Jump to content
IGNORERAD

Boycott


Scandinaviancorner

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev Dolle:

.Men som Thai inte behöver betala så tyckte jag det var konstigt att dom måste ha biljett ändå fast dom inte behöver betala.

Mvh. Dollemon

Intressant.

Kan vara säkerhetsskäl - de vill veta hur många passagerare som finns ombord.

Ibland kanske för statistiken, möjligen finns ekonomiska skäl.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    11

  • Wangthong

    5

  • ArneMorales

    4

  • Scandinaviancorner

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

35 minuter sedan, skrev Alarik:

Det samma gäller tjänster. Tillgång och efterfrågan bestämmer priset.

Du känner tydligen inte till servicebranchen i Pattaya.

Tjejerna där har sina fasta priser, och dubbel prissättning for turister.

De ändrar inte priset for att efterfrågan okar eller minskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Du känner tydligen inte till servicebranchen i Pattaya.

Tjejerna där har sina fasta priser, och dubbel prissättning for turister.

De ändrar inte priset for att efterfrågan okar eller minskar.

Rätt så, jag är inte så bevandrad i det du kallar servicebranschen i Pattaya.

Förstår att du är en av forumets stora experter på det området.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Rätt så, jag är inte så bevandrad i det du kallar servicebranschen i Pattaya.

Förstår att du är en av forumets stora experter på det området.

 

Har BTT fått konkurrens 😱

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna ligger på TAT:s hemsida

 

116792815_600397257574783_6616833117549202239_n.thumb.jpg.bc75edb636b5d564ee3626a46ea0f435.jpg

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Det ligger en ganska ny thai restaurang snett emot centralstationen i Stockholm, nästan borta vid Sheraton. De har jäkligt bra mat, mycket thai gäster och en särskild meny bara på thai.

 

Nån som vet om de kör med dubbel prissättning? Eller är det bara isan rätterna på specialmenyn?

Du tänker på Amasing thai antar jag. Har svårt att tro att det skulle vara dubbel prisättning där. Att det finns meny på thai på en thairesturang för thai, ägd av thai känns rätt naturligt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Du tänker på Amasing thai antar jag. Har svårt att tro att det skulle vara dubbel prisättning där. Att det finns meny på thai på en thairesturang för thai, ägd av thai känns rätt naturligt.

Känner de som äger de restaurangerna och de skulle aldrig köra med dubbel prissättning. 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Det ligger en ganska ny thai restaurang snett emot centralstationen i Stockholm, nästan borta vid Sheraton. De har jäkligt bra mat, mycket thai gäster och en särskild meny bara på thai.

 

Nån som vet om de kör med dubbel prissättning? Eller är det bara isan rätterna på specialmenyn?

Du menar A-..thai?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

@broder tuk tuk spelar i en helt annan division.

eftersom han vet hur en slipsten (hmm) ska dras

så betalar han hälften av det thailändare gör

sen tillkommer förstås nudelsoppan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Du känner tydligen inte till servicebranchen i Pattaya.

Tjejerna där har sina fasta priser, och dubbel prissättning for turister.

De ändrar inte priset for att efterfrågan okar eller minskar.

🤣🤣🤣

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Känner de som äger de restaurangerna och de skulle aldrig köra med dubbel prissättning. 

Tryggt att höra, jag fick inte det intrycket heller att så skulle vara fallet.

 

Dock så försökte jag köra thaimenyn i Google translate och fick inte upp de vanliga Farang rätterna.

 

Men man har ju hört talas om de hemliga menyerna... tänkte om det var mer "prisvärt" 😉

 

https://sverigesradio.se/avsnitt/1154494

 

I denna dokumentär så proväts från de hemliga menyerna!

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Alarik:

Rätt så, jag är inte så bevandrad i det du kallar servicebranschen i Pattaya.

Förstår att du är en av forumets stora experter på det området.

 

Svårt att undvika att ha  kunskaper om detta.

Bor i Thailand på heltid sedan 2005, och ägde en condo på Beachroad i Pattaya från 2005 till 2018.

Sedan 2018 hyr jag en Condo i The Base på Second Road i Pattaya, fast jag bor i Buriram provinsen, där många av servicetjejerna i Pattaya kommer från.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-01 at 08:08, skrev Scandinaviancorner:

Var inne pa en ny restaurang i Khao lak igar dar hade dom en meny pa engelsk och en pa Thai naturligtvis med olika priser/

Jag och en Thaidam at exakt samma mat , men med separata notor och tva olika priser Javla idi*ter dit gar man j aldrig mer

Malamu hette stallet 

Hur kunde du gå på en sådan mina du som bott så länge i Thailand? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Svårt att undvika att ha  kunskaper om detta.

Bor i Thailand på heltid sedan 2005, och ägde en condo på Beachroad i Pattaya från 2005 till 2018.

Sedan 2018 hyr jag en Condo i The Base på Second Road i Pattaya, fast jag bor i Buriram provinsen, där många av servicetjejerna i Pattaya kommer från.

Tillgång, eller om du så vill utbud, och efterfrågan är två grundläggande begrepp inom ekonomin för att beskriva hur marknaden fungerar.

Men så finns ju även den thailändska logiken

som innebär att vid mindre efterfrågan på utbudet måste naturligtvis priserna höjas.

 

 

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
17 hours ago, lasseiudon said:

Hur kunde du gå på en sådan mina du som bott så länge i Thailand? 

Hon fick en meny och jag en, inte fan sag jag pa hennes, inte forren efterat

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Hon fick en meny och jag en, inte fan sag jag pa hennes, inte forren efterat

Vilka amatörer som skriver thaipriserna med falangsiffror.

Vill de inte bli avslöjade ska de använda thaisiffror. Inte så många falanger som lärt sig läsa thaisiffror.

Lärde mig dessa på 80-talet men har glömt dem nu, då de används så sällan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

inte fan sag jag pa hennes, 

Nä, du titta väl lite högre upp än så på fruktmenyn 🤣🤣🤣🤣

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-01 at 20:53, skrev apknug:

Tryggt att höra, jag fick inte det intrycket heller att så skulle vara fallet.

 

Dock så försökte jag köra thaimenyn i Google translate och fick inte upp de vanliga Farang rätterna.

 

Men man har ju hört talas om de hemliga menyerna... tänkte om det var mer "prisvärt" 😉

 

https://sverigesradio.se/avsnitt/1154494

 

I denna dokumentär så proväts från de hemliga menyerna!

Den mesta maten som äts i Thailand av västerlänningar är inte riktig thaimat. De har ätit thaimat anpassad för västerlänningar. Det som skiljer mest är kryddning, andel inälvsmat, kvalitet på råvaror och presentation.

 

Thailändare tycker om inälvsmat. Precis som förr i tiden här i Sverige då vi tog reda på nästan allt av djuret och gjorde speciella rätter såsom t.ex pölsa. Liknande rätter finns i princip inte på turistmatställen i Thailand. Lika med senor, brosk etc. På turistställen är dessa bortputsade. Thailändare tycker om att de ger lite textur till maten. En av de konstigaste upplevelserna jag hade på 80-talet var att de hade buffelstrupe i soppan. Smaklös och med konsistens av traktordäck, kunde man tugga på biten av buffelstrupe tills man fick träningsvärk i käkarna. Thailändarna tuggade bara tills dess att de fått ur mesta smakerna, sedan svalde de. Undra om tarmarna klarade av att göra det som inte käkarna klarade av. Jag däremot skulle försöka utmatta buffelstrupen. Mission impossible, även med friska starka tänder. 

 

Fiskrätter och kyckling med de traditionella småbitarna, märker man snabbt att i traditionell matlagning har thailändarna ingen finnes. Vi är vana sedan barnsben att ben och benrester ska bort. Här choppas fisken och kycklingen snabbt upp i småbitar. Ingen tanke på att ta bena ur först. Inte många turistställen som serverar kycklingen med benkross. Detta är en av de saker som irriterar mig mest med thaimat, annars älskar jag riktig thaimat, inte turistmat. De dyrare restaurangerna för thailändare, där de har lite mera finess i matlagningen är angenäma i det fallet.  

 

Sedan finns det mycket som västerlänningar i gemen inte äter på turistställena, surfisken, plaa raa t.ex.

För att inte nämna sånt som inte thailändarna äter men som serveras till västerlänningarna. Vårrullar t.ex.

Har aldrig sett vårrullar serveras utanför turistorterna. I Sverige är det väl bland den vanligaste "thaimaten". 

 

Ett talessätt som jag hört länge är att den bästa kinamaten serveras utanför kina. Nu har jag aldrig varit i Kina så jag kan inte riktigt säga om det stämmer. Däremot så anser jag att kinamaten i Singapore och Indonesien är bättre än den i Sverige. Den bästa thaimaten finns i Thailand, men inte på turistorterna. Fast den är dyrare där, det kanske finns en anledning. Förutom att man skörtar upp turisterna, menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-01 at 18:56, skrev Mankan:

Du tänker på Amasing thai antar jag. Har svårt att tro att det skulle vara dubbel prisättning där. Att det finns meny på thai på en thairesturang för thai, ägd av thai känns rätt naturligt.

Jag har svårt för de till svenska översatta namnen på thairätterna. En vanlig thairätt som, "pat kapauo moo" kan bli nästan vad som helst på svenska. Förstår absolut att thailändarna vill ha en thailändsk menu.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Den mesta maten som äts i Thailand av västerlänningar är inte riktig thaimat. De har ätit thaimat anpassad för västerlänningar. Det som skiljer mest är kryddning, andel inälvsmat, kvalitet på råvaror och presentation.

 

Thailändare tycker om inälvsmat. Precis som förr i tiden här i Sverige då vi tog reda på nästan allt av djuret och gjorde speciella rätter såsom t.ex pölsa. Liknande rätter finns i princip inte på turistmatställen i Thailand. Lika med senor, brosk etc. På turistställen är dessa bortputsade. Thailändare tycker om att de ger lite textur till maten. En av de konstigaste upplevelserna jag hade på 80-talet var att de hade buffelstrupe i soppan. Smaklös och med konsistens av traktordäck, kunde man tugga på biten av buffelstrupe tills man fick träningsvärk i käkarna. Thailändarna tuggade bara tills dess att de fått ur mesta smakerna, sedan svalde de. Undra om tarmarna klarade av att göra det som inte käkarna klarade av. Jag däremot skulle försöka utmatta buffelstrupen. Mission impossible, även med friska starka tänder. 

 

Fiskrätter och kyckling med de traditionella småbitarna, märker man snabbt att i traditionell matlagning har thailändarna ingen finnes. Vi är vana sedan barnsben att ben och benrester ska bort. Här choppas fisken och kycklingen snabbt upp i småbitar. Ingen tanke på att ta bena ur först. Inte många turistställen som serverar kycklingen med benkross. Detta är en av de saker som irriterar mig mest med thaimat, annars älskar jag riktig thaimat, inte turistmat. De dyrare restaurangerna för thailändare, där de har lite mera finess i matlagningen är angenäma i det fallet.  

 

Sedan finns det mycket som västerlänningar i gemen inte äter på turistställena, surfisken, plaa raa t.ex.

För att inte nämna sånt som inte thailändarna äter men som serveras till västerlänningarna. Vårrullar t.ex.

Har aldrig sett vårrullar serveras utanför turistorterna. I Sverige är det väl bland den vanligaste "thaimaten". 

 

Ett talessätt som jag hört länge är att den bästa kinamaten serveras utanför kina. Nu har jag aldrig varit i Kina så jag kan inte riktigt säga om det stämmer. Däremot så anser jag att kinamaten i Singapore och Indonesien är bättre än den i Sverige. Den bästa thaimaten finns i Thailand, men inte på turistorterna. Fast den är dyrare där, det kanske finns en anledning. Förutom att man skörtar upp turisterna, menar jag.

Jo då, vårrullar är väldigt vanligt i Bangkok och i alla fall i Isaan.

Uppskattas väldigt även av thai.

Kan tillagas på olika sätt. Både friteras och ångkokas.

Ångkokta den mjuka varianten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Den mesta maten som äts i Thailand av västerlänningar är inte riktig thaimat. De har ätit thaimat anpassad för västerlänningar. Det som skiljer mest är kryddning, andel inälvsmat, kvalitet på råvaror och presentation.

 

Thailändare tycker om inälvsmat. Precis som förr i tiden här i Sverige då vi tog reda på nästan allt av djuret och gjorde speciella rätter såsom t.ex pölsa. Liknande rätter finns i princip inte på turistmatställen i Thailand. Lika med senor, brosk etc. På turistställen är dessa bortputsade. Thailändare tycker om att de ger lite textur till maten. En av de konstigaste upplevelserna jag hade på 80-talet var att de hade buffelstrupe i soppan. Smaklös och med konsistens av traktordäck, kunde man tugga på biten av buffelstrupe tills man fick träningsvärk i käkarna. Thailändarna tuggade bara tills dess att de fått ur mesta smakerna, sedan svalde de. Undra om tarmarna klarade av att göra det som inte käkarna klarade av. Jag däremot skulle försöka utmatta buffelstrupen. Mission impossible, även med friska starka tänder. 

 

Fiskrätter och kyckling med de traditionella småbitarna, märker man snabbt att i traditionell matlagning har thailändarna ingen finnes. Vi är vana sedan barnsben att ben och benrester ska bort. Här choppas fisken och kycklingen snabbt upp i småbitar. Ingen tanke på att ta bena ur först. Inte många turistställen som serverar kycklingen med benkross. Detta är en av de saker som irriterar mig mest med thaimat, annars älskar jag riktig thaimat, inte turistmat. De dyrare restaurangerna för thailändare, där de har lite mera finess i matlagningen är angenäma i det fallet.  

 

Sedan finns det mycket som västerlänningar i gemen inte äter på turistställena, surfisken, plaa raa t.ex.

För att inte nämna sånt som inte thailändarna äter men som serveras till västerlänningarna. Vårrullar t.ex.

Har aldrig sett vårrullar serveras utanför turistorterna. I Sverige är det väl bland den vanligaste "thaimaten". 

 

Ett talessätt som jag hört länge är att den bästa kinamaten serveras utanför kina. Nu har jag aldrig varit i Kina så jag kan inte riktigt säga om det stämmer. Däremot så anser jag att kinamaten i Singapore och Indonesien är bättre än den i Sverige. Den bästa thaimaten finns i Thailand, men inte på turistorterna. Fast den är dyrare där, det kanske finns en anledning. Förutom att man skörtar upp turisterna, menar jag.

Såsom mycket av maten i Thailand så har även popia tod sina rötter i Kina men att det bara går att hitta i turiststråken är ju helt felaktigt. Finns att hitta på de flesta lokala marknader i Thailand.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Alarik:

Jo då, vårrullar är väldigt vanligt i Bangkok och i alla fall i Isaan.

Uppskattas väldigt även av thai.

Kan tillagas på olika sätt. Både friteras och ångkokas.

Ångkokta den mjuka varianten.

Ångkokta har jag aldrig riktigt tyckt om, har smakat någon enstaka gång. Friterade gjorde frugan (och ibland jag) flera hundra i veckan när hon hade restaurang. Numera är det sällan jag äter en vårrulle. Helst då med plommonsås, synd att inte så många har den hemma. Dottern har tagit över paapia tillverkningen i familjen, ibland när hon har tid och behöver lite extrapengar gör hon en sats på 200 - 400 rullar. Vänner och bekanta köper ofta mellan 20 - 50 st, åtgången är det inget fel på.

6 timmar sedan, skrev Dempa:

Såsom mycket av maten i Thailand så har även popia tod sina rötter i Kina men att det bara går att hitta i turiststråken är ju helt felaktigt. Finns att hitta på de flesta lokala marknader i Thailand.

Har kanske blivit blind och ser inte de som säljer paapia på de lokala marknaderna, det finns så mycket annat intressant att se på dessa marknader. De gånger vi har vårrullar är när det är blandat thai-falang. Väldigt få av våra thaibekanta äter vårrullar annat än om det är blandade thai-falang sammankomster. Jag ungås mycket med thailändare när jag är i Thailand och jag tror inte jag sett någon av dom beställa vårrullar på en thairestaurang. Jag har aldrig varit hembjud till någon thailändare i Thailand med bara thailändska gäster och sett vårrullar ställas fram.

 

Nu skriver ju Alarik att de är väldigt vanliga i Bangkok och Isaan. Bangkok är väl lite turistställe, dessutom många som håller de kinesiska rätterna uppe. Nu har jag varit väldigt lite i Isaan, men kan inte påminna mig om att jag sett det på någon restaurang där. Äter mycket i stånd på trottoaren och kan inte påminna mig om någon jag sett sälja på gatorna. Men det kan vara som jag skrev tidigare att vårrullar är inget jag spanar efter. 

I trakterna runt Phitsanuloke kan jag ej heller att de är vanligen synbara. Ingen viktig grej från min sida men intressant vad vi verkar se olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wangthong:

Ångkokta har jag aldrig riktigt tyckt om, har smakat någon enstaka gång. Friterade gjorde frugan (och ibland jag) flera hundra i veckan när hon hade restaurang. Numera är det sällan jag äter en vårrulle. Helst då med plommonsås, synd att inte så många har den hemma. Dottern har tagit över paapia tillverkningen i familjen, ibland när hon har tid och behöver lite extrapengar gör hon en sats på 200 - 400 rullar. Vänner och bekanta köper ofta mellan 20 - 50 st, åtgången är det inget fel på.

Har kanske blivit blind och ser inte de som säljer paapia på de lokala marknaderna, det finns så mycket annat intressant att se på dessa marknader. De gånger vi har vårrullar är när det är blandat thai-falang. Väldigt få av våra thaibekanta äter vårrullar annat än om det är blandade thai-falang sammankomster. Jag ungås mycket med thailändare när jag är i Thailand och jag tror inte jag sett någon av dom beställa vårrullar på en thairestaurang. Jag har aldrig varit hembjud till någon thailändare i Thailand med bara thailändska gäster och sett vårrullar ställas fram.

 

Nu skriver ju Alarik att de är väldigt vanliga i Bangkok och Isaan. Bangkok är väl lite turistställe, dessutom många som håller de kinesiska rätterna uppe. Nu har jag varit väldigt lite i Isaan, men kan inte påminna mig om att jag sett det på någon restaurang där. Äter mycket i stånd på trottoaren och kan inte påminna mig om någon jag sett sälja på gatorna. Men det kan vara som jag skrev tidigare att vårrullar är inget jag spanar efter. 

I trakterna runt Phitsanuloke kan jag ej heller att de är vanligen synbara. Ingen viktig grej från min sida men intressant vad vi verkar se olika.

Inte jag heller spanar väl efter vårrullar

men de dyker upp lite då och då

I  Isaan är det populärt i alla fall i vissa trakter

Finns även en variant

grillat kött som rullas i gröna salladsblad typ

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...