Jump to content
IGNORERAD

Giftermål Thailand-- intyg från ambassaden


Herluf

Recommended Posts

Vilket intyg behövs från Svenska ambassaden i Bangkok när man ska registrera giftrmål på distrikt office? 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Nu kanske jag är ute på hal is. Men jag har för mig att personbeviset behövde översättas. Det var så länge sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver personbevis behövs först och främst ett riktigt Hindersprövningsbevis, det får du av Skattemyndigheten i Sverige. Vidare behöver du ett intyg utfärdat av två personer, som känner dig, där de intygar att du är en hedersknyffel och att du har möjlighet att försörja din blivande fru.

Allt detta skall naturligtvis översättas och jag tror att det även skall legaliseras, dvs stämplas av MoFA i Bangkok.

Kommer inte ihåg om Sv Ambassaden behövdes någonstans.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Utöver personbevis behövs först och främst ett riktigt Hindersprövningsbevis, det får du av Skattemyndigheten i Sverige. Vidare behöver du ett intyg utfärdat av två personer, som känner dig, där de intygar att du är en hedersknyffel och att du har möjlighet att försörja din blivande fru.

Allt detta skall naturligtvis översättas och jag tror att det även skall legaliseras, dvs stämplas av MoFA i Bangkok.

Kommer inte ihåg om Sv Ambassaden behövdes någonstans.

 

Vi anlitade en byrå någon våning under ambassaden för pappersarbetet, översättning och validering av papper vid MOF etc, var värt varenda baht att slippa fara runt själv, tror det kostade runt 5000THB.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Soengsang said:

Vi anlitade en byrå någon våning under ambassaden för pappersarbetet, översättning och validering av papper vid MOF etc, var värt varenda baht att slippa fara runt själv, tror det kostade runt 5000THB.

 

Det ska jag kolla upp, MOF slipper jag gärna åka till... 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, lasseiudon said:

Utöver personbevis behövs först och främst ett riktigt Hindersprövningsbevis, det får du av Skattemyndigheten i Sverige. Vidare behöver du ett intyg utfärdat av två personer, som känner dig, där de intygar att du är en hedersknyffel och att du har möjlighet att försörja din blivande fru.

Allt detta skall naturligtvis översättas och jag tror att det även skall legaliseras, dvs stämplas av MoFA i Bangkok.

Kommer inte ihåg om Sv Ambassaden behövdes någonstans.

 

Måste man ha Svenskt hindersprövning bevis för att gifta sig i Thailand? På personbeviset står ju att jag är ogift. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vi anlitade en byrå någon våning under ambassaden för pappersarbetet, översättning och validering av papper vid MOF etc, var värt varenda baht att slippa fara runt själv, tror det kostade runt 5000THB.

 

Läs här https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/vigsel--äktenskap-i-Thailand/registrering-i-Thailand-av-svenskt-aktenskap/

 

Det gjorde vi också men på vårat ampur blev tji lik förbannat 🙁

De är helt hopplösa.  

Har även försökt fått gul husbok men ack nej 🙁

Adressintyg för körkort tog fan en halv dag och svärmor och bybossen skulle vara med. 

Hos IM  polisen i Udon tog det 10 minuter utan svärmor och byboss 😀

TIT

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Läs här https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/vigsel--äktenskap-i-Thailand/registrering-i-Thailand-av-svenskt-aktenskap/

 

Det gjorde vi också men på vårat ampur blev tji lik förbannat 🙁

De är helt hopplösa.  

Har även försökt fått gul husbok men ack nej 🙁

Adressintyg för körkort tog fan en halv dag och svärmor och bybossen skulle vara med. 

Hos IM  polisen i Udon tog det 10 minuter utan svärmor och byboss 😀

TIT

Ja vissa amphur verkar vara besvärliga med allt, de är troligen inte pålästa och ett nekande är enklare för dem än att riskera att göra fel, för oss har allt gått väldigt smidigt med dem som tur är.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta rätt uppfattat? 

1. Skicka in ansökan om äktenskaps certifikat till skatteverket I Sverige.

2. Skatteverket utfärdar ett certifikat som skickas till hemadress i Sverige. 

3. Certifikatet tas med till ambassaden+ inkomst uppgift+referensbrev. 

På basen av det utfärdar ambassaden ett intyg. 

4. Intyget översätts till Thai. 

5. Godkännes av MOF. 

6. Ambassad-Intyget tas med till ampoe. 

 

 

 

Från Thaikonsult:

"Registrering av äktenskapet i Thailand (för dig som är skriven i Sverige)
Först måste du ha följande handlingar: 
-ett äktenskapscertifikat (ansökningsblanketten får du från Skatteverket.Fyll i blanketten och återsänd den till din lokala skattemyndighet i Sverige).
Här finns blanketten: 
http://www.skatteverket.se/download/18.50a6b4831275a0376d380002750/788104%2B7814.pdf
-har du tidigare varit gift? Då ska du också ha en bestyrkt kopia på äktenskapsskillnadsdomen 
från tingsrätten. 
För själva registreringen kräver thailändska myndigheter ett intyg, utfärdat av svenska 
ambassaden
. För att intyget ska godkännas av thailändska myndigheter krävs följande: 
-en årlig inkomstuppgift i original - kan vara lönebesked från arbetsgivare där yrke framgår, 
uppgift om pension från försäkringskassan och/eller annan pensionsutbetalare. 
-ett referensbrev från vardera två vänner (ej släktingar) i Sverige, där det framgår att sökanden är 
ogift. Referensbreven ska vara undertecknade och bevittnade av två personer (ej s"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Herluf:

Det ska jag kolla upp, MOF slipper jag gärna åka till... 

Ambassaden "tipsa" om översättningsbyrån våning under, var sådär för frun som läste igenom allt hitta en del felöversättningar som de fick ändra... Men sen skall väl man bort till Consulate of Thailand och där finns en billigare och bättre översättningsbyrå, okey fika gick att införskaffa på bottenplan, till och med kanelbullar fanns.

 

Minns att det var ett jädra åkande och köande på div ställen innan äktenskapen till slut var registrerat. Minns även att frun var tvungen att ha med två vänner till ampur för att intyga att frun var ogift mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Herluf:

Måste man ha Svenskt hindersprövning bevis för att gifta sig i Thailand? På personbeviset står ju att jag är ogift. 

Du skall ha ett referensbrev med två personer som intygar att du är ogift, namn och personnummer.

Sök på google och du hittar en pdf du kan skriva ut

sök Referensbrev - Sweden Abroad

Link to comment
Dela på andra sajter

 

För thailändska medborgare som ingått äktenskap med svensk medborgare i Sverige och som vill registrera sitt äktenskap inför thailändsk myndighet.

Personbevis där det framgår uppgifter om sin maka/make

Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin i original

Passkopior på gifta paret

Det av ambassaden utfärdade intyget skall översättas till thailändska och legaliseras hos Utrikesministeriet i Bangkok (se nedan). De flesta översättningsbyråer ordnar legalisering mot extra ersättning.

Det legaliserade dokumentet (intyget och översättning) kan nu överlämnas till thailändskt distriktskontor (Khet/Amphur) där registrering av äktenskapet sker. Ingen ceremoni äger rum utan enbart registrering. Parterna är därefter gifta enligt thailändsk lag.

Adress till Utrikesministeriet i Bangkok
Ministry of Foreign Affairs
Legalisation and Naturalisation Division, 3rd floor,
Department of Consular Affaris
123 Chaeng Wattana Road, Laksi,
Bangkok 10210

MRT Klong Toei Station, Bangkok
Legalisation and Naturalisation Division,
Metro Mall
MRT Klong Toei (tunnelbana)

Namnbyte
Om byte av efternamn har skett, framgår detta av personbeviset. Denna information skrivs då även i det ovan nämnda intyget.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev thaikonsult:

 

För thailändska medborgare som ingått äktenskap med svensk medborgare i Sverige och som vill registrera sitt äktenskap inför thailändsk myndighet.

Personbevis där det framgår uppgifter om sin maka/make

Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin i original

Passkopior på gifta paret

Det av ambassaden utfärdade intyget skall översättas till thailändska och legaliseras hos Utrikesministeriet i Bangkok (se nedan). De flesta översättningsbyråer ordnar legalisering mot extra ersättning.

Det legaliserade dokumentet (intyget och översättning) kan nu överlämnas till thailändskt distriktskontor (Khet/Amphur) där registrering av äktenskapet sker. Ingen ceremoni äger rum utan enbart registrering. Parterna är därefter gifta enligt thailändsk lag.

Adress till Utrikesministeriet i Bangkok
Ministry of Foreign Affairs
Legalisation and Naturalisation Division, 3rd floor,
Department of Consular Affaris
123 Chaeng Wattana Road, Laksi,
Bangkok 10210

MRT Klong Toei Station, Bangkok
Legalisation and Naturalisation Division,
Metro Mall
MRT Klong Toei (tunnelbana)

Namnbyte
Om byte av efternamn har skett, framgår detta av personbeviset. Denna information skrivs då även i det ovan nämnda intyget.

Mvh Thaikonsult

Gratulationskort? Ha ha man får inte gifta sig borgerligt i smyg då.

 

Hur som helst kan man ju undra varför, dessa kan ju inte vara jätte svårt att förfalska.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-02 at 13:51, skrev Mankan:

Gratulationskort? Ha ha man får inte gifta sig borgerligt i smyg då.

 

Hur som helst kan man ju undra varför, dessa kan ju inte vara jätte svårt att förfalska.

Man får gratulationskort även när man gifter sig borgerligt i lönndom. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...