Jump to content
IGNORERAD

Vad får man för femtusen bath


Baa

Recommended Posts

Hej.

Ja, vad får man för 5000 bath? Jag har fått en enplansvilla, 3 sovrum, ett allrum 2 dusch/WC, skaplig altan och en drygt 100 kvm grönyta för 5000 i månade i hyra, 3 km utanför ghettot Udon, beläget i ett lugnt och vänligt villaområde med övervägande delen Thailändska innevånare, tycker själv att det är ett bra klipp, men det finns så klart olika meningar om vad som är dyrt eller inte. Skulle var intrssant att höra andras erfarenheter.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

kan bara gämföra med Bangkok och där får du en 20kvm rum kanske med utsikt å varmvatten.. så i min värld låter det billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så beror det helt och hållet på...

I surin kan du få en fin traditionell villa, med 2 sovrum mitt i stan (nja, 500 meter ifrån mitten) för 3.000 Baht.

Du kan också få ett stort hus 5 km ifrån stan för 15.000 Baht.

Så med andra ord så är allt mellan 3.000 och 25.000 normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

Jag betalar 15000 baht i Pattaya för ungefär samma storlek.

Och betalade 3500 baht i månaden i Prasat, Surin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni mäter allt i villor.

Jag skulle säga att jag får en helkväll och blir dessutom lurad på ton med drinkar och annat.

Eller.

33 fake märkes t-shirts (mongo lurad på det priset också säkert).

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Jontien kostar ett hus med 3 sovrum 44000 Tbh för en månad över julen.

Nobuzz har du tips på uthyrare i Jontien?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni mäter allt i villor.

Jag skulle säga att jag får en helkväll och blir dessutom lurad på ton med drinkar och annat.

Eller.

33 fake märkes t-shirts (mongo lurad på det priset också säkert).

HEHE Honkskrälle, nu va de ju fråga om ifall det var dyrt att BO i Thailand eller inte, fast med Din fysik kanske man orkar bo på krogen :drinks: .

Kanske lite dum frågeställning, men det har ju förekommit (och förekommer) diverse olika uppfattningar var det går att bo och var det inte går att bo i LOS. Vill belysa de olika möjligheterna iform av boende, kostnadsläge i olika delar e.t.c.

Det behöver ju inte vara vetenskapligt på något sätt, mer generellt liksom, alla äro vi olika som tur är.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan val kallt konstatera att samma boendeform i centrala Bangkok med narhet till BTS ligger pa ca 65,000-200,000 beroende pa saval lage som standard. Men det ar val en rimlig skillnad - en kak 3 km utanfor typ Saffle kanske skulle kosta en tiondel av en kak vid typ Norrmalarstrand. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man själv att det är ett klipp så är det ju ett klipp. Jag tycker Baa's 5,000 Baht/månad låter oerhort billigt men for en stor del av thailands befolkning är det givetvis omojligt dyrt. I eftermiddag är det fodelsedagsfest hos dotterns klasskompis; de har kopt ett nytt hus for 120 miljoner Baht och hyr ut sitt gamla hus for 260,000 Baht/månad, det tycker jag är stotande dyrt men det tycker uppenbarligen inte de/det foretag som hyr det.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att Säffle hade ett Norrmälarstrand. Verkar dyrt att bo där. Bättre bo i Stockholm. :)

Born41,

Det är rätt stora skillnader mellan att långtidshyra och enmånadshyra.Känner inte till något så här på rak arm men kan höra mig för.Messa mig dina krav så kollar jag runt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skriver du ju inte vilken valuta så jag räknar med baht efter som rubriken var 5k baht.

3500bht/mån låter för billigt för att vara sant men har du fått det utan några dolda

kostnader eller förpliktelser så är det bara att gratulera.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hyrt radhus i Hua hin för 6000 bath i månaden likaså i Karon, båda fullt möblerade. I Roi et har jag hyrt för 2500 i månaden.

Tycker 5000 bath är ett bra pris.Det är väl som Atom skriver,att om man själv tycker det är ett klipp så är det bra. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Man kan val kallt konstatera att samma boendeform i centrala Bangkok med narhet till BTS ligger pa ca 65,000-200,000 beroende pa saval lage som standard. Men det ar val en rimlig skillnad - en kak 3 km utanfor typ Saffle kanske skulle kosta en tiondel av en kak vid typ Norrmalarstrand. biggrin.gif

Blir lite tokigta att jämföra med sverige eftersom det inte råder inte fri hyressättning. En 3:a i Säffle byggd på 80-talet är dyrare i hyra än en 3:a byggd på 60-talet vid Norrmälarstarand. Kötiden för objekten torde nog däremot vara milsvid.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite tokigta att jämföra med sverige eftersom det inte råder inte fri hyressättning. En 3:a i Säffle byggd på 80-talet är dyrare i hyra än en 3:a byggd på 60-talet vid Norrmälarstarand. Kötiden för objekten torde nog däremot vara milsvid.

mvh

Där har Du onekligen en poäng, dock kan jag meddela att antalet hyreslägenheter på NorrMälarstrand äro enkel räknade, där lever förvisso icke proletariatet.

Nu är det ju liksom stort sett samma fenomen i LOS, nära till shopping, centrala stadsdelar samt kommunikationer styr kostnaderna såväl i övriga världen som i LOS. Bangkok kan näppeligen jämföras med Ban nånstans. däremot, om man icke längre tillhör de arbetsaktivas skara och redan badat av sig saltvattensdrömmarna, kan man finna en i mina ögon mycket hög livskvalitet utanför hetslevandet och ändå finna det man räknar som livsnödigheter inom drägligt avstånd. Därmed inte sagt att alla besitter sin egen situations närvaro och därifrån väljer sitt eget liv.

Säffle och Storstadsjämförelsen är nog inte så dum ändå, kan man få en kopp kaffe?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, finns ganska många hyreslägenheter på Norr Mälarstrand kvar.

Själv bott på Kungsholmstorg i 15 år (inte nu längre), hyra i dag drygt 12500:- (55000 THB) för 180 m2. Dvs ganska billigt per m2, men självklart mycket pengar för boende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skriver du ju inte vilken valuta så jag räknar med baht efter som rubriken var 5k baht.

3500bht/mån låter för billigt för att vara sant men har du fått det utan några dolda

kostnader eller förpliktelser så är det bara att gratulera.

//Broskan

Det är Bath det handlar om och jag känner mig nöjd med det.

Finns det några dolda kostnader eller förpliktelser så är de fortfarande dolda <_<

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Ja, vad får man för 5000 bath? Jag har fått en enplansvilla, 3 sovrum, ett allrum 2 dusch/WC, skaplig altan och en drygt 100 kvm grönyta för 5000 i månade i hyra, 3 km utanför ghettot Udon, beläget i ett lugnt och vänligt villaområde med övervägande delen Thailändska innevånare, tycker själv att det är ett bra klipp, men det finns så klart olika meningar om vad som är dyrt eller inte. Skulle var intrssant att höra andras erfarenheter.

MVH

Baa

5.000 låter väl som ett hyggligt pris. Finns säkert dom som hittat liknande för 2,5 K mer eller mindre. Vad menar du med "gettot"? Det är väl där jag bor och hyr för 14.000 i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Vad menar du med "gettot"? Det är väl där jag bor och hyr för 14.000 i månaden.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur gör man bäst för att få tag på någorlunda billigt men bra hus i Udon Thani? Helst centrala. Inte mer än 10-12ooo b/m.

Vad är rimlig månatlig el-kostnad och internetkostnad. Ni svenskar som bor där, hur får ni tiden att gå, blir det inte tråkigt i längden, eller vad hittar ni på? Är det rimligt att tro att man klarar sig på 60.000 baht per månad med en familj på 3 personer, varav en 2-åring samt sannolikt en inboende syster(barnvakt). Alla kostnader inräknat alltså.

PianoPele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar 6800 i månaden för en studio på Ratchada i Bangkok, ungefär 30 kvadrat och byggt för 2-3 år sedan. Området har all service jag behöver och jag traskar till MRT Huay Khwang på 5-7 minuter. Ligger i stan men ändå strax utanför, perfekt läge enligt mig själv.

Men hade det varit förenligt med jobbet hade jag gärna bott på landet, för samma pengar hade jag ju fått ett fint hus någonstans i BaanNok,

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...