Jump to content
IGNORERAD

Tax refund för laptop


andrejsdenruskige

Recommended Posts

Guest gosatta

som över allt, man ser till å fylla i rätt blanketter i butiken, sen registrerar man dom på flygplatsen och plockar ut pengarna när man har checkat in. . tar lite tid men fungerar utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det är 7% av summan man får tillbaka i taxrefund.

Jag tror det var så när jag handlade en klocka för 125000 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tack för infon. Då blir det bra mycket billigare med Mac i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

byta ut något på mac lär väl kosta mer en macen själv? med tanke på att en strömkabel går på nästan 1000 spänn :)

men ja klisterlappar finns det ju alltid annars :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, enligt denna artikel ska det inte vara något problem att byta till svenskt tangentbord. Men man skriver inte hur mycket det skulle kosta:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.261210/storfynda-apple-prylar-pa-thailandsresan

I teorin ska man förstås också betala svensk moms 25% när man tar datorn till Sverige... men det lär väl gå att undvika utan större ansträngning ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur är de med garantin på prylarna..ska man ha internationell garanti kostar det extra och hur mycket är den sedan värd i Sverige när man väl behöver utnyttja den?

Skulle tro att det blir både billigare och enklare att köpa den i Sverige i slutändan.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

vissa har internationell garanti vissa inte.. sony har tex. alltid internationell på sina kameror och får för mig (inte 100) att jag fcik det på en dator också.

men gissar på att rätt många här åker till Thailand rätt ofta, å då kan man nytja sin garanti då om det skulle bli problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar som sagt fint med Taxfree i större butiker.

Tänk på att varan du köpt skall kunna visas upp när ni kommer till tex. Flygplatsen, det behövde inte jag göra när jag fick tillbaka pengarna på denna Laptopen, men det är ett krav som kan kollas.

I butiken måste du ha med ditt pass, de fyller i formulären, inga problem.

Du skall visa upp kvittot på ett kontor som ligger efter incheckningen men före pass kontrollen (iaf på Suvarnaphumi), pengarna får du inne bland tax-free butikerna vid ett annat kontor...

Det där med skatt... kan hända att tullen vill ha betalt, har hört att det är vanligt i Amsterdam, av nån anledning.

Spara kvittot och kartongen på en annan plats än ditt bagage, hävda att det är en gåva kan funka om de trilskas, men var beredd på att du kan åka dit! Vet inte hur ofta det händer.

Tangentbordet är irriterande (thai), men det funkar, nästa dator köper jag "Taxfree" I Sverige :dance1:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

I Amsterdam så kan det bli väldigt dyrt om man inte kan bevisa (=kvitto) att dyrare prylar är köpta inom EU och att man därmed betalat skatt. De bryr sig inte om varan är ny i förpackning eller uppenbart begagnad. Ett varningens finger även för att bli stoppad med piratkopior där, kan också bli dyrt. :diablo:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Orkade inte varken vænta eller krångla. Køpte (bestællde) mig en 27" iMac från Sverige. Skulle dæremot kunna tænka mig att køpa en macbook pro 13" i Thailand..kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...