Jump to content

Dagens Ilandsproblem och el-frågor fredagstråd

Chrille Columbus

Recommended Posts

Tekkor

Hela den här saken hade "smällt" på insidan, allt fick bytas, blev några timmars stopp.

Undra om det funkat med Crilles älgsäkringar :)

IMG_0334.thumb.JPG.dbc5e0f6fa7f089b1169e6f98cce89a7.JPG

• Ge karma 2
  • Ojojoj 1
  • Tråkigt 1
  • 2 months later...
  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

13

• Mankan

11

• Surin P3

7

• Tommy

7

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De är till för att hålla fast kablarna så de inte lossnar när man gör en inkoppling där det inte riktigt passar...  

Det finns en universal också, kapa en 2" spik å tryck in, den passar i alla storlekar och löser aldrig!

På forntiden när vi var ute med husvagn (lånad) hade husvagnsägaren några specialsäkringar liggande i husvagnen. En del campingar höll bara med 6 ampere  (grön prick) ström så det fanns några såd

Posted Images

Chrille Columbus

Okej det är viserligen måndag morgon men jag har en fråga och ett Ilandsproblem.  Först Ilandsproblemet läste sidan 911 i tråden humorbild och hittade inte mindre än två ickeroliga bilder första inlägget en bild på en pizza som kunde platsat i vad åt ni idag tråden och längre ner en bild tagen av en fotograf som tydligt blivit inspirerad av ingen mindre än Anders Zorn. 

Båda är fina bilder men totalt icke roliga (det kliar i fingrarna att skriva oroliga men min magkänsla säger att då blir det fel och syntax error)

Nu till min fråga som inte är elrelatetad det är ju trots allt måndag varför är det olika färg på sl bussarna i Stockholm vissa är blå men de flesta är röda?

Visst finns det andra regioner som har olika färg på sina bussar men då finns det en förklaring tex. I region Skåne där landsbygds och intercitybussarna är gula medan lokal och stadsbussarna är gröna.

Många grubblerier på måndagsmorgonen är ickerolig ett eller två ord ? ska jag gå till McDonald's och ta en toast och kaffe fast jag har ont i foten?

20200829_122546.jpg

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1

Zapf Chancery när du tröttnat på att irritera  folk med comic sans.

NiceBeaver
1 timme sedan, skrev Chrille Columbus:

Okej det är viserligen måndag morgon men jag har en fråga och ett Ilandsproblem.  Först Ilandsproblemet läste sidan 911 i tråden humorbild och hittade inte mindre än två ickeroliga bilder första inlägget en bild på en pizza som kunde platsat i vad åt ni idag tråden och längre ner en bild tagen av en fotograf som tydligt blivit inspirerad av ingen mindre än Anders Zorn. 

Båda är fina bilder men totalt icke roliga (det kliar i fingrarna att skriva oroliga men min magkänsla säger att då blir det fel och syntax error)

Nu till min fråga som inte är elrelatetad det är ju trots allt måndag varför är det olika färg på sl bussarna i Stockholm vissa är blå men de flesta är röda?

Visst finns det andra regioner som har olika färg på sina bussar men då finns det en förklaring tex. I region Skåne där landsbygds och intercitybussarna är gula medan lokal och stadsbussarna är gröna.

Många grubblerier på måndagsmorgonen är ickerolig ett eller två ord ? ska jag gå till McDonald's och ta en toast och kaffe fast jag har ont i foten?

20200829_122546.jpg

Kan svara på ditt bussdilemma då jag har kört där.

Röda är vanliga lokalbussar. Dom blå kallas stomlinjer som går lite längre sträckor. I innerstan har du t.ex. linje 1 Stora Essingen till frihamnen och klassiska 4:an Gullmars-Radiohuset.

I förorterna är det linjer som går mellan förorter. Skarpnäck-Skärholmen, Ekerö-Mörby, Sollentuna-Vällingby med mera. Gemensamt för dessa är att dom inte stannar på alla hållplatser som dom röda gör.

Övriga frågor lämnar jag till någon annan. 

• Ge karma 2
  • Fint 1

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

NiceBeaver
3 timmar sedan, skrev Chrille Columbus:

20200829_122546.jpg

2 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Röda är vanliga lokalbussar. Dom blå kallas stomlinjer som går lite längre sträckor. I innerstan har du t.ex. linje 1 Stora Essingen till frihamnen och klassiska 4:an Gullmars-Radiohuset.

I förorterna är det linjer som går mellan förorter. Skarpnäck-Skärholmen, Ekerö-Mörby, Sollentuna-Vällingby med mera. Gemensamt för dessa är att dom inte stannar på alla hållplatser som dom röda gör.

Glömde lite nördinfo gällande blåbussarna. Med några undantag ska det vara ledbussar och dom som går mellan förorterna har linjenummer som börjar på 17 t.ex. 177 och 179. Bland undantagen finns dom som går till Norrtälje och Rimbo.

Tror det räcker där. 😁

• Fint 1

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Chrille Columbus

Vad bra blir på gott humör när man kan få hjälp med saker man undrar över.

• Fint 1
  • Haha 1

Zapf Chancery när du tröttnat på att irritera  folk med comic sans.

audirs2
2 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Trodde moderater åkte med dom blåa och sossar med dom röda!:lipa: (solly isan lower, skall inte ta över din politiktråd)

• Ge karma 1
  • Haha 5

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

4 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Glömde lite nördinfo gällande blåbussarna. Med några undantag ska det vara ledbussar och dom som går mellan förorterna har linjenummer som börjar på 17 t.ex. 177 och 179. Bland undantagen finns dom som går till Norrtälje och Rimbo.

Tror det räcker där. 😁

Lite extra nördinfo 😏
Samt alla blåbussarna i innerstan har pribuss.

Där de går sitter det en liten lampa på trafiksignalerna.

När den lyser har de aktiverat den.

Den ska ge dem prioritering så de kan hålla tiderna också..

Edited by Rillex
  • Ge karma 1
  • Fint 1
1 timme sedan, skrev Rillex:

Lite extra nördinfo 😏
Samt alla blåbussarna i innerstan har pribuss.

Där de går sitter det en liten lampa på trafiksignalerna.

När den lyser har de aktiverat den.

Den ska ge dem prioritering så de kan hålla tiderna också..

Inte nörd information, det är väl bra att bussarna kan gå i tid, jag åker aldrig buss

men för dom som åker, skitbra

• Snurrigt 2
1 timme sedan, skrev Boa52:

Inte nörd information, det är väl bra att bussarna kan gå i tid, jag åker aldrig buss

men för dom som åker, skitbra

Lyckades du missförstå ”nördinfo” också? Fantastiskt.

• Haha 4

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

On 2020-07-24 at 19:22, skrev matz:

Glöm inte bort 13 amp säkring passar där 10 amp sitter är bra om men har lite hör strömförbrukning  under en tid lila till färgen.

//matz

Har en liten fråga!

Köpte en ny buffévärmare igår, den gamla som har funkat hyfsat såg lite trist ut och var reparerad flera gånger, senast av mej när ett par kablar brunnit av, p.g.a. korrosion och dålig kontakt därav sprungen...

I Fredags såg värmeelementet i vattenbadet lite skumt ut, men det funkade (det var nytt för 2 år sedan).

Igår när jag satt på kurs i den stora grannkommunen så ringde frugan och berättade att värmen inte funkade längre...

Nåväl, det var strax lunchrast på 1 timma så jag sa "Jag åker och köper en ny!"

Så jag missade en gratislunch...

Körde till en hyfsat stor leverantör (ASKO) som även säljer begagnat, de hade en som såg bra ut, och som enligt uppgift bara använts i ett år, den hade förutom varmvattenbad även värmelampor, 4st på 250W styck, för att värma maten från ovan också!

Vi hade planerat att skaffa nåt liknande, denna såg nästan oanvänd ut, så vafan, "När kan ni leverera?"...

"Idag vid ca 15-tiden" sa säljaren, "OK taget", sa jag och köpte värmaren.

Effekten på den gamla var 2300W, den nyare är på 3100W, pluggas in i ett 230Volts uttag men vårt är säkrat med 10A...

Nåja jag pluggade in den nya och provkörde med både övervärme och vattenbadet igång samtidigt, det funkade i 30 minuter!

Sen gick säkringen...

Lyckligtvis vill vi bara ha övervärme på det friterade, så jag skruvade ut 3 värmelampor på vardera 250Watt, lämnade 1 där vi har friterade räkor, vållullal och Kyckling, så 750Watt mindre effekt.

Har funkat fint hela dagen!

Till frågan, var köper man 13 Ampere säkringar? Frågar för en kompis...

MVH

PS, de som vill se vår nya fina buffévärmare, och kanske äta en underbart välsmakande Lunchbuffé, är välkomna till Thaihouse på Järnstångsvägen 1, i Partille.

10:30-15:00 alla vardagar!

Edited by Tommy
  • Fint 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

9 minuter sedan, skrev Tommy:

Har en liten fråga!

Köpte en ny buffévärmare igår, den gamla som har funkat hyfsat såg lite trist ut och var reparerad flera gånger, senast av mej när ett par kablar brunnit av, p.g.a. korrosion och dålig kontakt därav sprungen...

I Fredags såg värmeelementet i vattenbadet lite skumt ut, men det funkade (det var nytt för 2 år sedan).

Igår när jag satt på kurs i den stora grannkommunen så ringde frugan och berättade att värmen inte funkade längre...

Körde till en hyfsat stor leverantör (ASKO) som även säljer begagnat, de hade en som såg bra ut, och som enligt uppgift bara använts i ett år, den hade förutom varmvattenbad även värmelampor, 4st på 250W styck, för att värma maten från ovan också!

Vi hade planerat att skaffa nåt liknande, denna såg nästan oanvänd ut, så vafan, "När kan ni leverera?"...

Effekten på den gamla var 2300W, den nyare är på 3100W, pluggas in i ett 230Volts uttag men vårt är säkrat med 10A...

Nåja jag pluggade in den nya och provkörde med både övervärme och vattenbadet igång samtidigt, det funkade i 30 minuter!

Sen gick säkringen...

Lyckligtvis vill vi bara ha övervärme på det friterade, så jag skruvade ut 3 värmelampor på vardera 250Watt, lämnade 1 där vi har friterade räkor, vållullal och Kyckling, så 750Watt mindre effekt.

MVH

PS, de som vill se vår nya fina buffévärmare, och kanske äta en underbart välsmakande Lunchbuffé, är välkomna till Thaihouse på Järnstångsvägen 1, i Partille.

Kolla på jula Clas Ohlsson eller Bauhaus dom borde ha 13 amp säkringar

//Mats

• Ge karma 1
9 minuter sedan, skrev Tommy:

Har en liten fråga!

Sen gick säkringen...

MVH

Ohms lag bli det 13,47 amps säkring, Jag skulle behöva huva hur mycket som helst

till min bassäng

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Ohms lag bli det 13,47 amps säkring, Jag skulle behöva huva hur mycket som helst

till min bassäng

Vist blev det rätt är så dj förkyld så funkar inte. Ohms lag U= IxR   U= volt  I=Amp

R= Watt

1 minut sedan, skrev berlitz:

Volt gånger ampere = watt.

Då ser du jag har rätt han kan bara ha en förbrukare på 2990 watt och han behöver

en säkring på minst 13,47 med andra ord en 16 amps säkring

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Då ser du jag har rätt han kan bara ha en förbrukare på 2990 watt och han behöver

en säkring på minst 13,47 med andra ord en 16 amps säkring

Ni shit sherlock, Vart köpet du 13 amp säkringar?

1 minut sedan, skrev berlitz:

Läste du inte han behöver en 16amps säkring, Vet inte men 13 fanns väl nån gång i tiden

13 amp och han behöver minst 13,47 går inge bra även om det är en " trög säkring "

• Pannslag 1
8 minuter sedan, skrev berlitz:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/elcentraler-tillbehor/sakringar-och-passkontakter/sakringar-400091/

• Ge karma 1

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

1 minut sedan, skrev Boa52:

Läste du inte han behöver en 16amps säkring, Vet inte men 13 fanns väl nån gång i tiden

13 amp och han behöver minst 13,47 går inge bra även om det är en " trög säkring "

Varför pannslag berlitz förklara det för mej är du snäll. Gjorde jag nåt räkne fel

eller vill du bara bråka

• Haha 1
5 minuter sedan, skrev Boa52:

13 håller inte länge så det är inte lösningen

Suck, frågan jag svarade på är var man kan köpa 13A.. Svaret är på Jula och förmodligen fler ställen.

• Ge karma 3
  • Fint 1

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Precis nyss, skrev hamnoi:

Suck, frågan jag svarade på är var man kan köpa 13A.. Svaret är på Jula och förmodligen fler ställen.

Ok men tråden handlade väl inte var man kan köpa 13 amps säkringar eller hur

Tommys fråga var det och där räcker inte 13 amps säkring