Jump to content
IGNORERAD

Internet för er som stannar lite längre i Thailand


Surin P3

Recommended Posts

CAT CDMA

En trådlös lösning på internet problemet i Thailand, som fungerar alldeles utmärkt.

Bara knalla in på närmaste CAT Telecom butik och bråka till sig en AirCard SIERRA 580 och plugga in i laptoppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Burken

    6

  • lompok

    3

  • Tallviking

    2

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

NOTICE: Sierra Wireless is announcing the End of Life for the AirCard 580 Wireless PC card. Please click here for more information.

Each Sierra Wireless AirCard® 580 has been configured to work on a specific service provider's CDMA network. Simply downloading and installing another service provider's software and firmware for an AirCard 580 will not allow the card to operate properly on their network. For more details, please contact the service provider involved in originally distributing your AirCard.

Ska inte DTAC dra igång sitt 3G nät snart ? :icon_question:

Kollade lite - Phuket & Pattaya är planerade att få 3G ifrån DTAC mot slutet utav året.  :thumbsup:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Hej,

Jag var och talade med Mobilshopen där jag brukar köpa mobil, sd kort osv.

De berättade att AIS har genomfört prover med 3 G uppe i Chiang Mai och där klarat av ca 1.8 MB/s

Ja, rykten säger att AIS ska ha 3 g klart i Bangkok till hösten/vinten?!?! ???

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade med killarna på NTC de som är ansvariga av frekvens tilldelning och de 3G som man nu lämnat tillstånd till ligger på 1,2 till 2,5 GHZ allså inte samma som svenska 3G 850 MHZ så det är inte i dags läget aktuellt.

Däremot har CAT telecom C-motech usb modem med bra täckning och max 2,1 Mb  använder detta själv i Chiangmai ligger kring 900 till 1 Mb så bättre än mobilen modemet kostar 10900 baht och promotion första 2 månader fria sen 700 baht per månad.

Glömde att tala om att detta är trådlöst system så länken bör finnas inom ca 700 - 800 m radie.

Abonnemanget tecknas hos Cat Telecom super Higway mitt emot BIG C

Modemet är ditt så när du inte vill ha det kan du sälja det vidare och nya ägaren tecnar bara abbonemang. :icon_lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ADSL från TOT. Skall vara 2Mbit och kostar 1000 baht / månad.

Fungerar bra men hastigheten varierar mycket. Ibland kan det vara riktigt trögt.

T.ex. på helger när många thaier är online. Radio funkar bra som Rix fm men ser man Tv så fryser bilden ofta.

Tycker att det är billigt eftersom jag är online 24-h / dygn för 1000 baht per månad.

Nu funderar jag på att se alla svenska Tv kanaler via bredbandet men jag tvivlar på att det fungerar problemfritt.

Nån som har erfarenhet av svensk Tv via bredband i Thailand ?

Link to comment
Dela på andra sajter

kör också USB-MODEMET ;) jävligt bra hastighet får jag säga ;) 3.2mbit :) burken har du fått reda på tv kanaler till svensk tv? :) messa mig då vill också få reda hehe

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cimit, jag menar inte nåt pirat även om det säkert är bra för många.

Det finns en box(minns inte vad den heter) som du kopplar till en dator i Sverige. Den skickar sen alla kanaler du har hemma (alltså på din Tv) till din box i Thailand som sen kopplas till Tv. På så sätt ser man exakt samma kanaler som man ser i Sverige helt lagligt.

Nu minns jag inte vad den heter men kan återkomma med det. Var inte så jättedyrt heller.

Förressten tror jag inte att det är olagligt att skriva ut en länk till en pirat-Tv. Skriv på! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det var en sån jag menade. Det skall finnas två olika märken har jag läst nånstans.

Frågan är om det fungerar med Thailands slöa ADSL... skulle inte tro det. :-

Jag brukar t.o.m. ha problem att se program från svt typ play rapport när internet segar på helgerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Är väl risk att det går trögt.

Testade själv TV4 anytime en del när jag var nere. Fungerade bra på förmiddagen men eftermiddag/kvällstid (thaitime) var det ingen höjdare. Hade då en 2 Mb adsl.

Det långsamma var inte adsl då dom tester jag gjorde mot en server i Singapore var ganska konstant OK. Men mot Europa var det långsamt.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kör med ADSL från TOT. Skall vara 2Mbit och kostar 1000 baht / månad.

Fungerar bra men hastigheten varierar mycket. Ibland kan det vara riktigt trögt.

T.ex. på helger när många thaier är online. Radio funkar bra som Rix fm men ser man Tv så fryser bilden ofta.

Tycker att det är billigt eftersom jag är online 24-h / dygn för 1000 baht per månad.

Nu funderar jag på att se alla svenska Tv kanaler via bredbandet men jag tvivlar på att det fungerar problemfritt.

Nån som har erfarenhet av svensk Tv via bredband i Thailand ?

Jag kör Slingbox. Fungerar kanon när nätet i övrigt inte är helsegt?

Jag har 512 TOT ADSL lina

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kom de, Slingbox. Det är det andra systemet.

Jasså, det fungerar. Då är det intressant. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har TOT 2Mb hemma i Si Nakhon, Sukhothai. Är nog ganska ensam om ADSL i dom krokarna så ännu tuffar det på helt suveränt. Enda problemet är att det kopplar ner då och då, men det är bara att koppla upp på nytt så går det ett par timmar igen. Kostnad som sagt 1000 baht/månad. Tar in det och mer till på att agera internetcafé när jag är hemma.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej

jag har mobilt internet genom att koppla laptopen till mobil med bluetooth mobilen funkar som modem kostar nästan inget, ca 400bath för 100 tim dtac

lite långsamt men funkar fint att surfa och så har man internet precis överallt  :thumbsup:

pinklao.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft TOT i 2 år men sagt upp nu, TOT kostar 1500 bath i månaden med en hastighet på upp till 0,5, löjligt långsamt på e.m. och helger. ska prova D-tac i år. Tror hasigheten kan vara bättre regionalt men priset? Dessutom är TOT otroligt stelbenta med "vilande" abonnemang, vill ha full betalning alla 12 månader trots att jag erbjöd mig lämna in modemet och betala rimlig hyra för att låta parabolen sitta kvar de 5-6 mån. jag är i Sverige. Först skulle det gå bra men sen ändrade dom sig. Det kostar 5000 ungefär att teckna nytt.  6 mån x 1 500 blir ju bättre för mig och mera jobb för TOT men det argumentet bet inte så nu provar vi nytt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Finns det 3G täckning i Thailand?. Frugan har hus utanför Udon thani och det går inte att få fast telefoni (inte utan att slanta upp för stolpar i en 10km).

Så ett alternativ vore 3G-modem

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har laptop och ett 3G/GSM-dongle med mig ner när jag reser. Någon som kan tipsa om vilket GSM SIM-kort jag skall köpa för att kunna surfa så bra och billigt som möjligt. Behöver det inte för att ringa med. Bara surfa.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har bor i en by utanför Buriram där det inte går att få fast telefon,

jag använder ett Solomon GPRS modem till min laptop kostade 6000 B att köpa,

laddar simkortet med 100 B per mån får 40 tim.

Något trögt, men utan alternativ så är det godkänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vilket SIM-kort har du som man får 40h för 100 baht/månad ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett 1-2 Call AIS sim kort som jag även kan avända i mobilen.

Varje gång jag laddar med 100 B så uppgraderas tiden med 30 dagar, vad det kostar efter 40 timmar vet jag inte. Det är samma princip som telefonkortet om man inte fyller på efter sista datumet så stängs kortet av, när jag får mycket pengar på kortet då sätter jag in det i telefonen och ringer för pengarna.

Jag kan inte så mycket om det teniska, modemet köpte jag i Buriram på en firma som säljer datorer

Det kanske fins någon annan på forumet som vet mera om Solomon modemet.

Jag har haft mitt i 2 år och det har funkat bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har ett 1-2 Call AIS sim kort som jag även kan avända i mobilen.

Varje gång jag laddar med 100 B så uppgraderas tiden med 30 dagar, vad det kostar efter 40 timmar vet jag inte. Det är samma princip som telefonkortet om man inte fyller på efter sista datumet så stängs kortet av, när jag får mycket pengar på kortet då sätter jag in det i telefonen och ringer för pengarna.

Jag kan inte så mycket om det teniska, modemet köpte jag i Buriram på en firma som säljer datorer

Det kanske fins någon annan på forumet som vet mera om Solomon modemet.

Jag har haft mitt i 2 år och det har funkat bra.

1-2 Call har jag oxå när jag är i Thailand och ringer för, är det bara att stoppa det i modemet oxå eller måste någon sorts tjänst aktivera??

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

När man köper modemet så följer en installationsskiva med, om man kan använda samma kort vet jag inte, jag köpte ett nytt som jag sätter in i mobilen när jag laddar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...