Jump to content
IGNORERAD

Resa till Thailand redan i December 2020 ?


Jed

Recommended Posts

45 minuter sedan, skrev spooncreek:

yes, och myndigheterna vet inte riktigt vad de ska göra. "They fucking make it up as they go, they have no clue!", som min engelske granne sa för ett tag sedan. Han syftade visserligen på den brittiska regeringen, men samma gäller även för Thailand.

 

Sen handlar det som vi också varit inne på förr, mycket om vad gemene man i Thailand tycker. Thailändare började alltså avboka sin planerade Phuketsemester när förslagen om att tillåta utländska turister igen från oktober började komma. Den genomsnittilge thailändaren går fortfarande omkring och är livrädd för att dö i corona...

Det är lite märkligt att covid har så stort genomslag hos thai. Dom är livrädda för det och det kommer ju mycket uppifrån. Samtidigt så skiter dom högaktningsfullt i alla förmaningar att inte köra utan hjälm eller på lyset.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 237
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    29

  • Soengsang

    20

  • Mankan

    15

  • frogfish

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

56 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är lite märkligt att covid har så stort genomslag hos thai. Dom är livrädda för det och det kommer ju mycket uppifrån. Samtidigt så skiter dom högaktningsfullt i alla förmaningar att inte köra utan hjälm eller på lyset.

Manipulation från regeringen, ett utmärkt sätt att kontrollera befolkningen.

Såg just att myndigheterna i Malaysia gåt ut med att det inte blir någon öppning för turism i år, gissar det blir ett utmärkt skäl för Thailändska myndigheter att gå ut med samma statement.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är lite märkligt att covid har så stort genomslag hos thai. Dom är livrädda för det och det kommer ju mycket uppifrån. Samtidigt så skiter dom högaktningsfullt i alla förmaningar att inte köra utan hjälm eller på lyset.

De styrande har alla anledningar att hålla kvar och piska på coronarädslan, allt för att hålla fokus på annat än situationen inåt i landet. Kan man sen peka ut "utlänningar" som den stora gemensamma fienden, kan de (junteriet & Co) komma undan med i princip vilka regler och lagar som helst i nationens intresse. Vad dessa regler och lagar sen används till är lätt att dölja i den allmänna coronadimman.

 

Så det gamla "anything goes"-Thailand är nog bara ett minne blott, kanske för iaf vår livstid...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

De styrande har alla anledningar att hålla kvar och piska på coronarädslan, allt för att hålla fokus på annat än situationen inåt i landet. Kan man sen peka ut "utlänningar" som den stora gemensamma fienden, kan de (junteriet & Co) komma undan med i princip vilka regler och lagar som helst i nationens intresse. Vad dessa regler och lagar sen används till är lätt att dölja i den allmänna coronadimman.

 

Så det gamla "anything goes"-Thailand är nog bara ett minne blott, kanske för iaf vår livstid...

Visst är det så men dom har även under ett antal år försökt med hjälm och rattfylla. Varför funkar det i ena fallet men inte i det andra? Dom kanske skulle köra lite bilder på en del offer så det kunde få lite effekt. Och ffa se till att straffa folk ordentligt för det.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Esspe:

Visst är det så men dom har även under ett antal år försökt med hjälm och rattfylla. Varför funkar det i ena fallet men inte i det andra? Dom kanske skulle köra lite bilder på en del offer så det kunde få lite effekt. Och ffa se till att straffa folk ordentligt för det.

Hjälmanvändandet har ökat markant de senaste 5-6 åren. Hur det är med styrfyllan vet jag inte, för det är inte nåt jag kan se.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Esspe:

Visst är det så men dom har även under ett antal år försökt med hjälm och rattfylla. Varför funkar det i ena fallet men inte i det andra? Dom kanske skulle köra lite bilder på en del offer så det kunde få lite effekt. Och ffa se till att straffa folk ordentligt för det.

Att ändra folks beteende är en lång process, se typ Naturskyddsföreningen (Håll Sverige rent) i Sverige när vi växte upp. Det gäller att gnugga in generationsmässigt, och jag tror det är bättre än för 10-20 år sen vad gäller hjälmanvändning i Thailand.

 

Men att väcka människors inneboende "nationalism" är enkelt, rent personligen tror jag detta drag ligger väldigt ytligt hos asiater (och thailändare i synnerhet). Men där är vi dock inte mkt bättre, många som gillar att måla med bred pensel när vi försöker hitta förklaringar till våra egna "utmaningar" i Svedala.

 

Så det är mina 2 satanger till skillnader i detta, men som sagt bara min egna åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Jive:

Hjälmanvändandet har ökat markant de senaste 5-6 åren. Hur det är med styrfyllan vet jag inte, för det är inte nåt jag kan se.

Hjälm tvånget beror väl mest på att thaiarna inte vill betala böter, knappast för att den faktiskt kan skydda vid en olycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Hjälm tvånget beror väl mest på att thaiarna inte vill betala böter, knappast för att den faktiskt kan skydda vid en olycka.

I Pattaya vet man ju precis vilka hörnor BiB står och plockar folk. Ändå så fortsätter folk att köra utan hjälm även där varje dag. Då verkar det nästan som om man vill betala böter ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Hjälm tvånget beror väl mest på att thaiarna inte vill betala böter, knappast för att den faktiskt kan skydda vid en olycka.

Exakt, det samma med bälte.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, spooncreek said:

yes, och myndigheterna vet inte riktigt vad de ska göra. "They fucking make it up as they go, they have no clue!", som min engelske granne sa för ett tag sedan. Han syftade visserligen på den brittiska regeringen, men samma gäller även för Thailand.

 

Sen handlar det som vi också varit inne på förr, mycket om vad gemene man i Thailand tycker. Thailändare började alltså avboka sin planerade Phuketsemester när förslagen om att tillåta utländska turister igen från oktober började komma. Den genomsnittilge thailändaren går fortfarande omkring och är livrädd för att dö i corona...

Precis, även välutbildade människor som normalt sett är kritiska till det mesta gällande Thailand har i allmänhet svalt både bete, sänke och ofta även flötet gällande Covid-19. Frugan har runt 20 väninnor  som har ungar på internatskola i UK och när terminen startar nästa vecka så är det nästan inga av dessa skolor som erbjuder utbildning on-line. Ändå är det bara 1 av dessa runt 20 familjer som låter sin unge åka tillbaka till UK; det anses som alldeles för farligt, nästan en garanterad dödsdom. Trots att de redan betalt minst en halv miljon för hösterterminen lägger de nu istället en halvmiljon på att skriva in dem på en internationell skola igen för en termin.

 

Så länge dessa människor är livrädda för Covid så kommer inga turister släppas in; de har alldeles för mycket inflytande och höga röster. Med anknytning till Thailand, mycket tålamod och hyfsat fet plånbok finns det alltid möjligheter men de stora turismströmmarna ligger fortfarande många månader bort.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Översätt gärna för oss som inte kan läsa Thai. Är det en prislista över böter för vissa förseelser?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-29 at 22:55, skrev born41:

Översätt gärna för oss som inte kan läsa Thai. Är det en prislista över böter för vissa förseelser?

 

Born41

Kopiera och Translata

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-29 at 07:36, skrev Soengsang:

Förstår du inte @clion det är bara click baits.

Inget är beslutat av myndigheterna!

Tänker på Mankan han frågar alltid  efter länken🤔😆e

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev clion:

Tänker på Mankan han frågar alltid  efter länken🤔😆e

Nja det tror jag väl ändå inte men visst händer det i bland. Tycker det hör till vanligt forum vett att lägga in länk om man citerar/kopierar in text från någon sida. Det minsta man kan begära är väl i alla fall att man talar om att det är i citat och var det kommer i från. I alla fall om man vill ha en seriös diskussion i ämnet. 

 

Ett annat otyg är ju att lägga in länkar utan någon som helst kommentar som vissa har en förkärlek till. :)

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja det tror jag väl ändå inte men visst händer det i bland. Tycker det hör till vanligt forum vett att lägga in länk om man citerar/kopierar in text från någon sida. Det minsta man kan begära är väl i alla fall att man talar om att det är i citat och var det kommer i från. I alla fall om man vill ha en seriös diskussion i ämnet. 

 

Ett annat otyg är ju att lägga in länkar utan någon som helst kommentar som vissa har en förkärlek till. :)

 

Se det som ett nyhets flöde 

Det är än de ena kan vara svårt att se vart vindarna blåser

Det är väll bara till att vänta på Pruten när han bestämmer nåt 

Här är en flach till

 

https://www.traveldailymedia.com/thailands-reopening-phuket-model-doubts-stakeholders/

Ändrades av clion
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev clion:

Kopiera och Translata

Kan inte du göra det då? 

Du som vet hur man kopierar text från en bild.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så hoppar inte jag på första plan ner, i dagsläget kan de ändra förutsättningar för att stanna över en natt. Ingen resa  för mig innan det har stabiliserat sig  👍

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Kan inte du göra det då? 

Du som vet hur man kopierar text från en bild.

 

Översätter automatiskt i telefonen men när jag kopierar länken till typ Bkk Post

så är länken på engelska så tyvär

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev clion:

Översätter automatiskt i telefonen men när jag kopierar länken till typ Bkk Post

så är länken på engelska så tyvär

Vilken länk? 

Vet du ens vad det är du kommenterat? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu rullar det meddelanden i thailändska grupper på bland annat Line och FB om att coronan är tillbaka i Thailand. I Bangkok Post kan man läsa om att det fantastiska erbjudandet till turister att på egen bekostnad få spendera två veckor i karantän på Phuket är skjutet på framtiden. Samma tidning skriver en lätt panisk ledare om att thailändarna har släppt "guarden" och att medborgarna och myndigheterna nu måste sluta slappa till och ta hotet på allvar.

 

Anledningen till allt detta? Man hittade en (1) smittad thailändare. En DJ som testade positivt när han åkte in i finkan. Dessutom en rädsla över det så kallade "utbrottet" i Myanmar.

 

Det luktar stängda gränser bra länge till....

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1980435/phuket-reopening-delayed

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1980795/hundreds-at-risk-as-rules-ignored

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1980495/new-virus-find-a-wake-up-call

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

100 dagar utan corona och helt plötsligt ett nytt fall, trodde inte att corona viruset klarade sig så länge men det måste legat å lurat på honom under en cd skiva. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

 

Richard Barrow in Thailand

2 dgr

Important update about the Special Tourist Visa: The travel agents that will process your application have started to ask for a 10,000 Baht upfront service fee which is non refundable. As the government hasn’t announced any details yet, including which countries are allowed to take part, it’s advisable not to pay yet. Anyway, even if you do pay the service fee, there’s no guarantee you will get a flight or even the visa. It won’t be easy. Best to wait. Don’t be the first!

As well as the 10,000 Baht service fee, you have to pay in advance ฿2,000 for visa, also your chartered flight, 15 day quarantine and 15 day hotel stay after that. You also need medical coverage of $100,000 and COVID-19 tests. Minimum stay is 30 days and maximum is 270 days. You can extend your stay after 90 days for 2,000 Baht and then another 2,000 Baht 90 days later.

It is not known if this visa can be changed to something else inside Thailand.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

 

Richard Barrow in Thailand

2 dgr

Important update about the Special Tourist Visa: The travel agents that will process your application have started to ask for a 10,000 Baht upfront service fee which is non refundable. As the government hasn’t announced any details yet, including which countries are allowed to take part, it’s advisable not to pay yet. Anyway, even if you do pay the service fee, there’s no guarantee you will get a flight or even the visa. It won’t be easy. Best to wait. Don’t be the first!

As well as the 10,000 Baht service fee, you have to pay in advance ฿2,000 for visa, also your chartered flight, 15 day quarantine and 15 day hotel stay after that. You also need medical coverage of $100,000 and COVID-19 tests. Minimum stay is 30 days and maximum is 270 days. You can extend your stay after 90 days for 2,000 Baht and then another 2,000 Baht 90 days later.

It is not known if this visa can be changed to something else inside Thailand.

Känns som att det är många frågetecken vad gäller denna varianten.

För egen del så får jag nog avvakta resandet ett tag till. Mitt nuvarande 1-års extension går ut

18 oktober, så det känns kört med det.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...