Jump to content
IGNORERAD

Resa till Thailand redan i December 2020 ?


Jed

Recommended Posts

Här ges kanske en möjlig lösning

Screenshot_20200730-162323_Facebook.jpg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 237
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    29

  • Soengsang

    20

  • Mankan

    15

  • frogfish

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Baa:

Här ges kanske en möjlig lösning

Screenshot_20200730-162323_Facebook.jpg

Och Qatar som tog hem mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har som sagt bokat med Emirates den 20/12  😀

Kostnadsfri global försäkring för COVID-19

Flyg med världens första flygbolag som bjuder på en kostnadsfri global försäkring för dina COVID-19-hälso- och karantänkostnader.

https://www.emirates.com/se/swedish/help/covid19-cover/

 

Herr Baa hann före 😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, clion said:

Och Qatar som tog hem mig

Nja, visserligen ett bra bolag men nån försäkring erbjuder dom inte...........ännu, blir nig fler än Emiraten som ser möjlighet i detta.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
19 minutes ago, clion said:

Och Qatar som tog hem mig

Nja, Kenneth tog hem dig med Qatar. ;)

 

F.ö. ett bra bolag som skött sig under denna "kris".

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Luttrad:

Hej frogfish.

 

Jag är nog inte ensam om att tycka att detta är ett lite märkligt agerande av hyresvärdarna, å andra sidan TIT.

 

Men även en tvångsöppnad bar drabbas av de ekonomiska realiteterna. Inga turister betyder inga kunder, vilket innebär inga inkomster. Sitter en uttråkad föreståndare och en lika uttråkad cashier ensamma och spelar musik och tittar på TV i en bar helt tom på gäster? Har serveringspersonalen kommit tillbaka från sina hembyar i Isaan? Till skillnad från cashiern som kan ha en fast månadslön består huvuddelen av serveringspersonalens inkomster av provision. Är det ens lönsamt för personal som är beroende av sin provisionslön att återvända till sina arbetsplatser om dessa saknar turister. I hembyn i Isaan har de inga större inkomster förutom att hjälpa till i familjejordbruket. Men å andra sidan bor och äter de i princip gratis i föräldrahemmet och slipper de i sammanhanget dyra boendet och levnadskostnaden i turistorten!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

För en hederlig svenne låter det kanske konstigt, men i realiteten är det business. Bakom många beerbar (elle barbeer)-komplex står stora bolag, ofta kallade "office" av barägarna. Detta "office" tillhandahåller (förutom lokalerna) även all annan typ av "service" du kan behöva såsom drickaleveranser, security, musik, DJ, el mm mm mm. Så "office" har ett stort intresse av att hålla igång verksamheten, brist på kunder är inte deras problem.

Och nu har många barägare tillsammans förhandlat fram hyresreduktioner med "office" (ofta 50%) iom att business är dålig. Men i det ingår att stället ska vara öppet. Sen om du bara sätter en personal där eller flera är väl en avvägning. Om du skulle välja att klappa igen, så går hyran upp till 100% igen, och du måste betala åtminstone året ut.

Så det kanske inte är tvingande att ha öppet, men det blir en ekonomisk avvägning. För en del blir det billigare att ha öppet, medan för en del är det ok att klappa igen, helt beroende på storleken på hyran.

 

Om det är konstigt eller inte får var och en avgöra. Men så är det iaf (för en del jag känner till), TiT.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev swedenfarang:

Nja, Kenneth tog hem dig med Qatar. ;)

 

F.ö. ett bra bolag som skött sig under denna "kris".

Stämmer 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev LTD:

Nu finns det ju ett par 100 tusen falanger kvar i landet så det ser ju inte riktigt ut som du skriver. 

Men helt klart är det betydligt färre kunder än normalt men helt öde är det absolut inte. 

En del barer som sänkt sina priser och har lyckats skaffa snygga tjejer går nog tom rätt bra. Lite olika dagar, ibland när man går ut är det bra tryck medans det nästa dag kan vara segt. 

 

23 timmar sedan, skrev frogfish:

För en hederlig svenne låter det kanske konstigt, men i realiteten är det business. Bakom många beerbar (elle barbeer)-komplex står stora bolag, ofta kallade "office" av barägarna. Detta "office" tillhandahåller (förutom lokalerna) även all annan typ av "service" du kan behöva såsom drickaleveranser, security, musik, DJ, el mm mm mm. Så "office" har ett stort intresse av att hålla igång verksamheten, brist på kunder är inte deras problem.

Och nu har många barägare tillsammans förhandlat fram hyresreduktioner med "office" (ofta 50%) iom att business är dålig. Men i det ingår att stället ska vara öppet. Sen om du bara sätter en personal där eller flera är väl en avvägning. Om du skulle välja att klappa igen, så går hyran upp till 100% igen, och du måste betala åtminstone året ut.

Så det kanske inte är tvingande att ha öppet, men det blir en ekonomisk avvägning. För en del blir det billigare att ha öppet, medan för en del är det ok att klappa igen, helt beroende på storleken på hyran.

 

Om det är konstigt eller inte får var och en avgöra. Men så är det iaf (för en del jag känner till), TiT.

Hej LTD och frogfish.

 

Det är intressant och lärorikt att få en beskrivning av verkligheten från er som är på plats och kan se det hela med era egna ögon! Jag måste erkänna att min uppfattning av resultatet av frånvaron av turister i kombination med nerstängningen var en i princip folktom ödestad! Uppenbarligen hade jag fel om detta.

 

De barägare vars hyreskontrakt löper ut i närtid kan se fram mot en intressant hyresförhandling med fastighetsägaren! Det skall bli lärorikt att se hur fastighetsägarna kommer att bemöta denna nya ekonomiska verklighet. Kommer de att gå med på rejält sänkta hyror, eller kommer de med sedvanlig thailogik att istället höja hyrorna för de allt färre barägare som finns kvar?

 

Dessa fastighetsägare borde inse att ett ödsligt barområde där inte ens varannan bar är uthyrd är ekonomiskt ofördelaktigt både för fastighetsägarna och för de allt färre barägarna!

Men å andra sidan TIT.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänkas att det blir ännu glesare mellan farangerna när VISAamnestin upphör

 

???

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Luttrad:

 

Hej LTD och frogfish.

 

Det är intressant och lärorikt att få en beskrivning av verkligheten från er som är på plats och kan se det hela med era egna ögon! Jag måste erkänna att min uppfattning av resultatet av frånvaron av turister i kombination med nerstängningen var en i princip folktom ödestad! Uppenbarligen hade jag fel om detta.

 

De barägare vars hyreskontrakt löper ut i närtid kan se fram mot en intressant hyresförhandling med fastighetsägaren! Det skall bli lärorikt att se hur fastighetsägarna kommer att bemöta denna nya ekonomiska verklighet. Kommer de att gå med på rejält sänkta hyror, eller kommer de med sedvanlig thailogik att istället höja hyrorna för de allt färre barägare som finns kvar?

 

Dessa fastighetsägare borde inse att ett ödsligt barområde där inte ens varannan bar är uthyrd är ekonomiskt ofördelaktigt både för de allt färre barägarna och fastighetsbolaget! Men å andra sidan TIT.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Är inte i Thailand nu, men har "spioner" på plats.

 

Och det ligger nog nåt i det du säger, hur markanvändningen kommer se ut framöver är nog oklart.

 

Sen är ju varje nedgång även en möjlighet för de som kan och vågar satsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Luttrad:

 

Hej LTD och frogfish.

 

Det är intressant och lärorikt att få en beskrivning av verkligheten från er som är på plats och kan se det hela med era egna ögon! Jag måste erkänna att min uppfattning av resultatet av frånvaron av turister i kombination med nerstängningen var en i princip folktom ödestad! Uppenbarligen hade jag fel om detta.

 

De barägare vars hyreskontrakt löper ut i närtid kan se fram mot en intressant hyresförhandling med fastighetsägaren! Det skall bli lärorikt att se hur fastighetsägarna kommer att bemöta denna nya ekonomiska verklighet. Kommer de att gå med på rejält sänkta hyror, eller kommer de med sedvanlig thailogik att istället höja hyrorna för de allt färre barägare som finns kvar?

 

Dessa fastighetsägare borde inse att ett ödsligt barområde där inte ens varannan bar är uthyrd är ekonomiskt ofördelaktigt både för fastighetsägarna och för de allt färre barägarna!

Men å andra sidan TIT.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Öde är inte Pattaya men det finns väldigt mycket som är nerstängt. Tycker området runt Buakhao verkar ha klarat sig bäst. Second Rd stendött på kvällen. Bodega och Wonderful 1 och 2 hade sammanlagt 3 gäster när jag gick förbi i onsdags klockan 20.00. Frågan är ju hur länge dom orkar stå emot? 26 september lär ju alla dom som inte lyckats fixa visum att få lämna och det lär vara ytterligare en del faranger som försvinner då. Skulle käka på Bella Italia häromkvällen - stängt. Gick då genom soi 6 runt kl 19. Nästan alla barer öppna. Otroligt mycket tjejer, väldigt många unga tjejer, en del alldeles för unga. Inte många faranger, dom flesta gamla, en del alldeles för gamla. Uppskattningsvis 300 tjejer och 10-20 faranger.

 

Läget på Koh Samui såg betydligt besvärligare ut. Folk hade bara lämnat barer och affärer vind för våg och dragit. Ska till Phuket nästa vecka och det lär vara samma visa där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Esspe:

Öde är inte Pattaya men det finns väldigt mycket som är nerstängt. Tycker området runt Buakhao verkar ha klarat sig bäst. Second Rd stendött på kvällen. Bodega och Wonderful 1 och 2 hade sammanlagt 3 gäster när jag gick förbi i onsdags klockan 20.00. Frågan är ju hur länge dom orkar stå emot? 26 september lär ju alla dom som inte lyckats fixa visum att få lämna och det lär vara ytterligare en del faranger som försvinner då. Skulle käka på Bella Italia häromkvällen - stängt. Gick då genom soi 6 runt kl 19. Nästan alla barer öppna. Otroligt mycket tjejer, väldigt många unga tjejer, en del alldeles för unga. Inte många faranger, dom flesta gamla, en del alldeles för gamla. Uppskattningsvis 300 tjejer och 10-20 faranger.

 

Läget på Koh Samui såg betydligt besvärligare ut. Folk hade bara lämnat barer och affärer vind för våg och dragit. Ska till Phuket nästa vecka och det lär vara samma visa där.

Fasen trodde inte jag skulle skriva detta men ditt in lägg fick mig att RIKTIGT längta till soi 6. Först ta nån öl o lite käk samt kolla solnedgång på restaurangen nere på hörnet soi 6 / beach road efter det en rejäl sväng inte på soi 6 o verkligen insupa atmosfären!

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Esspe:

Öde är inte Pattaya men det finns väldigt mycket som är nerstängt. Tycker området runt Buakhao verkar ha klarat sig bäst. Second Rd stendött på kvällen. Bodega och Wonderful 1 och 2 hade sammanlagt 3 gäster när jag gick förbi i onsdags klockan 20.00. Frågan är ju hur länge dom orkar stå emot? 26 september lär ju alla dom som inte lyckats fixa visum att få lämna och det lär vara ytterligare en del faranger som försvinner då. Skulle käka på Bella Italia häromkvällen - stängt. Gick då genom soi 6 runt kl 19. Nästan alla barer öppna. Otroligt mycket tjejer, väldigt många unga tjejer, en del alldeles för unga. Inte många faranger, dom flesta gamla, en del alldeles för gamla. Uppskattningsvis 300 tjejer och 10-20 faranger.

 

Läget på Koh Samui såg betydligt besvärligare ut. Folk hade bara lämnat barer och affärer vind för våg och dragit. Ska till Phuket nästa vecka och det lär vara samma visa där.

Vad tycker du åldersgränsen är för att besöka en bar på soi 6?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite frågor till er som är på plats!

 

Hur har priserna utvecklats för semestrande turister och bofasta på hotell, restauranger och barer?

Är priserna oförändrade eller är de både låga och förhandlingsbara?

 

Hur känns det att vara på plats, är det rogivande i denna konstlade lågsesång, eller känns det bara tomt och ödsligt?

Har alla som vill återvända till sina hemländer gjort detta, eller finns det besökande kvar som inte kan ta sig hem pga. flygproblem, karantän med mera?

 

Finns det redan nu en påverkan på prisnivåerna för fast egendom såsom hus och lägenheter?

 

Det vore troligt att den som i dagsläget vill långtidshyra ett hus eller lägenhet har ett bra förhandlingsläge, som dessutom troligen kommer att bli allt bättre ju längre denna märkliga situation varar!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Ska till Phuket nästa vecka och det lär vara samma visa där.

Precis vad jag fick höra igår från en polare som bor där nere. Det är riiiiktigt illa där nere nu sade han.
Det har (enligt honom alltså) börjat se riktigt skitet ut och stan är helt död. Jungceylon ska stänga igen helt nu.
Några få av de stora discoteken på Bangla håller fortfarande öppet samt Harem (agogo) men alla småbarer på gatan är stängda.

Till och med de flesta 7/11 och McDonalds runt Bangla och Beach Road har tydligen satt låset på dörren.

 

Håller helt med dig om att här i stan är det trots allt rätt ok runt Buakhao och där verkar ju i princip alla ställen hålla öppet.

Frugan och jag var ute en liten sväng igår och här kommer några kort från vår korta och tidiga barrunda.

 

 

20200730_185918.jpg

 

20200730_185928.jpg

 

20200730_190747.jpg

 

20200730_190852.jpg

 

20200730_190857.jpg

 

20200730_190906.jpg

 

20200730_191512.jpg

 

20200730_191516.jpg

 

20200730_191530.jpg

 

20200730_194050.jpg

 

20200730_194810.jpg

 

20200730_194816.jpg

 

20200730_194821.jpg

 

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min högst egna erfarenhet så är det mkt bra förhandling ang hyror,matpriser gått ner, öl å mat är billigare även om det finns opportunism att försöka att höja men då majoriteten valt det naturliga sättet att sänka priserna för att få kunder, så är detta den rätta vägen att gå inser fler å fler.

Det är ganska ödsligt ute men det finns mkt kundunderlag fortfarande,men utbudet är ofantligt stort.Lite egotrippad så är det skönt å lugnt.Men med tanke på alla som lever å försörjer sig i området(Pattaya)så är det inte någon dans på rosor om man så skall säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Luttrad:

Lite frågor till er som är på plats!

 

Hur har priserna utvecklats för semestrande turister och bofasta på hotell, restauranger och barer?

Är priserna oförändrade eller är de både låga och förhandlingsbara?

 

Hur känns det att vara på plats, är det rogivande i denna konstlade lågsesång, eller känns det bara tomt och ödsligt?

Har alla som vill återvända till sina hemländer gjort detta, eller finns det besökande kvar som inte kan ta sig hem pga. flygproblem, karantän med mera?

 

Finns det redan nu en påverkan på prisnivåerna för fast egendom såsom hus och lägenheter?

 

Det vore troligt att den som i dagsläget vill långtidshyra ett hus eller lägenhet har ett bra förhandlingsläge, som dessutom troligen kommer att bli allt bättre ju längre denna märkliga situation varar!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Det är fantastiskt trevligt här nere nu tycker jag vilket jag till och med startade en (fånig) tråd om för ett tag sen. ;)
För mig personligen har det nog aldrig varit bättre här nere. I luv itt!

 

Jag fick t ex förhandlat ner min hyra från 25 till 22 och skyllde på Corona och elräkningen fick vi ju också rabatt på förra månaden.

Happy hour på Walking street ligger på 39 baht och igår såg jag "All beers 44 baht" på LK Metro så visst fan är det trevligt här.

Var och käkade på Central idag och vi hade hela restaurangen för oss själva. Blev ingen bild på omgivningarna utan bara på maten där man väljer lite av varje. Gnocchin var grym!

 

20200731_144532(1).thumb.jpg.1b84059db7ad21ec2cba9452b2f2a06d.jpg

 

20200731_144339.thumb.jpg.a69b6ee9a888a4b19ba3102b26c392f9.jpg

 

För att citera forumets matguru: Fantastiskt gott!

Ber om ursäkt för att jag avvek lite från ämnet här men, men... Bara att återgå till det vanliga coronatjafset direkt igen utan att passera gå! ;) ;) ;)

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oij vad jag hoppas att kunna resa dit december, det var 18. november 2018 jag lämnade "familjen", bostaden, Pattaya och landet Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Den enes död den andres bröd

😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker lite på falangmaten blir den inte sämre pga dåligt kundunderlag?

Jag menar mängden av serverade portioner måste ju bli mindre och råvarorna är kanske lite sämre?

Lite som man inte går på ett ställe utan kunder här hemma.

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Rillex:

Tänker lite på falangmaten blir den inte sämre pga dåligt kundunderlag?

Jag menar mängden av serverade portioner måste ju bli mindre och råvarorna är kanske lite sämre?

Lite som man inte går på ett ställe utan kunder här hemma.

Michelinkockarna på forumet vet säkert bättre men själv tycker jag att all fallemat smakar kanon jämfört med thaislafset så jag bara trycker i mig utan någon större eftertanke och skiter för det mesta i att känna efter om råvarorna var importerade igår eller förrgår.

 

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Jive:

Vad tycker du åldersgränsen är för att besöka en bar på soi 6?

Släpper dom bara in en så. Mest att jag reagerade på att det var så oerhört unga tjejer som verkade vara nya i gamet. Många förvirrade blickar som mest verkade undra vad det var för ställe dom hamnat på.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar lägenhet nu men att trycka ner hyran är inte det lättaste. Dom flesta ligger kvar på listpriser och rabatterar 1-2000 men det räcker inte för mig i det här läget. Börjat titta på AirBnb i stället för mäklare och dom har en mera nykter syn men inte riktigt samma som jag ännu. Trots att lägenheter stått tomma sen april så blir det inte mycket till rabatt.

 

Mat och dryck är billigare än vanligt, många har mindre menyer och rabatterade priser.

 

Var nere en sväng på WS i kväll och det mesta var faktiskt öppet men kunder hade dom inte många. Ryskorna var kvar vilket jag inte förstår. Borde vara en enkel sak för immigration att kasta ut dom men det finns väl lite dolda medel inblandade.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Letar lägenhet nu men att trycka ner hyran är inte det lättaste. Dom flesta ligger kvar på listpriser och rabatterar 1-2000 men det räcker inte för mig i det här läget. Börjat titta på AirBnb i stället för mäklare och dom har en mera nykter syn men inte riktigt samma som jag ännu. Trots att lägenheter stått tomma sen april så blir det inte mycket till rabatt.

 

Mat och dryck är billigare än vanligt, många har mindre menyer och rabatterade priser.

 

Var nere en sväng på WS i kväll och det mesta var faktiskt öppet men kunder hade dom inte många. Ryskorna var kvar vilket jag inte förstår. Borde vara en enkel sak för immigration att kasta ut dom men det finns väl lite dolda medel inblandade.

Åhhh tusan det packet är kvar...

Trodde i min enfald att festen var slut för den ryska knark och tant maffian..

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Rillex said:

Tänker lite på falangmaten blir den inte sämre pga dåligt kundunderlag?

Jag menar mängden av serverade portioner måste ju bli mindre och råvarorna är kanske lite sämre?

Lite som man inte går på ett ställe utan kunder här hemma.

Tror man ska skilja på storstad/turistort och mindre orter där det inte är så uppbyggt kring bussines o turism, där går livetvidare som inget ehentligen hänt, nu när så gott som allt startat för full slulle nog en besökare från januari som kom tillbaks idag inte se någon skillnad men ju större stsden blir, ju mer märks det av.

En sak märks dock,andningsmask är nästan 100 dagtid, men på kvällen åker många av...det är svårt att motivera, framför allt ungdomar när det dagligen rapporteras 0 fall av corona.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...