Jump to content

Fördelar med att ha en Autistisk dotter!

Tommy

Recommended Posts

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

8

• Soengsang

7

• Tommy

7

• emso99

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det är rätt tufft att vara förälder till en Autistisk dotter, jag och min kära hustru pratade om det idag, men... Vår lilla 13-åring är väldigt söt, klok som få, har ett fantastiskt minne, men pr

Jag har en Autistisk Son . Han har inget prat o bara vännerna han har i skolan. Han är alltid med oss och trivs med det. Tror det är svårt o svara vad som är rätt o fel för alla barn med diagnose

Inte lätt att "ha" ett annorlunda barn, sliter mycket på föräldrarna. Jag har som ni vet en dotter som har Down Syndrom en helt härlig tjej, 38 år. Mycke problem när föddes sen som dom har k

Posted Images

Wally

Jag har en Autistisk Son . Han har inget prat o bara vännerna han har i skolan. Han är alltid med oss och trivs med det.

Tror det är svårt o svara vad som är rätt o fel för alla barn med diagnoser är olika . Men jag släpper aldrig ut han ensam då han kan möta vad som helst där ute o inte kan kommunicera.

• Ge karma 9
Tekkor

Ser dig Tommy med fru som kärleksfulla och omtänksamma föräldrar med mycket sunt förnuft.

• Ge karma 8
Tommy
4 minuter sedan, skrev Wally:

Jag har en Autistisk Son . Han har inget prat o bara vännerna han har i skolan. Han är alltid med oss och trivs med det.

Tror det är svårt o svara vad som är rätt o fel för alla barn med diagnoser är olika . Men jag släpper aldrig ut han ensam då han kan möta vad som helst där ute o inte kan kommunicera.

Låter ungefär som vår dotter.

Men alla Autistiska människor är förstås olika, nåt som är svårt att förklara för någon som inte vet detta...

Nästan alltid glad, väldigt målmedveten är hon, inte blyg eller rädd för andra människor...

Om du står emellan något hon vill ha, så går hon rakt emot/genom dej tills DU flyttar på dej (jobbigt i köpcentra i pandemi tider), extra svårt att förstå för de som blir utsatta för henne, eftersom hon ser helt normal ut (inte som en som har Downs syndrom, tex) och om vi inte hinner stoppa henne så kan det uppstå en del irritation...

Fast nästan alla i Sverige förstår, när man säger att hon är "speciell" 

MVH

• Ge karma 3
  • Fint 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Wally
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Låter ungefär som vår dotter.

Men alla Autistiska människor är förstås olika, nåt som är svårt att förklara för någon som inte vet detta...

Nästan alltid glad, väldigt målmedveten är hon, inte blyg eller rädd för andra människor...

Om du står emellan något hon vill ha, så går hon rakt emot/genom dej tills DU flyttar på dej (jobbigt i köpcentra i pandemi tider), extra svårt att förstå för de som blir utsatta för henne, eftersom hon ser helt normal ut (inte som en som har Downs syndrom, tex) och om vi inte hinner stoppa henne så kan det uppstå en del irritation...

Fast nästan alla i Sverige förstår, när man säger att hon är "speciell" 

Förstår precis din beskrivning . Min sons syns heller inget på utsidan  . Men va ju en jobbig tid då det va frugans första barn . Hon hade ju aldrig sett någon Autistisk  förut . Så blev många kurser med tolk o dylikt hon ,vi fått gå.

• Ge karma 3
Alarik
14 timmar sedan, skrev Tommy:

Det är rätt tufft att vara förälder till en Autistisk dotter, jag och min kära hustru pratade om det idag, men...

Vår lilla 13-åring är väldigt söt, klok som få, har ett fantastiskt minne, men pratar inte med andra och trivs med sitt liv.

Jag sa "Jag såg några jämnåriga flickor ikväll, uppsminkade och klädda ungefär som Thailändska bartjejer, vänta på bussen in mot Göteborg"...

Hon sa att "En av hennes bekanta har en 13-årig dotter (Thai i Sverige) som har pojkvän och har börjat ha sex med honom och andra" Hennes plastpappa har lämnat henne hos pojkvännen och hämtar upp henne ibland...

Vi kom överens om att vi aldrig skulle kunnat ta det lugnt om Jasmine klädde upp sej minimala kläder och åkte in till stan med sina vänner.

Jag läser varje dag om unga flickor som våldtas och blir misshandlade och skulle antagligen inte kunna neka dottern (om hon var som alla andra tonåringar) att resa på egen hand till centrum, utan bara kunna sitta hemma och oroa mej, tills hon kom hem oskadd...

Så, vi har en massa svårigheter men slipper en mängd ångest, eftersom Jasmine aldrig kommer att få resa ensam någonstans, det klarar hon inte...

Jag vet att det är en klen tröst, men alltid något.

Är vi idi*ter?

Tankar?

MVH

Nej, ni är inte några idi*ter

och 13-åringar skall överhuvud taget inte vara ute på kvällar och nätter på egen hand.

Edited by Alarik
  • Ge karma 7
  • Fint 1

hamnoi
7 minuter sedan, skrev B747:

Nja.En viss kontroll måste man ha över 13 åringar som anser sig vuxen.

Speciellt i vissa stadsdelar...som även finns i Umeå numera med alla pensionsräddare.

Kontroll och ”inte vara ute på egen hand” är två vitt skilda saker. Vill du dricka vatten??

Edited by hamnoi
  • Ojojoj 1
  • Haha 3

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

B747
5 minuter sedan, skrev hamnoi:

Kontroll och ”inte vara ute på egen hand” är två vitt skilda saker. Vill du dricka vatten??

Detta snackar vi om i morgon ok?

• Skål 1

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Soengsang
7 timmar sedan, skrev Alarik:

Nej, ni är inte några idi*ter

och 13-åringar skall överhuvud taget inte vara ute på egen hand.

Förutsätter att du menar ute i svängen kvällstid, naturligtvis måste en 13 åring få röra sig ute på normala tider själv, sätter man inte tilltro på sina tonåringar och litar på dem så tror jag att man kan få stora problem senare.

Tommys fall är ju lite speciellt och inte det jag syftar på.

• Ge karma 6
  • Fint 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Alarik
14 timmar sedan, skrev hamnoi:

Så ”vanliga” 13-åringar ska gå o hålla hand med mamma o pappa? Konstig inställning om man inte vill få söndercurlade barn imo. Men ett perfekt sätt att få barn att bli livrädda för precis allt. Kan utveckla resonemanget mer men det orkar jag inte just nu. Men att uppfostra barn till ”kycklingar” är inte lösningen, det är inte Bogota vi lever i, även om en del tycks tro det.

@Tommy sa till hustrun:

Jag såg några jämnåriga flickor ikväll, uppsminkade och klädda ungefär som Thailändska bartjejer, vänta på bussen in mot Göteborg.

Hustrun svarade:

En av hennes bekanta har en 13-årig dotter (Thai i Sverige) som har pojkvän och har börjat ha sex med honom och andra. Hennes plastpappa har lämnat henne hos pojkvännen och hämtar upp henne ibland.

Hur du då kan få mitt svar till att, det du kallar "vanliga", 13-åringar ska gå och hålla hand med mamma o pappa är obegripligt.

Kycklingar? Bogota? I Columbia är den sexuella myndighetsåldern 14 år. För mig är 14-åringar fortfarande barn.

I min värld skall 13-åringar inte vara ute och ränna på kvällar och nätter. Ej heller ha sex med vare sig pojkvänner eller andra.

Edited by Alarik
  • Ge karma 2
  • Fint 3
  • Snurrigt 1

hamnoi
32 minuter sedan, skrev Alarik:

@Tommy sa till dottern:

Jag såg några jämnåriga flickor ikväll, uppsminkade och klädda ungefär som Thailändska bartjejer, vänta på bussen in mot Göteborg.

Dottern svarade:

En av hennes bekanta har en 13-årig dotter (Thai i Sverige) som har pojkvän och har börjat ha sex med honom och andra. Hennes plastpappa har lämnat henne hos pojkvännen och hämtar upp henne ibland.

Hur du då kan få mitt svar till att, det du kallar "vanliga", 13-åringar ska gå och hålla hand med mamma o pappa är obegripligt.

Kycklingar? Bogota? I Columbia är den sexuella myndighetsåldern 14 år. För mig är 14-åringar fortfarande barn.

I min värld skall 13-åringar inte vara ute och ränna på kvällar och nätter. Ej heller ha sex med vare sig pojkvänner eller andra.

Innan du ändrade så skrev du såhär...

”Nej, ni är inte några idi*ter

och 13-åringar skall överhuvud taget inte vara ute på egen hand.”

Tycker det är ganska solklart att du inte tycker att 13-åringar ska vara ute på egen hand😊 Påminner lite om en hatad religion btw.

• Haha 1

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Alarik
5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Förutsätter att du menar ute i svängen kvällstid, naturligtvis måste en 13 åring få röra sig ute på normala tider själv, sätter man inte tilltro på sina tonåringar och litar på dem så tror jag att man kan få stora problem senare.

Har lagt till texten på kvällar och nätter i mitt svar till Tommy om nu inte alla, som du helt riktigt gjorde, tar det för givet.

Hur mycket man ska och kan lita på sina barn överlåter jag till andra att diskutera.

Alarik
18 minuter sedan, skrev hamnoi:

Innan du ändrade så skrev du såhär...

”Nej, ni är inte några idi*ter

och 13-åringar skall överhuvud taget inte vara ute på egen hand.”

Tycker det är ganska solklart att du inte tycker att 13-åringar ska vara ute på egen hand😊 Påminner lite om en hatad religion btw.

Att du inte fattar det som andra förstod är bara att beklaga.

• Haha 1

Tommy
1 timme sedan, skrev Alarik:

@Tommy sa till dottern:

Dottern svarade:

Nja jag sa inte till dottern. Trodde det var klart då jag skrev att jag pratade med min fru.

MVH

• Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Alarik
34 minuter sedan, skrev Tommy:

Nja jag sa inte till dottern. Trodde det var klart då jag skrev att jag pratade med min fru.

MVH

Ja, visst var det så.

Sorry.

Är ändrat.

Edited by Alarik
  • Ge karma 1

Naam kaeng

Helt klart att det inte är enkelt att vara förälder.

Min (avlidna fader) sade ibland "det är inte lätt att vara människa"

Sant, och heller inte lätt  -  att vara förälder.

Man vill sin avkomma det bästa, samtidigt är det en tuff värld att födas till....

Tror säkert du gör det bästa för din dotter.

Säkert är vi många här på forumet som haft det stundtals tufft för våra älskade döttrar.

Samtidigt så är det ju så - att vi alla här olika uppfattning om hur man skall uppfostra sina barn.

Finns knappast något rätt eller fel - vi har helt enkelt olika uppfattning om vad som rätt eller fel.

En stark hand, fri uppfostran - bohemisk uppfostran eller annan variant...?

Vi gör alla vad vi tror är rätt.......

Lycka till Tommy - så länge du tar hjälp av ditt hjärta blir det säkert rätt.

• Ge karma 5
  • Fint 1
Tommy
5 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Helt klart att det inte är enkelt att vara förälder.

Min (avlidna fader) sade ibland "det är inte lätt att vara människa"

Sant, och heller inte lätt  -  att vara förälder.

Man vill sin avkomma det bästa, samtidigt är det en tuff värld att födas till....

Tror säkert du gör det bästa för din dotter.

Säkert är vi många här på forumet som haft det stundtals tufft för våra älskade döttrar.

Samtidigt så är det ju så - att vi alla här olika uppfattning om hur man skall uppfostra sina barn.

Finns knappast något rätt eller fel - vi har helt enkelt olika uppfattning om vad som rätt eller fel.

En stark hand, fri uppfostran - bohemisk uppfostran eller annan variant...?

Vi gör alla vad vi tror är rätt.......

Lycka till Tommy - så länge du tar hjälp av ditt hjärta blir det säkert rätt.

När jag skrev startinlägget så tänkte jag faktiskt mest på hur jävla skrämmande det måste vara att låta sina söta döttrar vara ute på stan, helt utan skydd mot diverse män, som av nån anledning tycker att flickor som inte sitter inlåsta i sina hem, är lovliga våldtäktsbyten...

Det var inte så när jag var i tonåren...

Om nån undrar exakt vilka män jag mena, så skicka ett PM, så skall jag svara.

MVH

• Ge karma 8
  • Fint 1

emso99
14 hours ago, Soengsang said:

Inte om barnet är 13 år, inte i dagens samhälle. Vakna, se vad som händer därute. Jag skulle aldrig låta mina barn vara ute sent.

• Ge karma 2
  • Fint 1
Soengsang
22 minuter sedan, skrev emso99:

Jag skulle aldrig låta mina barn vara ute sent.

Det är ju det jag skriver, inte vara ute i svängen!

Men att inte låta en 13-åring gå själv till skolan, gå till ICA eller ute själv på normala tider är lite väl hysteriskt!

Känner du dig så osäker så föreslår jag att du flytter till ett tryggare område!

• Ge karma 5

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Boa52
25 minuter sedan, skrev emso99:

Inte om barnet är 13 år, inte i dagens samhälle. Vakna, se vad som händer därute. Jag skulle aldrig låta mina barn vara ute sent.

Känner du så flytta till ett säkrare område, men det gör du inte utan bara gnäller