Jump to content
IGNORERAD

Studenter!


BORN62

Recommended Posts

Hejsan :)

Det har ju varit en del prat om den thailändska skolan här på forumet på sistonde.

Det har fått mig att fundera lite och nu har jag lite frågor.

Här i Sverige finns det ju statistik om det mesta så även om skolan och högre studier.

Så nu undrar jag lite om någon har koll på hur många procent av dom thailändska eleverna som går vidare till motsvarande gymnasium och hur många procent som sedan väljer att utbilda sig på universitet?

Hur många är flickor och hur många är pojkar och är det så att flickor fortfarande väljer traditionella kvinnoyrken, tex sjuksyster medans pojkarna väljer mer traditionellt manliga yrken som jurist, läkare etc - den biten har ju för övrigt luckrats upp i Sverige.

Hur många från den fattigare delen av Isaan väljer att studera etc etc?

Det är ju en hel del information både i pressen och på TV om Kina nuförtiden och en sak som slår mig är att även dom mindre bemedlade ur den lite äldre generationen förstår vikten av en bra utbildning för barnen, kanske iofs dom som lyfts fram.

Är det likadant i Thailand?

Min tjej har själv läst ekonomi på universitetet men kunde tyvär inte slutföra sina studier, mycket p.g.a att pappa dog.

Skulle vilja ha lite allmäna svar av någon med kunskap och insikt gällande högre utbildning i Thailand.

Kanske kan tex någon av tjejerna Magrood eller Tick ge ett svar även om jag förstår att det är svårt att ge ett generellt svar - eller kanske finns det statistik att tillgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns en väldigt tjock bok med alla sorts fakta om Thailand. Kanske kan du få dina svar där. Kommer inte ihåg namnet men tror att den går att hitta i en vanlig bokaffär.

Jag har läst siffror om att minst 60% av alla universitetsstudenter är tjejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag kan inte ge dig några exakta siffror men bekräfta att allt fler föräldrar inser vikten av utbildning, och det är inte ovanligt att det satsas på åtminstone ett av barnen även om resten av familjen får offra sig. Till skillnad mot för 10-20 år sedan när många föräldrar motarbetade barnens studier och ville ha hjälp på familjens farm istället.

Detta fick min fru uppleva som barn och ändå gick hon hela vägen till Universitetsexamen (ändå studerade hon på stipendium). varje gång hon kom hem på besök fick hon höra att hon låg familjen till last och borde sluta läsa, varje lov fick hon jobba hårt på farmen och läsa när alla lagt sig. Pappan är analfabet och helt ointresserad av studier men är en hårt arbetande risfarmare. Så det är tufft att vara fattig och läsa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...