Jump to content
IGNORERAD

Resfebern stiger!


Marlon

Recommended Posts

Tjena,

Läste i någon tråd att det var dåligt drag här på forumet, dvs. det startades få nya trådar. Som relativt ny forum-medlem (a.k.a "nytt blod") tänkte jag dra mitt strå till stacken och starta en tråd om min första resa till LOS. Detta för att dela med mig av mina tankar och (förhoppningsvis) stilla min värsta nervositet med stöd från er med mer erfarenhet.

Har chatta, mailat och pratat i telefon med en tjej de senaste 5 månaderna och det känns väldigt bra och seriöst. Har under denna tid varit både upp och ner, nu är det kanon. Detta sedan vi kommit överens om att alltid reda ut saker vi inte förstår innan vi avslutar våra samtal (har blivit riktigt lååååånga samtal vissa dagar). Har funkat väldigt bra och vi undviker numera missförstånd som tidigare kunde resultera i att någon av oss blev arg / ledsen eller att jag fick 20 st "up to you" i följd. Den kommentaren har jag förövrigt inte hört de senaste 2 månaderna... Så fram tills nu så är min erfarenhet att det till 99% är missförstånd som skapar tråkiga situationer. Så prata, prata mer och prata ännu mer om tankar, funderingar, känslor, problem, mm är det som numera gäller. Blir minst 5 telefonsamtal, mängder med mail från våra jobb, flera SMS samt MSN med web-cam varje dag.

Hur som helst, nu börjar det närma sig resa för att hälsa på och dejta damen på plats. I början på November sätter jag mig på flyget och drar till Thailand. F_n vad nervös jag är, men även förväntansfull! Kommer ni ihåg hur det kändes första gången ni drog iväg? Var ni nervösa eller helt oberörda av situationen? Är ju lite annorlunda, som en "blind date" fast ändå inte på något sätt. Man känner ju personen lite grann trots att man aldrig träffats. Men då man inte träffats så känner man ju inte varandra alls trots allt. Väldigt skum känsla... Men jag hoppas att det blir bra och att vi hittar varandra även IRL.

Har tillsammans diskuterat vad vi ska göra under mitt besök. Blir en del aktiviteter runt Sriracha på veckodagarna samt några utflykter på den tid hon kan vara ledig från sitt jobb (Koh Chang, Bkk, mm). Dock är vi överens om att det viktigaste är att vi är tillsammans och spenderar tid ihop.

Skulle vilja skriva mycket mer men nu är jag trött, ska upp tidigt imorgon och jobba. Så jag fortsätter mina tankar om 1:a resan imorgon kväll.

Godnatt!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Marlon

    11

  • broder tuk tuk

    8

  • Avregistrerad clion

    6

  • Herr Chang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Befinner mig precis i samma sits haha, Åker imorgon ;)

Kan bara säga lycka till och hoppas allt ordnar sig, Bara till att ta steget ut i okändheten.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Lycka till med era resor å deitingar :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marlon,

Visst är/var det spännande med första turen.tror att du kommer att bli överväldigad.

Det ska bli kul att följa dig och dina nya erfarenheter i landet och den nyfunna kärleken.

Lycka till! :great:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, lycka till på första resan. Kommer ihåg att det mesta var svårt att smälta efter hemkomsten efter första resan. Tog lång tid innan alla intryck och tankar hade lagt sig, flera resor innan jag fick ordning på tankarna kring vad som hände egentligen :)

Föra dagbok (skrift eller foto, vi föredrar foto ;) ) är att rekommendera.

Hoppas du får en trevlig resa, både denna gång och även kommande resor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckos dig som har första resan kvar. Det finns inte mycket som slår alla intryck man får första gången när man möter landet. Ha en trevlig resa, glöm inte att dela med dig av foton. Om du vill. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmmm...den första trippen förändrade mitt liv...

..som swedenfarang skrev...lyckos dig,,,

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Ännu en dag närmare äventyret :rolleyes: . Tack för alla lyckönskningar. Hoppas att ni har rätt, att första resan förändrar mitt liv också. Är ju därför jag åker dit, för att dejta en vacker tjej och se om det kan bli något seriöst mellan oss. Klart att jag har förhoppningar men jag är realist och tar dagen som den kommer. Blir det något så blir det, om inte så har jag förhoppningsvis haft en trevlig semester. Ska förövrigt bli fantastiskt skönt med semester, detta är min "sommarsemester" så jag är ju lite sliten efter allt jobbande.

Har nu börjat små packa de grejor som jag ska ta med mig. Tänkte resa ganska lätt och köpa en del kläder/skor på plats istället för att släpa på flyget. Trots det så är packlistan ganska så lång. I elektronikväg så är en Canon IXUS100 inköpt liksom en Asus mini-laptop. Ganska imponerad av laptopen faktiskt, mycket smidigt format, super lätt, klarar det mesta (med undantag för optisk enhet) och har låååång batteritid. Någon som har haft med sig en Asus på resa, funkar de även efter man kommit fram eller faller de isär med tiden? Och hur är det med elen i Thailand, 220V 50Hz?

Twinrix samt stelkrampssprutan är tagna. Även en del andra "läkemedel" inköpta i förebyggande syfte efter att ha läst andra inlägg. Hoppas att jag klarar mig från någon magåkomma. Alltid surt att ligga sjuk...

Nu till dagens fundering. Tänkte köpa en present till damen, vad tror ni om ett halssmycke? Borde väl funka, läste något annan inlägg där Thai-damer önskat sig allt från salami till motorvärmare... Någon som har något annat förslag?

Ja det var allt för ikväll, fler funderingar imorgon. Ni kommer att få stå ut med mig ett par veckor. Tänkte skriva några rader varje kväll fram tills jag stiger på flygplanet för att lindra min resfeber. Väl på plats tänkte jag börja skriva på en reseberättelse i realtid, finns ju en del tid att fördriva då damen måste jobba och jag är ensam.

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Ännu en dag närmare äventyret :rolleyes: . Tack för alla lyckönskningar. Hoppas att ni har rätt, att första resan förändrar mitt liv också. Är ju därför jag åker dit, för att dejta en vacker tjej och se om det kan bli något seriöst mellan oss. Klart att jag har förhoppningar men jag är realist och tar dagen som den kommer. Blir det något så blir det, om inte så har jag förhoppningsvis haft en trevlig semester. Ska förövrigt bli fantastiskt skönt med semester, detta är min "sommarsemester" så jag är ju lite sliten efter allt jobbande.

Har nu börjat små packa de grejor som jag ska ta med mig. Tänkte resa ganska lätt och köpa en del kläder/skor på plats istället för att släpa på flyget. Trots det så är packlistan ganska så lång. I elektronikväg så är en Canon IXUS100 inköpt liksom en Asus mini-laptop. Ganska imponerad av laptopen faktiskt, mycket smidigt format, super lätt, klarar det mesta (med undantag för optisk enhet) och har låååång batteritid. Någon som har haft med sig en Asus på resa, funkar de även efter man kommit fram eller faller de isär med tiden? Och hur är det med elen i Thailand, 220V 50Hz?

Twinrix samt stelkrampssprutan är tagna. Även en del andra "läkemedel" inköpta i förebyggande syfte efter att ha läst andra inlägg. Hoppas att jag klarar mig från någon magåkomma. Alltid surt att ligga sjuk...

Nu till dagens fundering. Tänkte köpa en present till damen, vad tror ni om ett halssmycke? Borde väl funka, läste något annan inlägg där Thai-damer önskat sig allt från salami till motorvärmare... Någon som har något annat förslag?

Ja det var allt för ikväll, fler funderingar imorgon. Ni kommer att få stå ut med mig ett par veckor. Tänkte skriva några rader varje kväll fram tills jag stiger på flygplanet för att lindra min resfeber. Väl på plats tänkte jag börja skriva på en reseberättelse i realtid, finns ju en del tid att fördriva då damen måste jobba och jag är ensam.

Ha det gött!

Marlon

Ja du verkar ha kollat det mesta.Glöm bara inte att skriva upp cipcoden på ditt bankkort och sedan skrapa bort den,annars kan ditt kort tömmas snabbt.Mitt tömde man på 105000kr på 4 timmar.Betala alltid kontant och ta ut pengar på ATM så du har för dagen.Man fotar kortet med en mobil och på 2 sek har man alla uppgifter.

Skall du köpa guld så gör det I Thai dom har 23 karat och det är det som är gångbart där, köp inger dyrare än 10-12000tbh det räcker gott till en ny vän.

Guld anses som ett sparande om man senare behöver pengar.

Lycka till och trevlig resa.

Är själv på väg ner, skall bara skriva på kontraktet på min lägenhet som kanske blir såld denna vecka hoppas jag.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Nypan skriver så köp inte nåt guld i Sverige, thai-tjejerna betraktar det knappt ens som äkta guld... :whistle:

Köp inte heller parfym, detta betraktas nämligen som en ren förolämpning! <_<

Du kanske redan har läst på, men om du inte har det så kan jag rekommendera boken Thailand Fever, köp den och läs den tillsammans med din tjej, den är skriven både på thai och engelska och förklarar en hel del av de massiva kulturkrockar som du kommer att stöta på.

Lite skämtsammare böcker är "A fool in paradise" och "Money Number One" av Neil Hutchinsson, de är roliga men en hel del av det som står i dom stämmer faktiskt. :yes:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Nypan skriver så köp inte nåt guld i Sverige, thai-tjejerna betraktar det knappt ens som äkta guld... :whistle:

Köp inte heller parfym, detta betraktas nämligen som en ren förolämpning! <_<

Mitt råd är att undvika råd som de ovan. Thaitjejer har precis som alla andra människor runt om i världen en tendens att vara olika varandra även om det ibland finns vissa generella tendenser. Finns mängder av exempel på tjejer som faller utanför stereotypen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns själv första resan för ett antal chang sen. Det var som att resa in i "tusen och en natt"

Ser minnena framför mig som om det vore igår. jap.gif

Lycka till och glöm inte att berätta för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att undvika råd som de ovan. Thaitjejer har precis som alla andra människor runt om i världen en tendens att vara olika varandra även om det ibland finns vissa generella tendenser. Finns mängder av exempel på tjejer som faller utanför stereotypen.

Håller helt med Joints och jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga (ursäkta mig Kim och Surin P3) att ett forum som detta nog gor mer skada än nytta for en forstagångsbesokare. Jag antar att merparten av råden som ges här är i välmening men många är så stereotypiska och ibland rent korkade att man hoppades att de skrevs på skoj. Dessutom ligger väl en del av tjusningen i att kunna åka med ett oppet sinne utan overdrivet många forutfattade meningar?

Gor det du tror är rätt baserat på din kunskap du har om tjejen, skillnaden inom "gruppen thaitjejer" är betydligt storre än en generell skillnad mellan "genomsnittsthailändskan" och "genomsnittssvenskan". Det finns inga enkla regler typ "de gillar inte parfym" eller "de älskar salami". Du ser ju själv i diskussionerna här hur olika vi är och skillnaderna är än storre i Thailand pga de enorma socioekonomiska skillnaderna i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får önska en trevlig resa preved.gif

Som råd skulle jag nog bara tänka att försöka följa med på så mycket som möjliga "thai saker" evenemang, familje träffar, besöka tempel m.m allt för att få en så god uppfattning om kultur, familj och det "normala" livet för henne.

Och oavsett vad som händer behåll alltid humöret uppe drinks.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Får önska en trevlig resa preved.gif

Som råd skulle jag nog bara tänka att försöka följa med på så mycket som möjliga "thai saker" evenemang, familje träffar, besöka tempel m.m allt för att få en så god uppfattning om kultur, familj och det "normala" livet för henne.

Och oavsett vad som händer behåll alltid humöret uppe drinks.gif

Det tyckte jag var ett enkelt men mycket great.gif bra tips! mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marlon !

Jag gjorde nyss samma resa som du ( åkte 14/9 - 5/10 ) och hade också träffat en tjej över internet. För mig kändes också allt perfekt, hon var bra helt underbar... Tyvärr så var ju inte verkligheten likadan när vi träffades öga mot öga så det blev bara ett par dagar sen så skildes vi. Nu säger jag inte att det kommer att gå så för dig, men åk med öppet sinne...

Nu träffade jag en annan tjej som jag umgicks med sista veckan och som jag fortfarande har kontakt med, så det blir nog en sväng till LoC ( Land of confusion, som jag döpt LoS till ) snart igen :whistle:

Jag fick en massa bra tipps och råd i min tråd som jag startade före jag åkte, här är länken till den om du vil ögna igenom den. Min länk

Jag sitter fortfarande och smälter alla intryck och funderar på vad som riktigt hände med min resa ( blev ju inte riktigt som planerat ) När förvirringen blir för stor för dig kan jag rekomendera att du bokar rum hos Maitan´s, tar dig en pannbiffmacka, sommarlätt och surrar bort en afton med Mait himself. Det fick iaf in mig på spelplanen igen :rolleyes:

Lycka till med resan och tjejen :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Tack för alla tips och råd. Jo, jag åker verkligen med ett öppet sinne. Ska träffa henne, umgås och se om vi fattar tycke för varandra. Hon har kanske kontakt med andra män än mig, för inte lägger hon alla ägg i samma korg. Men om jag fattar tycke för henne så är det upp till mig att försöka fånga henne. Är ju det som dejting går ut på :D . Oavsett hur det går så tänker jag ha en trevlig semester, utan krav och press.

Rådet att delta i så mycket thai evenemang som möjligt tycker jag låter bra. Är precis det jag vill, att få se och uppleva den thailänsk vardagen (jo jag vet, det låter j__ligt pretentiöst).

Boken "Thailand Fever" är precis inköpt, har inte hunnit läsa klart den ännu. Kul läsning. En hel del har jag redan listat ut genom våra samtal, en del är nytt.

Ska fundera vidare på present till damen, något vill jag ju köpa. Finns fortfarande tid att handla något från svedala.

Övrigt som återstår innan avresan är att fixa ett internationellt körkort, köpa en del hygienartiklar, köpa litteratur att läsa på planet och på stranden/poolen samt fixa med en hyresinbetalning för November. Mitt bostadsbolag har börjat köra med en mer tuff stil och skickar nu krav samt förseningsavgift redan från första dagen.

Sen har jag räknat lite på min resebudget. Bedömmer att den ligger runt 15.000 SEK (exkl flyg och hotell) för 3,5 veckors semester. Men blir det mer så blir det...

Nog med "terapi" för ikväll.

God natt!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till första resan, din date osv, blir garanterat både omtumlande och givande. Nu är det väl både bra och inte bra att ha en date att tillbringa sin första resa med så jag säger inget mer om det.

Gjorde själv första resan som singel, ensam utan några kompisar, helt utan tidigare resvana och utan att veta något om landet eller ha något bokat i förväg. Och gick det bra för mig så går det nog bra för alla. :)

Erfarenheten med att ha en date jag lärt känna på internet som väntade i Thailand dröjde ytterligare 5 år innan jag fick uppleva men det gick bra det också. Nu, 8 år senare är vi gifta, har 2 barn tillsammans och hon pratar nästan bättre svenska än mig. I alla fall har hon betyg från högre svenska studier än vad jag har ( i alla förekommande ämnen). ;)

Ps Hon bär även med stolthet ett svensktillverkat silversmycke runt halsen för tillfället och det har hon fått i födelsedagspresent från en annan i Sverige boende thaitjej. Så visst finns det thaitjejer som bara vill ha thaiguld runt halsen men det finns gott om tjejer som hellre bär svenskt silver också.

Så som Joints, Atom mfl skriver, det går inte att utgå från en generell ram, tjejerna i Thailand är minst lika olika sinsemellan som tjejer i Sverige är.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Marlon.

Mitt råd är väldigt enkelt res med (ett väldigt)öppet sinne. Och försök hålla dina förväntningar på en rimlig nivå, för mej tog det några dagar innan jag började acclimatisera mej.

Planera inte in för många aktiviteter dom första dagarna, låt saker falla på plats av sej själv istället.

Internetdating som företeelse är i realiteten ett mycket bra sätt att träffas ``man lär känna varandra innan man ställer till nåt´´

Så om ni har snackat i flera månader så bör du känna varthän det bär, men kulturkrascher kommer det att bli så när dom kommer ha bara is i magen och lita på magkänslan.

Lycka till på ditt livs kanske viktigaste resa (eller roligaste välj själv)

F-n va avis jag är...

Å glöm inte att dela med dej av dina erfarenheter.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig funkade det jättebra - från en misstagen facebook-tilläggning till att sitta här mitt i smällkalla höst-Sverige och äta plockgodis.

Så det finns solskenshistorier - men bered dig på att TV-spelandet alldrig kommer bli sig likt igen. :(

7021_162167180875_716595875_3299564_7793578_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Så sitter man då här ikväll igen, efter att damen har gått och lagt sig, och funderar på resan. Läser alla lyckönskningar och inser att jag kanske har min livs resa framför mig. Känner mig mindre nervös och mer glad över att jag faktiskt tog beslutet att åka. Nu är det bara 2 veckor kvar innan det bär iväg. Får verkligen fokusera när jag är på jobbet, för att inte dagdrömma mig bort till värmen :rolleyes: .

Hade idag en diskussion med damen om att vi får 6 timmars tidsskillnad mellan svedala och Thailand på söndag. Inte lätt att förklara sommertid / vintertid då det inte finns i Thailand. Försökte och försöket men lyckades inte förklara. För varför ändrar sig tiden helt plötsligt i Sverige och varför just på söndag. Till slut så kom jag på att skicka länken till Wikipedia som förklarar "Day Light Saving Time". Tyvärr var sidan på engelska så budskapet gick inte fram 100%. Vad göra? Jo, översätt "Sommartid" till Thai på Google Translator. Därefter söka på översättningen i Google för att hitta en sida på Thai som beskriver detta underliga fenomen. Jodå, nu förstod hon att tiden faktiskt "ändrar sig". Men varför bara hos mig och inte hos henne också? Får göra ett nytt försök imorgon.

Dags att möta kudden. Godnatt!

Marlon

PS. Låter ju öken om man måste ge upp tevespelandet! Kan man inte bara köpa en handkontroll till och spela multi-player mode :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Marlon,

Det svåraste är väl att förklara varför det skiljer så mycket på längden av dag och natt i Sverige i juni och december. Att axeln jorden roterar kring lutar, och att det blir dramatiska skillnader under ett år ju längre från ekvatorn man befinner sig. I Thailand är det ju ingen större skillnad under året, kanske plus minus en timme.

Det måste nog ses med egna ögon för att man ska förstå poängen med sommartid. Inte för att jag själv tycker det är någon poäng med det, det kan gärna avskaffas om jag får bestämma.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Träffas man via någon kontaktsajt är det nog sant att man kan känna sig säkrare ju längre man pratar via brev eller telefon. Är det något lurt i görningen märker man ofta det förr eller senare och ju längre tiden går ju säkrare kan man ju känna sig på hur seriös damen ifråga är.

Skillnaden i att dejta en thaitjej eller en svenska är säkert att svenskan i allmänhet är kräsnare vad gäller ex utseende och sex. Thaitjejen fäster säkert större vikt vid ekonomi och trygghet hos mannen.

Därför kan man nog nästan utgå ifrån att om kemin stämmer och thaitjejen känner sig trygg så funkar det säkert ganska bra.

Har man en hyfsad ekonomi och är snäll och trevlig så finns det alla förutsättningar för lycka, oavsett om man nu är en fet 50+are eller ej.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite parentas till BTT:s inlägg,

Citat tagit från John Khonkaen

"jag sitter pa ett internet cafe och sjuvlyssnar pa en dam som pratar med sin farang. I udonthani kostar allt väldigt mycket och vill att farangen ska skicka väldigt mycket pengar for udon är sååååå dyrt. Jag kan lova er att hon ar skicklig, behövs det så gråts det lite, man kan bara önska henne lycka till och beklaga farangen som köpt grisen i säcken."

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en hyfsad ekonomi och är snäll och trevlig så finns det alla förutsättningar för lycka, oavsett om man nu är en fet 50+are eller ej.

Jag skulle nog vilja hävda att detta gäller även i Sverige. Är man bara trevlig (dvs socialt kompetent med ett annat ord) så har man alla chanser hos kvinnor. Oavsett om man är 50+, småfet och flintskallig.

Vad gäller framgången hos unga tjejer i Thailand så kan vi svenska män räkna med att automatisk bli både snyggare, yngre och rikare så fort vi stiger av planet och kanske aningen trevligare också. Fast även i Thailand gäller naturligtvis regeln, don efter person. Ingen skillnad där gentemot Sverige.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...