Jump to content
Herluf

Condo pris

Recommended Posts

Herluf

Priser på condo som annonseras på webbsidor, hur korrelerar det med det faktiska slut priset?  Är priserna överdrivna med stor prutmån? 

• Ge karma 2

ArneMorales
4 minuter sedan, skrev Herluf:

Priser på condo som annonseras på webbsidor, hur korrelerar det med det faktiska slut priset?  Är priserna överdrivna med stor prutmån? 

Ja, många mäklare i Thailand annonserar fortfarande de priser som gällde fore Corona,

• Ge karma 4

Fredman

Bra tråd! Jag tycker att jag ser att prisbilden är på väg ned och flera ”fire sales”. Då borde ju prutmånen vara stor. Hur mycket är nog hur desperata de är att få loss pengarna.

Den svenska modellen att priset går upp vid budläggning verkar vara ovanlig i andra länder. 
Hade nästan gett upp lägenhetsköp i LOS men med sjunkande priser och svagare THB så kanske jag omvärderar det.

• Ge karma 3

Esspe

Ungefär som bilpriserna. Alltifrån fantasipriser till riktiga klipp. Ffa tycker jag Pratamnak verkar ha gått ner i pris. Har sett flera klipp där.

Håller på att leta hyres nu men något större tryck neråt verkar det inte vara, konstigt nog. Mäklarna kör sina listpriser ungefär som före Corona och lite kan man få ner det men inte alls så mycket som jag tycker vore befogat. Iaf inte inne i Pattaya. AirBnb verkar lite bättre och även direkt i condos.

• Ge karma 1

Fredman
2 minuter sedan, skrev Esspe:

Ungefär som bilpriserna. Alltifrån fantasipriser till riktiga klipp. Ffa tycker jag Pratamnak verkar ha gått ner i pris. Har sett flera klipp där.

Håller på att leta hyres nu men något större tryck neråt verkar det inte vara, konstigt nog. Mäklarna kör sina listpriser ungefär som före Corona och lite kan man få ner det men inte alls så mycket som jag tycker vore befogat. Iaf inte inne i Pattaya. AirBnb verkar lite bättre och även direkt i condos.

Jag har aldrig förstått hur man åker grisbil till Pratamnak så jag har inte taget mig dit då ja inte gillar moppetaxi på Sukhomvit. Enligt hörsägen så bor där mest norrmän och ryssar. Det verkar ju vara ett relativt lugnt område.

Esspe
32 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag har aldrig förstått hur man åker grisbil till Pratamnak så jag har inte taget mig dit då ja inte gillar moppetaxi på Sukhomvit. Enligt hörsägen så bor där mest norrmän och ryssar. Det verkar ju vara ett relativt lugnt område.

Jo det är väldigt lugnt. Att bo på En av dom första soierna från Thapraya är nog ok men längre bort blir det brädbilsproblem. Mc ett måste.

• Ge karma 1

samet
1 timme sedan, skrev Herluf:

Min uppfattning, rätt eller fel är att allt alltid är till salu på annons och med fantasipriser. Är någon dum nog att betala det är man glad och flyttar. 

Vad jag hör från folk som faktiskt köpt, är slutpriset 30-50% lägre än det annonserade priset. 

• Ge karma 5
  • Fint 1

Fritz
34 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag har aldrig förstått hur man åker grisbil till Pratamnak

Inte jag heller och då har jag ändå bott i Pattaya i mer än 10 år. ;)

• Fint 1
  • Haha 1

Fredman
11 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tror till och med att jag har frågat dig och ett par andra ”urinvånare”. 😀

• Haha 1

Herluf

Titta här till exempel. BELLE Rama9, Duplex 146m2, skulle kosta ca 17milj. Dvs 120k/m2. Definitivt ingen lyx, mkt basic. Vem betalar det? 

Screenshot_20200801_140905.jpg

• Ge karma 1

Fantomen

1 timme sedan, skrev Fredman:

48 minuter sedan, skrev Fritz:

Ni låter lite som han med den engelska frukosten här tycker jag. ;)

Det är ju bara att åka uppför Thappraya, kliva av vid toppen och sen gå över gatan. Då är man ju i Phratamnak😀

Edited by Fantomen
Stavfel, stavfel
  • Ge karma 1
  • Haha 4

Fredman
5 minuter sedan, skrev Fantomen:

Ni låter lite som han med den engelska frukosten här tycker jag. ;)

Det är ju bara att åka uppför Thappraya, kliva av vid toppen och sen gå över gatan. Då är man ju i Phratamnak😀

Va finns det engelsk frukost där? 😀 

Det stämmer som du skriver men därifrån är det en skaplig promenad till stranden.

• Haha 3

LTD
1 timme sedan, skrev Esspe:

Leta skyltar istället så du får kontakt direkt med ägaren så är nog prutmånen större. Jag undviker alltid mäklare då dom oftast kräver 2 mån deposit å jag vill bara ha en. 

Vad är det förresten som får dig att välja Pattaya före ex HH? 

Lite nyfiken bara, har själv funderat på Pattaya några ggr men faller alltid på den eländiga trafiken och att BiBs är så jävliga. 

Edited by LTD

Esspe
3 timmar sedan, skrev LTD:

Leta skyltar istället så du får kontakt direkt med ägaren så är nog prutmånen större. Jag undviker alltid mäklare då dom oftast kräver 2 mån deposit å jag vill bara ha en. 

Vad är det förresten som får dig att välja Pattaya före ex HH? 

Lite nyfiken bara, har själv funderat på Pattaya några ggr men faller alltid på den eländiga trafiken och att BiBs är så jävliga. 

Har testat den varianten också men det verkar som verkligheten inte hunnit ikapp dom. Bästa varianten nu verkar vara condo direkt eller Air Bnb. Mäklarna är inte alls medgörliga - ännu.

HH är en trevlig stad men lite för mycket skandinaver och inte samma utbud som Pattaya har. Lite mer internationell prägel på stan.

Fantomen
13 minuter sedan, skrev Fredman:

Va finns det engelsk frukost där? 😀 

Det stämmer som du skriver men därifrån är det en skaplig promenad till stranden.

Det tror jag nog inte att det gör. Det finns ju inga sådana här i stan... ;)

Ring nästa gång du hoppat av bahtbussen och står på krönet då. Jag åker ofta ner till stranden där så jag plockar upp dig!

• Haha 1