Jump to content
IGNORERAD

Condo pris


Herluf

Recommended Posts

Priser på condo som annonseras på webbsidor, hur korrelerar det med det faktiska slut priset?  Är priserna överdrivna med stor prutmån? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Herluf:

Priser på condo som annonseras på webbsidor, hur korrelerar det med det faktiska slut priset?  Är priserna överdrivna med stor prutmån? 

Ja, många mäklare i Thailand annonserar fortfarande de priser som gällde fore Corona,

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Bra tråd! Jag tycker att jag ser att prisbilden är på väg ned och flera ”fire sales”. Då borde ju prutmånen vara stor. Hur mycket är nog hur desperata de är att få loss pengarna.

Den svenska modellen att priset går upp vid budläggning verkar vara ovanlig i andra länder. 
Hade nästan gett upp lägenhetsköp i LOS men med sjunkande priser och svagare THB så kanske jag omvärderar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som bilpriserna. Alltifrån fantasipriser till riktiga klipp. Ffa tycker jag Pratamnak verkar ha gått ner i pris. Har sett flera klipp där.

 

Håller på att leta hyres nu men något större tryck neråt verkar det inte vara, konstigt nog. Mäklarna kör sina listpriser ungefär som före Corona och lite kan man få ner det men inte alls så mycket som jag tycker vore befogat. Iaf inte inne i Pattaya. AirBnb verkar lite bättre och även direkt i condos.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev Esspe:

Ungefär som bilpriserna. Alltifrån fantasipriser till riktiga klipp. Ffa tycker jag Pratamnak verkar ha gått ner i pris. Har sett flera klipp där.

 

Håller på att leta hyres nu men något större tryck neråt verkar det inte vara, konstigt nog. Mäklarna kör sina listpriser ungefär som före Corona och lite kan man få ner det men inte alls så mycket som jag tycker vore befogat. Iaf inte inne i Pattaya. AirBnb verkar lite bättre och även direkt i condos.

Jag har aldrig förstått hur man åker grisbil till Pratamnak så jag har inte taget mig dit då ja inte gillar moppetaxi på Sukhomvit. Enligt hörsägen så bor där mest norrmän och ryssar. Det verkar ju vara ett relativt lugnt område.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag har aldrig förstått hur man åker grisbil till Pratamnak så jag har inte taget mig dit då ja inte gillar moppetaxi på Sukhomvit. Enligt hörsägen så bor där mest norrmän och ryssar. Det verkar ju vara ett relativt lugnt område.

Jo det är väldigt lugnt. Att bo på En av dom första soierna från Thapraya är nog ok men längre bort blir det brädbilsproblem. Mc ett måste.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Priser på condo som annonseras på webbsidor, hur korrelerar det med det faktiska slut priset?  Är priserna överdrivna med stor prutmån? 

Min uppfattning, rätt eller fel är att allt alltid är till salu på annons och med fantasipriser. Är någon dum nog att betala det är man glad och flyttar. 

 

Vad jag hör från folk som faktiskt köpt, är slutpriset 30-50% lägre än det annonserade priset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag har aldrig förstått hur man åker grisbil till Pratamnak

Inte jag heller och då har jag ändå bott i Pattaya i mer än 10 år. ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
11 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte jag heller och då har jag ändå bott i Pattaya i mer än 10 år. ;)

Jag tror till och med att jag har frågat dig och ett par andra ”urinvånare”. 😀

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta här till exempel. BELLE Rama9, Duplex 146m2, skulle kosta ca 17milj. Dvs 120k/m2. Definitivt ingen lyx, mkt basic. Vem betalar det? 

 

 

Screenshot_20200801_140905.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

 

1 timme sedan, skrev Fredman:

Jag har aldrig förstått hur man åker grisbil till Pratamnak så jag har inte taget mig dit då ja inte gillar moppetaxi på Sukhomvit. Enligt hörsägen så bor där mest norrmän och ryssar. Det verkar ju vara ett relativt lugnt område.

48 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte jag heller och då har jag ändå bott i Pattaya i mer än 10 år. ;)

Ni låter lite som han med den engelska frukosten här tycker jag. ;)

Det är ju bara att åka uppför Thappraya, kliva av vid toppen och sen gå över gatan. Då är man ju i Phratamnak😀

Ändrades av Fantomen
Stavfel, stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
5 minuter sedan, skrev Fantomen:

 

Ni låter lite som han med den engelska frukosten här tycker jag. ;)

Det är ju bara att åka uppför Thappraya, kliva av vid toppen och sen gå över gatan. Då är man ju i Phratamnak😀

Va finns det engelsk frukost där? 😀 

Det stämmer som du skriver men därifrån är det en skaplig promenad till stranden.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Ungefär som bilpriserna. Alltifrån fantasipriser till riktiga klipp. Ffa tycker jag Pratamnak verkar ha gått ner i pris. Har sett flera klipp där.

 

Håller på att leta hyres nu men något större tryck neråt verkar det inte vara, konstigt nog. Mäklarna kör sina listpriser ungefär som före Corona och lite kan man få ner det men inte alls så mycket som jag tycker vore befogat. Iaf inte inne i Pattaya. AirBnb verkar lite bättre och även direkt i condos.

Leta skyltar istället så du får kontakt direkt med ägaren så är nog prutmånen större. Jag undviker alltid mäklare då dom oftast kräver 2 mån deposit å jag vill bara ha en. 

 

Vad är det förresten som får dig att välja Pattaya före ex HH? 

Lite nyfiken bara, har själv funderat på Pattaya några ggr men faller alltid på den eländiga trafiken och att BiBs är så jävliga. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Leta skyltar istället så du får kontakt direkt med ägaren så är nog prutmånen större. Jag undviker alltid mäklare då dom oftast kräver 2 mån deposit å jag vill bara ha en. 

 

Vad är det förresten som får dig att välja Pattaya före ex HH? 

Lite nyfiken bara, har själv funderat på Pattaya några ggr men faller alltid på den eländiga trafiken och att BiBs är så jävliga. 

Har testat den varianten också men det verkar som verkligheten inte hunnit ikapp dom. Bästa varianten nu verkar vara condo direkt eller Air Bnb. Mäklarna är inte alls medgörliga - ännu.

 

HH är en trevlig stad men lite för mycket skandinaver och inte samma utbud som Pattaya har. Lite mer internationell prägel på stan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fredman:

Va finns det engelsk frukost där? 😀 

Det stämmer som du skriver men därifrån är det en skaplig promenad till stranden.

Det tror jag nog inte att det gör. Det finns ju inga sådana här i stan... ;)

Ring nästa gång du hoppat av bahtbussen och står på krönet då. Jag åker ofta ner till stranden där så jag plockar upp dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Esspe:

Har testat den varianten också men det verkar som verkligheten inte hunnit ikapp dom. Bästa varianten nu verkar vara condo direkt eller Air Bnb. Mäklarna är inte alls medgörliga - ännu.

 

HH är en trevlig stad men lite för mycket skandinaver och inte samma utbud som Pattaya har. Lite mer internationell prägel på stan.

Ska nog ta oss en tur ditåt nu, omväxling förnöjer och impulsresor e alltid kul. 

Går å packar väskan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog en eftermiddagspromenad idag och noterade att de fortfarande annonserar om denna kåken nere på Dongtan Beach för ett rätt hyfsat pris.
De datorgenererade bilderna ser ju onekligen trevliga ut men för 285 millar vete fan alltså. 280 kan jag tänka mig att ge men inte en baht mer!

Det lär nog ta lite tid innan någon nappar och de kan påbörja bygget.

 

https://ametus.co.th/

 

20200803_182211.thumb.jpg.c811da1652289132b04a430d279abef5.jpg

 

image.thumb.png.29781711cd88a0b3a1228d39a0fe147c.png

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-01 at 17:53, skrev Fantomen:

@Fredman
Körde förbi där alldeles nyss och tryckte av ett kort.... Såg dig inte dock.

 

20200801_221211.thumb.jpg.8551a68acfdd990df417a7f2b22a45ba.jpg

Såg lite öde ut... Men har de inte börjat öppna upp en del partyställen, ja kanske inte så mycket turister utan mer inhemska besökare? Har du nån direkt rapport om läget att dela med dig....

 

Och undrar du hur det är i sverige så skrev svedala tidningen att vi kan får en värmechock på 28 grader, panik i s-holm typ...

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Stockholm/2673730#tab=0,chart=1

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tekkor:

Såg lite öde ut... Men har de inte börjat öppna upp en del partyställen, ja kanske inte så mycket turister utan mer inhemska besökare? Har du nån direkt rapport om läget att dela med dig....

 

Och undrar du hur det är i sverige så skrev svedala tidningen att vi kan får en värmechock på 28 grader, panik i s-holm typ...

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Stockholm/2673730#tab=0,chart=1

Ingen panik här. Lär bli en del tid på Loopen och Debaser-pontonen (nästan övertid)🍺

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Ingen panik här. Lär bli en del tid på Loopen och Debaser-pontonen (nästan övertid)🍺

I storstan kan man koppla upp sig på en webbkamera i Thailand och trycka upp den på väggen med sin projektor och drömma sig bort.... Såklart måste man ha ett flak öl för att det skall fungera........

 

Tänk på tidsskillnaden, för att hitta party-racet

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För och vara lite topic så pratar Thai just nu om läge för att köpa condo i Bkk.

Så även i familjen pratas det om att köpa upp condo som investering.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha tittat på runt 25 lägenheter fick jag till sist kontakt med en trevlig kinesiska via AirBnb. Hon jobbar som mäklare med WP och hanterar runt 50 lägenheter. Alla dom andra jag tittat på har ingen stämt 100% direkt, alltid nånting som jag inte gillat men så är jag ganska petig också. Hon visade mig 4 lägenheter och alla var väldigt fina. Bestämde mig för en på Centara Avenue men hon tyckte absolut att jag skulle titta på två stycken tvärsöver gatan på Grand Avenue också. 2 kanonfina lägenheter och en duktig försäljare var hon så det blev en något dyrare variant på Grand Avenue. 2 rum 53 kvm, stor balkong, nästan nytt bygge mitt i smeten. Fick ge 18k/månad men kan lämna när jag vill. Inga 6 månader min där. Är det någon som behöver lägenhet så kan jag förmedla kontakten (utan provision :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Verkar som bubblan äntligen har spruckit. Fick häromdagen erbjudande om 36 sqm Park Lane Na Jomtien 990.000 THB. Sett flera liknande på Pratamnak i ungefär samma prisnivå. VT2 strax över millen.

 

https://www.thaiexaminer.com/thai-news-foreigners/2020/09/16/condo-industry-Bangkok-calls-government-help-chinese-buyers-disappeared/

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...