Jump to content
IGNORERAD

"Tsunamiskandalen" lever vidare


Joints

Recommended Posts

Äsch..datorer, alkohol och jag själv går inte ihop. Skrev ett inlägg som svar till noBuzz som jag ville ändra, men ju mer jag ville ändra desto värre såg det ut. Menade i alla fall att våra åsikter om vad representativ demokrati är skiljer sig markant och att jag inte ämnar lägga ner mer tid på detta.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    8

  • Fritz

    7

  • BaBoo

    4

  • silom

    4

Mest aktiva i denna tråd

Politikerna har fuckat up och beviset finns på band! Alltså vill man dölja det i 70 år till så att när det väl avslöjas, blir det inte lika stor skandal! ...så enkelt är det!!

Nästa gång det blir val vill jag rekomendera alla som är missnöjda med "våra" politiker att lägga en blank röst!

Skita i att rösta = Ingen rätt att gnälla!

Rösta på minst dåliga alternativet = Korkat!

Rösta blankt = Man VILL engagera sig men ingen duger!

:yes:

Moget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sorgliga är att de vill "mörka" backuperna i 70år.

Och som vetskapen är nu så finns informationen på backuperna men inte i systemen för att "någon" råkade "radera" informationen.

Riktigt fult spel de kör med.

Och vad stoppar dom i framtiden från att radera skit som hänt från systemen och få backupen skyddad?

Avgå alla!

Och varför skulle Borgarna "skydda" Sossarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

"representativ demokrati" hade ryssarna med från 1921 fram till kommunismens kollaps.

Funkade jättebra.

Så pass bra att man i vissa tider t.o.m kunde slopa alla val och folkomröstningar

eftersom alla ändå redan visste vem som skulle vinna. :)

Man borde kunna göra samma sak i Sverige genom att låta blocken sitta halva tiden var.

Skulle ju inte göra någon skillnad iaf.

Skulle det inte göra nån skillnad?

Tycker det förs en helt annan politik idag jämfört med sossestyret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz igen,

Intressant att du tycker att våra åsikter skiljer sig markant eftersom jag inte förmedlat några åsikter ännu.

Får man fråga hur du känner till mina åsikter och kan du vänligen förmedla dem till mig här.

Är nämligen inte säker på vilka de åsikterna är själv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte göra nån skillnad?

Tycker det förs en helt annan politik idag jämfört med sossestyret!

Ok.. jag kanske var för snabb och är kanske inte tillräckligt insatt. :)

Hur skiljer sig politiken nu jämfört med sossestyret?

Mindre skatter? Kortare vårdköer? Fri tandläkarvård? Enklare regler för företagare?

Minskad invandring? Ökad invandring? Bättre invandring? Bättre äldrevård?

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz igen,

Äh.. föressten.. skit i att svara.. såg nu att du inte skulle lägga ner mer tid på det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. jag kanske var för snabb och är kanske inte tillräckligt insatt. :)

Hur skiljer sig politiken nu jämfört med sossestyret?

Mindre skatter? Kortare vårdköer? Fri tandläkarvård? Enklare regler för företagare?

Minskad invandring? Ökad invandring? Bättre invandring? Bättre äldrevård?

:)

Vet inte om du bor i Sverige men du borde väl märkt av lägre skatter tex? att de sålt av en del statliga bolag har du säkert hört oxå!

Att Bo Lundgren via Riksgälden tjänade ihop ett par miljarder på nån månad via valutaaffärer har nog en del hört oxå, osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest MaiThai

Joints!

-JA! jag menar att politikerna håller ihop när det gäller större saker som tex. Estonia katastrofen eller

”Tsunami banden” då detta kan rubba det allmänna förtroendet för politikerna, rikets säkerhet eller

alternativt någon annan valfri ”deal” som dom har gjort sinsemellan!

NEJ! Jag är inte mer perfekt än någon annan! Jag är inte heller förtroende vald av folket!

Fårlåt! Vad menar du med nyanserad? Ska jag läsa på mer om politik innan jag skriver min åsikt på ett forum?

Visste inte att man måste vara expert inom området för att få skriva! Eller att man måste komma med nya

intressanta vinklar i varje ämne som man vill yttra sig i!

Dessutom tycker jag inte att, om man har en åsikt där man kritiserar ner tystandet om ”banden” kan ses som

allmänt gnäll, inte heller något man ska rycka på axlarna åt!

Baboo!

Moget!? -Vad menar du? Säg inte att du tror/litar på politiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger inte ner många minuter på svensk politik, har bättre saker i livet att syssla med, MEN DET HÄR ÄR REN O SKÄR SKANDAL, hur kan man ge "amnesti" i 70 år till någon/några som uppenbarligen brustit i sitt ämbete och sedan tro att man har folkets förtroende? Var, jo i flata svedala där allt går över på nån vecka bara man ber sina polare i rikspress o annan media hålla tyst mot att få första tjing på nån annan story, FY F-N VAD DET STINKER I RIKSDAGSHUSET. POLITIKERFÖRAKT HAR FÅTT ETT NYTT ANSIKTE

BAA

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz..

Ingen fara, hjälper dig gärna.

Vad är det du inte förstår?

Att du jämför diktaturen som var i Sovjetunionen med representativ demokrati. Varför du nämner årtalet 1921 förstår jag inte heller. I den skola jag gick i blev jag itutad att revolutionen i ryssland var 1917. Nu ska jag ägna mig åt motion i stället...

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja det är verkligen tragiskt att politiker inte respekterar dom döda och anhöriga, utan än idag försöker mörklägga hur saken hanterades.

Detta drabbar alla förtroende valda i samhället, ni finns där för folket inte för eran egen skull.

Har man gjort fel så ska man stå för det, inte ljuga och dölja.

Lägg allt på bordet, det kan omöjligtvis finnas skäl för 70 års sekretess.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du bor i Sverige men du borde väl märkt av lägre skatter tex? att de sålt av en del statliga bolag har du säkert hört oxå!

Att Bo Lundgren via Riksgälden tjänade ihop ett par miljarder på nån månad via valutaaffärer har nog en del hört oxå, osv...

Bor just nu Los så jag har inte märkt något av lägre skatter.

Men det var som fan. Hur mycket lägre då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints!

-JA! jag menar att politikerna håller ihop när det gäller större saker som tex. Estonia katastrofen eller

”Tsunami banden” då detta kan rubba det allmänna förtroendet för politikerna, rikets säkerhet eller

alternativt någon annan valfri ”deal” som dom har gjort sinsemellan!

NEJ! Jag är inte mer perfekt än någon annan! Jag är inte heller förtroende vald av folket!

Fårlåt! Vad menar du med nyanserad? Ska jag läsa på mer om politik innan jag skriver min åsikt på ett forum?

Visste inte att man måste vara expert inom området för att få skriva! Eller att man måste komma med nya

intressanta vinklar i varje ämne som man vill yttra sig i!

Dessutom tycker jag inte att, om man har en åsikt där man kritiserar ner tystandet om ”banden” kan ses som

allmänt gnäll, inte heller något man ska rycka på axlarna åt!

Baboo!

Moget!? -Vad menar du? Säg inte att du tror/litar på politiker?

Det vara bara första meningen som var riktad mot dig. Det andra jag skrev hade en allmän inriktning. Man måste absolut inte vara expert. Var har jag skrivit det någonstans? Den sista meningen förstår jag inte eftersom det var ju faktiskt jag som startade den här tråden om mörkandet.

Med mer nyanserat menar jag att kritiken mot politiker för det mesta ser likadan ut och att det sällan kommer någon verkligt konstruktiv kritik. Som jag redan skrivit men jag får väl upprepa det igen så anser jag att gnällandet och kritiken av politiker är väldigt viktig. Jag har absolut inga problem att kombinera dessa något motstridiga åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du jämför diktaturen som var i Sovjetunionen med representativ demokrati. Varför du nämner årtalet 1921 förstår jag inte heller. I den skola jag gick i blev jag itutad att revolutionen i ryssland var 1917. Nu ska jag ägna mig åt motion i stället...

Fritz..

Skrev 1921 för att det var ungefär då revolutionen slutade och man började ägna sig åt representantval till högsta sovjet. (gissar jag)

Ryssarna menar att man hade en representativ demokrati just för att gemene man valde lokala företrädare, som i sin tur

valde företrädare i större upptagningsområden, som i sin tur valde företrädare till duman etc etc.

Allstå menade man att högsta sovjet innehöll ledare valda av folket och som representerade folkets intressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor just nu Los så jag har inte märkt något av lägre skatter.

Men det var som fan. Hur mycket lägre då?

Hej NoBuzz,

Jodå, skatterna på inkomst av arbete har sänkts. Om vi till exempel tittar på månadslön 30000 brutto så blev det varje månad denna skatt enligt tabell 32 kolumn 1:

2003: 10616

2004: 10474

2005: 10244

2006: 9993

2007: 8895

2008: 8419

2009: 7783

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de sekretessbelägger "tsunamibanden" i 70 år är kanske den storsta politiska skandalen som hänt i Sverige under "min tid". Jag har svårt att bli särskilt upprord over en politiker som inte betalt TV-licens, använt sitt regeringskontokort privat eller åkt for mycket taxi. Politiker är trots allt som vi alla; vill oftast väl och är ganska ärliga men samtidigt rätt lata, giriga och dumma. Politikerforakt, så där i storsta allmänhet, är oftast relativt omotiverat och yttras nog oftast av folk som inte skulle orka bry sig oavsett hur bra politikerna skotte sig. Jag har dock jävligt svårt att acceptera att folk som begått mycket allvarliga tjänstefel, eventuellt gränsande till brottslig forsumlighet, ska komma undan utan vare sig straff eller allmänt fordommande.

Sverige hamnar alltid väldigt hogt i internationella jämforelser angående fungerande demokrati, transparens mm. Att det inte blir mer liv i media när en morkläggning värdig ett demokratiskt u-land som Thailand inträffar är remarkabelt. FRA-debatten gick hog när folk oroade sig over att inte få ladda ner Coldplay's senaste gratis eller få deras porrsurfning spårad men att två motståndarregeringar lyckas morklägga en skandal som kan sätta hela offentlighetsprincipen ur spel skrivs det nästan inget om.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Bor just nu Los så jag har inte märkt något av lägre skatter.

Men det var som fan. Hur mycket lägre då?

För våran familj är det 48.000 mindre per år. Ej att förakta. mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan.. där ser man. Det ser ju ut att vara betydligt mer än bara en grundavdragsförändring.

Häftigt.

Det betyder ju att man faktiskt får behålla 22.200 av indragna 40.000 som egen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de sekretessbelägger "tsunamibanden" i 70 år är kanske den storsta politiska skandalen som hänt i Sverige under "min tid". Jag har svårt att bli särskilt upprord over en politiker som inte betalt TV-licens, använt sitt regeringskontokort privat eller åkt for mycket taxi. Politiker är trots allt som vi alla; vill oftast väl och är ganska ärliga men samtidigt rätt lata, giriga och dumma. Politikerforakt, så där i storsta allmänhet, är oftast relativt omotiverat och yttras nog oftast av folk som inte skulle orka bry sig oavsett hur bra politikerna skotte sig. Jag har dock jävligt svårt att acceptera att folk som begått mycket allvarliga tjänstefel, eventuellt gränsande till brottslig forsumlighet, ska komma undan utan vare sig straff eller allmänt fordommande.

Sverige hamnar alltid väldigt hogt i internationella jämforelser angående fungerande demokrati, transparens mm. Att det inte blir mer liv i media när en morkläggning värdig ett demokratiskt u-land som Thailand inträffar är remarkabelt. FRA-debatten gick hog när folk oroade sig over att inte få ladda ner Coldplay's senaste gratis eller få deras porrsurfning spårad men att två motståndarregeringar lyckas morklägga en skandal som kan sätta hela offentlighetsprincipen ur spel skrivs det nästan inget om.

Atom,

Kan inte direkt påstå att jag håller med om allt du skriver, men det här inlägget är fan i mig ett av de bästa jag läst på detta forum. :clapping:

SKANDAL är bara förnamnet. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz igen,

Intressant att du tycker att våra åsikter skiljer sig markant eftersom jag inte förmedlat några åsikter ännu.

Får man fråga hur du känner till mina åsikter och kan du vänligen förmedla dem till mig här.

Är nämligen inte säker på vilka de åsikterna är själv. smile.gif

Det jag åsyftade var ditt inlägg som har nr: 23 i denna tråd. Nu lägger jag ner detta.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...