistle.gif

Du må kalla mig ignorant eller t.o.m. idi*t om det passar, ...

Skulle aldrig falla mig in! rolleyes.gif

Har inte kallat dig ignorant och avser inte göra det än så länge heller...

jag vidhåller ändå att det är bättre i dag med 30 baths reformen än att som tidigare bli utlämnad till byns kloka gubbar o gummor eftersom det inte fanns något alternativ för de fattiga i Issan.

Om den inte fungerar som svensk (bevare mig väl) sjukvård så innebär det väl ändå att den finns, används och är i mångt o mycket en räddningsplanka för de som inte har råd med privatkliniker. Alltså,tillåt mig anse att den funkar. crazy.gif

Enligt vissa så fanns visst alternativ...

Herr Srithanonchai på http://rspas.anu.edu.au/rmap/newmandala/2007/02/06/evaluating-the-30-baht-health-care-program/ skriver t.ex..

"HP: Your conclusion is certainly correct.

Moreover, before the 30 baht plan was introduced, we already had the health card program and free care for the poor (though bureaucratized).

TRT could have improved on these things–but this would not have had the broad electoral effect aimed for."

Och.. som sagt.. angående att vara en räddningsplanka.. är det verkligen så? Har allmänhälsan bland de fattiga i Thailand förbättrats pga 30bahts-reformen?

Var finns information/uppgifter som styrker detta? Har Wille tillgång till sådan information kanske?

Vidare så kan vi ju konstatera att grundläggande vårdbehov inte är finansierat i budgetarna och att vårdkvaliten suger.

På många allmänna sjukhus får svårt sjuka besök av "vårdande" (läs tillseende) personal en gång om dagen.

På nätterna sover personalen istället för att se till patienterna. Förutom då de ska få besök.

Då tänds alla lampor och personalen skyndar sig att se upptagna ut.

Såvida man inte hyr ett eget rum (hong piiseet) för 800-1300 baht per natt förstås. Då springer de i rummet en gång i timmen.

Vidare så kostar vården för Thailands 2 miljoner statsanställda 40 miljarder baht per år.

De 40 miljoner som omfattas av 30bahtsprogrammet har att dela på 80 miljarder.

Det säger sig självt hur "fungerande" vården blir då.

Men men.. självklart får du anse att den fungerar. Fast det betyder inte att den verkligen gör det. :)

Dessutom.. de allra fattigaste förvägras vård helt än i dag. Inte Isaanborna som har 150-250 baht per dag på byggena/risfälten.

Utan de som tjänar hälften av det där. Trots att de kanske bott i Isaan i mer än 20 år och är föräldrar till Thailändska barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla människor är lika mycket värda och förtjänar att behandlsas på samma sätt.

Jag tycker faktist mer synd om dom som är utan än dom som lever i överflöd, och jag skulle aldrig i livet kunna tänka mig att tycka synd om

gammla aristokrater som får dela med sig lite av sin makt och standard.

Jag är medveten om att detta retar upp en och annan även på forumet men så är det för mig, och det är jag stolt över.

Mvh Isan Lover

Jag tycker det är ytterst oforskämt att du insinuerar att vi som inte gillar Thaksin skulle njuta av att det finns miljoner fattiga i Thailand. Varfor har ingen av världens stora internationella organisationer som FN-organ, Amnesty, Roda Korset och diverse NGO's samma positiva syn på Thaksin som du? Har tanken aldrig slagit dig att de positiva forändringar du sett i din by aldrig sågs i ovriga delar av Thailand? Du får gärna hylla TRT for det de gjorde i Isaan men kom aldrig och gor dig till talesman for Thailands alla fattiga. Även du i din lilla Isaan-bubbla måste forstå att fattiga i Centrala och framforallt sodra Thailand inte fick del av allmoserna och tjänar mer på en Demokrat-ledd regering. Thailändsk politik är inte overklass mot underklass, även om du så gärna vill tro det, utan region mot region. Att det är så säger ju sig självt då bara 5-10% kan anses tillhora over- och medelklass och enbart stod från dessa räcker inte for att vinna ett val.

Over- och medelklass vinner alltid oavsett vilket parti som sitter vid makten så länge Thailand inte gor sig av med sin patroniseringskultur och infor ett fungerande rättssamhälle. Demokrati är givetvis bra men inget självändamål. En demokrati utan rättsväsende är ointressant och en demokrati där vinnaren bara bryr sig om de som rostade "rätt" är inte heller något att hylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

mitt tidigare erbjudande kvarstår, jag bjuder med dig hem till Thailands fattigaste provins där folket inte fått någonting av Thaksin och TRT. men vi måste bege oss långt söderut från Bangkok för att hitta de fattigaste och mest nertrampade människorna.

Hänger du med?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar ni att dessa organistioner typ FN ställer sig posetiva till kuppen och det som hänt där efter?

Vem föreslår ni skall genom föra förändringar i Thailand vem har så starka muskler så mycke makt och samtidigt inte är korrumperad och har goda intutioner?

Jag läser aldrig nästan några artiklar på internet men jag är desto mera ut och pratar med folk i Thailand därför tycker jag att ni skall lämna datorn och hämta inte information enbart där ifrån utan försöka var lite mera kritiska och lyssna på vad folk i hela Thailand säger skaffa er information genom att möta mäniskor de säger en helt annan sak när man sitter ner och pratar med dem då öppnar de sig och vågar prat fritt men i större folksamlingar säger de inget eller håller bara med verkar som att det finns någon slags politisk etiket uppförande.

Sedan är det enl min uppfattning ingen skillnad på rika eller fattiga utan alla vill att korruption skall väck men detta är väl bara när man sitter ner och snackar med dem.

Jag tycker man kan göra som med knark handlarna man blev ju av med knarket under dessa år så varför inte andvända sama metod här.

Men det var väl detta de var rädd för att han skulle göra.

Man skall väl inte jämnställa ett mutbrot med knark handel men miss förstå mig rätt.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man kan göra som med knark handlarna man blev ju av med knarket under dessa år så varför inte andvända sama metod här.

Men det var väl detta de var rädd för att han skulle göra.

Man skall väl inte jämnställa ett mutbrot med knark handel men miss förstå mig rätt.

Moo

Ehh, skämtar du mig Aprilo??? :)

Har du ens en aning om hur det gick till när dom skulle rensa upp i knarkträsket???

Dom avrättade väl en 2500 människor under 2.5 månad tror jag det var!

Och knarket blev/blir dom aldrig av med!

Link to comment
Dela på andra sajter

var det inte flera!

Har inget förbarmande över knarklangare.

Enl Thailändare jag prata med var det mycket bra och effektivt sätt.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

var det inte flera!

Har inget förbarmande över knarklangare.

Enl Thailändare jag prata med var det mycket bra och effektivt sätt.

Moo

Jo, att sen att några hundra oskyldiga avrättas är ju inget problem! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många hundra oskyldiga dör det pga knarket?

Hur fungerar en familj där någon knarkar?

Vad för denna handel med sig runt omkring?

Jag tycker det är viktigast att få bort knarket då blir man av med många problem.

Fast då blir alla de som jobbar med 90-konton av med jobbet vilket är synd eller hur!

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser aldrig nästan några artiklar på internet men jag är desto mera ut och pratar med folk i Thailand därför tycker jag att ni skall lämna datorn och hämta inte information enbart där ifrån utan försöka var lite mera kritiska och lyssna på vad folk i hela Thailand säger skaffa er information genom att möta mäniskor de säger en helt annan sak när man sitter ner och pratar med dem då öppnar de sig och vågar prat fritt men i större folksamlingar säger de inget eller håller bara med verkar som att det finns någon slags politisk etiket uppförande.

Min hjärt-lungmaskin (som f.ö står precis bredvid datorn) är inställd på att pumpa en gång vid varje punkt när jag läser texter.

Vad försöker du göra - ha ihjäl mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt jag skall försöka hålla mig till korta menigar.

Men nu när du ser Mooauan ringer varnings klockorna om jag skulle råka glömma igen.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

mitt tidigare erbjudande kvarstår, jag bjuder med dig hem till Thailands fattigaste provins där folket inte fått någonting av Thaksin och TRT. men vi måste bege oss långt söderut från Bangkok för att hitta de fattigaste och mest nertrampade människorna.

Hänger du med?

Hej

Det blir nog svårt för mig, jag har ju fru och barn med mig, den lille är ännu inte två år fyllda och att resa långt med honom är besvärligt.

Den mesta tiden kommer vi att spendera hemma i byn, samt i Udon Thani och Nong Khai.

Ev. kommer vi också till Bangkok den här gången och avslutar med en vecka eller två vid havet.

Men tack för erbjudandet, jag har själv aldrig varit söder om Surathani så det hade varit något nytt för mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar ni att dessa organistioner typ FN ställer sig posetiva till kuppen och det som hänt där efter?

Vem föreslår ni skall genom föra förändringar i Thailand vem har så starka muskler så mycke makt och samtidigt inte är korrumperad och har goda intutioner?

Jag läser aldrig nästan några artiklar på internet men jag är desto mera ut och pratar med folk i Thailand därför tycker jag att ni skall lämna datorn och hämta inte information enbart där ifrån utan försöka var lite mera kritiska och lyssna på vad folk i hela Thailand säger skaffa er information genom att möta mäniskor de säger en helt annan sak när man sitter ner och pratar med dem då öppnar de sig och vågar prat fritt men i större folksamlingar säger de inget eller håller bara med verkar som att det finns någon slags politisk etiket uppförande.

Sedan är det enl min uppfattning ingen skillnad på rika eller fattiga utan alla vill att korruption skall väck men detta är väl bara när man sitter ner och snackar med dem.

Jag tycker man kan göra som med knark handlarna man blev ju av med knarket under dessa år så varför inte andvända sama metod här.

Men det var väl detta de var rädd för att han skulle göra.

Man skall väl inte jämnställa ett mutbrot med knark handel men miss förstå mig rätt.

Moo

Jag läser heller nästan aldrig några artiklar på nätet, det mesta av mina uppfattningar kommer från diskussioner med thailändare. Jag har fordelen att ha ett hus i Chachoengsao där mina svärforäldrar är "landsbyggdsmedelklass", ovriga in-laws "landsbyggdsarbetarklass" och många av grannarna underklass dvs dagsarbetare. Jag har också en lägenhet i Bkk där de flesta av mina grannar ar "Bkk-medelklass" samt foräldrarna på dotterns forskola som är absolut overklass. Jag anser därfor att de thailändare jag pratar med representerar hela spektret av folk från Centrala Thailand och Bkk.

Om de thailändare du pratar med hyllar Thaksin for hans "War-on-Drugs" så tyder det på att du enbart pratar med en specifik grupp av människor och då är det givetvis svårt att få hela bilden klar for sig. Väldigt få med mer än 6-årig skola kan hylla regeringssanktionerade mord på oskyldiga. Dessutom så är alla internationella organ overens om att Thaksins regering är den mest korrumperade i modern thailändsk historia så Thaksin vore den forste att bli skjuten med din logik.

Märk väl att jag aldrig påstått mig känna särskilt många Isaaniter eller tillbringat särskilt mycket tid där. Jag litar därfor på IL när han pratar om de forbättringar han upplevt där och jag missunnar inte dem den forbättringen på något sätt. Faktum kvarstår dock, att hylla TRT for vad de gjorde i Isaan är helt legitimt. Att hylla Thaksin eller att påstå att TRT gjorde något bra for Centrala eller Sodra Thailands fattiga tyder på okunskap eller ointresse eller formodligen en kombination av de båda.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska försöka att inte klaga på Thailand i fortsättning gällande demokratiska tillkortakommanden när det uppenbarligen är en bristvara i vårt eget land.

Det påstås att man som farang aldrig kan förstå sig på thailändare och det stämmer säkert eftersom jag själv inte kan förstå mig på att svenskar stödjer massmord som sker i narkotibekämpningens namn. Hur kan man komma från ett upplyst land som Sverige och ändå vara så instängd, trångsynt och totalt befriad från sunt förnuft? Det övergår mitt förstånd så jag är väl kanske lika korkad själv.

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Märk väl att jag aldrig påstått mig känna särskilt många Isaaniter eller tillbringat särskilt mycket tid där. Jag litar därfor på IL när han pratar om de forbättringar han upplevt där och jag missunnar inte dem den forbättringen på något sätt. Faktum kvarstår dock, att hylla TRT for vad de gjorde i Isaan är helt legitimt. Att hylla Thaksin eller att påstå att TRT gjorde något bra for Centrala eller Sodra Thailands fattiga tyder på okunskap eller ointresse eller formodligen en kombination av de båda.

Bra Atom, balanserat inlägg väl värt många +.

Eftersom jag liksom IL bor i Issan så ger jag dig helt rätt när Du säger att man är okunnig om vad som sker i södra Thailand, utan att överdriva så vill jag påstå att man är rätt okunnig om vad som utanför släktbandens utsträckning, och här i Issan betyder det mestadels tre fyra mils omkrets. Vistt generaliserar jag en del i detta uttalande, men, 60-70% av Issanska befolkningen har aldrig varit utanför sin regionsdel.

MVH Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints

Ja tycker du fick med det bra i din sista mening.

Har inget att tilllägga då du skrev:(Det övergår mitt förstånd så jag är väl kanske lika korkad själv.)

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag ska försöka att inte klaga på Thailand i fortsättning gällande demokratiska tillkortakommanden när det uppenbarligen är en bristvara i vårt eget land.

Det påstås att man som farang aldrig kan förstå sig på thailändare och det stämmer säkert eftersom jag själv inte kan förstå mig på att svenskar stödjer massmord som sker i narkotibekämpningens namn. Hur kan man komma från ett upplyst land som Sverige och ändå vara så instängd, trångsynt och totalt befriad från sunt förnuft? Det övergår mitt förstånd så jag är väl kanske lika korkad själv.

Hej

Är det då inte konstigt att samma upplysta människor som förfasar sig över dom döda knarklangarna i Thailand utan vidare accepterar mer eller

mindre storskaliga krig mot narkotikan i länder som Colombia, Afghanistan och Mexico för att nämna några.

Dessa krig leds av demokratiska länder ifrån västvärlden och har dödat 10 000 - 100 000 tals människor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...