Jump to content
IGNORERAD

Polkagris på IKEA i Bangkok !


svampen

Recommended Posts

Japp, for flyttar man till Thailand maste man assimileras till 120% och endast kaka thaimat for annars ar man inte genuin.

Antar att du endast lyssnar pa Luk Tung musik ocksa..

Blir duktigt trott pa allt svammel om att man skall overge saval tycke, smak som normer och varderingar nar man flyttar till ett annat land - det blir som ett sorts missforstatt "ta seden dit man kommer" resonemang.

Personligen sa hade jag aldrig pallat med Thailand utan tillgang till vasterlandsk mat och kultur - det hade varit charmigt i ett par veckor men inte mer an sa.

Enig thaislafset klarar man sig utan :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    33

  • Keithan

    16

  • Sam sip sam

    8

  • mamma bäng fan pappa käng

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej!

Har läst några inlägg i detta forum där man lovordar dom små matställen som finns överallt i Thailand. När min dotter låg på sjukhus (Bangkok Hospital talade jag med en läkare om detta. Enligt honom försöker många faranger ta till sig den thailändska matkulturen på dess matställen. Denna läkare sa att om dessa människor skulle se dom faranger som kommer till sjukhuset matförgiftade skulle dom välja matställe med mer omsorg. Pratet om att dom små ställena med mycket gäster är Ok var enligt honom en myt. Hygienen är bristfällig på dessa ställen.

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike, Willy etc har ju helt rätt.

Fattar inte varför man inte kan få gilla svensk husman bara för man lämnat Sverige.

Allt Thailändsk är inte himmelriket.

Och för de som envist hävdar att riktig Thaimat smakar bäst under 50 baht etc så kan

jag gärna tipsa om en del ställen som har riktigt god mat och helskön miljö som också

är värt en del. Dessa är klart "value for money", dvs lite dyrare men billigare än gogobaren.

Så ge fan i baren en kväll, ta med frugan/flickvännen på en middag och njut :great:

Thai:

http://www.bussaracum.com/index.html

http://www.blueelephant.com/Bangkok/index.html

Har ännu inte hunnit besöka dessa men tror de är kanon:

http://www.facebars.com/en/Bangkok/restaurant/Lanna-thai/

Revbensspjäll:

Tony Roma's i början på Sukhumwith, riktigt goda. Även

http://www.greatrib.com/web/branches/branches03.html gott o prisvärt med jätteportioner.

Italienskt:

http://www.amari.com/boulevard/la-gritta.aspx

http://www.beccofino.co.th/italianrestaurant.html

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Bade La Grita och Beccofino ar tva favoriter men far se sig slagna av relativt nya Baccho pa Sukh. soi 53.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, vad är det nu fel i att gilla thaikäk ?

Är jag nu plötsligt en nolla för att jag är svensk inte vill ha köttbullar och lingon varje dag ?

Kan jag inte få gilla thaikäk ?

Här i Hua Hin finns det säkert 10-15 svenskkrogar, varav säker hälften av dom har köttbullar och lingon.

Så kan jag få laga mitt thaikäk här hemma utan att bli terrad för det ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Keithan!

Självklart får du det, men som jag skrev är det många som blir experter direkt och blir thai, jänkare mm på en gång.

För att inte tala om hur många springer omkring med buddha i en kedja, jag har fått många genom åren från släkten men för den skulle behöver jag inte hänga på mig 4-6 st runt halsen.

Jag är född kristen fast jag inte tror på det men för den skull springer jag inte omkring med ett kors runt halsen, samma gäller bara för att jag har fått buddha amuletter från släkten så hänger inte på mig dom.

Och går man omkring så ser man inte många thai som har en binge buddha på sig (dom flesta har en), men därimot så ser man ett antal faranger som har en binge runt halsen.

Dock har jag en luang por koon amulett som jag tycker om som jag även har på mig när vi åker till hembyn i Kaset wisai, men bara för att vissa min respekt för den jag fick den av.

Den är värdefull men inte men inga fantasipriser utan omkring 5000 baht, och jag fick den av hövdingen och han är risbonde så för han är den mycket värdefull.

Jag brukar ha den på mig när jag anländer för att sedan ta av mig den, samma gäller det för han då har han ett Torshammare i silver (kopia från ett orginall köpt på Örebro museum)

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Keithan

Likställer man svensk husmanskost med McDonalds samt menar att 30 baht räcker för

att nå högst på den kulinariska stegen så förtjänar man nog en "bitch-slap" eller två!

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, vad är det nu fel i att gilla thaikäk ?

Är jag nu plötsligt en nolla för att jag är svensk inte vill ha köttbullar och lingon varje dag ?

Kan jag inte få gilla thaikäk ?

Här i Hua Hin finns det säkert 10-15 svenskkrogar, varav säker hälften av dom har köttbullar och lingon.

Så kan jag få laga mitt thaikäk här hemma utan att bli terrad för det ?

Saja Mr. Martyr, att folk forsvarar kulinarisk variation och legitimiteten i att fortsatta gilla husmanskost aven om man bor i Thailand innebar inte att de dissar de som har en fabless for thaimat 7 dagar i veckan.

Variation fornojer :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och en får naturligtvis äta vad dom vill var dom än befinner sig. Men denna fråga dyker ju upp med jämna mellanrum:

"Varför åker du till Thailand om du bara vill äta farangmat?"

Vilket är en något löjlig fråga. Vi kan ju i så fall lika gärna fråga till exempel fru Chang:

"Varför har du åkt till Sverige om du oftast vill äta thaimat?"

Det finns annat än mat i respektive land som lockar...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa diskussioner dyker ju upp med jämna mellanrum.

Varför åka till Thailand och äta farangmat?

Riktig mat hittar man bara i gatustånden.

100% äkta thaimat finns bara i Isaan.

Som Buzzen skriver, låt oss alla bara äta den mat vi för stunden är sugen på, så blir vi nog

alla lycligare. :dance1:

Tvivlar dessutom starkt på att ens de värsta Isaan freakarna skulle klara av att äta EXAKT samma mat som thaiarna, d.v.s.

med samma mängd chilli, ser allt för ofta med förskräckelse hur de gladeligen lägger i 30-40 chillis i t.ex. en Som Tham.

Käka det den som vågar... :crazy:

Samtidigt kan jag inte annat än förundras över många svenska turisters beteende i LOS, sånt som

är absolut tabu i Sverige är helt plötsligt ok, bara för att man är i ett annat land.

T.ex. köra utan hjälm, fyllekörning, ta med sig en hora, äta mat som man normalt inte ens skulle titta på, m.m., m.m... :suicide:

Ändrades av namyxes
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Herr Chaang.

"Varför åker du till Thailand om du bara vill äta farangmat?"

Vilket är en något löjlig fråga.

Håller helt med dig. Men jag tycker det är en kul fråga. Så jag kommer att fortsätta fråga t.ex. folk som springer runt och letar efter blodpudding.

"Menar du att du åkt 800 mil för att käka blodpudding?" och jag kommer att fortsätta tycka den är kul. :mdr:

Lika kul som när Ma, min caddy, klagar på att solen skiner och det är 32 grader och jag frågar,

"Om du inte gillar solen, varför bor du då i Thailand". Om möjligt, en ännu mera korkad fråga. Men hon verkar förstå att det är på skoj, för hon svarar

"Nej, jag ska flytta till Sverige i morgon". :mdr:

Men jag kanske får dra ner lite på mina s.k. "lustigheter". :yes:

Till SatanG

30 Baht räcker

30 Baht ! Vad går du till för lyxkök ? :mdr:

Nej visst, nej. :6:

Jag skulle ju dra ner på mina s.k. "lustigheter". :kort:

Glöm det hela, SatanG. :whistle:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med dig gubben.

Thaikäk är gott.

Jag har provat en BigMac här nere, en gång aldrig mera. Trist krubb.

Och för priset på en BigMac kan man käka 5 goda luncher på thaikrog.

Big Mac är trist och knappast Svenskt :kort: .

Jag längtar ibland efter Svensk husmanskost, sådan som min saliga mor lagade, och hon var ändå starkt influerad av 4 års leverne i Indien strax efter att jag fötts (1964-1969), vi åt nog mer asiatisk mat hemma än vad mina jämnåriga kamrater gjorde :yes:

För priset av en BigMac i Thailand (ca 70 bath http://www.mcthai.co.th/menuall_content_en.php?catid=2 ), kan du få 2, kanske 3 rätter utan dricka på de billigaste "gatuköken" i Thailand, de med magsjuka på menyn :diablo: ...

Men om det är vad du gillar, alltså mat/råvaror som legat ute i avgaser och utan att kylförvaras några timmar innan du får den serverad, så "UP TO YOU" :clapping:

Själv har jag ätit lite pizza till lunch och till middagen var det sushi till förrätt (fin Wasabi!) och grillad kyckling med "Hasselbackspotatis" och brunsås till huvudrätt, efterrätten var en simpel "Magnumglass"... Dax att de skärper sig på intendenturavdelningen :rolleyes:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Big Mac är trist och knappast Svenskt :kort: .

Jag längtar ibland efter Svensk husmanskost, sådan som min saliga mor lagade, och hon var ändå starkt influerad av 4 års leverne i Indien strax efter att jag fötts (1964-1969), vi åt nog mer asiatisk mat hemma än vad mina jämnåriga kamrater gjorde :yes:

För priset av en BigMac i Thailand (ca 70 bath http://www.mcthai.co.th/menuall_content_en.php?catid=2 ), kan du få 2, kanske 3 rätter utan dricka på de billigaste "gatuköken" i Thailand, de med magsjuka på menyn :diablo: ...

Men om det är vad du gillar, alltså mat/råvaror som legat ute i avgaser och utan att kylförvaras några timmar innan du får den serverad, så "UP TO YOU" :clapping:

Själv har jag ätit lite pizza till lunch och till middagen var det sushi till förrätt (fin Wasabi!) och grillad kyckling med "Hasselbackspotatis" och brunsås till huvudrätt, efterrätten var en simpel "Magnumglass"... Dax att de skärper sig på intendenturavdelningen :rolleyes:

MVH Tommy

:mdr:

Nejdå Tommy, ingen fara. Jag lagar mitt eget käk här hemma, med varor inhandlade på Tesco. :yes:

/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

:mdr:

Nejdå Tommy, ingen fara. Jag lagar mitt eget käk här hemma, med varor inhandlade på Tesco. :yes:

/Keithan

Right om man vill laga gott svenskt käk hemma finns det mesta på

tex foodland,tesco,tops mm.

Det jag tar med är bla: svensk senap,löksill,kräftstjärtar,torkad kantarell,blå band såser tex.

Sen finns det väldigt mycket gott & färskt på alla lokala marknader "ofta till väldigt bra pris".

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Käka det ni vill och må bra. smile.gif

Själv har jag ingen störrre sug efter svenskmat när jag är i Thailand.

Däremot skulle jag om jag hade vägarna förbi gärna käka lite köttbullar om den serveras med äkta mos eller kokt potatis.

Den här bilden är från sydney. Där blev jag lite besviken på köttbullarna, serverades endast med pommes eller pulvermos, däremot handlade jag lite lingonsylt och hjortronsylt att liva upp frukost cornflakes med.

mvh

post-5592-125562182563_thumb.jpg

post-5592-125562182563_thumb.jpg

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Käka det ni vill och må bra. smile.gif

Själv har jag ingen störrre sug efter svenskmat när jag är i Thailand.

Däremot skulle jag om jag hade vägarna förbi gärna käka lite köttbullar om den serveras med äkta mos eller kokt potatis.

Den här bilden är från sydney. Där blev jag lite besviken på köttbullarna, serverades endast med pommes eller pulvermos, däremot handlade jag lite lingonsylt och hjortronsylt att liva upp frukost cornflakes med.

mvh

Köttfärs,lök,ägg,salt,peppar,potatis,grädde finns i Thailand fram med kastrullen & bli din egen kock!

MVH Svampen.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köttfärs,lök,ägg,salt,peppar,potatis,grädde finns i Thailand fram med kastrullen & bli din egen kock!

MVH Svampen.

Glöm inte ströbrödet, som många svenskkrogar tyvärr gör, annars blir bullarna hårda o svårtuggade. :dance1:

Plus att det ska vara ca. 40-50% fläskfärs såklart. :whistle:

Ändrades av namyxes
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Köttfärs,lök,ägg,salt,peppar,potatis,grädde finns i Thailand fram med kastrullen & bli din egen kock!

MVH Svampen.

Jag provade, men det var ingen ström inkopplad spisarna på IKEA Sydney. :) Jäkla dekorationsprylar bara.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte ströbrödet, som många svenskkrogar tyvärr gör, annars blir bullarna hårda o svårtuggade. :dance1:

Plus att det ska vara ca. 40-50% fläskfärs såklart. :whistle:

Gammalt bröd att riva finns väl överallt eller ???????

Eller 5 kilo ströbröd Thai Air = 35-5=30.

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

:mdr:

Nejdå Tommy, ingen fara. Jag lagar mitt eget käk här hemma, med varor inhandlade på Tesco. :yes:

/Keithan

Keithan,

bor du i närheten av Pattaya/Jomtien? Gör du det så får du bjuda mig på hemlagad Thaimat om du är nere i Maj nästa år.

:rolleyes: gubben :rolleyes:

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammalt bröd att riva finns väl överallt eller ???????

Hehe ingen personlig kritik mot dig. :wai:

Ströbröd finns att köpa överallt i LOS, bara man inte glömmer bort att använda det i köttbullarna. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ingen personlig kritik mot dig. :wai:

Ströbröd finns att köpa överallt i LOS, bara man inte glömmer bort att använda det i köttbullarna. :D

Ursäkta tror du jag är d i h jag nämner väl inte sröbröd som en vara jag tar med mig ner ok !!!!!!!!!!!!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta tror du jag är d i h jag nämner väl inte sröbröd som en vara jag tar med mig ner ok !!!!!!!!!!!!!!!!

Har jag påstått det då...? :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...