Jump to content
IGNORERAD

Brev Sverige-Thailand


Herluf

Recommended Posts

En anhörig i Sverige ska skicka ett viktigt dokument till mig i Thailand. Ska man välja express eller rek? Kostnad? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    5

  • Mankan

    3

  • Tommy

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det går inte att lita på brevbärarna i Thailand! Jag skickade ett Rek brev med viktiga dokument. Det skulle gå på en viss tid och man skulle kunna följa brevet. Det gick följa med visst förbehåll. Det ringdes till posten i Krabi och brevet var där. Väntade ytterligare ett par dagar och inget brev kommer. Rätt vad det är så låg brevet på disken i restaurangen, utan brevbärare eller någon som mottagit och signerat mottagandet. Det var Rekomenderat "Thai Style".

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade rek sist och det funkade bra.

Tog några dagar och då kunde man spåra brevet och såg att det låg på postkontoret i byn.

Skickade dit systern för att hämta det.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Herluf:

En anhörig i Sverige ska skicka ett viktigt dokument till mig i Thailand. Ska man välja express eller rek? Kostnad? 

Absolut REK

Har dålig erfarenhet av brevbärarna i Thailand.

Slarvar de bort en rekommenderad postförsändelse är det däremot goodbye till det jobbet för slarvern.

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får du räkna med att det tar längre tid huruvida, nu i corona tider. Min frus svenska körkort måste förnyas. Så vi fick papper från ambassaden, som vi skickade från Bangkok den 22/7 Med EMS (rekomenderat brev)

Den kom fram till Trafikverket den 3e augusti. Det vill säga 12 dagar, mot normalt 3-4 dagar tidigare.

Det var ett glapp mellan outbound Thailand och inward sweden på 8 dagar. Så det går ganska segt med postgången mellan Thailand och Sverige, just nu. Möjligt att det går fortare åt andra hållet?

 

03/08/2563 07:55International (Sweden)Final delivery

03/08/2563 07:05International (Sweden)Unsuccessful (physical) delivery (Item held,addressee notified due to Addressee not available at time of delivery)

31/07/2563 19:34International (Sweden)In transit

31/07/2563 19:29International (Sweden)Arrival at inward office of exchange

23/07/2563 01:12SUVARNABHUMI MAIL CENTREDeparture From Outward OE

23/07/2563 00:46SUVARNABHUMI MAIL CENTREArrival at outward office of exchange

22/07/2563 21:23Bangkok EMS CentreIn transit

22/07/2563 20:04SAI MAIIn transit

22/07/2563 14:01SAI MAIPosting/Collection

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också dålig erfarenhet av vanliga brev till Thailand. Så fort de har viktigt innehåll tenderar de att försvinna.

När vi skickat rek har de kommit fram. Nu var det visserligen nästan ett år sedan vi skickade senast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat totalt 5 sändelser, vadderad brev maks 2 kilo till ett pris på totalt ca 100 SEK, alltså inkl kuvert o utlandsporto.

De har kommit fram på 8-14 dagar, 12 dagar i snitt.

kuva.png.96a26645639d05785c7342888b258cd5.png

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Behövde ett "Referensbrev" från 2 Svenskar som kände mig som att jag var ogift i Sverige, när vi gifte oss på ett Amphur i BKK.

 

https://www.swedenabroad.se/globalassets/ambassader/Thailand-Bangkok/documents/referensbrev-vid-giftermål-2020.pdf

 

Valde att be 4 olika personer skriva under och skicka, totalt 2 rekommenderade brev, för säkerhets skull, det var lite kort om tid...

 

1 Kom fram!

 

 

MVH

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skicka lite pengar då och då till Thailand.
Inga stora summor, men jag har då alltid skickat vanligt brev.
Jag skickar Svenska pengar för jag anser att hon kan få bättre växlingskurs än jag.
Det har aldrig blivit några problem.
Som sagt var inga större summor så det är väl en risk man kan ta.

En annan sak jag funderat på är att jag en gång tydligen fått mitt incheckade bagage kollat av tullen.
Det ser man på att det är ett grönt band med någon slags text på runt väskan.
Den gången så hade jag och tjejen tagit en kvällspromenad i vatten brynet till Andemans Sea och då plockat lite sådana där snurrade snäckor.
Jag tänkte att det kunde bli ett fint minne från Kao Lak.
Tror ni att tullen såg dessa och att det är förbjudet att plocka med sig sådant?

Sedan har jag märkt att olika inlämningsställen har olika regler. 
På ett av inläsningsställena i min stad så måste man redogöra för innehållet i försändelsen, och ange ungefärt värde.
Jag gjorde det på ett paket med nya skor som jag skickade vilket fick till följd att tjejen fick lösa ut paketet för ett antal hundra.
Sedan skickade jag en GooPro kamera från ett annat inlämninsställe där man av någon anledning inte behövde ange något.
Jag skickade det som ett vanligt brev och tjejen behövde inte betala något.

Det finns tydligen inte så mycket klara regler här, man får pröva sig fram.
Det sorgliga är att postgången verkar fungera bättre i Thailand än här.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Batting:

Jag brukar skicka lite pengar då och då till Thailand.
Inga stora summor, men jag har då alltid skickat vanligt brev.
Jag skickar Svenska pengar för jag anser att hon kan få bättre växlingskurs än jag.
Det har aldrig blivit några problem.
Som sagt var inga större summor så det är väl en risk man kan ta.

En annan sak jag funderat på är att jag en gång tydligen fått mitt incheckade bagage kollat av tullen.
Det ser man på att det är ett grönt band med någon slags text på runt väskan.
Den gången så hade jag och tjejen tagit en kvällspromenad i vatten brynet till Andemans Sea och då plockat lite sådana där snurrade snäckor.
Jag tänkte att det kunde bli ett fint minne från Kao Lak.
Tror ni att tullen såg dessa och att det är förbjudet att plocka med sig sådant?

Sedan har jag märkt att olika inlämningsställen har olika regler. 
På ett av inläsningsställena i min stad så måste man redogöra för innehållet i försändelsen, och ange ungefärt värde.
Jag gjorde det på ett paket med nya skor som jag skickade vilket fick till följd att tjejen fick lösa ut paketet för ett antal hundra.
Sedan skickade jag en GooPro kamera från ett annat inlämninsställe där man av någon anledning inte behövde ange något.
Jag skickade det som ett vanligt brev och tjejen behövde inte betala något.

Det finns tydligen inte så mycket klara regler här, man får pröva sig fram.
Det sorgliga är att postgången verkar fungera bättre i Thailand än här.

Ang post-rek så nämns det inte att inga kontanter får skickas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade 2 rek för mindre än en månad sedan. Ett till Phuket och ett till Bangkok. 

Båda kom fram men tog ungefär dubbla tiden mot utlovat.

Längsta tiden i trackingen var från det lämnade Sverige till det blev inscannat i Thailand så det mesta går nog att skylla på pandemin. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Tommy said:

Behövde ett "Referensbrev" från 2 Svenskar som kände mig som att jag var ogift i Sverige, när vi gifte oss på ett Amphur i BKK.

 

https://www.swedenabroad.se/globalassets/ambassader/Thailand-Bangkok/documents/referensbrev-vid-giftermål-2020.pdf

 

Valde att be 4 olika personer skriva under och skicka, totalt 2 rekommenderade brev, för säkerhets skull, det var lite kort om tid...

 

1 Kom fram!

 

 

MVH

 

 

Exakt det jag ska gör! 

 Undrar just om man kan använda 2 separata intyg med en påskrift på vardera? Annars får första personen skicka vidare intyget till den andra och sen hit.... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av posten går normalt  med Thaiair men de flyger inte nu så det blir lite omvägar. 

Frugan hämta en frigolitlåda med frukt hos thaibutiken och den var importerad av en finsk importör.

Den flögs hit med Singapore airlines via Amsterdam ☺

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Herluf:

Exakt det jag ska gör! 

 Undrar just om man kan använda 2 separata intyg med en påskrift på vardera? Annars får första personen skicka vidare intyget till den andra och sen hit.... 

Jag fick mina 2 intyg påskrivna av 4 personer.

 

Det ena var skrivet av min pappa och min bror, det andra av 2 vänner.

Det som kom fram var vännernas, och tur var det.

 

Intyget FICK INTE VARA PÅSKRIVET AV SLÄKTINGAR...

 

Berättade detta för Ambassaden i BKK, de inkluderade det i sin info om intyget strax efteråt, men det har kanske ändrats sedan dess?

Det var 15 år sedan.

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Behövde ett "Referensbrev" från 2 Svenskar som kände mig som att jag var ogift i Sverige, när vi gifte oss på ett Amphur i BKK.

 

https://www.swedenabroad.se/globalassets/ambassader/Thailand-Bangkok/documents/referensbrev-vid-giftermål-2020.pdf

 

Valde att be 4 olika personer skriva under och skicka, totalt 2 rekommenderade brev, för säkerhets skull, det var lite kort om tid...

 

1 Kom fram!

Då brydde du dig kanske inte om att spåra försändelsen?

Annars är det spårbart hela vägen.

De verkar faktiskt ta rekommenderade försändelser på stort allvar i Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Tommy said:

Jag fick mina 2 intyg påskrivna av 4 personer.

 

Det ena var skrivet av min pappa och min bror, det andra av 2 vänner.

Det som kom fram var vännernas, och tur var det.

 

Intyget FICK INTE VARA PÅSKRIVET AV SLÄKTINGAR...

 

Berättade detta för Ambassaden i BKK, de inkluderade det i sin info om intyget strax efteråt, men det har kanske ändrats sedan dess?

Det var 15 år sedan.

 

MVH

Är processen för äktenskap registrering likadan för  skrivna/utskrivna från Thailand? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs inte skicka några brev! Skickade fråga till ambassaden:

 

1.Måste referenserna bo i Sverige eller räcker det att dom är Svenska medborgare?

 

2. Måste referensbreven vara original, eller kan dom skannas och skickas med epost?

 

Svar:

 

Hej igen

 

Dom kan bo var dom vill, och ja, scanna är bäst

 

Med vänlig hälsning/Sincerely

   Pär Kågeby

 

Vicekonsul / Vice Consul

Konsulära Sektionen / Consular Section

Sveriges Ambassad, Bangkok / Embassy of Sweden, Bangkok

One Pacific Place, 20th Floor
140 Sukhumvit Road

Tel:  +66 (0)2 ‪263 72 22‬

Fax: +66 (0)2 ‪263 72 65‬

Email: par.kageby@gov.se

 

 

                                               

Om du är ute och reser eller flyttar utomlands, anmäl dig till ambassaden genom:

www.swedenabroad.com/svensklistan

 

Detta för att kunna bli kontaktad av UD eller ambassaden om det blir nödvändigt i en större krissituation.

 

  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Herluf:

Behövs inte skicka några brev! Skickade fråga till ambassaden:

 

1.Måste referenserna bo i Sverige eller räcker det att dom är Svenska medborgare?

 

2. Måste referensbreven vara original, eller kan dom skannas och skickas med epost?

 

Svar:

 

Hej igen

 

Dom kan bo var dom vill, och ja, scanna är bäst

 

Med vänlig hälsning/Sincerely

   Pär Kågeby

 

Vicekonsul / Vice Consul

Konsulära Sektionen / Consular Section

Sveriges Ambassad, Bangkok / Embassy of Sweden, Bangkok

One Pacific Place, 20th Floor
140 Sukhumvit Road

Tel:  +66 (0)2 ‪263 72 22‬

Fax: +66 (0)2 ‪263 72 65‬

Email: par.kageby@gov.se

 

 

                                               

Om du är ute och reser eller flyttar utomlands, anmäl dig till ambassaden genom:

www.swedenabroad.com/svensklistan

 

Detta för att kunna bli kontaktad av UD eller ambassaden om det blir nödvändigt i en större krissituation.

 

  

 

Stämmer kanske nu, men vi gifte oss för ca 15 år sedan 🥰

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-05 at 10:38, skrev Mankan:

rek skulle jag säga om det är viktigt att det kommer fram

 

https://portal.postnord.com/skickadirekt/?_ga=2.203019477.555727221.1596616403-548194957.1588001208

Verkar ligga på 106 kr för upp till 50 gram till Thailand.

Offtopic.

Ett tips när det gäller postgång i svedala och rek till tex miggverket (typ inskickande av pass) är att inte köpa deras madrasserade kuvert, finns klart billigare liknande kuvert på valfri mataffär som citygross mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...