Jump to content
IGNORERAD

Jag älskar Thailand därför att...


noBuzz

Recommended Posts

Måste säga att vädret och maten är bland det bästa med Thailand. Men utan Bnagkok hade det inte varit det samma, roligare och trevligare stad får man leta efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    6

  • Kim

    3

  • Avregistrerad clion

    3

  • clas391

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om det är havsmajoren själv som är på avatarbilden så är han förvillande lik Errol

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är minst lika bra och har minst lika snygga kvinnor

Efter 20 år med och i Thailand finns inget paradis utan samma gamla vardag som i Sverige

Minst betyder att Sverige är bättre och har snyggare kvinnor, så vad farao gör du då i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

bra svar Ba Boo

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst betyder att Sverige är bättre och har snyggare kvinnor, så vad farao gör du då i Thailand?

Snyggare kvinnor betyder inte att han får dem.

Och att Sverige är bättre kanske är för att han får arbetslöshetsersättning där.

Vem vet? smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar Thailand för där kan man få riktig Svensk husmanskost:rolleyes:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar Thailand för där kan man få riktig Svensk husmanskost:rolleyes:

så sant och slippa kylan

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

NUUUU ÅKER VI

post-3713-125539384984_thumb.jpg

post-3713-125539384984_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

... för att det tog mig med storm.

Ps Lite smålustigt att NoBuzz gillar Thailand för att vietnamesisk mat är billig här. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag älskar Thailand eftersom landet är bäst på så gott som allt som jag uppskattar. Mest uppskattar jag Thailands underbara människor som alltid är glada!

Kim!

Det finns gott om svenskar som även gillar Thailand för den biliga amerikanska maten! :crazy:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

... för att det tog mig med storm.

Ps Lite smålustigt att NoBuzz gillar Thailand för att vietnamesisk mat är billig här. smile.gif

Hehe... det finns ju några anledningar till. smile.gif

Fast jag startade tråden i euforin över att ha fått tag i den där jätteprotionen jättegoda nem'en för inga pengar just då.

Det var lixom en sån där "moment" när man bara blir så glad. smile.gif

För ungefär två timmar sedan åt jag en jättegod spenat & ostfyll fläskstek med vitvinssås för 199 baht.

post-3082-125545643317_thumb.jpg

Och alldeles nyss blev jag lite matad med lite, som vanligt, skitgod kaao pad moo krååp.

Kommer troligtvis äta ihjäl mig det här livet. Men det finns väl värre öden. smile.gif

post-3082-125545643317_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... det finns ju några anledningar till. smile.gif

Fast jag startade tråden i euforin över att ha fått tag i den där jätteprotionen jättegoda nem'en för inga pengar just då.

Det var lixom en sån där "moment" när man bara blir så glad. smile.gif

För ungefär två timmar sedan åt jag en jättegod spenat & ostfyll fläskstek med vitvinssås för 199 baht.

Och alldeles nyss blev jag lite matad med lite, som vanligt, skitgod kaao pad moo krååp.

Kommer troligtvis äta ihjäl mig det här livet. Men det finns väl värre öden. smile.gif

Den där vietnamesiska rätten är skitgod, och det är förstås fläskstek med vitvinssås också. Mmmm! Skulle själv gärna äta ihjäl mig om jag inte var tvungen att även skänka en tanke på hälsan. :)

Vad gäller att man kan få en komplett och god måltid för 14 kr eller mindre så känns det förstås riktigt bra när man har inkomst i nivå med västerländsk standard, men det är förstås därför att någon annan betalar mellanskillnaden genom att leva fattigt. Fast det är ju inte så mycket att göra åt det som enskild så det är ju bara att passa på att njuta prisskillnaderna så länge de nu varar. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där vietnamesiska rätten är skitgod, och det är förstås fläskstek med vitvinssås också. Mmmm! Skulle själv gärna äta ihjäl mig om jag inte var tvungen att även skänka en tanke på hälsan. smile.gif

Vad gäller att man kan få en komplett och god måltid för 14 kr eller mindre så känns det förstås riktigt bra när man har inkomst i nivå med västerländsk standard, men det är förstås därför att någon annan betalar mellanskillnaden genom att leva fattigt. Fast det är ju inte så mycket att göra åt det som enskild så det är ju bara att passa på att njuta prisskillnaderna så länge de nu varar. smile.gif

Jo. Men man kan ju döva sitt samvete (eller nära sin självgodhetskänsla :)) genom att ge bra med dricks.

Jag betalar som regel alltid 40, om nudelsoppan kostar 30. Etc etc.

Problemet med det är väl att pengarna kommer till fel gubbe.

Men men.. förhoppningsvis kommer det någon fattig, längre ner i ledet, till gagn om jag är lite "fomm foai!

Det är ett bra sätt att lura mig själv om inget annat. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Men man kan ju döva sitt samvete (eller nära sin självgodhetskänsla smile.gif) genom att ge bra med dricks.

Jag betalar som regel alltid 40, om nudelsoppan kostar 30. Etc etc.

Problemet med det är väl att pengarna kommer till fel gubbe.

Men men.. förhoppningsvis kommer det någon fattig, längre ner i ledet, till gagn om jag är lite "fomm foai!

Det är ett bra sätt att lura mig själv om inget annat. smile.gif

Tycker du gör rätt som dricksar på nudelrestaurangen, där nästan ingen annan gör det. Funderar ibland på varför man anser en dricks på 100 baht är lämplig när man ätit mat för 2700 baht för två och bara 5 baht när man ätit en enkel parmiddag för 60 baht. Egentligen borde man ju göra tvärtom.

Påminns om att jag då och då brukar försöka sticka till en hundring i dricks till dom kambodjanska tonårsflickorna som serverar på marknadsrestaurangen här vid byn. Men det är inte lätt eftersom dom aldrig handhar betalningen utan bara serverandet och dessutom är dom så blyga att det är nästan omöjligt att få ögonkontakt under tiden dom springer omkring och jobbar. Men någon enstaka gång yppar sig ett tillfälle där inte restaurangägaren eller andra gäster ser och man får lite kontakt och då gäller det att ha dricksen redo. Vet att flickorna tjänar runt 2000 i månaden för hårt jobb från gryning till skymning 7 dgr i veckan utan någon semester. En av flickorna påstod för ett år sedan att hon inte varit hem till sin familj i Kambodja på 3 år... och då bor dom ändå bara 4-5 mil bort.

En hundring i dricks till dessa tjejer känns mer välspenderade än 100 baht till lyxrestaurangpersonal som kanske ändå tycker man är snål.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Håller med kim att kambodjanerna utnyttjas till alla sk skitjobb med dålig lön

post-3713-125554224814_thumb.jpg

post-3713-125554252001_thumb.jpg

post-3713-12555428895_thumb.jpg

post-3713-125554224814_thumb.jpg

post-3713-125554252001_thumb.jpg

post-3713-12555428895_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du gör rätt som dricksar på nudelrestaurangen, där nästan ingen annan gör det. Funderar ibland på varför man anser en dricks på 100 baht är lämplig när man ätit mat för 2700 baht för två och bara 5 baht när man ätit en enkel parmiddag för 60 baht. Egentligen borde man ju göra tvärtom.

Påminns om att jag då och då brukar försöka sticka till en hundring i dricks till dom kambodjanska tonårsflickorna som serverar på marknadsrestaurangen här vid byn. Men det är inte lätt eftersom dom aldrig handhar betalningen utan bara serverandet och dessutom är dom så blyga att det är nästan omöjligt att få ögonkontakt under tiden dom springer omkring och jobbar. Men någon enstaka gång yppar sig ett tillfälle där inte restaurangägaren eller andra gäster ser och man får lite kontakt och då gäller det att ha dricksen redo. Vet att flickorna tjänar runt 2000 i månaden för hårt jobb från gryning till skymning 7 dgr i veckan utan någon semester. En av flickorna påstod för ett år sedan att hon inte varit hem till sin familj i Kambodja på 3 år... och då bor dom ändå bara 4-5 mil bort.

En hundring i dricks till dessa tjejer känns mer välspenderade än 100 baht till lyxrestaurangpersonal som kanske ändå tycker man är snål.

Håller med. Fast dricksen på restaurangen är ju till servitrisen (om man ger den i handen) så den tycker jag är motiverad.

Gillar däremot inte ++ restauranger som automatiskt räknar på serveringsavgift och sen moms. Ofta är just dessa restauranger

rätt dyra i sin prissättning redan innan. Och håller med om att man borde ge mer till nudelvagnarna.

Problemet är att det blir fånigt att kalla det dricks när man ger oproportionerligt mycket i förhållande till priset.

Idag åt vi t.ex pak boong fai däng, pad siu och en kao pad. Kostade 100 baht och vi gav 120.

Att ge 130 känns konstigt då det är priset av en rätt i dricks. Och då blir det lixom inte dricks.

Inte för att det spelar så stor roll vad man kallar det egentligen så man kan ju lika gärna ge mer.

Angående dina kambodjanskor så brukar jag ge tjejerna som säljer lyckokransar till bilisterna vid de större vägkorsningarna

lite dricks. På vägen hit till Khon Kaen var det just en sådan tjej i kanske 12-års ålder som var framme vid varje bil trots

spöregn och utan paraply. Köpte en krans för 20 och gav henne en hundring extra i handen.

Maken till lyckliga ögon har jag inte sett på länge och det var tur att hon försvann blixtsnabbt (för att berätta för storasyster)

för annars hade jag kanske gett henne de 2 tusen jag hade i bröstfickan med. Man är ju blödig och ibland kan det kosta. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nu att du skrev "lyxrestaurang personal som tycker man är snål". Dom jävlarna behöver man ju inte ge mer än 20 baht. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...