Jump to content
IGNORERAD

Det börjar bli för mycket


Anagram

Recommended Posts

Hej! 

Det har väl inte undgått de flesta den livliga debatten om den nya FRA-lagen. Det känns väl betryggande att veta att FRA (om de vill) närsomhelst kan läsa ex alla SMS och email till och från Thailand? Ungefär som om brevbäraren hemma i Flen skulle få för sig att sprätta upp mina brev och snoka igenom dem. Och det helt lagligt.

  Det har gått för långt i hetsjakten på alla potentiella terrorister.

Det ultimata vore väl obligatoriskt DNA-prov vid födsel med motsvarande databas. Samt en matchande uppsättning fingeravtryck på varenda medborgare. Sedan så måste förstas varenda fordon ha en GPS-sändare så man kan se vad folk egentligen har för sig. Kanske de åker till Arlanda fler gånger än vad som ar brukligt på ett år?

http://www.dn.se/DNe...?d=572&a=802909

http://www.dn.se/DNe...?d=572&a=807057

Om man känner sig manad liksom jag, kan man skicka in protester till våra folkvalda. Gör det gärna från Thailand. Då kommer alltså FRA i framtiden, är det tankt, fullt lagligt sitta och läsa igenom kommunikationen er emellan. Låter det som ett trevligt scenario? Eller typiskt svenskt?

http://www.argumente...e/FRA-lagen.php

"Before victory comes temptation"
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Bra inlägg! Tom "liberala" Folkpartiet sa ja. Vilket skämt! :kort:

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det är för dj..t.

Men har ni läst boken "1984". Skrämmande. Den är skriven på 50:talet om jag minns rätt. Den handlar om övervakning av alla männinskor med kamera ( tänk på att då fanns inte den teknologi som finns nu ).

Nu finns det hur många kameror i Sverige och även i andra länder som övervakar oss.

En annan tanke... Polisen/politikerna sätter upp massor av kameror för att övervaka "säkerheten" här i Sverige.

Men det kan vara hur många kameror som helst som filmar en misshandel eller en våldtäkt eller annat. när det ändå inte finns poliser som är där att gripa gärningsmannen.

Wow. vi kunde se via kameran vem som gjorde det men. igen ingen polis där.

Johnny

Bättre komma sent än aldrig

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men har ni läst boken "1984". Skrämmande. Den är skriven på 50:talet om jag minns rätt.

George Orwell, utgiven 1949. Och visst är likheten slående..! :police:

/Fender

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

George Orwell, utgiven 1949. Och visst är likheten slående..! :police:

/Fender

En bra bok. Strålande, skulle man förmodligen sagt på den tiden.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som skriver mycket nonsens bryr oss inte eftersom FRA redan tröttnat på att läsa våra alster.

Tycker även att det är bra att de som sitter på anstalt får något vettigt att syssla med.

Nosense Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som skriver ekon bryr oss inte eftersom FRA redan tröttnat på att läsa de andras alster.

Tycker även att det är bra att de som sitter på anstalt får något vettigt att syssla med.

Eko Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Va fan... är det inavel på MBpR redan?  :D

Snart är ju detta den humorsajt som så många vill ha... när gör PerversArne entré..?  ;D

/jfkl

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Va fan... är det inavel på MBpR redan?  :D

Snart är ju detta den humorsajt som så många vill ha... när gör PerversArne entré..?  ;D

/jfkl

Hehe...Pervo-Arne ligger förmodligen i startblocken och tittar ut lagom till OS, 8/8, kan jag tro  :inquisitive: .

/Fender

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu tänker jag svära i kyrkan. Jag tycker det är bra att spionerandet regleras i lag. Som det nu är finns ingen som helst kontroll, och FRA lyssnar på vem de vill. Och detta har pågått i många år. Sedan hur lagen ska utformas för att ge största möjliga rättsskydd för vanliga medborgare, bör ju naturligtvis diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Att FRA får klartecken att utan specifika brottsmisstankar få avlyssna digital/elektronisk trafik (mellan privatpersoner) tycker jag personligen är kontroversiellt. Möjligtvis har jag en ursprunglig liberal idé om att "myndigheterna" i första hand skall vara underordnade och ett redskap för medborgarna och inte tvärtom. Jag tycker inte att staten skall spionera på deras egna medborgare om inte brottsmisstanke föreligger.

Eventuella terrorister/spioner etc med lite intelligens, kommer givetvis hitta andra vägar att kommunicera om de vet att nätet är övervakat

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Besynnerligt, kan inte förstå varför försvarsmakten har en anstalt där man sitter och lyssnar på radio.

Arne Tellemar - med slutsiffra 55.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Men hörnu ni!

Ni är väl inte så naiva att ni tror att detta bara är ett svenskt påfund? Har ni hört om Echelon? Detta omdiskuterade "projekt" USA mfl driver, ytterst syftande till att tillvarata deras egna företags ekonomiska intressen. EU-kommissionen slog fast att det fanns starka bevis att Echelon och denna spionverksamhet medfört att USA kände till EU förhandlingstaktik inför GATT-förhandlingarna (vilket slutade i stora förmåner för USA) Det finns massor att läsa om Echelon.

Hur kan USA; mer än två år efter 9/11 ta fram email som kaparna skickat inför attentatet? Öhhhh... någonstans fanns dessa email lagrade om än ej lästa.

Nu skall Echelon inte användas för att rättfärdiga FRA-lagen. Min poäng är att ni redan är övervakade mycket mer än ni anar.

Hur mycket kritik blev det när Google gick med på själva censurera sökmotorerna för Kina? Det kallar jag hemsk kontroll! Ni har säkert följt Kinas försök att begränsa Internet inför OS. Vi har inte sett slutet på den historien än.

Som någon skrev: att sända email är lika hemligt som att skicka vykort. Det är bara att konstatera att det kan läsas av massor av människor.

Hur många av er använder msn eller Yahoo chatprogram? Tror ni att den konversationen är privat eller att den kan följas av andra (=myndigheter) Servrarna står till stor del i USA...

Så; tycker jag lagen är bra? Tja...mot bakgrund av hur det ser ut på Internet tycker jag faktiskt att det är bra att man i Sverige reglerar myndigheternas användning av insamling/kontroll.

Nu är facklan kastad!!

:wai:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Magnus-Chumphae

FRA!  Är ett verktyg, tror någon att detta verktyg ej kommer att användas av de som nu har tillgång till det ! Jag för min del lever tror inte på vad de säger utan vad de gör, nu har ju ingen regering klarat av att inte nyttja de verktyg de har för att tillförsäkra sig kontroll över individer. När ni litar på era kamrater börjar ni med det eller är det något de förtjänar? Jag anser inte att våra myndigheter har agerat så att jag litar på dem.

Det är ju lite märkligt vi har en riksdag som faktiskt har givit bort lagstiftningsrätt på ett sådant sätt att det krävde att vår grundlag ändrades! Den riksdagen har nu infört en lag där de ger privata företag rätt att kolla vår post, så post som post får dom läsa de brev vi skriver med numera?

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tjuvlyssna gärna, men måste ni vara så dryga att ni berättar att ni gör det..?

FRA hade ju inte varit ett speciellt stort integritetsproblem om det inte var för att man prompt var tvungen att skydda sin egna ända och släpa dumheterna i rampljuset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anagram skrev:

Quote

    Hej,

Kunde bara inte låta bli  [img alt= :laugh: ]

   

Den här är också tankeväckande:

IPRED med sina privata poliser som vi alla har över oss när de vill ha extra inkomster till skiv-, film- och bok-bolagen.

:suicide:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...