Jump to content
IGNORERAD

Fråga ang. 1-års extension som löper ut


biker

Recommended Posts

Hej

 

Det måste finnas flera i samma situation som mig. Jag befinner mig i Sverige, och planen var

att åka tillbaka till Thailand i slutet av september. Jag har en giltig 1-års extension baserad på

mitt O-A visum. Det börjar bli uppenbart att denna resa kommer få skjutas på framtiden, dels för

att UD avråder, men också för att Thailand ej öppnar upp.

Går det att hitta någon info om vad som händer när extension går ut innan det blir möjligt

att resa till Thailand för att söka ny förlängning? Kan det tänkas att man accepterar en förlängning

tills det är möjligt att resa igen? Eller blir det till att börja om med, i mitt fall, ny ansökan av O-A visum

i Sverige, med allt vad det innebär......

Måste finnas fler som redan hamnat i denna situation, eller kommer att hamna där snart?

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    13

  • Esspe

    6

  • gst

    5

  • biker

    4

Mest aktiva i denna tråd

On 2020-07-26 at 22:28, skrev biker:

Hej

 

Det måste finnas flera i samma situation som mig. Jag befinner mig i Sverige, och planen var

att åka tillbaka till Thailand i slutet av september. Jag har en giltig 1-års extension baserad på

mitt O-A visum. Det börjar bli uppenbart att denna resa kommer få skjutas på framtiden, dels för

att UD avråder, men också för att Thailand ej öppnar upp.

Går det att hitta någon info om vad som händer när extension går ut innan det blir möjligt

att resa till Thailand för att söka ny förlängning? Kan det tänkas att man accepterar en förlängning

tills det är möjligt att resa igen? Eller blir det till att börja om med, i mitt fall, ny ansökan av O-A visum

i Sverige, med allt vad det innebär......

Måste finnas fler som redan hamnat i denna situation, eller kommer att hamna där snart?

 

mvh

biker

 

Ointressant tips tydligen... redigerat.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Löper datumen ut så har du bara en sak att göra. Börja om med nytt visum. 

Förlängning kan bara göras om du befinner dig i Thailand. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev LTD:

Löper datumen ut så har du bara en sak att göra. Börja om med nytt visum. 

Förlängning kan bara göras om du befinner dig i Thailand. 

Du verkar säker på att det är ny visumansökan som gäller?

Och det stämmer kanske.

 

Nedanstående finns att läsa på svenska ambassadens info, men det är ju en lite luddig info.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utländska medborgare med uppehållstillstånd i Thailand som befinner sig utanför Thailand kan resa tillbaks in i landet även om ett års tillståndet överskridits. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

 

mvh 

biker

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev biker:

Du verkar säker på att det är ny visumansökan som gäller?

Och det stämmer kanske.

 

Nedanstående finns att läsa på svenska ambassadens info, men det är ju en lite luddig info.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utländska medborgare med uppehållstillstånd i Thailand som befinner sig utanför Thailand kan resa tillbaks in i landet även om ett års tillståndet överskridits. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

 

mvh 

biker

 

 

 

 

 

 

Det gäller bara dem som tillåts komma in i landet nu, tillhör du dem? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eg är det ju helt meningslöst att nu spekulera i vilka regler som ska gälla sen när Thailand öppnar gränsen igen. Det kommer vi att få veta den dagen det sker. Dom regler som gäller nu gäller just precis nu, inte sen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i samma situation, och räknar kallt med att börja om med nytt visum.

 

Har du idag OA visum i grunden, kan det ju för dig också vara bra att börja om med ett O visum för att slippa vara tvungen att köpa någon av de urusla thailändska försäkringarna som är krav när man har OA visum I grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev gst:

Jag är i samma situation, och räknar kallt med att börja om med nytt visum.

 

Har du idag OA visum i grunden, kan det ju för dig också vara bra att börja om med ett O visum för att slippa vara tvungen att köpa någon av de urusla thailändska försäkringarna som är krav när man har OA visum I grunden.

Är över 50, men ej pensionär. Så det är bara O-A som funkar.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

I april sades det något typ att de som rest ut från Thailand och inte kunde komma tillbaka innan visat/extension gick ut skulle få en tids respit för att göra en ny extension när de återvände. 

Men eftersom det är Thailand vi pratar om så vet man ju inte vad som gäller föräns den dag man står där. 

Jag tror jag har till 27 nov på mig innan man måste börja fundera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev biker:

Är över 50, men ej pensionär. Så det är bara O-A som funkar.

mvh

biker

 

Åk ner utan visum och fixa Non O på plats. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev biker:

Är över 50, men ej pensionär. Så det är bara O-A som funkar.

mvh

biker

 

Om du inte är gift med en thailändska, då kan du få O.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LTD:

Åk ner utan visum och fixa Non O på plats. 

Går det att komma runt att du måste varar Pensionär om du fixar det på plats?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LTD:

Åk ner utan visum och fixa Non O på plats. 

Visum söker du utanför landet. Sen att det i vissa fall går att "omvandla" ett turistvisum till ett non-O är en helt annan sak, du har fortfarande sökt visum utanför landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev LTD:

Åk ner utan visum och fixa Non O på plats. 

Du kan inte söka visum i Thailand. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev gst:

Om du inte är gift med en thailändska, då kan du få O.

Papperslös.......🙂

 

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Esspe:

Du kan inte söka visum i Thailand. 

Jojjomemsan, det går att omvandla ett turistvisum eller visumfri inresa till ett Non O. Sen om en del inte tycker att man sökt visum är bara att märka ord. 

Man får en Non O Visa stämpel i passet och 12 mån Retirement uppehållstillstånd, givetvis förutsatt att man är 50 och uppfyller de ekonomiska kraven.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Går det att komma runt att du måste varar Pensionär om du fixar det på plats?

50 plus pengar är allt som krävs 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt, denna diskussion har vi ju ALDRIG haft tidigare...

 

Fram med popcornen, nu blir det 50 inlägg om visum, uppehållstillstånd och stämplar. 

 

Alla, då menar jag ALLA förstår vad som menas även om det är fel nomenklatur som används. Men nu skall vi få underhållas av det totala oviljan att förstå någonannan bara för att den använder fel ord.

 

Kan nästan tro att det är fredag redan!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev LTD:

Jojjomemsan, det går att omvandla ett turistvisum eller visumfri inresa till ett Non O. Sen om en del inte tycker att man sökt visum är bara att märka ord. 

Man får en Non O Visa stämpel i passet och 12 mån Retirement uppehållstillstånd, givetvis förutsatt att man är 50 och uppfyller de ekonomiska kraven.

Det tycker jag du ska testa. Möjligen via en "agent". Vet att det påstås att vissa fixat det så i HH och Phuket men då är det inte regelrätt. Vet också att en del fått omvandlat Non O-A till O för att slippa försäkringen, det är möjligen legitimt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev LTD:

50 plus pengar är allt som krävs 

Talar du av egen erfarenhet eller är det stenbordsexpertisen som kommit med ett utlåtande?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev LTD:

Jag har retirement extension med OA i botten och ville göra just detta, men fick beskedet på Imm i Jomtien, att jag då måste söka ett O-visum på en thaimassage utanför Thailand.

Inte lätt med dessa olika besked.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Jag har retirement extension med OA i botten och ville göra just detta, men fick beskedet på Imm i Jomtien, att jag då måste söka ett O-visum på en thaimassage utanför Thailand.

Inte lätt med dessa olika besked.

Ja du kan inte göra detta i Thailand så länge du har ett OA, ditt OA måste förfalla och du måste komma in på ett annat visum eller visumfri inresa. 

Sen kan du konvertera till Non O. 

 

Visste dock inte att man kan söka visum på en Thai massage 🤪

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev LTD:

Ja du kan inte göra detta i Thailand så länge du har ett OA, ditt OA måste förfalla och du måste komma in på ett annat visum eller visumfri inresa. 

Sen kan du konvertera till Non O. 

 

Visste dock inte att man kan söka visum på en Thai massage 🤪

😁😁😁

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...