Jump to content
IGNORERAD

Försäkring täckande Covid


Bike

Recommended Posts

Man hör inte mycket av detta om krav på Covidförsäkring, ni som är nere, vad säger myndighten när  ni förnyar er extension. Krävs det försäkring specifikt för Covid och till beloppet av 100k Dollar ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Bike:

Man hör inte mycket av detta om krav på Covidförsäkring, ni som är nere, vad säger myndighten när  ni förnyar er extension. Krävs det försäkring specifikt för Covid och till beloppet av 100k Dollar ?

 

 

Nä inte för mitt non-o visum.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retirement non O

  nyligen gjort extension, inga krav på mer än de vanliga dokumenten

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och värdefull information , mao inga krav för utlänningar att ha en speciell covidförsäkring som gäller upp till 100.000 US dollar vid förnyelse av extension.

Undrar vad dessa rykten kommer ifrån,

Kan det vara så att de som nu söker visum ex. ett Non O immigrant i Sverige  måste ha en Covidförsäkr. för det vårdbeloppet? 

Låter märkligt. massor med rykten, om de sen är sanna eller flaska är svårt att finna ut.

Lite som att de vill ha både hängslen och livrem, 

Först ett negativt test innan avresa, sen ett test i Thailand vid ankomst, även vid negativ test till karantän i 14 dagar på resenärens bekostnad, Min 39000 thb inkluderande två mål mat/dag i kostnad för de två veckornas hotellvistelse, sköterska tar temp två ggr per dag,

Om förhöjd kroppstemp  till sjukhus på egen bekostnad.

Finns mao massor med möjligheter att skinna farangen , men det tror jag aldrig en Thai skulle göra , vad tror ni om detta upplägg.

Nån som ser en inkomstkälla kanske  

 

Om någon har annan info rätta mig gärna , men detta är vad jag funnit ut, om det stämmer till fullo är jag inte säker på 

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkring täckande $ 100.000 inkl Covid gäller för inresa för de grupper som är tillåtna att resa in. + egenfinansierad karantän i godkänt hotel. 

 

Något extra krav, utöver det nuvarande för OA-extension, finns inte för oss boende. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hakancnx:

Försäkring täckande $ 100.000 inkl Covid gäller för inresa för de grupper som är tillåtna att resa in. + egenfinansierad karantän i godkänt hotel. 

 

Något extra krav, utöver det nuvarande för OA-extension, finns inte för oss boende. 

Vilket är märkligt, hur tänker de då, de som redan är boende kan inte drabbas av Corona, Vilket då tydligen av myndighterna anses inte existerar i Thailand. Om en Boende gör en resa utanför landet och den återvänder med sitt reentry, drabbas han då av dessa covidföräkringskrav ? Vilket vore rimligt då de inte omfattas av Thailändarna sjukvårdsprevilegier 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bike:

Om en Boende gör en resa utanför landet och den återvänder med sitt reentry, drabbas han då av dessa covidföräkringskrav ? Vilket vore rimligt då de inte omfattas av Thailändarna sjukvårdsprevilegier 

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev gst:

Ja

De snackade om bärplockarna idag på rapport att de skall sitta i karantän vid sin hemresa tur att det är gott om bär i år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett bra förtydligande av er båda som skev svar till mina frågor, blir att vänta 😃 Gissar på att det kommer inte att bli fullt på dessa hotell.

Tro även att detta med hemkarantän kan bli aktuellt för de som har en adress och är skriven på densamma, tiden får utvisa 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Rillex:

De snackade om bärplockarna idag på rapport att de skall sitta i karantän vid sin hemresa tur att det är gott om bär i år.

Men de är ju Thai , och har inga direkta kostnader av karantänen vad jag förstår 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Bike:

Men de är ju Thai , och har inga direkta kostnader av karantänen vad jag förstår 

De har skrivit på papper på att de betalar karantänen själva vid hemkomst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

De har skrivit på papper på att de betalar karantänen själva vid hemkomst.

OJ, då hoppas vi på att det ger en bra slant här då, det innebär att min hustru om hon åker ner måste betala egen karantän .

Det blir ingen resa för henne  hör jag, den kostnaden tar hon aldrig  Hahaaa

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bike:

OJ, då hoppas vi på att det ger en bra slant här då, det innebär att min hustru om hon åker ner måste betala egen karantän .

Det blir ingen resa för henne  hör jag, den kostnaden tar hon aldrig  Hahaaa

 

Gissar för det första att arbetsgivaren står för den kostnaden, och det är troligen inte samma alternativ som vi har, de kan säkert bo på de statliga för självkostnadspris.

Det var ett krav för att få lämna landet på arbetsvisum att de skrev på det pappret, gissar din fru har åkt före allt detta började?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Soengsang:

Gissar för det första att arbetsgivaren står för den kostnaden, och det är troligen inte samma alternativ som vi har, de kan säkert bo på de statliga för självkostnadspris.

Det var ett krav för att få lämna landet på arbetsvisum att de skrev på det pappret, gissar din fru har åkt före allt detta började?

 

Min fru och jag bor i Sverige halvårsvis, men vi brukar vara nere över vintern. Nu vill hon ner, men då blir det ju tydligen att sitta i karantän och det kommer hon inte att göra,

Hon gillar inte att umgås med andra Thai, det ljugs, skrävlas samt spelas hela tiden ,

Detta hatar hon säger hon.

Har en Thaikompis här, sen bara Svenska kompisar 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Bike:

Min fru och jag bor i Sverige halvårsvis, men vi brukar vara nere över vintern. Nu vill hon ner, men då blir det ju tydligen att sitta i karantän och det kommer hon inte att göra,

Hon gillar inte att umgås med andra Thai, det ljugs, skrävlas samt spelas hela tiden ,

Detta hatar hon säger hon.

Har en Thaikompis här, sen bara Svenska kompisar 

Sitter hon i karantän lär hon inte behöva göra det. Har även läst att dom kan bli utsläppta efter halva tiden för att göra resten hemma. Sant, vet ej.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Sitter hon i karantän lär hon inte behöva göra det. Har även läst att dom kan bli utsläppta efter halva tiden för att göra resten hemma. Sant, vet ej.

Låter seriöst, men gäller nog inte hennes man som bor i samma hem, förmodligen beroende på plånbokens betydelse för hotellägaren 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Bike:

Vilket är märkligt, hur tänker de då, de som redan är boende kan inte drabbas av Corona, Vilket då tydligen av myndighterna anses inte existerar i Thailand. Om en Boende gör en resa utanför landet och den återvänder med sitt reentry, drabbas han då av dessa covidföräkringskrav ? Vilket vore rimligt då de inte omfattas av Thailändarna sjukvårdsprevilegier 

Det är inte bara att återvända om man lämnar landet även om man har reentry permit. 

 

Man måste ansöka på en thaiambassad / konsulat för att få tillstånd att resa in. 

Och bara vissa kategorier tillåts komma in. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som kvalificerar för att resa till Thailand så rekommenderar jag att följa stegen på Thailands ambassad i Belgien, bra beskrivet där, finns inte mycket hjälp på Thailands ambassad i Sveriges hemsida.

https://www.thaiembassy.be/2020/07/09/application-for-certificate-of-entry-for-non-thai-nationals/?lang=en

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev hakancnx:

Det är inte bara att återvända om man lämnar landet även om man har reentry permit. 

 

Man måste ansöka på en thaiambassad / konsulat för att få tillstånd att resa in. 

Och bara vissa kategorier tillåts komma in. 

Jo, jag förstår det, och har koll på vilka kategorier som det gäller, jag tillhör en av dem, men har ingen lust att dels göda någon hotellägare samt sitta inlåst i två veckor, inväntar bättre tider 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo herr Bike eftersom det finns fyra kategorier för NON-Thai av de ELVA kategorier som presenteras så kan du säkert tillhöra en av dessa fyra . Men först skall du till Thai ambassad eller konsulat i hemlandet och fylla i blanketter 

Om du blir kvalificerad så skall du uppvisa en convid-19 försäkring täckande 100 000 US dollar .Men  hur länge den skall gälla kan jag tyvärr inte tala om 

Du skall sedan skaffa biljett och därefter boka ett av 37 karantänhotellen  som CCSA godkänt . Hotellen finns i BKK och Pukhet . 

Spännvidd på priser på 14 dagar finns 35 000 thb till 500 000 thb . Men 37 hotell finns så det gäller va ute i tid

Test av Corona skall göras högst 72 tim före resan . Vid ankomst ny test .Efter 14 dagar i karantän så är man fri med munskydd . 

Detta är vad som presenterades av Goverment . Hur länge det kommer att gälla vet ingen 

Min tanke är Coronan måste dämpas i första hand i Asien 

Sedan måste Thai Airways komma igång 

Så en jul i Thailand kan bli verkliget 

Jag lär stanna tillsvidare 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Persistant:

Jo herr Bike eftersom det finns fyra kategorier för NON-Thai av de ELVA kategorier som presenteras så kan du säkert tillhöra en av dessa fyra . Men först skall du till Thai ambassad eller konsulat i hemlandet och fylla i blanketter 

Om du blir kvalificerad så skall du uppvisa en convid-19 försäkring täckande 100 000 US dollar .Men  hur länge den skall gälla kan jag tyvärr inte tala om 

Du skall sedan skaffa biljett och därefter boka ett av 37 karantänhotellen  som CCSA godkänt . Hotellen finns i BKK och Pukhet . 

Spännvidd på priser på 14 dagar finns 35 000 thb till 500 000 thb . Men 37 hotell finns så det gäller va ute i tid

Test av Corona skall göras högst 72 tim före resan . Vid ankomst ny test .Efter 14 dagar i karantän så är man fri med munskydd . 

Detta är vad som presenterades av Goverment . Hur länge det kommer att gälla vet ingen 

Min tanke är Coronan måste dämpas i första hand i Asien 

Sedan måste Thai Airways komma igång 

Så en jul i Thailand kan bli verkliget 

Jag lär stanna tillsvidare 

Tack för en saklig och bra info, själv hoppas jag på att Tyskarna nu har rätt som säger att ett vaccin är klart i höst, att sitta i karantän för 10k i två vekor känns inte så kul , roligare kan jag och frugan ha för de slantarna. Vi har ingen brådska,  

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Persistant:

Jo herr Bike eftersom det finns fyra kategorier för NON-Thai av de ELVA kategorier som presenteras så kan du säkert tillhöra en av dessa fyra . Men först skall du till Thai ambassad eller konsulat i hemlandet och fylla i blanketter 

Om du blir kvalificerad så skall du uppvisa en convid-19 försäkring täckande 100 000 US dollar .Men  hur länge den skall gälla kan jag tyvärr inte tala om 

Du skall sedan skaffa biljett och därefter boka ett av 37 karantänhotellen  som CCSA godkänt . Hotellen finns i BKK och Pukhet . 

Spännvidd på priser på 14 dagar finns 35 000 thb till 500 000 thb . Men 37 hotell finns så det gäller va ute i tid

Test av Corona skall göras högst 72 tim före resan . Vid ankomst ny test .Efter 14 dagar i karantän så är man fri med munskydd . 

Detta är vad som presenterades av Goverment . Hur länge det kommer att gälla vet ingen 

Min tanke är Coronan måste dämpas i första hand i Asien 

Sedan måste Thai Airways komma igång 

Så en jul i Thailand kan bli verkliget 

Jag lär stanna tillsvidare 

 

 

Tack för en saklig och bra info, själv hoppas jag på att Tyskarna nu har rätt som säger att ett vaccin är klart i höst, att sitta i karantän för 10k i två vekor känns inte så kul , roligare kan jag och frugan ha för de slantarna. Vi har ingen brådska,  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...