gubben4906 Inlagd Oktober 10, 2009 Dela Inlagd Oktober 10, 2009 (ändrad) Här kommer en text som var väldigt populär i början på 70-talet. Staten och kapitalet Text: Leif Nylén, 1972 Musik: Leif Nylén och Kjell Westling, 1972 Kapitalet höjer hyrorna, och staten bostadsbidragen Så kan man fiffla en smula med den järnhårda lönelagen Och till och med betala mindre i lön än priset för mat och för hyra För staten skjuter så gärna till, om levnadsomkostnaderna blivit alltför dyra Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt Staten och kapitalet sitter i samma båt Fast det är inte dom som ror, som ror så att svetten lackar Och piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar Daghemmets utbyggnads takt regleras av konjunkturen Så tillmäts kvinnan sin plats i den ekonomiska strukturen En billig arbetskraftsreserv tillhands när fabrikerna visslar Tillbakapressad av dagens brist om lönsamhetens drivhjul plötsligt gnisslar Ja, sida vid sida, tillsammans stryker dom fram Staten och kapitalet, två vargar fromma som lamm Kapitalet behöver arbetskraft, då är staten leverantör Den ena handen vet precis vad det är, som den andra gör Skolans uppgift är som sig bör att skola arbetskraften Om kvastarna ska sopa bra får man inte slarva med skaften Spärrar och kvoter och testprogram, det är ett system för att sålla Agnarna från vetet och föra var och en till hans rätta fålla Sda vid sida tillsammans hjälps dom åt Staten och kapitalet dom sitter i samma båt Men det är inte dom som ror, som ror så att svetten lackar Och piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar Tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten Produktionen har inte plats för den som har blivit för illa sliten Men för att ingen ska tro att det är nåt fel med dom tunga ackorden Betraktas han som ett sjukdomsfall och behandlas av den så barmhärtiga arbetsvården Sida vid sida tillsammans stryker dom fram Staten och kapitalet, två vargar fromma som lamm Kapitalet behöver arbetskraft, då är staten leverantör Den ena handen vet precis vad det är, som den andra gör Så bygger vi ett samhälle efter korporativa principer Och lär oss att respektera sånt som vi inte begriper Åt var och en hans beskärda del av det växande överflödet Kapitalet åt kapitalisterna, och åt understödstagarna - understödet Sida vid sida tillsammans hjälps dom åt Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt Men det är inte dom som ror, som ror så att svetten lackar Och piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar http://www.youtube.com/watch?v=GfN0MiRiMtI proggaren gubben Ändrades Oktober 10, 2009 av gubben4906 Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Oktober 10, 2009 Dela Inlagd Oktober 10, 2009 (ändrad) det är lite mer ös med Ebba Grön Ändrades Oktober 10, 2009 av stefan5300 BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndersL Inlagd Oktober 10, 2009 Dela Inlagd Oktober 10, 2009 aningens mer... hade ett blandat band:-) då med vivaldi, våren följt av ebba grön... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridde Inlagd Oktober 10, 2009 Dela Inlagd Oktober 10, 2009 synd att man aldrig fick chansen att se Ebba live,,, fortfarande min favorit grupp.. punken går aldrig riktigt ur en "Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om." Fridde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Oktober 10, 2009 Dela Inlagd Oktober 10, 2009 jag såg Ebba endast en gång på Årsta fältet. Vilket år? Ingen aning. Dom är kanon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svarten Inlagd Oktober 10, 2009 Dela Inlagd Oktober 10, 2009 synd att man aldrig fick chansen att se Ebba live,,, fortfarande min favorit grupp.. punken går aldrig riktigt ur en Vi var ett gäng på cirka 10 pers som såg Imperiet på konsert under slutet av 1980-talet. Vi lyckas få tillräckligt många omkring oss att skandera "Staten o Kapitalet, Staten o Kapitalet, Staten o Kapitalet ..." för att få Thåström att reagera. Han såg bara irriterade ut och svarade "Jag har glömt texten". De spelade ingenting äldre än 2 år. Det är nog inte så många som har hört "Staten och Kapitalet" live! Hälsning Svarten Hälsning Svarten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd Oktober 10, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 10, 2009 Jag hade förmånen att få vara med på "Avskedsfesten" på Gärdet. Här kommer en ung Totta Näslund in cirka 1,06 min. http://www.youtube.com/watch?v=1R6tq0Eoyn8 Detta är del 1 av Proggdokumentären Del 2 Del 3 En hyllning från en Stockholmare som älskade Göteborgsbandet Nationalteatern, främst för Totta Näslunds underbara röst. http://www.youtube.com/watch?v=Xtujn9GRCaQ gubben Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UT006 Inlagd Oktober 10, 2009 Dela Inlagd Oktober 10, 2009 (ändrad) En hyllning från en Stockholmare som älskade Göteborgsbandet Nationalteatern, främst för Totta Näslunds underbara röst. Torsten blev, enligt min åsikt, bara bättre med åren. Han sjunger bättre än nångonsin på den där skivan där Dan Hylander har skrivit de flesta låtarna. En clown i mina kläder I Göteborg hyllar vi honom dessutom för att han startade den krogen, som kanske mest av alla, gjorde Linnégatan populär. C'von finns t o m med i Arne Anka! Ändrades Oktober 10, 2009 av UT006 “The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.” - Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bond1 Inlagd Oktober 11, 2009 Dela Inlagd Oktober 11, 2009 synd att man aldrig fick chansen att se Ebba live,,, fortfarande min favorit grupp.. punken går aldrig riktigt ur en Jag gick på lokala festplatsen och såg Dag Vag 1980. Samma turne som Dag Vag och Ebba Grön turnerade tillsammans. De gjorde ALLA spelningar tillsammans UTOM EN. Naturligtvis den jag besökte hahaha. Punken går aldrig ur en den bara förädlas tycker jag. Dagens musik är grym men de gamla idolerna hade sin storhetstid de också. Sand gör sig bäst på vykort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridde Inlagd Oktober 11, 2009 Dela Inlagd Oktober 11, 2009 Ebba Grön hadde en liten konkurens med göteborgs bandet Attentat på min topplista över favoritband när det begav sig. "Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om." Fridde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest boffe1609 Inlagd Oktober 11, 2009 Dela Inlagd Oktober 11, 2009 Hej Gubben Skriv rätt namn Gunder Hägg heter dom Att de sedan döpte om sig Pg av en sportfåne blev grinig Har skälv Tigerkaka Med G Hägg Annars tycker jag att Nationalteatern är mycket bättre De kan både sjunga och spela Hyfsade är oxå Röde Mor fra Danmark och Fria Pro. Boffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd Oktober 11, 2009 Dela Inlagd Oktober 11, 2009 Ebba Grön hadde en liten konkurens med göteborgs bandet Attentat på min topplista över favoritband när det begav sig. Ja Attentat var grymma. En av låtarna handlar om Operahuset. 15 år innan den byggdes i Göteborg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Oktober 11, 2009 Dela Inlagd Oktober 11, 2009 Hej Gubben Skriv rätt namn Gunder Hägg heter dom Att de sedan döpte om sig Pg av en sportfåne blev grinig Har skälv Tigerkaka Med G Hägg Annars tycker jag att Nationalteatern är mycket bättre De kan både sjunga och spela Hyfsade är oxå Röde Mor fra Danmark och Fria Pro. Boffe Det som gubben skriver stämmer Att leif nylen skrev texten, ser inte att han nämnt något band. Boffe läs rätt o skriv om Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd Oktober 11, 2009 Dela Inlagd Oktober 11, 2009 Jag tar en till i gubbens anda. http://http://www.youtube.com/watch?v=V5g9t7XjKh4&feature=related Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UT006 Inlagd Oktober 11, 2009 Dela Inlagd Oktober 11, 2009 Ja Attentat var grymma. Lite "Beatles - Abbey Road" inspiration på det skivomslaget. Tycker det ser ut som om de korsar Aschebergsgatan strax ovanför Engelbrektsgatan. Jönsson är väl en fanatisk GAISare? “The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.” - Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridde Inlagd Oktober 12, 2009 Dela Inlagd Oktober 12, 2009 Har för mig att Jönsson vart med och gjort nån kampsång för GAIS "Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om." Fridde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest boffe1609 Inlagd Oktober 12, 2009 Dela Inlagd Oktober 12, 2009 Hej Se på Vikipedia Blå Tåget Musikgrupp Mvg Boffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magrood Inlagd Oktober 12, 2009 Dela Inlagd Oktober 12, 2009 Tack Gubben! Har aldrig lyckats höra texten... Vilken bra sångtext!!! Minns sången från mitt och Svartens 70-års kalas för ett par år sen. Mvh Magrood "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
namyxes Inlagd Oktober 15, 2009 Dela Inlagd Oktober 15, 2009 synd att man aldrig fick chansen att se Ebba live,,, fortfarande min favorit grupp.. punken går aldrig riktigt ur en Såg dom på Underground i Stockholm. Thåström slog micstativet i skallen på massa skinheads, plus att han hoppade ned från scenen och spöade dom mitt i konserten, som tack för att de sjöng "Sieg Hail" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd Oktober 16, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 16, 2009 Tack Gubben! Har aldrig lyckats höra texten... Vilken bra sångtext!!! Minns sången från mitt och Svartens 70-års kalas för ett par år sen. Mvh Magrood 70 år men du är ju bara 20 då måste Svarten vara 50, gamla gubben. Svarten, har du inhandlat Rullator ännu. gubben Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu