Jump to content
IGNORERAD

Ägare av Mac datorer (bärbara)

honken

Recommended Posts

Funkar väl för ni som har stationära datorer också, men för oss med bärbara så är detta kanon.

Nyligen dog min SATA disk i min Mac, klonk ljud hörde och jag fick panik.

Datorn startade upp till skrivbordet med gick inte att öppna program eller nått annat, hårddisken var i stortsätt helt kaput.

Paniken spred sig då denna mac är egentligen den enda datorn jag har som jag använder.

Började tänka lite på vilken disk jag skulle köpa tills jag kom in på spåret med SSD diskar.

Började surfa runt lite och hittade lite olika SSD diskar, men av allt att läsa rekommenderade många Intel's generation 2 diskar.

Tog måndagen med ny kraft och började söka efter vart jag kunde få tag på en under samma dag.

De kom och tog slut i lagrerna hos Webhallen dagen ut.

Började nästan inse att jag skulle få punga ut med stora pengar för att få den större modellen.

Men sen jävlar-anama, dök 2st upp på Webhallen i Sumpan, bokade en direkt och begav mig dit.

2190kr blev det för en Intel 80GB X25-M Mainstream Intern SATA 2.5" 9.5mm (SSD) (SSDSA2MH080G2C1).

Dyrt men värt tog jag det som.

Och det var ett mycket bra val, för när Snö Leoparden var installerad på nya disken då kan man räkna med snabbt system.

dryga 1 sekund att starta Safari/iTunes mm.

dryga 4-5 sekunder öppna upp en bild i Photoshop CS4.

Inte nog med det, en blixtsnabb uppstart från avstängd till skrivbord ingick :)

Vad är nackdelarna med SSD diskar då?

- Dyra just nu, 80gb = dryga 2200kr, och 160gb = 4300kr.

- Oklart på hur länge de håller, men då de kör med algoritmer som gör att den inte skriver över samma sektor flera gånger på raken gör att den kommer hålla sig längre än ett USB minne.

Fördelarna?

- Snabb som en sprinter från Jamaica.

- Ej känslig för stötar då den ej har några rörliga delar.

- Passar i alla bärbara som har SATA interface.

Så nu är Macen min hottad och kommer få fortsätta leva ett fint liv tills nått annat händer med den.

Och för er andra som undrat om det är värt det så säger jag att det är det, kosta lite får det göra.

Installation:

Gör man det själv så är det ett 30 tal skruvar som skall skruvas upp, varav ett 20-tal på chassits utsida och i batteri luckan innan man kommer åt hårddisken för att byta den.

Man får akta sig på en plats, och det är när man ska ta loss sata kabeln från moderkortet (ta bort tejp biten först), men utöver detta går det bra o göra detta själv. Tar för ovan person ca 30min troligen.

Knepigast sen blir att sätta tebax tangentbordet, så den klickar i sina platser, men tänk på att när ni tagit bort tangentbordet att böja piggarna som är mot er tillbaka in. Men inte för mycket.

//H

Same same, but different!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Du har nog en äldre modell, de nyare är det lite svårare att komma åt nått på alls, man kan ju inte ens byta batteri själv.

Jag har en Macbook Pro 15", den är ju lite stor för att vara helt bärbar, lite mer släpbar. Så jag kommer inte sätta i någon SSD i den. Den enda modell som jag tycker en SSD är ett måste i är nog Macbook Air.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

Äldre?? Den är inköpt april det här året och vad jag sett så har alla Macbook samma lösning som min för att komma åt hdd ochbatteri.

Min är den sista Macbook modellen sen blev dom Macbook Pro så gammal är den inte.

Dela på andra sajter

Äldre?? Den är inköpt april det här året och vad jag sett så har alla Macbook samma lösning som min för att komma åt hdd ochbatteri.

Min är den sista Macbook modellen sen blev dom Macbook Pro så gammal är den inte.

Men äldre menade jag inte gammal, utan att den troligen inte var av nyaste modell. Om den är från April i år är det troligen den äldre modellen, den utan 7h inbyggt batteri som man inte kan byta. Även den nya Macbook har sånt batteri nu, sen förra veckan tror jag. Detta gör det även svårt att enkelt nå HDD.

Dela på andra sajter

Okej då är jag med på banan :yes:

Ja det stämmer att det inte är den med 7h batteriet och det är jag glad över.

För som sagt på min går det lätt att komma åt och byta allt.

Dela på andra sajter

Okej då är jag med på banan :yes:

Ja det stämmer att det inte är den med 7h batteriet och det är jag glad över.

För som sagt på min går det lätt att komma åt och byta allt.

Ja, det finns både fördelar och nackdelar med det nya batterisystemet de börjat köra med nu. Vad man tycker beror på vilka behov man har.

Att man inte kan ta med sig ett extra batteri och byta kan ju vara negativt för många som har det som rutin, samt att det är svårare att nå HDD. Det positiva är ju att batteriet har längre livstid, ganska mycket längre än det gamla. Samt att batteritiden ju är uppe i 7-8h nu, vilket ju ofta täcker en hel arbetsdag. Jag har alltid varit för lat för att ha ett extra batteri så för min del är det positivt eftersom jag nu inte behöver ta med laddaren längre på dagen :clapping:

Vill man ha extra batteritid istället för ett extra batteri kan man även skaffa sig en extern batteriladdare som ju även är små, typ som denna:

http://www.andpop.com/2009/04/22/an-extra-18-hours-for-mac/

Dela på andra sajter

Men allt som försvårar för konsumenten är av ondo tycker jag.

Antar att det var konstruktionsmässigt ett måste att försvåra ett byte av batteri för att få till den förlängda batteritid.

Får hoppas att dom ändrar konstruktionen i framtida modeller så att det går att byta fast det är med den långa batteritiden.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...