Jump to content
IGNORERAD

Nok air bankrut.


Amigo

Recommended Posts

7 timmar sedan, skrev janne_h:

Föga förvånande att du köper juntans propagandamaskin med hull och hår.

Det tror fan att man får till en positiv statistik om man ej testar befolkningen.Att man sen vältrar sig i detta som man vunnit guld i OS är ju rent tragiskt.

Vad vet risbönder om gamlingar som dör. Var det covid 19 eller en vanlig flunsa som tog livet av farmor. Då man inte obducerar så lär man ju inte veta. Självklart för ju Thailandarna statistik som för döda i trafiken, fast tvärtom.

Dom som inte dör på sjukhus räknas ej in i statistiken.

Att det sen har varit flertalet hemvändande gästarbetare som haft covid 19 när dom passerat över gränsen till Malasya och Laos. Borde väl säga det mesta om Juntans statistik.

Den är felaktig. Och Thailand är i verkligheten inte duktigare än något annat land.

Vad gäller Sverige. Så går ju statistiken verkligen i positiv riktning just nu. Medans länder som tidigare har hyllats (tyskland som exempel). Är drabbade av ökad smitta just nu.

Sveriges bortfall i BMP är väl ungefär hälften av dom andra europeiska länderna, på grund av covid 19. Vad tror du bortfallet i ekonomin blir i Thailand. Man säger från bankhåll. Att många banker kommer att få likviditetskris redan i oktober. Om inte landet snart öppnar upp. Bankkrisen i Sverige på 90 talet kommer att kännas som en mild bris, i jämförelse.

Men visst, Thailändska folket får väl trösta sig med att ha vunnit VM i Covid 19.......

Det känns som om du har skrivit det här inlägget i ett tillstånd av affekt.

Du skriver t ex flertalet hemvändande gästarbetare. De rapporter jag har sett har handlat om ett fåtal, inte flertal. För övrigt tror och gissar du utan att egentligen veta något.

Dagligen visas på TV långa reportage hur man skyddar sig från smitta ute i provinserna och det märks hur detta har slagit igenom när man rör sig ute på stan. Man kan t ex inte gå många meter utan mask förrän någon kommer fram och anmärker.

Thailand har verkligen tagit detta på allvar, till skillnad från många andra länder och så länge jag inte har något annat  faktaunderlag, så väljer jag att i stort lita på den officiella statistiken.

Vad nedstängningen sedan får för ekonomiska konsekvenser är en annan sak.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 190
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    28

  • Bike

    28

  • SatanG

    20

  • janne_h

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

13 timmar sedan, skrev Esspe:

Att thai har blivit mer negativa till utlänningar kan vi ju tacka Prayut, Anutin och Co för. Dessutom har man ju bedrivit en propaganda á la skrämselmodellen och det funkar bra på thai som är väldigt auktoritärstyrda. Många ser ju inte heller länken mellan alla restriktioner, nerstängningar och sämre ekonomi. Det är väl egentligen bara dom som jobbar i turistnäringen som förstår den kopplingen (generellt, naturligtvis finns det en del som fattar det).

 

Tror de flesta hajar faktiskt, gammal som ung.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Föga förvånande att du köper juntans propagandamaskin med hull och hår.

Det tror fan att man får till en positiv statistik om man ej testar befolkningen.Att man sen vältrar sig i detta som man vunnit guld i OS är ju rent tragiskt.

Vad vet risbönder om gamlingar som dör. Var det covid 19 eller en vanlig flunsa som tog livet av farmor. Då man inte obducerar så lär man ju inte veta. Självklart för ju Thailandarna statistik som för döda i trafiken, fast tvärtom.

Dom som inte dör på sjukhus räknas ej in i statistiken.

Att det sen har varit flertalet hemvändande gästarbetare som haft covid 19 när dom passerat över gränsen till Malasya och Laos. Borde väl säga det mesta om Juntans statistik.

Den är felaktig. Och Thailand är i verkligheten inte duktigare än något annat land.

Vad gäller Sverige. Så går ju statistiken verkligen i positiv riktning just nu. Medans länder som tidigare har hyllats (tyskland som exempel). Är drabbade av ökad smitta just nu.

Sveriges bortfall i BMP är väl ungefär hälften av dom andra europeiska länderna, på grund av covid 19. Vad tror du bortfallet i ekonomin blir i Thailand. Man säger från bankhåll. Att många banker kommer att få likviditetskris redan i oktober. Om inte landet snart öppnar upp. Bankkrisen i Sverige på 90 talet kommer att kännas som en mild bris, i jämförelse.

Men visst, Thailändska folket får väl trösta sig med att ha vunnit VM i Covid 19.......

 

Vet inte säkert om jag tolkar dig rätt men gör ett försök iaf.

 

Varför skulle jag ha svalt juntans predikningar med hull och hår? 

"Dom som inte dör på sjukhus räknas ej in i statistiken"

Jag vet inte, vet du eller är det bara en gissning? Var det inte så i Sverige också nyligen iaf?

 

Min uppfattning om de styrande är att det på stort är detsamma som det alltid varit, samma system/strukturer alltså så nä jag tror knappast jag kan sägas ha gått på "juntans propagandamaskin", både jag o min bättre hälft brukar skratta åt deras ideer och kallar dom för idi*ter när vi lyssnar på morgonradion i bilen. Tror mera på att du möjligen gått på propagandamaskiner och gapar Prayuth så fort något införs som inte stämmer med din uppfattning :-) Prayuth kommer knappt med på topp-3 listan över de mäktigaste och inflytelserika i Thailand, har ni inte fattat det än.

 

Du vet att även hemvändande coronasmittade thailändare kommer in i statstiken va?

 

"Sveriges bortfall BMP är väl ungefär hälften av dom andra europeiska länderna"

Ren gissning från din sida, en dålig sådan också skulle jag tro men vi får facit på detta idag och jag blir glad om du skulle få rätt.

 

Det är ju milt sagt korkat att tro att turismen hade varit detsamma om inte Prayuth hade stängt gränserna. Få reser internationellt numera och glöm inte bort att det även finns en relativt stor inhemsk turism som ofta uppmuntras genom diverse rabatter och skatteavdrag. Dessutom är många av jobben som försvinner i exportsektorn som gick dåligt redan innan coronakrisen började. 

 

Om det blir en likviditetskris eller inte beror väl på hur de gör framöver, de har ju som alla andra en pengatryckare samt en gigantisk valutareserv om de vill nalla på den. Vore ju ett ypperligt tillfälle att trycka pengar på, det trycker när bahtens värde vilket gynnar både exportsektorn, turismindustrin när den kommer igång samt frigör kapital. Den inhemska obligationsmarknaden är ju enorm tack vare bl.a. skatteavdragen så där går det också skramla in kosing.  

 

Det största ekonomiska problemet, inte bara i Thailand utan även globalt, som jag ser det, är folks förändrade köpbeteende.

 

Nu är ju inte Thailand särskilt vana att hamna på prispallen vad det gäller bra saker, så det var väl iaf bra att World Economic Forum ser att de gjort något som faktiskt hela världen försöker just nu även om det går stick i stäv med eran uppfattning om hur det bör skötas?

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju inte en gissning angående bortfallet i BNP i Sverige . Utan en artikel jag läste häromdagen från svenska ekonomer som hävdade detta. 

Prayuth är väl ungefär lika ansvarig för politiken som Stefan Löfven i Sverige. 

Bara för att han har att ta hänsyn till andra "mäktigare krafter" tar ju det inte bort hans ansvar för politiken som förs. Allra helst då det råder under undantagslagar, som ger landets PM oinskränkt makt. 

Vet inte vilka öppna dörrar du försöker slå in när du säger att turismen inte varit detsamma. Mig veterligen har ingen sagt motsatsen. Dock har stängningen gjort att många bolag och folk i allmänhet fått svårare än dom skulle fått naturligt, om man inte stängt ner landet så hårt. Problemet är att fortsätter man så här. Så måste man snart göra något radikalt som man annars hade sluppit. Att som du föreslår låta sedelpressarna gå, kan ju fungera på kort sikt. På lång sikt kan det få katastrofala följder för landet. Förmodligen därför man inte börjat med det ännu (vad jag vet). 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu var det ju inte en gissning angående bortfallet i BNP i Sverige . Utan en artikel jag läste häromdagen från svenska ekonomer som hävdade detta. 

Prayuth är väl ungefär lika ansvarig för politiken som Stefan Löfven i Sverige. 

Bara för att han har att ta hänsyn till andra "mäktigare krafter" tar ju det inte bort hans ansvar för politiken som förs. Allra helst då det råder under undantagslagar, som ger landets PM oinskränkt makt. 

Vet inte vilka öppna dörrar du försöker slå in när du säger att turismen inte varit detsamma. Mig veterligen har ingen sagt motsatsen. Dock har stängningen gjort att många bolag och folk i allmänhet fått svårare än dom skulle fått naturligt, om man inte stängt ner landet så hårt. Problemet är att fortsätter man så här. Så måste man snart göra något radikalt som man annars hade sluppit. Att som du föreslår låta sedelpressarna gå, kan ju fungera på kort sikt. På lång sikt kan det få katastrofala följder för landet. Förmodligen därför man inte börjat med det ännu (vad jag vet). 

 

Ang. gissningen så släpps siffrorna på sveriges BNP idag så det är inte ute annat än gissningar och estimat än så länge.

Personligen tror jag sveriges BNP i stort kommer spegla kundernas BNP, dvs euroländerna med Tyskland i spetsen men som sagt jag hoppas du får rätt och Sverige har dubbelt så bra utveckling än de som handlar med Sverige. 

 

Som sagt, folks köpmönster har ändrats och det är nog en stor anledning till att affärer etc får stänga. Det är ju numera tillåtet att ha öppet men kundunderlaget saknas på många områden. Men det är bara min teori, finns säkert bättre.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ang. gissningen så släpps siffrorna på sveriges BNP idag så det är inte ute annat än gissningar och estimat än så länge.

Personligen tror jag sveriges BNP i stort kommer spegla kundernas BNP, dvs euroländerna med Tyskland i spetsen men som sagt jag hoppas du får rätt och Sverige har dubbelt så bra utveckling än de som handlar med Sverige. 

 

Som sagt, folks köpmönster har ändrats och det är nog en stor anledning till att affärer etc får stänga. Det är ju numera tillåtet att ha öppet men kundunderlaget saknas på många områden. Men det är bara min teori, finns säkert bättre.

 

/ SatanG 

Köpmönster har garanterat ändrats på grund av Covid 19. Lazada har nog aldrig gått så bra som den gjort dom senaste månaderna. Jag tror aldrig jag sett så mycket motorcyklar på våran gata för leveranser, som jag gjort under nedstängningen. Dock ser jag att leveranserna har minskat sen man öppnade upp igen. Även fast det är fler leveranser än innan covid 19 dagligen, fortfarande.

Dock betyder ju detta inte speciellt mycket uppe i byarna. Då dom nog lever som man alltid gjort. Och beställer inte så mycket hämtmat mm.

Dock tror jag inte detta är orsaken. Då internethandeln ökat under lång tid och slagit ut fysiska affärer. 

Dock har vi ju turist sektorn Samt nöjes sektorn. Som många jobbar i. Som blivit kraftigt beskuren av restriktionerna.

Man ålägger barer och pubar restriktioner. Så att det blir helt ointressant för gäster att komma. Eller att dom begränsas med regler som är helt orimliga.

Man försöker blåsa liv i hotellen på konstgjord väg. Genom att få Thailändarna att resa. Problemet är ju att många Thailändare har varken råd eller möjlighet att turista inom landet.

Och det har visat sig att när dom reser så blir det fullt på hotellen. Då det tydligen bara är några stycken som är öppna.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Köpmönster har garanterat ändrats på grund av Covid 19. Lazada har nog aldrig gått så bra som den gjort dom senaste månaderna. Jag tror aldrig jag sett så mycket motorcyklar på våran gata för leveranser, som jag gjort under nedstängningen. Dock ser jag att leveranserna har minskat sen man öppnade upp igen. Även fast det är fler leveranser än innan covid 19 dagligen, fortfarande.

Dock betyder ju detta inte speciellt mycket uppe i byarna. Då dom nog lever som man alltid gjort. Och beställer inte så mycket hämtmat mm.

Dock tror jag inte detta är orsaken. Då internethandeln ökat under lång tid och slagit ut fysiska affärer. 

Dock har vi ju turist sektorn Samt nöjes sektorn. Som många jobbar i. Som blivit kraftigt beskuren av restriktionerna.

Man ålägger barer och pubar restriktioner. Så att det blir helt ointressant för gäster att komma. Eller att dom begränsas med regler som är helt orimliga.

Man försöker blåsa liv i hotellen på konstgjord väg. Genom att få Thailändarna att resa. Problemet är ju att många Thailändare har varken råd eller möjlighet att turista inom landet.

Och det har visat sig att när dom reser så blir det fullt på hotellen. Då det tydligen bara är några stycken som är öppna.

Just det här med restriktioner på barer är ju kanske en god idé i teorin, men i verkligheteten har det ju  blivit som vanligt i Thailand. Eftersom reglerna är så oerhört hårda (och många) blir det i princip omöjligt att följa alla, vilket kan medföra oproportionellt höga böter för ägarna.

 

Och (TJOHOOOO) vad händer då? Jo, självklart har grabbarna i tajta bruna uniformer fått en ytterligare inkomstkälla. Noggranna "inspektioner" utförs, brister påpekas, och erbjudande om att "lösa det diskret på plats" ges. Thailand visar sina riktiga färger igen. Känns som korruption ingår i myndigheters uppdrag i det landet.....

 

Undrar om detta finns med i kriteriet för att få priset som världsmästare i att krossa corona? Det borde det väl göra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar vad det är för restriktioner ni pratar om.

Flera av pubarna och barerna kör minus varje dag pga att det finns inga turister/kunder här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jive:

Jag undrar vad det är för restriktioner ni pratar om.

Flera av pubarna och barerna kör minus varje dag pga att det finns inga turister/kunder här.

De här kanske.

http://www.thaibis.com/Home/news/22rulesforpubsbarsthailandreopening

1. Control and restrict the number of people entering the premises to maintain social distancing measures

2. All staff and customers must undergo temperature checks

3. Ensure there is an adequate amount of hand sanitizer gel available at the entrances and exits

4. A maximum of five people may sit together as a group

5. Ensure that there is enough space for queuing customers before entry

6. Each table must have at least two meters distance or a partition installed

7. Guests must maintain social distancing with at least one meter between each other

8.  Ensure proper ventilation throughout the premises

9. Dancing and singing by customers is prohibited 

10. Replace all menus with a single-use sheet of paper

11. Serve drinks in glasses only – no bottles

12. All staff must wear both face masks and face shields

13. Install a partition between the performance area and guests

14. Shouting, wandering, and gathering is prohibited on the premises

15. Performers and musicians must wear face shields

16. Provide personal cutlery for each guest

17. Undertake cleaning of the premises every 30 – 60 minutes

18. Tables, chairs, doorknobs, counters, and other frequently used and touched surfaces must be sanitized daily

19. Competitions and group activities are prohibited

20. Bar games, including darts and pool, are prohibited

21. Maintain social distancing in smoking areas

22. Product presenters/promotion staff may not sit with guests

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jive:

Jag undrar vad det är för restriktioner ni pratar om.

Flera av pubarna och barerna kör minus varje dag pga att det finns inga turister/kunder här.

Det finns faktiskt ett liv utanför Pattaya, hur otroligt det än kan låta.

Var och varannan mindre stad har ju barer för Thailändare (vilket sammanräknat nog är större än turistindustrin). Men dom är ju svåra att driva. För alla orimliga regler, som hönshjärnorna har hittat på.

Sen blir det ju extra hårt på turistorterna. Då det ej kommer turister, då landet är stängt. Men det är ju bara en sak i raden av missförhållanden skapade av Thailändska regeringen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Jive:

Jag undrar vad det är för restriktioner ni pratar om.

Flera av pubarna och barerna kör minus varje dag pga att det finns inga turister/kunder här.

Du kan ju inte vara helt omedveten om listan med regler som barer och liknande ställen fått? Du vet, iom det här problemet med det smittsamma viruset? Corona tror jag det kallas.

 

Edit: Se @Mankans lista ovan, han var snabb.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ju en redig lista.

Jo jag har ju bara erfarenhet av Pattaya.

Harrys är ett av de rel få ställen som har öppnat i Pattis och jag var där och åt/söp häromdan. Vi var max 10 gäster där och det fanns inte en polis i sikte på hela kvällen.

Jag tror inte att den långa listan med restriktioner är problemet för näringsidkaren. Problemet är bristen på kunder.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jive:

Ja det var ju en redig lista.

Jo jag har ju bara erfarenhet av Pattaya.

Harrys är ett av de rel få ställen som har öppnat i Pattis och jag var där och åt/söp häromdan. Vi var max 10 gäster där och det fanns inte en polis i sikte på hela kvällen.

Jag tror inte att den långa listan med restriktioner är problemet för näringsidkaren. Problemet är bristen på kunder.

Triangel bar fick väl tillslag för någon vecka sedan,med påföljder.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev berlitz:

Triangel bar fick väl tillslag för någon vecka sedan,med påföljder.

Ok! Ja det är ju en populär dryckesbar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ang. gissningen så släpps siffrorna på sveriges BNP idag så det är inte ute annat än gissningar och estimat än så länge.

Personligen tror jag sveriges BNP i stort kommer spegla kundernas BNP, dvs euroländerna med Tyskland i spetsen men som sagt jag hoppas du får rätt och Sverige har dubbelt så bra utveckling än de som handlar med Sverige. 

 

Som sagt, folks köpmönster har ändrats och det är nog en stor anledning till att affärer etc får stänga. Det är ju numera tillåtet att ha öppet men kundunderlaget saknas på många områden. Men det är bara min teori, finns säkert bättre.

 

/ SatanG 

https://www.svd.se/sverige-ar-en-relativ-framgangssaga

 

Sveriges coronastrategi ser ut att ha hjälpt ekonomin. Produktionen krympte mindre än i de flesta andra länder under det första halvåret. Nu börjar återhämtningen – som dock väntas bli långsam.

:

Sverige är en relativ framgångssaga

 

Svensk ekonomi föll som en sten under det andra kvartalet. Fallet på drygt 8 procent är historiskt. Nedgången förklaras främst av fallande export och att hushållen håller hårdare i plånboken.

Men i ett internationellt perspektiv ser det svenska BNP-fallet inte alls lika illa ut. I Tyskland föll BNP med nästan 12 procent, vilket är i linje med snittet för eurozonen. Den svenska ekonomin har även klarat sig bättre än den amerikanska, som dök med nästan 10 procent under det andra kvartalet.

Sverige är därmed så här långt en relativ framgångssaga, speciellt eftersom ekonomin inte krympte alls under årets första tre månader. I Västeuropa var det bara Irlands och Sveriges ekonomier som lyckades undvika ett BNP-fall under det första kvartalet.

Vad den svenska ”framgångssagan” beror på är såklart svårt att sia om, men en rimlig förklaring är att regeringens beslut att inte stänga ned hela samhället har spelat en viktig roll.

Hur ser det då framtiden ut för svensk ekonomi?

Enligt storbankerna betyder dagens BNP-siffra att svensk ekonomi kommer att krympa med runt 5 procent för helåret 2020, vilket är en betydligt bättre siffra än vad de flesta prognosmakare hade förväntat sig under coronakrisens inledningsfas.

Men allt är som sagt relativt. Att svensk ekonomi krymper så mycket är förstås dåligt. Inte sedan andra världskriget har produktionen fallit så mycket under ett enskilt år.

Återhämtningen lär dessutom bli ganska långsam.

De flesta storbanker tror visserligen att svensk ekonomi kommer att börja repa sig under det andra halvåret (med runt 2 procent per kvartal). Men risken är att det kommer att dröja ett bra tag innan svensk produktion är tillbaka på samma nivåer som före krisen. Förklaringen är enkel: kriser gör att både företag och hushåll blir försiktigare, och därmed håller hårdare i plånboken ett bra tag efter att de värsta effekterna av krisen har börjat att klinga av.

Enligt Swedbank kommer återhämtningen därför att bli modest, och banken spår att ekonomin bara växer med knappt 2 procent nästa år. Det skulle i så fall vara en betydligt klenare rekyl än under finanskrisen då svensk ekonomi tog tillbaka hela 2009 års BNP-tapp redan under följande år.

Men då ska man komma ihåg att prognoser är notoriskt svåra att göra, speciellt under kriser. Ekonomer brukar tala om upp- och nedsidesrisker på sina prognoser. Den största nedsidesrisken är en andra virusvåg. I Sverige går utvecklingen åt rätt håll, men detsamma kan tyvärr inte sägas för USA och vissa länder i Europa. Om en andra våg leder till ytterligare nedstängningar kan världsekonomin ta ytterligare skada, vilket såklart skulle vara dåligt för ett exporttungt land som Sverige.

Men det finns också hopp om en snabbare återhämtning. Regeringar och centralbanker har sjösatt och kommer att sjösatta massiva räddningspaket, vilket bör skynda på en återhämtning. Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson har dessutom ofta påpekat att coronakrisen – till skillnad från de flesta andra ekonomiska kriser – inte har orsakats av att någon har lånat för mycket pengar och därför fått problem. Så har det inte varit den här gången, vilket talar för att coronakrisen blir mindre utdragen än till exempel finanskrisen, menar Isaksson.

Johan Carlström

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Jive:

Ja det var ju en redig lista.

Jo jag har ju bara erfarenhet av Pattaya.

Harrys är ett av de rel få ställen som har öppnat i Pattis och jag var där och åt/söp häromdan. Vi var max 10 gäster där och det fanns inte en polis i sikte på hela kvällen.

Jag tror inte att den långa listan med restriktioner är problemet för näringsidkaren. Problemet är bristen på kunder.

Det finns väl inget som säger att bara ETT problem i taget får vara aktuellt?

Självklart är bristen på kunder ett stort problem. MEN, det innebär inte att det inte finns andra "utmaningar" för näringsidkare. Och listan såg du ju ovan, i princip ingen kan ju följa den fullt ut, vilket öppna för godtyckliga bedömningar från grabbarna i brunt. Att just du inte sett när de gör sina utpressningsaffärer betyder ju inte att korruption inte finns i Thailand.

 

Och att du inte tror att listan ställer till det för näringsidkare, innebär ju bara att du inte förstod diskussionen som du gav dig in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Det finns väl inget som säger att bara ETT problem i taget får vara aktuellt?

Självklart är bristen på kunder ett stort problem. MEN, det innebär inte att det inte finns andra "utmaningar" för näringsidkare. Och listan såg du ju ovan, i princip ingen kan ju följa den fullt ut, vilket öppna för godtyckliga bedömningar från grabbarna i brunt. Att just du inte sett när de gör sina utpressningsaffärer betyder ju inte att korruption inte finns i Thailand.

 

Och att du inte tror att listan ställer till det för näringsidkare, innebär ju bara att du inte förstod diskussionen som du gav dig in i.

Ja, så är det nog.🤔

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minutes ago, Mankan said:

De här kanske.

http://www.thaibis.com/Home/news/22rulesforpubsbarsthailandreopening

1. Control and restrict the number of people entering the premises to maintain social distancing measures

2. All staff and customers must undergo temperature checks

3. Ensure there is an adequate amount of hand sanitizer gel available at the entrances and exits

4. A maximum of five people may sit together as a group

5. Ensure that there is enough space for queuing customers before entry

6. Each table must have at least two meters distance or a partition installed

7. Guests must maintain social distancing with at least one meter between each other

8.  Ensure proper ventilation throughout the premises

9. Dancing and singing by customers is prohibited 

10. Replace all menus with a single-use sheet of paper

11. Serve drinks in glasses only – no bottles

12. All staff must wear both face masks and face shields

13. Install a partition between the performance area and guests

14. Shouting, wandering, and gathering is prohibited on the premises

15. Performers and musicians must wear face shields

16. Provide personal cutlery for each guest

17. Undertake cleaning of the premises every 30 – 60 minutes

18. Tables, chairs, doorknobs, counters, and other frequently used and touched surfaces must be sanitized daily

19. Competitions and group activities are prohibited

20. Bar games, including darts and pool, are prohibited

21. Maintain social distancing in smoking areas

22. Product presenters/promotion staff may not sit with guests

Och verkligheten.....

 

received_2861715567274008.jpeg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, John Khonken said:

Lyckost. Vilken bar är det.

Längst ner på Sampan, bredvid Viking

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Baa:

Och verkligheten.....

 

received_2861715567274008.jpeg

Aha, hustrun har inte körkort på MPR :-)  :-)

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

De här kanske.

http://www.thaibis.com/Home/news/22rulesforpubsbarsthailandreopening

1. Control and restrict the number of people entering the premises to maintain social distancing measures

2. All staff and customers must undergo temperature checks

3. Ensure there is an adequate amount of hand sanitizer gel available at the entrances and exits

4. A maximum of five people may sit together as a group

5. Ensure that there is enough space for queuing customers before entry

6. Each table must have at least two meters distance or a partition installed

7. Guests must maintain social distancing with at least one meter between each other

8.  Ensure proper ventilation throughout the premises

9. Dancing and singing by customers is prohibited 

10. Replace all menus with a single-use sheet of paper

11. Serve drinks in glasses only – no bottles

12. All staff must wear both face masks and face shields

13. Install a partition between the performance area and guests

14. Shouting, wandering, and gathering is prohibited on the premises

15. Performers and musicians must wear face shields

16. Provide personal cutlery for each guest

17. Undertake cleaning of the premises every 30 – 60 minutes

18. Tables, chairs, doorknobs, counters, and other frequently used and touched surfaces must be sanitized daily

19. Competitions and group activities are prohibited

20. Bar games, including darts and pool, are prohibited

21. Maintain social distancing in smoking areas

22. Product presenters/promotion staff may not sit with guests

 

Märkte inte ett smack av tunga restriktioner i fredags. Jag fick visserligen skriva Kalle Anka + hittepåtelefonnummer på en namnlista men det tyngde mig inte någon längre stund :-)

 

20200731_144927.thumb.jpg.a8b2377009c5305f2b3a6ee72260e89c.jpg

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Köpmönster har garanterat ändrats på grund av Covid 19. Lazada har nog aldrig gått så bra som den gjort dom senaste månaderna. Jag tror aldrig jag sett så mycket motorcyklar på våran gata för leveranser, som jag gjort under nedstängningen. Dock ser jag att leveranserna har minskat sen man öppnade upp igen. Även fast det är fler leveranser än innan covid 19 dagligen, fortfarande.

Dock betyder ju detta inte speciellt mycket uppe i byarna. Då dom nog lever som man alltid gjort. Och beställer inte så mycket hämtmat mm.

Dock tror jag inte detta är orsaken. Då internethandeln ökat under lång tid och slagit ut fysiska affärer. 

Dock har vi ju turist sektorn Samt nöjes sektorn. Som många jobbar i. Som blivit kraftigt beskuren av restriktionerna.

Man ålägger barer och pubar restriktioner. Så att det blir helt ointressant för gäster att komma. Eller att dom begränsas med regler som är helt orimliga.

Man försöker blåsa liv i hotellen på konstgjord väg. Genom att få Thailändarna att resa. Problemet är ju att många Thailändare har varken råd eller möjlighet att turista inom landet.

Och det har visat sig att när dom reser så blir det fullt på hotellen. Då det tydligen bara är några stycken som är öppna.

 

Som jag förstår det är ca 35% inhemsk turism och de/vi reser främst på helgerna, då verkar många hotell ha hög beläggning men jag vet inte hur många hotell som håller stängt. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Som jag förstår det är ca 35% inhemsk turism och de/vi reser främst på helgerna, då verkar många hotell ha hög beläggning men jag vet inte hur många hotell som håller stängt. 

 

/ SatanG

Läste en artikel om att det var problem att hitta platser på helgerna i Phuket. Då det var så få hotell som hade öppet.

Bara ett exempel. Ingen strålande business just nu. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...