Jump to content
IGNORERAD

Vad händer efter första besöket i Sverige?


Bäckis

Recommended Posts

Förhoppningsvis kommer min flickvän och hälsar på för första gången i år...

Men hur är gången sedan? Det finns säker mkt skrivet om just det men nu jobbar jag för fullt

och är tacksam för alla svar jag kan få!

Måste hon stanna i Thailand ett visst antal månader?

Vad händer sedan?

Vad söker man om man vill att hon ska flytta hit permanent?

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ansöker om UT på Ambassaden i Thailand, för detta ska bli beviljat måste man ha ett dokumenterat etablerat förhållande, det är det som händer nu när hon kommer och bor hos dig, 3-6 månader bör hon bo hos dig för att det ska gå smidigt att få Uppehållstillstånd (UT). Ansökan lämnar hon sedan in när hon är tillbaka i Thailand, räkna då med att det tar att antal månader att behandla ansökan, standardsvaret man får är sex månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som islander skriver kan ansökan om UT lämnas in direkt vid återkomst till Thailand. Det går också att lämna in ansökan om UT via ombud medan damen är i Sverige om ombudet får en skriftlig fullmakt. Detta kan spara lite tid, damen måste dock på intervju på ambassaden i Thailand vid ett tillfälle efter ansökan lämnats in.

Vad gäller nytt besöksvisum måste damen lämna Sverige i minst tre månader innan ny ansökan om det kan lämnas in.

Tre månader i Sverige plus tid tillsammans i Thailand borde räcka för att påvisa en seriös relation.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Chang och islander nu känner jag mig tryggare!

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller nytt besöksvisum måste damen lämna Sverige i minst tre månader innan ny ansökan om det kan lämnas in.

Bara en parentes, det gäller mellan två schengenvisa, om man söker ytterligare tre månader UT för besök i Sverige det "vi" lite felaktig brukar kalla förlängning så gäller inte detta..

Visst ska tre månader räcka, men har man möjlighet att "förlänga" till sex månader så är det ju bättre, det gäller ju att tänka på det redan när man ordnar flygbiljetten. I sammanhanget kan man ju även fundera ett steg längre, när blir det aktuellt att lämna in ansökan, man kan ju aldrig förutse vilken arbetsbelastning de har på migrationsverket i övrigt men en del kan man ju räkna ut,tex lämnar om man in ansökan sent på våren så blir den ju antagligen liggande hela semestern, "bästa" tiden att lämna in är tidigt på hösten, det ser man varje år att många klarar av hela processen på under två månader, det har ju givetvis att att det lämnas in mindre ansökningar under sommaren, anstormningen är väl från nu och ett par månader framåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kan även lämna in ansökan för UT före hon åker till Sverige med besöksvisa

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kan även lämna in ansökan för UT före hon åker till Sverige med besöksvisa

Hmm, får man verkligen det? Tidigare fick man ju inte vistas i Sverige medan ansökan om UT behandlas. Det kanske är ändrade regler?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis kommer min flickvän och hälsar på för första gången i år...

Men hur är gången sedan?

Troligtvis blir hon gravid. Sen gifter ni er. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mena att boka tid för intervju för UT.

Det funkar. gjorde för oss iaf.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Fridde,

Men hur gjorde ni med intervjun? Fick hon intervju bokad tre månader senare, eller använde hon inte hela besöksvisumperioden?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

dryga 4 månader senare fick hon tid,

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar man in en ansökan om UT i samband med att ett visum beviljas, ska ambassaden normalt inte bevilja visumet enligt regelverket. Har sökanden för avsikt att bosätta sig i Sverige får han/hon inte beviljas ett schengenvisum, utan ska anmodas att ansöka ett UT för bosättning istället.

Kan även påpeka att väntetiden för en intervju vid en ansökan om UT är relativt kort idag. Därför finns det i regel ingen vits med att söka ett UT under en pågående visumperiod. Den korta väntetid man har när det gäller intervjun för ett UT behöver oftast tjejen till att ordna och översätta sina thaipapper.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...