Jump to content
IGNORERAD

Thaksin har fått ett nytt hus


MaiChai

Recommended Posts

kan det ligga något i monarkens ohälsa att mr t väljer att flytta närmre Thailand?

känns som det florerar en ganska stor ovisshet kring vad som håller på att hända.

Under kuppförsöket i april så var ju Thaksin i Kambodja men när det misslyckades så valde han att retirera till Dubai. Med tanke på kungens ohälsa och alla frågor kring succesionen så vill givetvis Thakisn vara med och se till att hans intressen gynnas i det efterföljande kaoset.

Sen blir det ju lättare för alla cronys att resa till Phnom Pehn för en audiens med mästaren, undrar om Thakisn ska bilda en klubb till sammans med Vatana Asavahame som väl fortfarande är partiordförande i Puea Paendin och liksom Thaksin är dömd för korruption i samband med Klong Dam projektet.

Kambodja verkar vara en tummelplats för korrupta politiker nuförtiden...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    38

  • MaiChai

    25

  • Baa

    17

  • Mooauan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Jag håller nog med dom som tror att dom gammla kolonial makterna skyddar sina utsedda diktatorer som har medverkat till att plundra sina egna

länder för kolonialmakternas räkning.

Och då känner dom sig skyldiga att ta hand om dessa gammla diktatorer, som dessutom kan avslöja på vems i kolonialmaktens folkvaldas

regeringars order dom har mördat och plundrat sitt eget folk.

Vad det gäller Thaksin så har han väl inte tjänat något av dessa gammla kolonialmakter i tillräcklig omfattning, för att "förtjäna" deras stöd,

utan mest ägnat sig åt att tjäna dom svaga grupperna i det Thailändska samhället, och det ger nog inga extra poäng.

Betänk dessutom att många länder är invecklade i affärer med Thailand, och då är beroende av kupp regeringen.

T.ex Sverige som säljer stridsflygplan, andra säljer u-båtar, civila flygplan, olika vapen, bilar, bussar, oljeindustrin m.m detta spelar

säkert också in i deras vilja att ge asyl.

Många länder är dessutom beroende av Thailand vad det gäller att få diverse brottslingar utlämnade, eftersom Thailand är ett så populärt ställe

att gömma sig på, och om dom själva skulle motarbeta Thailand vad det gäller Thaksin så skulle nog Thailands vilja att lämna ut internationellt

efterlysta ifrån vissa länder minska.

Det finns säkert fler anledningar men detta var några exempel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

"utan mest ägnat sig åt att tjäna dom svaga grupperna i det Thailändska samhället, och det ger nog inga extra poäng."

are you for real?

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

när var Chile en Brittisk koloni med tanke på att de härbärgerade Augusto Pinochet? Hade Thakisn varit en politisk flykting så hade han givetvis fått asyl i England. Men han var en ekonomisk flykting som smet från ett rättvist utdömt fängelsestraff.

Kan du ge ett enda konkret exempel på att Sverige har nekat en avsatt premiärminister asyl för att de var rädda om handelsutbytet?

Sverige härbärgerar PULO gerillans huvudfigurer, hur vågar man det med tanke på att konflikten de är inblandade i i södra Thailand har krävt tusentals liv de senaste åren.

ACHE gerillan från Indonesien fanns också här, trots det funkade handelsutbytet med Indonesien.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper Kambodja u-båtar av Sverige????

Nää, men Laos !!!!!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller Thaksin så har han väl inte tjänat något av dessa gammla kolonialmakter i tillräcklig omfattning, för att "förtjäna" deras stöd,

utan mest ägnat sig åt att tjäna dom svaga grupperna i det Thailändska samhället, och det ger nog inga extra poäng.

Jag maste overvaga om det inte ar dags for mig att andra signatur nu, ovanstaende citat ar nastan roligare an det jag har. Ett stort plus for IL's underbara formaga att ge sa manga forummedlemmar dessa humoristiska hogtidsstunder great.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu tycker jag nog att du är lite orättvis mot Thaksin. Han gjorde så gott han kunde under de åren han hade makten och skulle han få möjligheten att sitta 30 år vid makten tror jag nog att han skulle kunna slå både Suharto och Marcos. Dessa båda hade ju även Usa i ryggen medan Thaksin minsann kunde konsten att sko sig på egen hand.

Hur man än står politiskt måste ju sägas att Thaksin gjort mycket gott för landet,

framförallt för den fattigare delen av befolkningen.

Tex allmäna sjukvården med 30bath/besök eller jordbruksreformen till byar/bönder.

Har ju ochså drivit på kampen mot drogerna.

Så något har han väl uträttat till det bättre? :yes:

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrrrmmm,gjort nåt för landet??Han skodde sig själv och sin familj,han införde 30/baths reform ofinansierad,han sköt rent bland allmänheten i jakten på potentiella knarkhandlare(många oskyldiga strök med)det tycker jag är ett ganska högt pris att betala :whistle: men kanske var avsikten en annan(läs god)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

om kampen mot droger betyder att folk kunde peka ut vilka dom inte gillade å kalla dom droghandlare och på så sätt få dom skjutna så ja då var väl det jätte bra! Thailand vart ju verkligen drogfritt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man än står politiskt måste ju sägas att Thaksin gjort mycket gott för landet,

framförallt för den fattigare delen av befolkningen.

Tex allmäna sjukvården med 30bath/besök eller jordbruksreformen till byar/bönder.

Har ju ochså drivit på kampen mot drogerna.

Så något har han väl uträttat till det bättre? yes.gif

MVH Svampen

Jag tror att de flesta som ogillar Thaksin, bade har pa forumet och bland thailandare, i absolut forsta hand gor det for Thaksin ofantliga korruption, nepotism och croonism. Politiken som Thaksin och TRT forde tycker nog manga av Thaksins motstandare var ganska OK aven om jag tycker att det var val manga kortsiktiga (populistiska) atgarder och val fa langsiktiga samt lite for utpraglat riktat mot Isaan och Norr.

Ett parti som tar upp manga av Thaksins ideer men tar ett tydligt avstand fran bade Thaksin och hans pengar skulle inte jag ha nagot emot. I vilket fall sa ar det inte nodvandigtvis samre an det vi har idag.

Folk som hyllar Thaksins person och jamfor honom med Nelson Mandela och andra frihetskampar kan man dock aldrig driva for mycket med smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

30 bathsreformen fungerar, det har t.o.m. en DrT kritiker som jag bevittnat, men att "låna" ut pengar till outbildat folk har samma effekt som att ge dom en handgranat, be dom dra ut snöret men glömma säga åt dem att kasta den.

Det går m.a.ord åt h-vete, finns hur många tragedier som helst ute på landsbygden p.g.av detta okontrollerade lånande för att betala tillbaka till banken för att dom inte skall ta landplätten från dem.

Sorry nu blev det OT, skulle ju handla om huset, får väl se vad DrT vid en eventuell återkomst skapar för lag för utomThais möjlighet att äga såväl land som hus, fast bara för dem som smörjt rejält förståss.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin och flera andra namnkunniga misslyckade ledare i världen kom ju faktiskt till makten genom att göra eller åtminstone att lova att de skulle göra populära saker för de många fattiga röstarna på landet som ville ha något halmstrå att greppa efter

Dock har ju de flesta sådana ledare (eller faktiskt alla) ganska snart spårat ur, glömt sina vallöften, och roffat åt sig så mycket de kunnat komma över. Möjligtvis har dom skickat små spillror av detta via väl regisserade mediakampanjer för att hålla skenet uppe en tid men förr eller senare har de blivit utslängda/flytt/avstängts/avrättats eller på andra sätt fått lämna makten ifrån sig

Sanningen kommer alltid ifatt dessa egoister på ett eller annat sätt.

Skrämmande är dock att en hel del röstare och anhängare trots att deras "hjältar" avslöjats och avpolletterats på något sätt ändå höjer dom till skyarna. Extremt blåögda människor som kanske har andra brister också känns det som när de inte ens kan inse fakta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden blir bara bättre och bättre.. :clapping:

Borde vi inte lobba för att Mr Thaksin får nästa års Nobels fredspris, kan Obama få det när han inte gjort något så kan väl Thaksin få det som har gjort så mycket för att "tjäna de fattiga".

Annars kan vi ju lägga ihop till ett hus åt honom i Svedala om han inte skulle trivas hos kompisen i Kambodja.

Länge leve korruptionen..är du med Isan Lover!!!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är väl lite som med Al Capone när det gäller Thaksin och hans fängelsedom.

De kom ju inte åt honom för de riktigt grova ”brotten” med avancerad skattplanering och med exempelvis statliga miljardlån till Burma mm som gynnade hans eget telekombolag.

Så hans politiska fiender fick istället inrikta sig på att få honom dömd för något annat. Fartblind som han blev med tiden så trampade han till slut i klaveret när han ville gå sin fru till mötes. När han i egenskap av premiärminister satte sin kråka på ett dokument som gav frugan rätt att köpa statlig mark på en auktion, ja då satt han där i rävsaxen, för det var nämligen olagligt av honom.

Det var ju inget jättebrott i och för sig, och frugan blev ju också friad i domstolen från att ha gjort något olagligt. Däremot så ombads hon att sälja tillbaka marken till staten, och då skulle hela köpeskillingen återlämnas till henne.

Men syftet med brottsmålet var ju ganska uteslutande att hitta något som skulle få bort Thaksin från den politiska banan under en längre tid. Han blev dömd till 2 år i fängelse, men inte har det hjälpt till för att tysta ner de politiska fraktionerna i landet. Även Thaksins antagonist Herr Sonthi blev ju dömd till ett fängelsestraff för inte så länge sedan. Men inte har det hjälpt det heller, för han går ju fortfarande fri och han blev ju istället ledare för ett nytt parti om jag minns rätt. Dessa fängelsedomar har alltså inte haft någon lugnande verkan på de politiska motsättningarna, snarare tvärt om skulle jag vilja säga.

Thaksin har nu drygt 8 år kvar innan brottet som han dömdes för ska preskriberas.

Och om det nu inte blir ett monarkskifte innan dess, så lär han väl få kampera ganska länge utanför landets gränser. Men om det helt plötsligt saknas en fungerande monark i landet så lär väl Thaksin och hans bundsförvanter utnyttja huggsexan efter nya lukrativa maktpositioner i samhället. Med största säkerhet återvänder han då till landet med buller och bång för att försöka bli landets starke man och ”räddaren i nöden”.

Frågan är väl då om ”De röda” ska satsa på att alliera sig med Kronprinsen eller om de istället väljer att helt sonika börja tvätta byken på hela kungahuset offentligt. Får de röda inte Kronprinsen på sin sida så lär nog ett stort antal o-sägbara sanningarna ventileras högljutt, och det innebär nog starskottet till en övergång till republik med stora maktförskjutningar i det thailändska samhället.

Läste för övrigt idag ett intressant blogginlägg av Norrbaggen i Chiang Mai som innehöll en hel del märkliga foton på elever som porträtterade ”De Röda” anhängarna. Det uppträdandet pekar nog på att den politiska kunskapen och mognaden hos thailändare är ganska bedrövligt låg över lag, detta oavsett färg.

http://thailandgajden.se/hitler-ateruppstar-i-Thailand/comment-page-1/#comment-130

Det är en spännande tid att följa den politiska utvecklingen i Thailand.

Det kan gå helt åt pipan med stor blodspillan,

men samtidigt kan det bli så att folket tröttnar helt på det politiska tjafset och istället väljer att ägna sig åt sin favoritsysselsättning.

Det vill säga ”Sanock & Sabai” samt klura ut nya fiffiga vägar i jakten på mer "Vitamin-M" eller som de mindre littera säger ute på vischan ”Vitamin-Nga”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du?

Va det så svårt att förstå? :whistle:

Att den fungerar, jo jag menar att det finns en mångfald Thailändska medborgare som haft lyckan att få sjukhusvård istället för vård i de mer tvivelaktiga "byklinikerna".

Häromdagen fick en god väns quinna barn och togs väl hand om, och kostnaden är, hör och häpna just 30 bath om dagen för sjukhusvård i samband med förlossningen, summa summarum 120 bath för 4 dagars GOD vård.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En sak som förvånar mig är att det nästan uteslutande är rika och kungahuset närstående människor som tillhör landets överklass, och landets

militärledning, tillsammans med dom bättre bemedlade i Bangkok området som ser Thaksin som ett hot mot samhället.

Jag hade varit betydligt skeptiskare mot Thaksin om han hade haft dom fattiga emot sig och dom rika i landet med sig.

Det kan inte vara så att han är ett hot mot elitens priviligerade liv som förutsätter att en stor majoritet av landets befolkning måste förbli

fattiga och sakna utbildning, sjukvård m.m

Att sedan många vita utlänningar har lätt för att identifiera sig med och hålla med landets elit, och instämma i att utbildning, sjukvård, och

stöd för att förbättra situationen för dom fattiga är för dyrt o.s.v är inte så konstigt.

Se bara på USA där demonstrerar man också mot vård för alla, undrar hur många av demonstranterna där som själva saknade försäkring och var utan

vård, inte någon förmodligen.

Men om någon vill att andra ska få det lika bra som man vill ha det själv då är det för jävligt, då har ju hela samhället spårat ur.

Nej makten till folket snarast, och ut med alla kuppmakare och lakejer till den gammla makt eliten, det är inte medeltiden längre.

Alla människor är lika mycket värda och förtjänar att behandlsas på samma sätt.

Jag tycker faktist mer synd om dom som är utan än dom som lever i överflöd, och jag skulle aldrig i livet kunna tänka mig att tycka synd om

gammla aristokrater som får dela med sig lite av sin makt och standard.

Jag är medveten om att detta retar upp en och annan även på forumet men så är det för mig, och det är jag stolt över.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Heja Isan Lover,

Du viker inte en tum från dina renhåriga och rättvisa deal. :clapping:

Frågan är dock vilket politiskt färgskikt som skulle kunna nå dit hän i Thailand.

Många vänder kappan efter vinden, och makteliten må klä sig i vilka grälla färger som helst, men så länge inte ärliga politiker och makthavare på gräsrotsnivå har något större inflytande över samhällsutvecklingen, så lär det nog inte bli några större förbättringar för gemene man i Thailand.

Det är som med rött eller vitt vin – Det spelar ingen större roll vilken färg man blir serverad – Dagen efter har man ändå fått en baksmälla. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Va det så svårt att förstå? whistle.gif

Att den fungerar, jo jag menar att det finns en mångfald Thailändska medborgare som haft lyckan att få sjukhusvård istället för vård i de mer tvivelaktiga "byklinikerna".

Häromdagen fick en god väns quinna barn och togs väl hand om, och kostnaden är, hör och häpna just 30 bath om dagen för sjukhusvård i samband med förlossningen, summa summarum 120 bath för 4 dagars GOD vård.

Baa

Ok.. så du menar att den fungerar eftersom du har en väninna som fått barn och haft en bra upplevelse med sjukvården, vad bra.

Jag hade samma upplevelse när min exfru födde vår dotter på Surin sjukhus 2006. Men orkar inte rabbla alla de exempel på motsatsen

jag sett de senaste 7 åren. Och de är många och hemska.

Alldeles oavsett våra individuella erfarenheter så krävs en rätt omfattande ignorans om man tror att 30 baht vid varje vårdbesök räcker

för att finansiera vård för gemene man.

Och eftersom en majoritet av Thailands befolkning inte betalar skatt så kan man ju undra var finansieringen annars skulle komma ifrån.

30 bahts vården fungerar? Jo men visst. Det är därför ingen som har råd tecknar privata sjukförsäkringar i Thailand. rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. så du menar att den fungerar eftersom du har en väninna som fått barn och haft en bra upplevelse med sjukvården, vad bra.

Jag hade samma upplevelse när min exfru födde vår dotter på Surin sjukhus 2006. Men orkar inte rabbla alla de exempel på motsatsen

jag sett de senaste 7 åren. Och de är många och hemska.

Alldeles oavsett våra individuella erfarenheter så krävs en rätt omfattande ignorans om man tror att 30 baht vid varje vårdbesök räcker

för att finansiera vård för gemene man.

Och eftersom en majoritet av Thailands befolkning inte betalar skatt så kan man ju undra var finansieringen annars skulle komma ifrån.

30 bahts vården fungerar? Jo men visst. Det är därför ingen som har råd tecknar privata sjukförsäkringar i Thailand. rolleyes.gif

Nu tycker jag Du är aningen ignorant, visst tecknas det privatförsäkringar av dem som har råd, men det görs även i Sverige.

Klanka inte ner på det som i alla fall är ett försök till förbättring, men visst, Du har ju 2 års längre erfarenhet av Thailand än jag så jag vet ju ingenenting om detta, var det så Du menade.

'För övrigt så tycker jag liksom de flesta andra att det måste till förbättringar, och jag kan försäkra Herr Buzz att reformen, vad Du nu än må tycka om dess grundare, tillhör det som kan kallas förbättring.

Att sedan det går grus i maskineriet emellanåt är väl inte så konstigt i ett land där det egentligen ingenting händer utan en dusör under bordet. Men negativisera inte allt som har med DrT att göra, då blir debatten osaklig.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Siam-Nilsson

Jag håller med om att politiken i Thailand är och alltid har varit korrumperad oavsett färg

Men jag hävdar ändå att dom förändringar som genomfördes innan kuppen var mycket värdefulla för dom fattigaste.

Och jag vill gärna se en fortsättning på detta, oavsett vilket parti som åtar sig att höja levnads standarden för dom fattiga.

Till Baa

Vår by och våra släktingar har ju också goda erfarenheter av 30 bahts reformen, om den inte fungerade så borde väl dom som använder den klaga.

Nu är det ju bara rika som klagar på reformen och dom behöver ju den inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag Du är aningen ignorant, visst tecknas det privatförsäkringar av dem som har råd, men det görs även i Sverige.

Klanka inte ner på det som i alla fall är ett försök till förbättring, men visst, Du har ju 2 års längre erfarenhet av Thailand än jag så jag vet ju ingenenting om detta, var det så Du menade.

'För övrigt så tycker jag liksom de flesta andra att det måste till förbättringar, och jag kan försäkra Herr Buzz att reformen, vad Du nu än må tycka om dess grundare, tillhör det som kan kallas förbättring.

Att sedan det går grus i maskineriet emellanåt är väl inte så konstigt i ett land där det egentligen ingenting händer utan en dusör under bordet. Men negativisera inte allt som har med DrT att göra, då blir debatten osaklig.

Baa

Hoppsan vad stingsliga vi var då.

Var inte orolig.. vill varken "hoppa på dig" eller negativisera något. Och var inte heller ute efter att politisera något.

Känner du dig kanske stött för att jag använde ordet "ignorant"? Borde jag skrivit "inte vidare klarsynt"?

Du sade att 30bahts vården "fungerar".

Då jag vet att 30bahts kortet inte täcker en mängd situationer då folk verkligen behöver "vård" (inte omplåstring), och inte är finansierad, så undrade jag vad du menade.

Visst är det märkligt att nästan samtliga fattiga issanbor jag känner som haft riktiga vårdbehov har sökt sig till privatsjukhus eller kliniker?

Och lånat pengar för att betala för vården. Dom måste vara dumma i huvudet som inte sökte sig till närmaste allmänna sjukhus.

Eftersom vården alltså varken fungerar ur vårdssynpunkt eller ekonomiskt så undrar jag på vilket sätt den då kan "fungera".

Vad gäller eventuella "förbättringar" som folket fått från Thaksins tid så är det en helt annan debatt.

Personligen har jag ingen erfarenhet från tiden innan 30bahts reformen så jag kan inte beskriva någon upplevd jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...