Jump to content
IGNORERAD

Min 5D är död. Stor sorg. Ersättare sökes


ban_kog_wat

Recommended Posts

Hej alla...

Som jag skriver så har min Minolta 5d gått hädan. Kollade med Zeiger och dom ville ha 2000 minst för att fixa den ... Vad göra.?

Fråga 1: Någon som har ett 5d kamera hus till salu för en billig penning.

Fråga 2: Någon som har en susnig om vad en rep i Thailand skulle kosta. ( Fel på antiskak delen )

Fråga 3: Ge ett tips på vad man skall köpa i stället. och var? Swe eller Thai.

Med sorg i hjärtat.

Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Da kan val Canon 500D vara ett bra alternativ - eller kasnke uppgradera lite till 50 D?

Dessa ligger lite billigare i Thailand. Verkar dumt att kopa en begagnad Minolta eftersom de overgett produktionen och darmed sa lar du fa problem med gluggar, service osv. i framtiden ocksa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du om en CANON EOS 1000D + OPTIK EF-S 18-55MM för 3995:-

Baan crazy.gif

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att uppgradera...

om du har en en massa fullformatsgluggar kanske en Sony Alpha 850 kanske kan vara något

om du endast har gluggar för APS-C så kanske Sony Alpha 550 kan vara något

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Da kan val Canon 500D vara ett bra alternativ - eller kasnke uppgradera lite till 50 D?

Dessa ligger lite billigare i Thailand. Verkar dumt att kopa en begagnad Minolta eftersom de overgett produktionen och darmed sa lar du fa problem med gluggar, service osv. i framtiden ocksa.

Wille lille . inte behöver du indoktrinera honom att byta till Canon ;) . Alla konica/minolta AF gluggar från 85 någongång och frammåt passar på Sony Alpha .

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du om en CANON EOS 1000D + OPTIK EF-S 18-55MM för 3995:-

Baan crazy.gif

Verkar vara en ok kamera tycker jag - jamforlig med din gamla. I Bangkok kostar den for narvarande 18,900 Baht medans en 500 D med samma glugg ligger pa 29,900 Baht

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page34.asp

Kanske dags att uppgradera...

om du har en en massa fullformatsgluggar kanske en Sony Alpha 850 kanske kan vara något

om du endast har gluggar för APS-C så kanske Sony Alpha 550 kan vara något

/enis

Att kopa en Sony kamera ar lite som att skjuta sig i foten dvs. ganska korkat :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kopa en Sony kamera ar lite som att skjuta sig i foten dvs. ganska korkat :crazy:

Flamewar - kan ju bli något i bästa still som Phuket eller Pattaya förespråkarna :whistle:

It´s a Sony

/Sony Alpha 700

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

heja sony canonixus65 mvh clion fatiglappen :suicide:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du mycket KonicMinolta / Sony optik, så köp en Sony, annars ta chansen att byta till något av de etablerade fabrikaten, Canon eller Sony. De har nästan hela marknaden, frågan är när någon av de små ger upp SLR-marknaden. Då sitter man där med optik som ingen tillverkar hus till... :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite. Jag är lite sugen på att köpa en kamera, vad kan man tänkas få för runt kanske 6000-7000kr? Jag vet noll och inget om kameror..

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kopa en Sony kamera ar lite som att skjuta sig i foten dvs. ganska korkat crazy.gif

Eller hur! crazy.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man redan köpt in sig på ett system så finns det ingen anledning att byta om det bara är delar av utrustrningen som gått sönder. Minolta, sedemera KonicaMinolta, världens tredje största kameratillverkare har numer övertagits av Sony och tillverkar lika bra kameror och utrustning som dom två större. I diverse oberoende tester så kan t o m Sonys produkter vara vassare.

Men har man ännu inte köpt in sig på något system så är det nog bäst att hålla sig till den största Nikon. Varför? Jo för att dom är störst och har flest produkter att erbjuda.

Men som sagt har man ett par objektiv som passar något annat stort märke finns det ingen anledning att totalt byta system. Skillnaden mellan Sony, Canon, Nikon, Pentax mfl är mest kosmetisk och det område den ena är bäst på saknar den andre och tvärtom.

Själv började jag min systemkamerabana med "årets kamera", en Minolta X700 1984. När den gick sönder i början av 2000-talet så blev det det "årets kamera" en Minolta Dynax 7 jag inhandlade. Bara året senare släpptes KonicaMinolta Dynax 7D, alltså den digitala versionen (tror det var hösten 2004) och den bytte jag till eftersom priserna på digitala systemkameror då började komma ned i dom prisklasser vanligt folk som jag klarar av, och den kameran har jag kvar ännu. Fast med sonyobjektiv.

Men den börjar sjunga på sista versen och nästa blir en fullformatare från Sony, antingen 900 eller 850. Priset för bara ett hus ligger dock runt 28 000 till 30 000 kr så jag drar mig i det längsta. Fast skulle min 7D rasa ihop idag så hämtar jag en 900 i morgon. Objektiven jag redan har flyttar jag sedan bara över.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du om en CANON EOS 1000D + OPTIK EF-S 18-55MM för 3995:-

Baan crazy.gif

EF-S 18-55 saknar omkopplare för Image Stabilizer (bildstabilisator)

Se till att du får ett 18-55 IS objektiv

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med KIM. Har du gluggarna så köp en sony. Då slipper du börja om från början, dvs du kan köpa upp et bättre hus istället för ett paket. Sony kommer hänga kvar och duger nog åt dem flesta här.

Sen är det ju så att det är person och inte kameran som är det viktigaste. På 90-talet vann Jens assur flera priser i årets bild fast han tog bilderna med en vanlig kompaktkamera istället för en vass systemkamera. Och förra årets tog ett av de bästa (om man nu kan säga så) krigsreportagen i afghanistan med en mobiltelefonkamera efter det att krigsfotografens värstingkamera lagt av. Han låna en mobiltelefon och fullföljde reportaget.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Wille,

att skjuta sig i foten är en typisk thailändsk specialitet. Bra om man vill assimilera sig till det thailändska samhället och överge allt västerländskt...

Back to topic,

Köp ett Sonyhus ifall du har bra gluggar, annars gå på ett nytt system (Canon/Nikon) med så få gluggar som möjligt. Tungt att asa optik land och rike runt. Tro mig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade i förra veckan med en fotohandlare som berättade att Sony kommer i slutet av året med en ny kamera,vad modellen heter kommer jag inte ihåg, men den skall ligga på 6000kr för huset.Den har stabilator i huset så då kan man använda dom "gamla" vanliga objektiven, från Minolta med flera.Enligt honom så skall det vara en höjdare till kamera.

Såg någon test på kameror där låg inte Nickon så högt upp, lite konstigt kanske men det kommer mycket nytt.Det måste vara en bra grej att få stabilisator i huset, men det har några fler nu mera.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Håller på med bibeln (manualen) :unsure: till min nya sony alpha 330 så snart ska det övas 5555 :preved:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar nog åt en Alfa 330 här med. I och med att det är Minolta tech. och skaksensor i huset så...

Väntar med spänning på clions tester...preved.gif

Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ban kog wat !!

Om du anser att din kamera är "rökt" så prova med att öppna den och försök att torka den sakta med en hårtork, gjorde så med min Nokia tel. som inte tålde fukten på Mekong river.

Annars är Thaiarna mästare på kontakt problem.

En ny kamera kostar lite mindre i Thai men händer något här hemma med den så är handlarna iskalla med garantin, och säger att den inte är köpt i Europa, och vill många ggr. ej befatta sig trots garanti.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ersättare funnen.

Har blivit med ny Sony A380 i kartong. Har med andra ord inte hunnit packa upp den ännu. Och hör och häpna. Känner det lite som att jag gjort ett klippdance1.gif .

Kollade på Elgiganten i förrgår och insåg att det inte fanns ekonomiskt utrymme för en 380 till priset av 7995:- . Tittade då på eg´s webshop och där kostade den bara 6995:-. Ok tänkte jag det får bli så. Kilckade på lägg i varukorgen och vips så låg den där med ett pris på 5995:- , Japp just det totalt 2000:- rabatt utan tjat. Dessutom kunde man hämta och betala den i mitt lokala EG varuhus. dance1.gif

Iväg till EG, fram till säljaren som jag besökt tidigare. "- Du jag tar kameran."

Han såg väl bonusen ticka för han sa, -Du får en hundring rabatt på minnes kortet.

Välartad som man är så bockade man och tackade.

Väl i kassan så sägare jag till honom , "Du jag har den bokad så ta den ordern så det inte blir någe strul. Glad i hågen utbrister han Självklart.

Han får ordernummret och knackar fram det, tystnad, " måste va fel, Hummm.. , kan inte stämma, är det rätt.

-Kolla på nätet, säger jag

-JA men, jaha, men, hur kan det va så, Jo det blir ju så. OK

HAn knappar in min vara med 2000:- i rabatt och då kan jag inte hålla mig utan påpekar , -du minnes kortet va det en 100:- i rabatt på, eller..

Då va han inte glad inte. Hela provisen borta och dessutom rabbaterat tillbehöret.

Så om ni är på g att köpa kamera så kolla på Sony A380 via EG´s webshop med hämtning på det lokala EG varuhuset. Spara flera tusen.

Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

5.jag fick se en annons på japanfoto i dagens gp på 380+4gg minneskort+cewe fotobok. för6099kr åkte till elgiganten å ångra köpet fick häva köpet på 330an. så jag blev en 380 ägare också i dag. sen till komplett.se å hämta en sony bravia full hd 37tum för 7034kr hade en tv som inte va full hd så när man kör med canal digital

måste man ha en full hd tv sicka bilder :blink:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...