Jump to content
IGNORERAD

Arbetsplacering i Thailand åt ett Svenskt företag.


Vikingen

Recommended Posts

Vad finns det för regler om man skulle vara anställd och avlönad av ett Svenskt utbildningsväsen, men vara placerad i Thailand, vilka arbetstillstånd kan man få, och vart betalar man skatten?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har exakt samma fundering!

Jag jobbar som webbutvecklare och har pratat med chefen som säger att det inte är några problem att jobba remote från Thailand under en lång tid, bolaget är svenskt och skatt kommer att betalas i Sverige men pengarna kommer att spenderas i Thailand. Måste man han B visum och arbetstillstånd från Thai ambassaden för det?

I min enkla värld så borde det ju inte spela någon roll för thailändska regeringen om jag sitter på beachen och hinkar öl eller sitter 6 timmar per dag i bostaden och knackar kod och SEN går ned till beachen och hinkar bira! Tvärtom så borde de ju vara "glada" och se att det kommer in en jämn ström med pengar som ska spenderas i landet men som sagt, det är i min enkla värld.

Jag skulle verkligen bli tacksam om någon som VET kan svara på detta så jag inte gör bort mig totalt på thailändska ambassaden då jag ska försöka söka ett Non-O visum och ta upp att jag kommer att jobba mot Sverige. Visst, jag och min thailändska flickvän är inte gifta, vi har ett s.k. "långvarigt" förhållande sedan ett par år tillbaka. Hon är här i Sverige sedan ett halvår med åker snart till Thailand igen. Därför ska jag försöka påvisa ett långt förhållande och se om jag kan få ett visum på ett år och åka ned till henne. Har "hört" och "läst" att det kan gå men inte sett någon som bekräftat det.

Om det är blankt nej att det INTE går överhuvudtaget så kommer jag inte att nämna att jag ska jobba åt svenskt bolag via Internet utan söka ett vanligt Double Entry TR visum och åka till Vientienne i Laos och ansöka om nytt visum efter 5 månader (vilket jag helst vill slippa för det är såå träligt att åka och det tar en halv vecka med väntan och resorna).

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bekken.

Jag har varit i Thailand sedan April 2004 och jobbat på distans som webutvecklare åt utländska firmor.

Reglerna här är ganska hårda och tydliga och säger att om du utför arbete, avlönat eller inte, fysiskt eller mentalt,

för annans eller egen räkning, så måste du ha arbetstillstånd. Och detta gäller alltså även distansarbete för utländska firmor.

Anledningen till att man inte har undantag för IT-arbete är att det är "komplicerat" och inte omfattas av några lagar och regelverk.

Vidare gäller också att om du vistas i Thailand mer än 6 månader om året så är du skattemässigt bosatt där och ska skatta för inkomster du tjänar och som du för in i landet.

Nu är ju Thailand just Thailand och man har egentligen ingen koll eller chans att hitta distansarbetande västerlänningar som spenderar pengar här, och man vill egentligen inte eftersom de tillför samhället pengar.

Men.. lag är lag och om man har otur och blir angiven eller råkar ut för illasinnad polis/myndighetsperson så kan man råka illa ut.

Arbetstillstånd söks på Labour Department i Thailand, inte på ambassaden.

På ambassaden söks bara b-visum för arbete men för att få det krävs inbjudan och ett "Letter of Recommendation" av Thailändskt företag.

Ofta får man bara ett kortare visum och nästa gång man söker måste man eventuellt visa sitt arbetstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ytterst osannolikt att man åker dit för distansarbete via dator och internet i Thailand bara för man inte har arbetsvisum. Bevisbördan för thailändska myndigheter torde vara svår...

Men, som noBuzz skriver, det gäller att hålla det hemligt och hålla mycket låg profil. Om man berättar för mycket för sin thaidam finns det ju risk att hon känner tvånget att skryta för alla sina bekanta hur mycket du tjänar på att sitta och pilla med din laptop i Thailand... och vissa avundsjuka kanske känner tvånget att meddela myndigheterna.

Bortsett från det kan det säkert fungera! Jag har gjort det...

Min förberedda historia har varit, att ja, jag sitter och programmerar men jag får inte betalt för det. Det är ett program som jag kanske kan sälja när jag är i Sverige. Att jämföra med en författare som skriver en roman som förhoppningsvis kan säljas när den är klar. Inte olagligt i Thailand om jag förstått det rätt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att arbeta i Thailand utan arbetstillstånd kan ta konstiga vändningar om fel person får reda på det

Hörde om en kille som via en lokal byggfirma höll på att få sitt hus byggt

När han var nere och tittade till bygget hjälpte han själv till en hel del med att jobba och en illasinnad släkting anmälde det till myndigheterna och han åkte dit ganska rejält för att ha arbetat utan arbetstillstånd !!

Orsaken att han åkte dit var att han upphandlat bygget av en lokal firma och under byggnadstiden fram till överlämning är det byggföretaget som ansvarar för bygget och de som jobbar där så även om han jobbade utan "lön" vart det ändå arbete åt byggföretaget det räknades som och därmed olagligt eftersom han inte hade tillstånd för det.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att arbeta i Thailand utan arbetstillstånd kan ta konstiga vändningar om fel person får reda på det

Hörde om en kille som via en lokal byggfirma höll på att få sitt hus byggt

När han var nere och tittade till bygget hjälpte han själv till en hel del med att jobba och en illasinnad släkting anmälde det till myndigheterna och han åkte dit ganska rejält för att ha arbetat utan arbetstillstånd !!

Orsaken att han åkte dit var att han upphandlat bygget av en lokal firma och under byggnadstiden fram till överlämning är det byggföretaget som ansvarar för bygget och de som jobbar där så även om han jobbade utan "lön" vart det ändå arbete åt byggföretaget det räknades som och därmed olagligt eftersom han inte hade tillstånd för det.

Ja, kära nån då, även utan lön...

Man får väl akta sig för att hjälpa till med risskörden eller annat jordbruksarbete om man har ondsinta thai i närheten.

Något sådant kan förstås aldrig hända i IL's hemby, eftersom IL gör stora ansträngningar att framstå som fattig. Och då finns det just inga pengar att hämta för intresserade.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kära nån då, även utan lön...

Man får väl akta sig för att hjälpa till med risskörden eller annat jordbruksarbete om man har ondsinta thai i närheten.

Något sådant kan förstås aldrig hända i IL's hemby, eftersom IL gör stora ansträngningar att framstå som fattig. Och då finns det just inga pengar att hämta för intresserade.

Herr Chang har talat.

Själv tvingas jag ganska ofta ta betalt i svärföräldrarnas affär när ingen annan i familjen är närvarande. Jag känner förstås inga priser, men det vet oftast dom som köper så det lilla problemet löser sig av sig självt. Frågan är väl vad thaimyndigheter skulle tycka? Upptäcktsrisken är dock minimal så jag kunde inte bry mig mindre.

Har även hjälpt till med både inhandlingar av varor, bärning av varor, eldragningar, husbyggnation, jordbruksarbete osv under åren utan någon tanke på att vara olaglig. Men så har jag heller aldrig tagit betalt och då är det väl tveksamt om det ens är olagligt, eller?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

.. Men så har jag heller aldrig tagit betalt och då är det väl tveksamt om det ens är olagligt, eller?

Det är nog olagligt ändå i lagens mening:

Alien means a natural person who is not of Thai nationality;

Work means to engage in work by exerting energy or using knowledge whether or not in consideration of wages or other benefits

Källa : WORKING OF ALIENS ACT, B.E. 2521 (1978)

http://www.aseanhrmech.org/downloads/Thailand-Working_Of_Aliens_Act.pdf

hm 1978 är det nyaste arbetslagarna för utlänningar?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Även idéellt arbete av farranger är ej tillåtet.

Detta irriterar många arbetande expats vars fruar/män gärna vill oavlönat hjälpa till på barnhem mm.

Men lagen är tydlig här.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Upsss.undrar om det gäller alla yrkeskategorier isåfall jobbar de utländska Turist Polis Volontärerna olagligt...kan det bli mer komiskt?

:rolleyes:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en säker gissning att dom har arbetstillstånd eftersom dom bor där en längre tid

Eller så känner dom ju ett antal poliser i stan så det är inget problem ! :-)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Upsss.undrar om det gäller alla yrkeskategorier isåfall jobbar de utländska Turist Polis Volontärerna olagligt...kan det bli mer komiskt?

rolleyes.gif

Här står lite om kraven för att bli frivillig turist polis.

http://phuket-tourist-police-volunteers.com/join.html

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är intressant att thailändare ofta använder ordet "alien" när man ska inskränka icke-thailändares rättigheter i Thailand. Utomjording...? Man tycker ju att "foreigner" vore ett naturligare ord, och det används för all del också. Kanske lättare att skriva alien då det är färre bokstäver...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog olagligt ändå i lagens mening:

Alien means a natural person who is not of Thai nationality;

Work means to engage in work by exerting energy or using knowledge whether or not in consideration of wages or other benefits

Källa : WORKING OF ALIENS ACT, B.E. 2521 (1978)

http://www.aseanhrme..._Aliens_Act.pdf

hm 1978 är det nyaste arbetslagarna för utlänningar?

mvh

Blir lätt absurt och man ska dra det där till sin spets. "Exerting energy or using knowledge...". Nitisk polis kan ju vilja ha sin "dusör" för att inte anmäla dig, eller en illasinnad granne, när du klipper din gräsmatta, eller för all del, när du svarar på frågor på MPR. rtfm.gif

Lite orealistiskt låter det dock, så "who cares"?! Även Thai är väl realistiska med detta. whistle.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är intressant att thailändare ofta använder ordet "alien" när man ska inskränka icke-thailändares rättigheter i Thailand. Utomjording...? Man tycker ju att "foreigner" vore ett naturligare ord, och det används för all del också. Kanske lättare att skriva alien då det är färre bokstäver...

Herr Chang har talat.

Alien används ju rätt ofta i engelskspråkiga länder tror jag, betyder ju "utlänning" / "främmande" dvs samma betydelse som foreigner, enligt Norstedts Ordbok.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det är intressant att thailändare ofta använder ordet "alien" när man ska inskränka icke-thailändares rättigheter i Thailand. Utomjording...? Man tycker ju att "foreigner" vore ett naturligare ord, och det används för all del också. Kanske lättare att skriva alien då det är färre bokstäver...

Herr Chang har talat.

http://translate.google.com/translate_t?prev=hp&hl=sv&js=y&text=alien&file=&sl=en&tl=sv&history_state0=#

substantiv

  1. FRÄMLING
  2. FRÄMMANDE VÄSEN
adjektiv
  1. UTLÄNDSK
  2. FRÄMMANDE
  3. OFÖRENLIG

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Alien används ju rätt ofta i engelskspråkiga länder tror jag, betyder ju "utlänning" / "främmande" dvs samma betydelse som foreigner, enligt Norstedts Ordbok.

Mvh

BBJ

Visst har orden egentligen samma betydelse, men för mig känns "alien" som mer avståndstagande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar. Nu vet jag hur det ligger till, jag kan jobba så länge jag håller käften men kan glömma att försöka få ngt bättre än TR visum så länge jag inte gifter mig (eller skaffar en unge med min flickvän vilket jag förmodar skulle räknas in som familjeanknytning).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Finns det något enkelt svar på detta.

Aktiebolag registrerat i Sverige med administration i Sverige.

Operativt i LOS med Thai och svensk arbetskraft.

Finns det någon med kunskap eller erfarenhet av detta, är det möjligt och isf. hur göra.

Har försökt hitta ett gemensamt svar, men inläggen och svaren är så många och olika.

Antingen så fattar jag nada, eller så finns svaret här men jag ser det inte.

Tacksam för ett om möjligt enkelt svar.

Woffe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...