Jump to content
IGNORERAD

Polkagris på IKEA i Bangkok !


svampen

Recommended Posts

Läste att Ikea skall öppna varuhus i Bangna Bangkok 2010.

Positivt slipper man släpa med ahlgrens bilar,äppelpaj,sill osv.

Men mer positivt kommer att skapa arbetstilffällen för så väl

personal som underleverantörer.

Det skall bli riktigt skönt att kunna köpa en ordentlig madrass

istället för den Thailänska "BRÄDAN".

Välkommen till Thailand IKEA !

post-4567-125498359577_thumb.jpg

post-4567-125498359577_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    33

  • Keithan

    16

  • Sam sip sam

    8

  • stefan5300

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har Kamprad varit inne på t.ex. HomePro och kollat in 50 medarbetare som bara står där och gör ingenting och kostar pengar ? :cheesy:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolut. Men snål som f*n och smålänning. smile.gif

va är det för fel på smålänningar nu då rtfm.gif

Kumunkondee

Link to comment
Dela på andra sajter

va är det för fel på smålänningar nu då rtfm.gif

Nejdå, det är absolut inget fel på smålänningar. :clapping:

Dom flesta av mina kompisar i Sverige är smålänningar. Kanontrevliga typer. :clapping:

Men snåla som f*n är ni. :cheesy:

Jag lirar golf. Har aldrig hittat en bortslarvad pegg på tee i småland. :cheesy:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan 2010!? (trodde det var 2011)

Har de spikat öppningsdatum ännu?

Ser verkligen fram emot ett IKEA varuhus, det kommer att bli välbesökt av oss.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan 2010!? (trodde det var 2011)

Har de spikat öppningsdatum ännu?

Ser verkligen fram emot ett IKEA varuhus, det kommer att bli välbesökt av oss.

MVH Tommy

Men hallå. :D

Driver du med oss ? :kort:

På Ikea får du, om det funkar som i Sverige, ett paket som ska bli bohyllan "Bosse" eller nåt.

Sedan lastar du in den i bilen och åker hem och upptäcker att det saknas 2 skruvar eller något annat. :suicide:

Här nere åker du till Winner, pekar på en bokhylla, bestämmer färg och tid då dom ska leverera.

Dom kommer, packar upp paketet, skruvar ihop bokhyllan och ställer den där jag vill ha den. :clapping::clapping::clapping:

Ingår i priset. :great:

Kan vara värt ฿100/20 SEK i tip. :drinks:

/Keithan :)

Ändrades av Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Keithan

Saknade skruvar var många många år sedan som IKEA hade problem med

Idag är det snarare för många som blir över och man undrar var dom skall sitta :blink:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix jag skojar inte.

Jag har inga problem med att montera så enkla prylar som IKEA-möbler, tycker det är kul, lite som att bygga LEGO :preved:

Men möblerna är kanske inte den största orsaken till att jag saknar IKEA i LOS, lyft blicken och tänk mat, svensk mat, köttbullar med gräddsås å lingon.

Svensk ÖL, i Singapore och Barcelona kan man kliva in på IKEA å köpa tex Mariestads, billigare än på "Systemet".

Sill, Älgkorv, prästost, Ahlgrens bilar, Marabou... Ja listan kan göras lång, IKEA är troligen den största Svenska livsmedels-försäljaren.

Och sen vill jag ha en bokhyllan "Billy".

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix jag skojar inte.

Jag har inga problem med att montera så enkla prylar som IKEA-möbler, tycker det är kul, lite som att bygga LEGO :preved:

Men möblerna är kanske inte den största orsaken till att jag saknar IKEA i LOS, lyft blicken och tänk mat, svensk mat, köttbullar med gräddsås å lingon.

Svensk ÖL, i Singapore och Barcelona kan man kliva in på IKEA å köpa tex Mariestads, billigare än på "Systemet".

Sill, Älgkorv, prästost, Ahlgrens bilar, Marabou... Ja listan kan göras lång, IKEA är troligen den största Svenska livsmedels-försäljaren.

Och sen vill jag ha en bokhyllan "Billy".

MVH Tommy

Jag tar med lingon till vintern åt dig Tommy feb-mars

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknade skruvar var många många år sedan som IKEA hade problem med

Idag är det snarare för många som blir över och man undrar var dom skall sitta :blink:

Farang...

Va inte orolig, det märker du när barskåpet ramlar ihop p.g.av överbelastning där skruven skulle suttit :preved:

Baa

Det där med anställda som står och hänger i lokalerna, det beror enligt uppgift på att man måste ha ett visst antal anställda i förhållande till ytan, därav möbelhandel, byggvaruhus e.t.c. stora personalstyrkor som inget gör. (i alla fall inte så det märks.) Undrar hur Kampradska andan ska få dessa ytanställda att börja göra rätt för sig. :mdr:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå. :D

Driver du med oss ? :kort:

På Ikea får du, om det funkar som i Sverige, ett paket som ska bli bohyllan "Bosse" eller nåt.

Sedan lastar du in den i bilen och åker hem och upptäcker att det saknas 2 skruvar eller något annat. :suicide:

Här nere åker du till Winner, pekar på en bokhylla, bestämmer färg och tid då dom ska leverera.

Dom kommer, packar upp paketet, skruvar ihop bokhyllan och ställer den där jag vill ha den. :clapping::clapping::clapping:

Ingår i priset. :great:

Kan vara värt ฿100/20 SEK i tip. :drinks:

/Keithan :)

Tja, även IKEA Sverige erbjuder ju hemkörning och montering, dock mot en extra avgift som de flesta antagligen anser för hög. Med tanke på löneläget i Thailand kan man väl tänka sig att IKEA Bangkok kommer att erbjuda denna tjänst för en blygsam summa. Det ska förvisso bli intressant att se hur IKEA kommer att hantera kunder som är vana vid att dessa tjänster ingår i köpet...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix jag skojar inte.

Jag har inga problem med att montera så enkla prylar som IKEA-möbler, tycker det är kul, lite som att bygga LEGO :preved:

Men möblerna är kanske inte den största orsaken till att jag saknar IKEA i LOS, lyft blicken och tänk mat, svensk mat, köttbullar med gräddsås å lingon.

Svensk ÖL, i Singapore och Barcelona kan man kliva in på IKEA å köpa tex Mariestads, billigare än på "Systemet".

Sill, Älgkorv, prästost, Ahlgrens bilar, Marabou... Ja listan kan göras lång, IKEA är troligen den största Svenska livsmedels-försäljaren.

Och sen vill jag ha en bokhyllan "Billy".

MVH Tommy

Men hallå där.

Har jag missat något igen ? :suicide:

Du har flyttat till Thailand för att sitta och sukta efter köttbullar med mos, gräddsås och lingon ? :cheesy:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå där.

Har jag missat något igen ? :suicide:

Du har flyttat till Thailand för att sitta och sukta efter köttbullar med mos, gräddsås och lingon ? :cheesy:

Japp, for flyttar man till Thailand maste man assimileras till 120% och endast kaka thaimat for annars ar man inte genuin.

Antar att du endast lyssnar pa Luk Tung musik ocksa..

Blir duktigt trott pa allt svammel om att man skall overge saval tycke, smak som normer och varderingar nar man flyttar till ett annat land - det blir som ett sorts missforstatt "ta seden dit man kommer" resonemang.

Personligen sa hade jag aldrig pallat med Thailand utan tillgang till vasterlandsk mat och kultur - det hade varit charmigt i ett par veckor men inte mer an sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, for flyttar man till Thailand maste man assimileras till 120% och endast kaka thaimat for annars ar man inte genuin.

Antar att du endast lyssnar pa Luk Tung musik ocksa..

Blir duktigt trott pa allt svammel om att man skall overge saval tycke, smak som normer och varderingar nar man flyttar till ett annat land - det blir som ett sorts missforstatt "ta seden dit man kommer" resonemang.

Personligen sa hade jag aldrig pallat med Thailand utan tillgang till vasterlandsk mat och kultur - det hade varit charmigt i ett par veckor men inte mer an sa.

Jag tror du missade mitt :cheesy:

Jag tar det igen :cheesy:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyser en viss aversion mot kommunikation med smileys - men a andra sidan sa ar jag inte fjorton heller :whistle::rolleyes::unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bara varit nere i 4-veckorsperioder men jag tycke att svensk mat är mycket överskattat. När jag har varit nere så äter jag bara Thaimat, har ännu inte varit på McDonalds i Thailand och kommer troligen inte att göra det i framtiden heller. Har också bara varit ett fåtal gånger varit på de s.k. fina restaurangerna men jag gillar inte Thaimat som är "anpassad" efter oss turister. Den bästa Thaimaten får jag från de små familjeföretagen som kommer med sitt kök. några plastbord och stolar, de serverar underbar mat och jag har ännu inte blivit matförgiftad. Men, detta är bara min åsikt.

:preved: thaihungriga gubben :preved:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med dig gubben.

Thaikäk är gott.

Jag har provat en BigMac här nere, en gång aldrig mera. Trist krubb.

Och för priset på en BigMac kan man käka 5 goda luncher på thaikrog.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni skriver om att smålänningar är snåla men det är inte sant.

Så här ligger det till

Om du ska sälja nåt så frågar smålänningen vad kostar det, med en västgöte frågar kostar det nåt.

Måste bara hålla med wille, om att man inte behöver lägga ifrån sig sina värderingar samt sin kultur bara för att man är ihop med en thai.

Som många amatörer gör, måste vara ett svenskt fenomen.

Flyttar en svensk till Usa blir dom jänkare direkt, dom bryter direkt over där.

Om dom träffar en i polen blir dom polacker, träffar dom nån i Italien blir dom spaghettifolk direkt.

För att inte tala om alla våra spanska svenskar mm.

Jag träffa en tant på planet ner till Bkk sist och hon hade bott i Australien i 30 år och var nu på väg hem från sitt besök för första gången på 30 år.

Och hon bröt inte ett skit utan hade till och med sin dialekt kvar (sthlm), och kunde inte begripa hur man blir ett med landet direkt när man flyttar till ett land.

Hon hade sin kultur samt värderingar kvar från sverige och tyckte bara att det var fjantar som, som släppte sitt land bara för att man flyttar till ett annat.

Hon påpeka bara på hur alla andra länders folk hade kvar sin kultur samt värderingar, men det är klart skulle alla göra som många fjantar från sverige gör skulle vi inte ha pizza, kebab mm.

För att inte tala om alla nya roliga fester som ex. songkran,hallowen mm. nä då skulle vi supa hemma till en nivå så man knappt går rakt för att sedan gå till stadhotellet för att dansa för att sedan gå till muggen och ta en sup från den medtagna pluntan.

Nä ni som som släpper det svenska och blir som thai tänk om, för om ni inte visste kan ni ej få samma hudfärg mm. utan många tycker bara att ni är löjliga och i regel kan ni mest om thai också som ni ska pracka på andra.

Jag har sett många sådana personer både i sverige och i Thailand, kommer ihåg när jag skulle åka första gången hur många av dom sa hur man skulle bete sig med mera för att sedan höra från vettigt folk dom sa bara var glad och sköt dig så får du kul.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande Nerikes inlägg håller jag delvis med, kanske störstadels, men har man varit i ett land där modersmålet (svenska) mer eller mindre aldrig hörs utan enbart läses på internet och vid enstaka tillfället hörs i sporadiska kontakter med familjen så har i alla fall jag svårt att hitta rätt ord på svenska ibland, dock utan brytning, har som längst varit utomlands c:a 7 år i ett svep med korta svenskvistelser och,,,det är svårt att hitta rätt ord ibland, så de så..

Matvanor är nog väldigt individuella, vad är thaimat? Om man menar det som serveras på turistorter typ Phuket eller Pattaya så menar jag att det är oerhört lite Thai i den maten, däremot om man tar sig utanför dessa farangiserade områden och fortfarande tycker det är en kulinarisk sensation har man förmodligen ett helt annat smakregister att välja från, då kan man diskutera om man gillar Thaimat eller ej.

Håller med Wille, jag jagar råvaror så lika mina västerländska värderingar som möjligt och försöker tillaga nåt liknande svensk husmanskost så ofta jag kan, lite matnationalistisk måste man väl få vara.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

...Matvanor är nog väldigt individuella, vad är thaimat? Om man menar det som serveras på turistorter typ Phuket eller Pattaya så menar jag att det är oerhört lite Thai i den maten.. Baa

Tja. Förstår vad du menar ... Men det går att hitta utmärkt thaimat också på turistorterna. En av mina favoriter är en liten gaturesturang bakom carrefor (vid personalingången) i Patong.. mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen förstår jag inte den här medvetna, eller kanske omedvetna, jakten på att göra "rätt". Eller att vara "rätt".

Varför är folk inte bara sig själva?

Om jag är sugen på en pannbiff, så går jag och käkar en pannbiff.

Och vill jag äta en uppsvälld kycklingfot i lite kanom jiin för 10 spänn så gör jag det.

Inte för att jag bör, är häftig eller något annat. Utan helt enkelt för att jag är sugen på det.

Tycker inte att det finns "fel" mat. Bara konstiga människor. :)

Och detsamma gäller detta med att bryta med sitt land och dess tradition och språk.

Vissa människor sympatiserar inte med de värderingar ens gamla hemland kanske företräder utan söker sig någon annanstans.

Väl där distansierar man sig från sitt gamla hemland så mycket som möjligt och anammar det nya värdlandets språk, brytning etc.

Kanske inte för att det är häftigt. Utan för att det får en att må bra. Eller för att man tycker det är häftigt, spelar det någon roll?

Eller så bevarar man sitt hemlands traditioner och kulturella uttryck för att man är stolt över dem eller gillar dem.

Alltså för att man mår bra med det.

Och vem kan säga att det är fel att må bra? Bara för att alla inte mår bra av samma anledning?

Det är väl bara bra att folk gör sånt de trivs med och gillar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att folk får tycka och göra lite som de vill!

Jag har 5 minuter till närmaste IKEA nu, men har inga planer på att åka dit.

Köttbullar med gräddsås och lingonsylt åt jag i Onsdags, vår Sydafrikanska kock lagar dem gärna, oftast med potatismos :great:

Har inte vart i Thailand på en vecka, men käkat Thaikäk 3ggr de senaste 7 dagarna vår thailändska kocka lagar underbart thaikäk, så jag gör som jag vill och trivs fint med en varierad kost :dance1:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...