Jump to content

Dagens Ilandsproblem och el-frågor fredagstråd

Chrille Columbus

Recommended Posts

scorpio63
26 minuter sedan, skrev Tommy:

Vårt hem i BKK har 1-fas, som de flesta.

Men snett över gatan hade 3 bröder en mekanisk verkstad i nedervåningen på ett dubbelt/sammanslaget 3-vånings "Town house" de bodde på de 2 andra våningarna i huset, de husen kallas nåt annat, nåt med typ "Business" men jag minns inte riktigt vad, de hade 3-fas.

Iaf de var trevliga gubbar och alla bröderna talade bra engelska (en klar bonus för mej!) vi snackade ofta över en öl utanför deras hem på kvällarna, de bjöd minst lika ofta som jag...

En kväll dök elpriset upp som ämne.

Den äldste brodern förklarade att ja borde skaffa 3-fas, för det var mycket billigare, Va? sa jag.

Han frågade vad vi betalade för elen/månad, jag hämtade räkningen, han gjorde detsamma...

OK, vi betalade båda ca 4000 i månaden, men hans räkning visade att han använde ungefär 5 gånger fler "Units" (kWh?) än vad vi gjorde...

"Se där 3-fas ÄR billigare!!!" sa han stolt!

"Får jag se på din räkning?"  Japp de hade ett företagsavtal, och i Thailand innebär det att de fick ett mycket lägre pris per "Unit", företagsvänligt!

I Sverige gäller samma för tex utlänningar som vill bygga serverhallar, men inte för småföretagare.

MVH

Tack, mycket bra info som ska användas så småningom.-)

• Ge karma 1

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

13

• Mankan

11

• Tommy

7

• Surin P3

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De är till för att hålla fast kablarna så de inte lossnar när man gör en inkoppling där det inte riktigt passar...  

Det finns en universal också, kapa en 2" spik å tryck in, den passar i alla storlekar och löser aldrig!

Trodde moderater åkte med dom blåa och sossar med dom röda! (solly isan lower, skall inte ta över din politiktråd)

Posted Images

Surin P3
5 timmar sedan, skrev Tommy:

Vårt hem i BKK har 1-fas, som de flesta.

Men snett över gatan hade 3 bröder en mekanisk verkstad i nedervåningen på ett dubbelt/sammanslaget 3-vånings "Town house" de bodde på de 2 andra våningarna i huset, de husen kallas nåt annat, nåt med typ "Business" men jag minns inte riktigt vad, de hade 3-fas.

Iaf de var trevliga gubbar och alla bröderna talade bra engelska (en klar bonus för mej!) vi snackade ofta över en öl utanför deras hem på kvällarna, de bjöd minst lika ofta som jag...

En kväll dök elpriset upp som ämne.

Den äldste brodern förklarade att ja borde skaffa 3-fas, för det var mycket billigare, Va? sa jag.

Han frågade vad vi betalade för elen/månad, jag hämtade räkningen, han gjorde detsamma...

OK, vi betalade båda ca 4000 i månaden, men hans räkning visade att han använde ungefär 5 gånger fler "Units" (kWh?) än vad vi gjorde...

"Se där 3-fas ÄR billigare!!!" sa han stolt!

"Får jag se på din räkning?"  Japp de hade ett företagsavtal, och i Thailand innebär det att de fick ett mycket lägre pris per "Unit", företagsvänligt!

I Sverige gäller samma för tex utlänningar som vill bygga serverhallar, men inte för småföretagare.

MVH

Vi har möte på Elverket på måndag om vår trefas som ska in.

Och du har något som kallas TOU avtal.

Time of use. 

Du betalar då olika beroende på tidpunkt. 

Har för mig det var uppdelat på två perioder per dygn.

Detta TOU avtal kommer göra att vi får mycket billigare elräkningar. 

Och det ska även gå att få TOU avtal för enfas, men de var lite ovilliga att prata mer om det.

Mer om detta på måndag...

• Ge karma 1

“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.”

Rekommenderas:

Arbeta utan eget företag i Sverige - Bli egenanställd

Risifrutti
42 minuter sedan, skrev Surin P3:

Vi har möte på Elverket på måndag om vår trefas som ska in.

Och du har något som kallas TOU avtal.

Time of use. 

Du betalar då olika beroende på tidpunkt. 

Har för mig det var uppdelat på två perioder per dygn.

Detta TOU avtal kommer göra att vi får mycket billigare elräkningar. 

Och det ska även gå att få TOU avtal för enfas, men de var lite ovilliga att prata mer om det.

Mer om detta på måndag...

Fråga dom hur mycket 1-fas eller 3-fas som behövs för 100A

Förmodligen kommer dom att svara att det beror på volten😄

Same same bara det funkar!