Jump to content
IGNORERAD

Vad en thaitjej verkligen vill ha!


Farang

Recommended Posts

Vart har jag sagt att Ronoh ljuger? Visa det istället för att skriva en massa onödiga anklagelser.

Jag är inte det minsta upprörd utan gratulerar Ronoh till situationen. Det enda jag sagt är att hans situation får nog ses som undantag mer än regel och det kan man lätt se enbart i detta forumet så vad är det som är så fantastiskt fel i det jag skrivit?

Avundsjuk? Snälla Måne..den kommentaren är larvig. Finns absolut ingen avundsjuka, men det är ju förbannat att man alltid ska behöva ställa sig i ledet för vissa på forumet inte klarar av diskussioner utan att växla till påhopp och feltolkningar.

Lugna ned dig lite, jag har inte anklagat dig for att påstå att Ronoh ljuger. Jag har overhuvudtaget inte anklagat dig for något, däremot är jag ytterst forvånad over att du känner 100 thaitjejer och inte någon av dem har foräldrar som har åtminstonde lite pengar.

Den här typen av kommentarer dyker upp med jämna mellanrum och jag nämnde bara BTT eftersom han är vanligast forekommande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • conservator

    31

  • Sabura

    25

  • broder tuk tuk

    13

  • ronoh

    13

Mest aktiva i denna tråd

Lugna ned dig lite, jag har inte anklagat dig for att påstå att Ronoh ljuger. Jag har overhuvudtaget inte anklagat dig for något, däremot är jag ytterst forvånad over att du känner 100 thaitjejer och inte någon av dem har foräldrar som har åtminstonde lite pengar.

Den här typen av kommentarer dyker upp med jämna mellanrum och jag nämnde bara BTT eftersom han är vanligast forekommande.

Lite pengar? Vi pratar ju om föräldrar med närmare en miljon baht på banken...det uppfattar inte jag som lite..ens för svenska familjer generellt sett. Det är drygt 200 000 SEK i sparade pengar på banken.

Självklart har jag träffat thaitjejer med ganska bra ställt och med föräldrar som lever med ok standard, men de har ofta blivit lyfta av en farangs ekonomi som hjälpt familjen till en högre standard.

Jag känner så många thaitjejer pga att jag varit tillsammans med och gift med en thaitjej i några år samt varit med och hjälpt till vid större arrangemang. Jag och min dåvarande hade också ett stort socialt umgänge.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pengar? Vi pratar ju om föräldrar med närmare en miljon baht på banken...det uppfattar inte jag som lite..ens för svenska familjer generellt sett. Det är drygt 200 000 SEK i sparade pengar på banken.

Självklart har jag träffat thaitjejer med ganska bra ställt och med föräldrar som lever med ok standard, men de har ofta blivit lyfta av en farangs ekonomi som hjälpt familjen till en högre standard.

Jag känner så många thaitjejer pga att jag varit tillsammans med och gift med en thaitjej i några år samt varit med och hjälpt till vid större arrangemang. Jag och min dåvarande hade också ett stort socialt umgänge.

Det finns massor av thai som har betydligt mer på banken än så, så hiskeliga summor är det ju inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pengar? Vi pratar ju om föräldrar med närmare en miljon baht på banken...det uppfattar inte jag som lite..ens för svenska familjer generellt sett. Det är drygt 200 000 SEK i sparade pengar på banken.

Självklart har jag träffat thaitjejer med ganska bra ställt och med föräldrar som lever med ok standard, men de har ofta blivit lyfta av en farangs ekonomi som hjälpt familjen till en högre standard.

Jag känner så många thaitjejer pga att jag varit tillsammans med och gift med en thaitjej i några år samt varit med och hjälpt till vid större arrangemang. Jag och min dåvarande hade också ett stort socialt umgänge.

Ok, Stefan

Du kanner massa thailandare och du har massa erfarenhet - jattekul for dig! Men med risk att du far annu en blodpropp och gar i taket sa undrar jag lite forsynt om det kan vara sa att ditt "umgange" kanske inte ar 100% representativt for thailands befolkning och darmed blir Atoms med andras resonemang frammande?

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av thai som har betydligt mer på banken än så, så hiskeliga summor är det ju inte!

Nej men är det representatibelt och generellt för vad en normal thaifamilj har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men är det representatibelt och generellt för vad en normal thaifamilj har?

Nej kanske inte, men vad ganska många har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Stefan

Du kanner massa thailandare och du har massa erfarenhet - jattekul for dig! Men med risk att du far annu en blodpropp och gar i taket sa undrar jag lite forsynt om det kan vara sa att ditt "umgange" kanske inte ar 100% representativt for thailands befolkning och darmed blir Atoms med andras resonemang frammande?

1. Sluta larva dig med ironiska och provocerande kommentarer som är ämnad att glira.

2. Jag har inte fått någon blodpropp förut och får ingen nu heller.

3. Jag skriver som jag skrev i ovanstående inlägg. Kan du säga att en miljon baht är representativt och generellt vad en normal thaifamilj har i sparade pengar insatta på banken? Om du kan säga det och ha det påståendet uppbackat så säger jag mer än gärna att jag haft fel och att mina uppgifter är felaktiga. Annars kvarstår min uppfattning om att en normal thaifamilj knappast sitter på en miljon baht i sparade pengar på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej kanske inte, men vad ganska många har!

Det kan hända...men med det du svarat nu så håller du med om att det mer är undantag än regel..och det är precis det jag påstått för flera sidor sedan. Tack.

Kan vi gå vidare nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan hända...men med det du svarat nu så håller du med om att det mer är undantag än regel..och det är precis det jag påstått för flera sidor sedan. Tack.

Kan vi gå vidare nu?

för min del är det helt ok, finns inte så mycket att tillägga-men det är nog vanligare än många tycks tro speciellt i Bkk o runt turist ställena finns det många med många nollor på sitt bankkonto!

Link to comment
Dela på andra sajter

för min del är det helt ok, finns inte så mycket att tillägga-men det är nog vanligare än många tycks tro speciellt i Bkk o runt turist ställena finns det många med många nollor på sitt bankkonto!

Självklart finns det många rika thailändare. Det har jag aldrig påstått annat, men med tanke på befolkningen i stort så är de i minoritet...precis som det är i övriga världens länder. I Bangkok så är det ju som i andra länders huvudstäder helt andra förutsättningar. Det är ju också därför som thailändare i generationer vandrat till Bangkok för jobb och välfärd...och för att thailändare skickat sina barn till arbeten. Det är en naturlig utveckling och ju mer som Bangkok blivit internationellt så har även ekonomin lyfts stort i den staden. Inget underligt med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart finns det många rika thailändare. Det har jag aldrig påstått annat, men med tanke på befolkningen i stort så är de i minoritet...precis som det är i övriga världens länder. I Bangkok så är det ju som i andra länders huvudstäder helt andra förutsättningar. Det är ju också därför som thailändare i generationer vandrat till Bangkok för jobb och välfärd...och för att thailändare skickat sina barn till arbeten. Det är en naturlig utveckling och ju mer som Bangkok blivit internationellt så har även ekonomin lyfts stort i den staden. Inget underligt med det...

Jag tänkte bara inflika med att dementera en del påstående som skrivits...

Anledning till att jag detaljerat beskrev situationen för mina svärföräldrar och en del vänner till mig och min flickvän var inte för att skryta.

Det var snarare för att beskriva, och förklara att alla är inte på jakt efter faranger som skall smälla upp en kåk i byn...

Sorry om det togs på fel sätt för visa.. Men det var inte min avsikt...

Sedan att jag sa "det är bara att välja", var ett ganska osmakligt skämt ifrån min sida... Men det förekommer en del sådana "skämt" framförallt ifrån de som dömer ut det inlägget.

Att jag skall ha tappat ansikte skiter jag fullständigt i... Det finns betydligt värre saker i livet... Som tex att känna 100 thai-tjejer i tron om att dessa skall representera alla kvinnor i Thailand. Det tycker jag är en låg syn på människor, och jag tror inte att det kommer leda den personen till något bra i huvudtaget.

Sedan vill jag dementera att jag bara skulle umgås med "högadeln" i Thailand. Det stämmer inte, jag har en hel del vänner och bekanta som inte har det allt för gott ställt.

Hur det verkligen är i Thailand tror jag ingen på det här forumet kan skriva ner på ett papper eller ett inlägg... Det måste upplevas av den personen som ämnar att finna ett svar, om en sådant svar verkligen finns?????

Jag ber om ursäkt ifall någons skeva bild över hur det alltid skall vara blev lite rubbad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ronoh, det var bra att det blev klarlagt. :great:

Nu vill vi bara få bekräftat att tänker rösta på det rödgröna blocket också i nästa val. Vill du vara snäll och bekräfta detta så slipper vi reta oss eventuellt på detta.

Jag förutsätter att du bojkottar Lidl. ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ronoh, det var bra att det blev klarlagt. :great:

Nu vill vi bara få bekräftat att tänker rösta på det rödgröna blocket också i nästa val. Vill du vara snäll och bekräfta detta så slipper vi reta oss eventuellt på detta.

Jag förutsätter att du bojkottar Lidl. ;)

Jag har inte bestämmt mig inför valet har du.???

Lidl handlar jag nästan aldrig på, men willys funkar helt okej.

Lidl personal är klart underbemannade i STHLM. Om man gillar att stå i kö så visst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte bara inflika med att dementera en del påstående som skrivits...

Anledning till att jag detaljerat beskrev situationen för mina svärföräldrar och en del vänner till mig och min flickvän var inte för att skryta.

Det var snarare för att beskriva, och förklara att alla är inte på jakt efter faranger som skall smälla upp en kåk i byn...

Sorry om det togs på fel sätt för visa.. Men det var inte min avsikt...

Sedan att jag sa "det är bara att välja", var ett ganska osmakligt skämt ifrån min sida... Men det förekommer en del sådana "skämt" framförallt ifrån de som dömer ut det inlägget.

Att jag skall ha tappat ansikte skiter jag fullständigt i... Det finns betydligt värre saker i livet... Som tex att känna 100 thai-tjejer i tron om att dessa skall representera alla kvinnor i Thailand. Det tycker jag är en låg syn på människor, och jag tror inte att det kommer leda den personen till något bra i huvudtaget.

Sedan vill jag dementera att jag bara skulle umgås med "högadeln" i Thailand. Det stämmer inte, jag har en hel del vänner och bekanta som inte har det allt för gott ställt.

Hur det verkligen är i Thailand tror jag ingen på det här forumet kan skriva ner på ett papper eller ett inlägg... Det måste upplevas av den personen som ämnar att finna ett svar, om en sådant svar verkligen finns?huh.gif?

Jag ber om ursäkt ifall någons skeva bild över hur det alltid skall vara blev lite rubbad..

Skrev i ett senare inlägg att jag tyckte att du tappat det pga av du tyckte att skånskan inte var ett vackert språk, så det var lite på skämt! (men ganska allvarligt ändå)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte bara inflika med att dementera en del påstående som skrivits...

Anledning till att jag detaljerat beskrev situationen för mina svärföräldrar och en del vänner till mig och min flickvän var inte för att skryta.

Det var snarare för att beskriva, och förklara att alla är inte på jakt efter faranger som skall smälla upp en kåk i byn...

Sorry om det togs på fel sätt för visa.. Men det var inte min avsikt...

Sedan att jag sa "det är bara att välja", var ett ganska osmakligt skämt ifrån min sida... Men det förekommer en del sådana "skämt" framförallt ifrån de som dömer ut det inlägget.

Att jag skall ha tappat ansikte skiter jag fullständigt i... Det finns betydligt värre saker i livet... Som tex att känna 100 thai-tjejer i tron om att dessa skall representera alla kvinnor i Thailand. Det tycker jag är en låg syn på människor, och jag tror inte att det kommer leda den personen till något bra i huvudtaget.

Sedan vill jag dementera att jag bara skulle umgås med "högadeln" i Thailand. Det stämmer inte, jag har en hel del vänner och bekanta som inte har det allt för gott ställt.

Hur det verkligen är i Thailand tror jag ingen på det här forumet kan skriva ner på ett papper eller ett inlägg... Det måste upplevas av den personen som ämnar att finna ett svar, om en sådant svar verkligen finns?????

Jag ber om ursäkt ifall någons skeva bild över hur det alltid skall vara blev lite rubbad..

Titta där...moget. ;)

1. Jag upplevde det inte som att du skröt, det är din egna benämning av ditt skrivande. Jag upplevde endast att det du skrev är mer som undantag än som regel hur det ser ut i normala familjer i Thailand enligt mina "erfarenheter" (förlåt att jag har erfarenheter).

2. Att agera "hallick" på forumet var ditt val så där får du skylla dig själv. Jag tyckte det var osmakligt och jag tycker det fortfarande. Tjejerna har inga val tydligen utan det är bara att acceptera gubben du ger dom (inte riktat mot BTT)...så såg det ut iallafall av det du skrev.

3. Tänk att jag råkar känna och vara bekant med ett 100-tal thaitjejer. Det är väl för tusan inget speciellt med det? Hur många kontakter har du haft med thai under åren? Där jag bor lever just nu ca 2500 thailändskor om man ser till hela länet. Staden har kanske 500 thai innevånare nu. Jag känner 3% av dom i länet och drygt 20% av de som bor i samma stad som mig. Tänka sig att det där retade så många...

4. Har aldrig trott eller ens skrivit att du skulle tillhöra högadeln i Thailand. Men kom inte och säg att det är normala familjeförhållanden där de sitter på en miljon baht på banken i sparade medel. Det är enligt min mening ovanligt om man ser till Thailands hela befolkning och det är det jag pratat om.

5. Jag har aldrig sagt att du har fel. Jag har aldrig påstått att jag har rätt och andra har fel heller. Jag har hela tiden speglat mina egna erfarenheter och vad jag lärt mig om Thailand och landets befolkning under tiotalet år. Den bilden stämmer inte överens med den bild du gav i ditt inlägg och som jag kommenterade.

Men jag har väl missuppfattat allt...så är alla nöjda och glada. Lämnar detta nu och går vidare. Jag kan bara avsluta med att ni gärna får läsa mitt ursprungssvar på ditt första inlägg så ser ni kanske att allt sprungit iväg i larvigheter för en trivial sak.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tycka vad man vill om dialekter men skånska är väldigt grötig och ful. cool.gif

så fick du också lite luft, akta dig så jag inte beskyller dig också för att tappa ansiktetsmile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

så fick du också lite luft, akta dig så jag inte beskyller dig också för att tappa ansiktetsmile.gif

Det finns gott om ren och fin luft här så.

Haha..ja du får göra precis som du vill men var beredd på att jag inte tar åt mig ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är nog ingen överdrift att hävda att det till allra största del är thaidamer från ganska fattiga förhållanden som har sökt sig till Sverige.

Om man nu umgås med en massa Thailändskor som bor i Sverige, så tror jag nog att man utifrån den gruppen får en ganska ensidig bild av både deras utbildningsnivå och deras föräldrars finansiella styrka.

Utgår man istället från ett umgänge i Thailand som har sina rötter i frugans gamla Universitetskamrater eller från hennes efterföljande arbetsplatser, ja då blir nog urvalet och bilden av deras ekonomiska ställning en helt annan.

Utifrån hur och vart man riktar sin blick så får man naturligtvis olika erfarenheter,

men för den skull behöver ju inte den enas eller den andras erfarenheter vara fel i sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns gott om ren och fin luft här så.

Haha..ja du får göra precis som du vill men var beredd på att jag inte tar åt mig wink.gif

Closed!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog ingen överdrift att hävda att det till allra största del är thaidamer från ganska fattiga förhållanden som har sökt sig till Sverige.

Om man nu umgås med en massa Thailändskor som bor i Sverige, så tror jag nog att man utifrån den gruppen får en ganska ensidig bild av både deras utbildningsnivå och deras föräldrars finansiella styrka.

Utgår man istället från ett umgänge i Thailand som har sina rötter i frugans gamla Universitetskamrater eller från hennes efterföljande arbetsplatser, ja då blir nog urvalet och bilden av deras ekonomiska ställning en helt annan.

Utifrån hur och vart man riktar sin blick så får man naturligtvis olika erfarenheter,

men för den skull behöver ju inte den enas eller den andras erfarenheter vara fel i sak.

:wai::great:

Link to comment
Dela på andra sajter

ett Solarium!

Ett solarium i pattis där du har sol sol sol.

Vinnaren!

Ett Solarium! i Thailand

oslagbart,

själv är jag på jakt efter en typ sverige Tröja,men det är inte turistsessong nu i sverige

(är det någonsin det) så inte så lätt att hitta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är givetvis som wille, Siam-Nilsson och några fler säger, skillnaderna i Thailand är så enorma att det blir meningslost att

forsoka dra några slutsatser om man inte har fordelen att känna thailändare från flera socialgrupper och det är inte så lätt då

klassmobiliteten och vänskap over klassgränserna är liten.

Jag är nog dock rätt säker på att thailändare i Bkk och kringliggande provinser är vädigt mycket rikare än vad svenskar i

allmänhet tror. Att ha en miljon Baht på banken är inte särskilt ovanligt men det handlar till stor del om ett helt annorlunda

tänkande som i sin tur beror på ett helt annat samhälle. När bra skolor och bra sjukvård kostar en massa pengar och pension

bara tillfaller ett fåtal så är det forståeligt om man sparar pengarna istället for att åka på utlandssemester. Mina svärforäldrar

har under sin livstid tjänat mindre i Baht än mina foräldrar gjort i SEK och ändå har de väldigt mycket mer på sitt bankkonto, i

absolut värde, och kan dessutom spara en slant varje månad på vår dotters "studiekonto", något mina foräldrar aldrig skulle

komma på tanken att gora då de tänker på svenskt vis.

Tyvärr tyder väl det mesta på att Sverige och resten av världen går mer åt thailändskt håll än vice versa. Den tiden då

arbetarungar kunde plugga på våra bästa universitet och åka utomlands på semester kommer nog redan om något decennium

låta som en historisk proletariatdrom.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror alla på det här forumet har olika historier, jag ber om ursäkt för att jag delade mig av mina historierer, jag uppfattas tydligen som hallick av visa...

Det enda jag kan göra är att skratta :D

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag tror alla på det här forumet har olika historier, jag ber om ursäkt för att jag delade mig av mina historierer, jag uppfattas tydligen som hallick av visa...

Det enda jag kan göra är att skratta :D

Du gör helt rätt i att skratta åt det hela.

Medvetna feltolkningar och tjuvnyp är en vedertagen och debattfrämjande teknik hos vissa skribenter.

På så vis tvingar de fram olika replikskiften, vilket naturligtvis roar dem mycket.

Som sagt – skratta tillbaka åt dem som tycker du är plump och låtsas att de inte begriper ditt ironiska skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...