Jump to content
IGNORERAD

Budget semester i Thailand 1 månad


Torres

Recommended Posts

Har en liten fråga angående vilken budget ni brukar lägga upp vid längre vistelser i LOS...

T.ex hur mycket lägger ni på hotell? Inrikesresor? Aktiviteter? Fest etc?

Själv bokar vi enbart flyg och väl på plats bokar vi hotell efter smak & tycke men givevis ska ändå priset vara överkomligt då man stannar 1 månad och får hålla lite i sina väl injobbade pengar :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    16

  • måne

    8

  • Up2You

    6

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kan bara svara för mig själv.Jag håller mig i Phuket men jag räknar så att jag har 5000-7000 Bath om dagen,och då lever jag riktigt gott o behöver inte snåla på nånting. det blir ju några öl om dagen m.m :drinks: men sen har jag läst att vissa här på MPR lever för betydligt mycket mindere pengar än vad jag gör.Jag har bekanta som lever helt ok med 2000 bath om dagen men dom är inte ute o lever loppan som en annan hehe..Detta är vad jag räknar att jag ska ha varje dag i fickpengar,men det är inte varje dag man spenderar 5-7000bath men i snitt på mina resor har jag bränt ca.4000 bath om dagen

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukade aldrig planera nån budget på mina semester resor tidigare.

Det e lite tuffare som försörjare, med 3 ungar, fru och Svärmor...

Men håller med "Up2you", skall man festa oavbrutet (som förr), så e nog ca 4000bath om dagen lagom.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr när man var ensam. 1000 kr om dagen brukade man räkna då skulle allt ingå (rum mat dricka och nöjen)

Nu däremot en dag går det 10kr en annan 3000kr beroende hur köåsugen man är(alttså frun) :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att resa budget är i mina öron att det mesta skall kosta lite.

I Pattaya kan man hyra en kondo för 6000 Tbh per månad, t.ex Niran kondo nära Kho san road. Där finns även matställlen där du får bra mat för 60Tbh. Det bor en hel del skandinaver där.Det finns internettkafe, tvätt frisörer massage med mera.

Promenera till Central Pattaya road (varuhuset Kafour) och ta en batbuss till stranden ( 10 bat) eller med byte 20 bat till Jontiem beach. Nattliv finns utanför porten eller ta dig till en gata närmare stranden.Det är dock betydligt lungnare än vid soi 6 till 8.

Born 41

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr mitt hus uppe i Issan för 75 bath om dagen,mittemot käkar du för 30 bath,för 10 bath åker du in till lite nöjen :whistle: och när du återvänder tillsvedala har tjänat en hel drös med stålars men även fått uppleva det genuina Thailand :great: Mvh Måne PS el tillkommer DS :preved:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar börja resan i Non Thanburi BKK hos släkt där bor vi i tantens släkthus brukar

kosta en "gårdsfest" 3000:- = 10 dgr 300 bath/dagen.Annars finns det bra hotel i närheter

för ca 400-500 bath.

Pattis blir ju alltid dyrarare hotel,restaurange,nöjen osv.

Annars ett budgettips nedan!

MVH Svampen

post-4567-125586739785_thumb.jpg

post-4567-125586739785_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår budget för 1 månad, 15/9-15/10, inkl allt var 25 ooo SEK och det höll.

Det gäller för 2 vuxna och täcker även Thai Air ToR Thailand, samma för

både 2008 och 2009.

Vi lägger undan 1 000 SEK/månad vardera på ett resekonto och spar ihop på

det viset.

Ändrades av lars60

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

lars60,nu får du vara så vänlig att tipsa mig hur du bär dig åt.Själv har jag varit i Thailand ett 50-tal ggr men aldrig varit i närheten av dessa siffror(jag är inte nykterist som du :great: )Kostar det inget hos släkten??har ni inga resor(har ju sett massor av kort)äter ni inte,några bathar till släkten???Skriv en bok den kommer iaf jag att köpa :clapping: kanske man skulle sluta med spriten så man kunde vara där oftare.Mvh Måne :wai:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars60,

Det var onekligen en ganska sparsam budget för en månad i Thailand för två!

Ser med stort intresse fram mot bildberättelser från denna resa... vi kanske kan få ett och annat välbehövligt spartips?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår budget för 1 månad, 15/9-15/10, inkl allt var 25 ooo SEK och det höll.

Det gäller för 2 vuxna och täcker även Thai Air ToR Thailand, samma för

både 2008 och 2009.

Vi lägger undan 1 000 SEK/månad vardera på ett resekonto och spar ihop på

det viset.

Hej Lars måste säja att du är fantastisk har aldrig varit under 100 000 bath/månad

not include tickets gärna lite tips?

Tack för goa bilder!

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars60, tack för att du tar ner en Thairesa på normalnivå, det är inte lätt att inte vara "kung i baren" på semestern.

Har dock den uppfattningen att man kan ha både skitkul och att inte "snåla" och ändå gå runt på ungefär den summa Du nämner, fast det är klart, vill man parta så visst kan man bränna kulor i LOS, det har jag också gjort, men det går att ha en bra semester på Din budget om man vill, sen är det ju upp till var och en vad man anser sig vilja ha ut, såväl ekonomiskt som nöjeslivsaktigt, av en månads skön avkoppling från arbetslivet, vore ju oerhört trist om alla voro lika.

BAA

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars60,

Det var onekligen en ganska sparsam budget för en månad i Thailand för två!

Ser med stort intresse fram mot bildberättelser från denna resa... vi kanske kan få ett och annat välbehövligt spartips?

Herr Chang har talat.

Hehe.HC, du kanske kommer ihåg från förra året hur BTT tyckte att jag tog i när

jag nämnde vilken budget jag hade för stundande resa då. Hur kunde jag/vi göra slut

på så mycket pengar.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter rätt många resor och ganska långa uppehåll i Thailand har jag nu äntligen kommit ner på ett genomsnitt på ca 2000 THB/dygn exklusive flygresa. Det är min översta gräns för att inte gå back, dvs för att ha ungefär samma pengar på kontot när jag kommer hem till Sverige igen. Det är ju en hel del fasta kostnader att betala här i Svedala också, även efter alla tänkbara försök att dra ner dessa till ett minimum. Dessa 2000 THB/dygn ska då räcka för 2 personer, inkl. fru Singha, alla rese-, hotell-, mat-, nöjes- och representationskostnader (tjocka släkten) och mycket mer man vill gärna unna sig (och framförallt andra). Det är då bara några dagar som jag brukar tillbringa i byn i Isaan, men de är inte sällan också de dyraste efter alla fester och bidrag till div. familjeprojekt. Resten av tiden reser vi omkring i hela Thailand och stannar längre perioder på hotell i en badort eller i bungalow vid en trevlig strand med hyfsat standard. Det går säkert att komma ner på lägre nivåer men då får man också sänka sina ambitioner på standard och nöjesliv.

Så här efteråt ser jag att det är i första hand kostnader för boende och nöjesliv som sätter ramen för resebudgeten. Men det roliga med Thailand är att det finns stor variation på pris/prestanda-bilden. Det går att sänka kostnaderna väldigt drastiskt när man också är beredd på att sänka ambitionerna på boendestandard och alkoholkonsumtion.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns mycket väl hur btt var på dig om det Lars.hehe vi brukar göra av med mellan 10000 och 15000 kr på en månad ibland mindre.

Men då spenderar vi den mesta tiden i Roi et.

Brukar sällan vara mindre än en månad , så man kanske är försiktigare då.

Jag försökte hitta den där "hur mycket pengar gör du av med" tråden.Tänkte lägga in den här, men hittade den inte. Jäkligt bra tråd som jag startade :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör slut på runt 12 000 Sek på en månad och då reser jag runt väldigt mycket men bränner å andra sidan inte många bath på barerna. Har varit nästan samma summa varje tripp till Thailand. Skulle jag stanna på ett ställe hela vistelsen så skulle jag lätt klara mig på 6000 Sek på en månad. Super man knappt så kostar det inte speciellt mycket att käka, bo osv.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker med damen den 23:e dec och stannar i en månad.

Vi tillbringar 2 veckor på Phuket, 1 vecka Koh Samui och 1 vecka Isaan.

Total budget inkl flyg = 60 000:- SEK

(Flygkostnad totalt ca 23000:- och budget för hotell ca 8000:-, resterande 29000:- skall täcka in allt annat.

Festar inte särskilt mkt men eftersom det är HÖGsäsong så kostar det att ligga på topp!)

Och som sagt tidigare: den sistnämda veckan brukar bli den dyraste.??

Mkt fest och mkt bidrag å presenter blir det under den tiden.

Det är bara att gratulera dig Lars som klarar Er resa med en total budget på 25000:-

Önskar att jag kunde göra det samma och resa 2 ggr/år istället :-)

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att resa budget är i mina öron att det mesta skall kosta lite.

I Pattaya kan man hyra en kondo för 6000 Tbh per månad, t.ex Niran kondo nära Kho san road. Där finns även matställlen där du får bra mat för 60Tbh. Det bor en hel del skandinaver där.Det finns internettkafe, tvätt frisörer massage med mera.

Promenera till Central Pattaya road (varuhuset Kafour) och ta en batbuss till stranden ( 10 bat) eller med byte 20 bat till Jontiem beach. Nattliv finns utanför porten eller ta dig till en gata närmare stranden.Det är dock betydligt lungnare än vid soi 6 till 8.

Born 41

Bodde faktiskt på Niran Kondo 2006 och betalade då 8000 BAHT för en månad.

Givetvis får man ta i beaktning att det kostar på att hänga i baren :drinks: .

För att ge er lite mer kött på benen så kan jag berätta hur vi tänkt oss resan:

2 veckor på hotell med pool i Pattaya/ Jomtien, 2 veckor i Koh Samui.

Aktiviteter såsom jetski, gocart, öluff,snorkling,bio etc.

Festandet blir det nog lugnt med däremot tänkte jag köra thaiboxningsträning.

Däremot lär det bli en del shopping för bådas del :rolleyes:

Ser fram emot fler bra svar från er alla :clapping:

Ändrades av ACAB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bodde faktiskt på Niran Kondo 2006 och betalade då 8000 BAHT för en månad.

Givetvis får man ta i beaktning att det kostar på att hänga i baren :drinks: .

För att ge er lite mer kött på benen så kan jag berätta hur vi tänkt oss resan:

2 veckor på hotell med pool i Pattaya/ Jomtien, 2 veckor i Koh Samui.

Aktiviteter såsom jetski, gocart, öluff,snorkling,bio etc.

Festandet blir det nog lugnt med däremot tänkte jag köra thaiboxningsträning.

Däremot lär det bli en del shopping för bådas del :rolleyes:

Ser fram emot fler bra svar från er alla :clapping:

Det där med jetski kan ju bli en dyr utgift om oturen är framme

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker med damen den 23:e dec och stannar i en månad.

Vi tillbringar 2 veckor på Phuket, 1 vecka Koh Samui och 1 vecka Isaan.

Total budget inkl flyg = 60 000:- SEK

(Flygkostnad totalt ca 23000:- och budget för hotell ca 8000:-, resterande 29000:- skall täcka in allt annat.

Festar inte särskilt mkt men eftersom det är HÖGsäsong så kostar det att ligga på topp!)

Och som sagt tidigare: den sistnämda veckan brukar bli den dyraste.??

Mkt fest och mkt bidrag å presenter blir det under den tiden.

Det är bara att gratulera dig Lars som klarar Er resa med en total budget på 25000:-

Önskar att jag kunde göra det samma och resa 2 ggr/år istället :-)

Om du nu inte festar så mycket,äter som en häst eller skänker bort det mesta av pengarna,så tycker jag att det är en bedrift att göra av med så mycket pengar. Men det är ju klart att snåla kan dom fattiga göra

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inför vinters tripp så har jag satt ett "mål" att göra av med 10k/månad...men blir det uppåt det dubbla så blir det :crazy:

Men eftersom jag kommer va nere runt ett halvår så borde det hamna någonstans strax över 10k/månad...beror ju mycket på vilka man umgås med och lite andra omständigheter ;)

Det finns för min del istort sätt bara 2 saker som kostar pengar:

1. Om man dricker dyr dricka...och bjuder dyrt ;) då rullar det på.

2. Om man hänger med brudar som är dyra i drift...som gillar flashiga hak etc...som bara beställer in trippla portioner seafood även fast dom bara är småhungriga etc etc.ja ni vet vad jag snackar om :crazy:

1. INTE boende.finns ju superfräsha rum för runt 10000baht/mån...

2. INTE mat...no comments

Väldigt simpelt att leva billigt även om man festar dagligen.bara man har lite koll och diciplin så bränner man faktiskt inte såå mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inför vinters tripp så har jag satt ett "mål" att göra av med 10k/månad...men blir det uppåt det dubbla så blir det :crazy:

Men eftersom jag kommer va nere runt ett halvår så borde det hamna någonstans strax över 10k/månad...beror ju mycket på vilka man umgås med och lite andra omständigheter ;)

Det finns för min del istort sätt bara 2 saker som kostar pengar:

1. Om man dricker dyr dricka...och bjuder dyrt ;) då rullar det på.

2. Om man hänger med brudar som är dyra i drift...som gillar flashiga hak etc...som bara beställer in trippla portioner seafood även fast dom bara är småhungriga etc etc.ja ni vet vad jag snackar om :crazy:

1. INTE boende.finns ju superfräsha rum för runt 10000baht/mån...

2. INTE mat...no comments

Väldigt simpelt att leva billigt även om man festar dagligen.bara man har lite koll och diciplin så bränner man faktiskt inte såå mycket...

Du har helt rätt angående att man kan leva billigt samtidigt som man inte vill leva snålt i LOS.

Får se vart notan hamnar.

Tack alla för era svar :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önska jag kunde leva lika billigt som er,ska åka ner i december och vara i Phuket i stort sätt hela tiden,det blir 11 veckor där nere och jag räknar med att spendera ca. 80-90.000kr ex flyg o bostad,men men..pengar är till för att spenderas o inte ta med sig i graven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...