Jump to content
IGNORERAD

AC eller källare


born41

Recommended Posts

I Thailand har jag inte sett några hus med källare.

När det blir varmt kör dom med AC.

Jag har ett hus i Sverige men klarar mig utan AC, då jag kan vistas och sova i källaren.

I dag har vi 30 grader varmt och då får källaren göra nytta.

Är det någon som har ide`er om man kan gräva och göra en gillestuga i Thailand?

Naturligtvis måste man kolla så inte grundvattnet är så högt att vatten tränger in.

Man måste även klara häftiga åskväder utan att källaren förvandlas till en simbassäng.

Någon som provat?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen inte i Thailand men väl på Filippinerna som är både varmt och har rejäla regnväder med översvämningar som följd så finns det en amerikanare som lagt upp sitt husbygge på Youtube. Sök: Mypidream

(Han älskar att prata men du kan följa hela bygget dag för dag) 

Link to comment
Dela på andra sajter

vi har källare på cirka 25 kvadrat i vårt 10 år gamla hus i Buriram men det är inte speciellt svalt.men vi har ganska högt i innetaket cirka 3 meter och  det blir ganska svalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du i Thailand nu?

Inte speciellt svalt är hur man upplever temperaturen, är det behaglig temperatur att sova i? Mellan 20 till 22 grader?

Nu brukar jag sova på överplan i ett hus med betongväggar i bottenplan och trä i övervåningen.

Att installera AC på övervåningen med oisolerade träväggar är nog inte någon ide.

Jag brukar sova på övervåningen ,och där blir det så varmt om nätterna, att jag inte känner mig riktigt utvilad på morgonen. Huset finns utanför Korat.

4 timmar sedan, skrev soi covboy:

vi har källare på cirka 25 kvadrat i vårt 10 år gamla hus i Buriram men det är inte speciellt svalt.men vi har ganska högt i innetaket cirka 3 meter och  det blir ganska svalt

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev born41:

Är du i Thailand nu?

Inte speciellt svalt är hur man upplever temperaturen, är det behaglig temperatur att sova i? Mellan 20 till 22 grader?

Nu brukar jag sova på överplan i ett hus med betongväggar i bottenplan och trä i övervåningen.

Att installera AC på övervåningen med oisolerade träväggar är nog inte någon ide.

Jag brukar sova på övervåningen ,och där blir det så varmt om nätterna, att jag inte känner mig riktigt utvilad på morgonen. Huset finns utanför Korat.

Born41

Vi har oisolerade brädväggar och tak på övervåningen där vi har 3 sovrum. I vårat och dotterns sovrum har vi installerat AC. Svärmor klara sig utan. Så nog är det idé om man vill ha det svalt de varmaste dagarna. Skulle jag bo där permanent skulle jag dock hitta en annan lösning. Det finns ett sovrum på nedervåningen som är i betong och som brodern använder när han är hemma. Klimatmässigt är det nog betydligt bättre att sova där. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kul är det att sova i en källare?

Sedan undrar jag också varför man inte isolerar sitt hus så att man inte eldar för kråkorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mankan:

Vi har oisolerade brädväggar och tak på övervåningen där vi har 3 sovrum. I vårat och dotterns sovrum har vi installerat AC. Svärmor klara sig utan. Så nog är det idé om man vill ha det svalt de varmaste dagarna. Skulle jag bo där permanent skulle jag dock hitta en annan lösning. Det finns ett sovrum på nedervåningen som är i betong och som brodern använder när han är hemma. Klimatmässigt är det nog betydligt bättre att sova där. 

I Sverige lägger man en fuktspärr på insidan av ytterväggen. I ett kylrum så sätter man fuktspärren på utsidan om isoleringen.

I Thailand undrar jag om man skall ha fuktspärren närmast panelen så den hamnar på den varma sidan.

har man fuktspärr i väggen i Thailand?

Born41

Ändrades av born41
mera tydligt.
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Hur kul är det att sova i en källare?

Sedan undrar jag också varför man inte isolerar sitt hus så att man inte eldar för kråkorna.

I Sverige har jag halvstora fönster i gillestugan, och jag har inga problem med att sova där, när det är för varmt i sovrummet..

Eftersom jag inte sett några kråkor i Thailand, använder jag fläkt, för det finns inga kråkor att kyla för.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev born41:

Är du i Thailand nu?

Inte speciellt svalt är hur man upplever temperaturen, är det behaglig temperatur att sova i? Mellan 20 till 22 grader?

Nu brukar jag sova på överplan i ett hus med betongväggar i bottenplan och trä i övervåningen.

Att installera AC på övervåningen med oisolerade träväggar är nog inte någon ide.

Jag brukar sova på övervåningen ,och där blir det så varmt om nätterna, att jag inte känner mig riktigt utvilad på morgonen. Huset finns utanför Korat.

Born41

Själv kör jag ac på 26 gr när jag ska sova

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

I Sverige lägger man en fuktspärr på insidan av väggen. I ett kylrum så sätter man fuktspärren på utsidan.

I Thailand undrar jag om man skall ha fuktspärren närmast panelen så den hamnar på den varma sidan.

har man fuktspärr i väggen i Thailand?

Born41

Ja vi har då ingen fuktspärr i alla fall om man nu ska ha det för att man har AC. Våran övervåning består av teak som är lackad såväl golv, vägar och innertak. Inte mitt val, min sambo byggde huset innan jag träffade henne. Jag har dock sett till att fått tak och vägar nåtad då det framför i innertaket torkat och glesat så man såg plåttaket genom springorna. AC åkte jag och köpte vid först värmeböljan jag var där och fick den installerad samma kväll. Så det var inget planerat. Jag har svårt att se att nån fuktspärr på oisolerad brädvägg skulle göra någon större nytta däri Thailand. Vi bor ju som sagt var inte där permanent och kör heller inte AC dygnet rund när vi är där. Bara när man ska sova eller ta en vila.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev LTD:

I Thailand är det ju varmt 24/365 och vem fn vill vistas i en källare hela tiden när man är inomhus? 

Tänk att bygga en gammal hederlig 70tals gillestuga nere i källaren i Thailand. Med bruna vävtapeter och heltäckningsmatta direkt på betongen, in med en bar i ena hörnet och man caven är klar...... Mmm mmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev apknug:

Tänk att bygga en gammal hederlig 70tals gillestuga nere i källaren i Thailand. Med bruna vävtapeter och heltäckningsmatta direkt på betongen, in med en bar i ena hörnet och man caven är klar...... Mmm mmm.

Du glömde furutaket och bröstpanelen

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja vi har då ingen fuktspärr i alla fall om man nu ska ha det för att man har AC. Våran övervåning består av teak som är lackad såväl golv, vägar och innertak. Inte mitt val, min sambo byggde huset innan jag träffade henne. Jag har dock sett till att fått tak och vägar nåtad då det framför i innertaket torkat och glesat så man såg plåttaket genom springorna. AC åkte jag och köpte vid först värmeböljan jag var där och fick den installerad samma kväll. Så det var inget planerat. Jag har svårt att se att nån fuktspärr på oisolerad brädvägg skulle göra någon större nytta däri Thailand. Vi bor ju som sagt var inte där permanent och kör heller inte AC dygnet rund när vi är där. Bara när man ska sova eller ta en vila.

Min tanke var om man skall ha fuktspärr när man isolerar en yttervägg och gör ny insida.

Tekniskt är frågan om man får daggpunkten i väggen och vad händer om man får kondens inuti väggen.

Övervåningen består av "panel" som ser ut som präglad eternit och liknar täcklaserade bräder och är brunfärgad.Jag bröt itu en spillbit och i brottytan ser det ut som eternit (asbestcement)

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev born41:

I Sverige lägger man en fuktspärr på insidan av ytterväggen. I ett kylrum så sätter man fuktspärren på utsidan om isoleringen.

I Thailand undrar jag om man skall ha fuktspärren närmast panelen så den hamnar på den varma sidan.

har man fuktspärr i väggen i Thailand?

Born41

Skillnaden i Sverige gentemot Thailand vad gäller fuktspärr mm är klimatet. Anledningen till mögelproblem i Sverige när man får en fuktskada. Är den låga temperaturen. Vilket gör att det torkar för långsamt. Och mögel kan då bildas. I Thailand är inte problemet av samma karaktär. Och en fuktspärr ger således omvänd effekt. Då luftfuktigheten är högre i Thailand. Så binder den fukten inne i huset snarare än att hålla den ute. 

 

Vill du isolera. Så skulle jag Rekomendera att lägga isolering i väggar och golv. Då kyla går neråt och värme stiger. Då kan värmen ventileras ut. Samtidigt som man förhindrar kylan att försvinna ner i golv och väggsprickor. Det är inte rekomendabelt att använda isolering som inte låter huset andas. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är inte rekomendabelt att använda isolering som inte låter huset andas. 

Som jag uppfattar det, så skall man inte använda cellplast (frigolit) i Thailand för att isolera väggar, golv och tak.

I Sverige finns 2 sorters glasfiberull. Dels "vanliga glasfiber"" gullfiber och en som inte släpper igenom fukt och som används för att dreva runt snickerier. Antar att stenull är som gullfiber när det gäller fuktvandring.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-19 at 10:30, skrev born41:

I Sverige lägger man en fuktspärr på insidan av ytterväggen. I ett kylrum så sätter man fuktspärren på utsidan om isoleringen.

I Thailand undrar jag om man skall ha fuktspärren närmast panelen så den hamnar på den varma sidan.

har man fuktspärr i väggen i Thailand?

Born41

Jag byggde ett rum till svärmor i ett trä hus ta och bygg gips väggar och undertak av gips har isolerings matta i undertaket fungerar bra med ac 

Ändrades av mrkinkhao
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-18 at 17:51, skrev born41:

I Thailand har jag inte sett några hus med källare.

När det blir varmt kör dom med AC.

 

Dom använder väl AC eftersom det inte funkar med källare som ett naturligt "kylrum" i Thailand på samma sätt som det gör i Sverige. Det är min teori i alla fall.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken för vattenfyllda källare vid de häftiga skyfallen, kan nog också vara en anledning att inte ha källare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev born41:

Som jag uppfattar det, så skall man inte använda cellplast (frigolit) i Thailand för att isolera väggar, golv och tak.

I Sverige finns 2 sorters glasfiberull. Dels "vanliga glasfiber"" gullfiber och en som inte släpper igenom fukt och som används för att dreva runt snickerier. Antar att stenull är som gullfiber när det gäller fuktvandring.

 

Born41

I Thailand finns det glas eller stenull att köpa för ändamålet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 minuter sedan, skrev janne_h:

I Thailand finns det glas eller stenull att köpa för ändamålet. 

Det finns väl även andra saker att köpa för ändamålet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...