Jump to content
IGNORERAD

Resa till Thailand redan i December 2020 ?


Jed

Recommended Posts

Funderar lite. Jag har en dröm om att spendera vintrarna i Thailand med början om drygt åtta år. Värmen, stränderna, maten, infrastrukturen och de vänliga människorna lär ju finnas kvar. Men hur kommer "nattlivet" att se ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 237
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    29

  • Soengsang

    20

  • Mankan

    15

  • frogfish

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

Känns som att juntans långsiktiga plan är att förvandla Thailand till ett asiatiskt Walt Disney.

Pandemin kom som på beställning för dem och påskyndar det hela.

Anti kampanjen mot skitiga västerlänningar har ju pågått en tid, och personligen märker jag att man är mer oönskad nu än för 20 år sen.

Trist utveckling.

Ungefär så.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Funderar lite. Jag har en dröm om att spendera vintrarna i Thailand med början om drygt åtta år. Värmen, stränderna, maten, infrastrukturen och de vänliga människorna lär ju finnas kvar. Men hur kommer "nattlivet" att se ut?

Indierna och ryssarna kör väl ungefär vår stil på nätterna, men knappast kineserna och jag tror att det är kineser som står för den mesta av nybyggnationen 

Antingen kommer det att stå ett antal nya tomma spökhus här, eller så kommer de att fyllas med kineser och jag tror på det sistnämnda. Sedan kan du själv fundera hur det kommer att se ut.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Soengsang:

Känns som att juntans långsiktiga plan är att förvandla Thailand till ett asiatiskt Walt Disney.

Pandemin kom som på beställning för dem och påskyndar det hela.

Anti kampanjen mot skitiga västerlänningar har ju pågått en tid, och personligen märker jag att man är mer oönskad nu än för 20 år sen.

Trist utveckling.

Jag har funderat på detta. Och det jag skriver är helt mina egna tankar om saken. Då Anutin, som är representant för Newin. Kan jag inte förstå, då detta drabbar deras egen ekonomi i högsta grad ganska hårt. Men om man skjuter ner turistnäringen. Så blir det ju rea på hotell mm. Vilket mycket väl skulle kunna betyda att man använder covid 19 för att förflytta den ekonomiska makten i Thailand. Då många företag som inte överlever. Kan uppstå i ny regi, när turismen tar fart igen. Häromdagen togs det upp ett fall i en amerikansk marknads domstol. Där Amazon har sålt blöjor under inköpspris med en förlust på 200 miljoner per månad. För att få en konkurrent på fall. Så amazon kunde köpa upp konkurrenten billigt när trycket vart för högt. Kan mycket väl vara så att många mäktiga personer har en liknande plan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Vem tror du ska bo i höghusen, som byggs i Pattis, om inte kineser och indier. De kommer att dominera turismen här framöver.

Tror jag också, men det drojer nog ett år eller mera innan de är på plats, men forhoppningsvis slipper vi då den stora mängden turistbussar och grupperna  av kineser och indier i dem,  som vi haft i i Pattaya de senaste åren.

Har personligen inget emot kineser och indier. Endast då de väller fram i grupp.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ArneMorales:

Tror jag också, men det drojer nog ett år eller mera innan de är på plats, men forhoppningsvis slipper vi då den stora mängden turistbussar och grupperna  av kineser och indier i dem,  som vi haft i i Pattaya de senaste åren.

Har personligen inget emot kineser och indier. Endast då de väller fram i grupp.

 

Men det är ju kineserna grej, att åka runt i bussar och kolla alla turistfällor runt Pattis, så bussarna blir vi nog inte av med. Annars har inte jag heller något emot kineser. Är absolut inte arroganta som ryssar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Tror jag också, men det drojer nog ett år eller mera innan de är på plats, men forhoppningsvis slipper vi då den stora mängden turistbussar och grupperna  av kineser och indier i dem,  som vi haft i i Pattaya de senaste åren.

Har personligen inget emot kineser och indier. Endast då de väller fram i grupp.

 

I Phuket har jag hört att ungarna kallar bussar för "China cans" typ sardin burkar fast med kineser :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Forstår att du är avundsjuk Songsaeng där du sitter i din båt i Ostersjon.

 

Pattaya är fortfarande ett paradis for oss svenskar  som bor i Thailand.

For oss är det ok om hälften av barerna, diskoteken, restaurangerna, massageshoparna och  hotellen stänger.

Forhandlade just ner min månadshyra i The Base Pattaya från 15000 till 10000 baht  per månad. Min hyra är nu bara 2800 sek per månad ett halvår framåt.

Hur stor condo har du? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inte särskilt avundsjuk, bara tragiskt att det mesta kommer att gå under om nedstägningen varar 1-2 år till.

För tom en bitter pensionär måste väl förstå att verksamheter inte överlever utan inkomster?

Synd om alla som förlorar satsade pengar.

 

Jag tar mig hem, är inte orolig för det.

Det mesta går inte under, det som sker är att de med lägst kvalitet/värde för pengen försvinner. Dom som har vettiga priser och bra kvalitet går runt även som det är nu. Kanske kan detta bromsa prisutvecklingen lite som varit för snabb i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Det mesta går inte under, det som sker är att de med lägst kvalitet/värde för pengen försvinner. Dom som har vettiga priser och bra kvalitet går runt även som det är nu. Kanske kan detta bromsa prisutvecklingen lite som varit för snabb i Thailand. 

Hur ska en apparat som är byggd för 90% mer inkomst kunna överleva i längden?

Jag ser det som rätt oundvikligt att det mesta dukar under om det varar 1-2 år till.

Många gick ju på knäna redan före detta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur ska en apparat som är byggd för 90% mer inkomst kunna överleva i längden?

Jag ser det som rätt oundvikligt att det mesta dukar under om det varar 1-2 år till.

Många gick ju på knäna redan före detta.

Tror också att många dukar under eller ger upp. Men de kommer snabbt ersättas när/om det vänder. Och under tiden finns det nog tillräckligt med etablerade ställen som antingen har kunder eller cash att hålla ut (eller båda delarna), så att de som befinner sig på plats ska kunna få sina behov tillfredsställda.

 

Men bland de som dukar under kommer det nog svida länge, många som satsat mkt och förlorat (både thai och farang). Och det är nog inte bland dessa man hittar de som startar upp igen när det ljusnar, iaf inte som bossar.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur ska en apparat som är byggd för 90% mer inkomst kunna överleva i längden?

Jag ser det som rätt oundvikligt att det mesta dukar under om det varar 1-2 år till.

Många gick ju på knäna redan före detta.

Det blir givetvis färre ställen men alla försvinner inte, kommer dock att ställas högre krav på dom som vill ha kunder. Köparens marknad och dom som fattar det kan köra på. 

Sen att det ska vara 1-2 år till är långsökt. Till vintern lär det släppas in massor av långliggare som är villiga att ta 14 dagars karantän. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev LTD:

Sen att det ska vara 1-2 år till är långsökt. Till vintern lär det släppas in massor av långliggare som är villiga att ta 14 dagars karantän. 

Hoppas du har rätt, men enl dagens uttalande ser det inte ljust ut, än så länge bara vi med familjeanknytning..

"The Ministry of Foreign Affairs said there is currently no plan to expand the list of foreigners allowed to enter the country, including retirees with homes and families in Thailand.‬"

https://www.khaosodenglish.com/news/crimecourtscalamity/2020/08/05/no-immediate-plan-to-permit-more-foreigners-into-Thailand/

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Hoppas du har rätt, men enl dagens uttalande ser det inte ljust ut, än så länge bara vi med familjeanknytning..

"The Ministry of Foreign Affairs said there is currently no plan to expand the list of foreigners allowed to enter the country, including retirees with homes and families in Thailand.‬"

https://www.khaosodenglish.com/news/crimecourtscalamity/2020/08/05/no-immediate-plan-to-permit-more-foreigners-into-Thailand/

 

Det där tolkar jag som ungefär lika allvarligt ,som när dom ville förlänga spitförbudet, och ändrade sig en dag senare.

Med Thai vet man aldrig vad som gäller egentligen. Kan vara så att det hips vips kommer en ny lista när man minst anar det.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Hoppas du har rätt, men enl dagens uttalande ser det inte ljust ut, än så länge bara vi med familjeanknytning..

"The Ministry of Foreign Affairs said there is currently no plan to expand the list of foreigners allowed to enter the country, including retirees with homes and families in Thailand.‬"

https://www.khaosodenglish.com/news/crimecourtscalamity/2020/08/05/no-immediate-plan-to-permit-more-foreigners-into-Thailand/

 

Som vanligt på Thaivis vet inte den ena handen vad den andra gör.

Prayuth har gått ut och sagt att nytt beslut kommer nästa väcka angående öppnande av landet.

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Hur stor condo har du? 

Två små rum och kok och balkong. Dorrar mellan alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

Det blir givetvis färre ställen men alla försvinner inte, kommer dock att ställas högre krav på dom som vill ha kunder. Köparens marknad och dom som fattar det kan köra på. 

Sen att det ska vara 1-2 år till är långsökt. Till vintern lär det släppas in massor av långliggare som är villiga att ta 14 dagars karantän. 

I regel brukar ju långliggarna inte var de med de största spenderbrallorna de sitter i regel och sippar på en sodavatten och ölen brukar de köpa på en 7eleven.

Inte de som smäller iväg en massa pengar på ett par veckor som deras sista tid är kommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Rillex:

I regel brukar ju långliggarna inte var de med de största spenderbrallorna de sitter i regel och sippar på en sodavatten och ölen brukar de köpa på en 7eleven.

Inte de som smäller iväg en massa pengar på ett par veckor som deras sista tid är kommen.

Om tvåveckors turisten smäller av 50k i veckan och långliggaren smäller av 50k i månaden i sex månader så blir ju 300k mer än tvåveckors turisten smäller av så tror nog att dom behöver båda.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev matz:

Om tvåveckors turisten smäller av 50k i veckan och långliggaren smäller av 50k i månaden i sex månader så blir ju 300k mer än tvåveckors turisten smäller av så tror nog att dom behöver båda.

 

//matz

Absolut men jag tror att tvåveckorsturistena är bra mycket fler i antalet.

Sen är de som i största mån kanske går på ormshower, cabareter, elefantridning , åker go-cart mm. mm.

Om vi främst pratar turistorterna.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Rillex:

I regel brukar ju långliggarna inte var de med de största spenderbrallorna de sitter i regel och sippar på en sodavatten och ölen brukar de köpa på en 7eleven.

Inte de som smäller iväg en massa pengar på ett par veckor som deras sista tid är kommen.

Nog väldigt många som gärna tar en karantän bara dom får komma in i landet, för valet är ju att stanna ex i Sverige hela vintern.

Fi satan för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev matz:

Om tvåveckors turisten smäller av 50k i veckan och långliggaren smäller av 50k i månaden i sex månader så blir ju 300k mer än tvåveckors turisten smäller av så tror nog att dom behöver båda.

 

//matz

Men det kommer många tvåveckorsmiljonärer, 50k månads långstayen är inte särskilt attraktiv för dagens junta-Thailand, det märks ju om inte annat på möjligheterna att få visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/6/2020 at 3:42 PM, LTD said:

Det mesta går inte under, det som sker är att de med lägst kvalitet/värde för pengen försvinner. Dom som har vettiga priser och bra kvalitet går runt även som det är nu. Kanske kan detta bromsa prisutvecklingen lite som varit för snabb i Thailand. 

Jag är inte så säker på att det är ställen med vettiga priser och bra kvalitet som överlever; snarare är det nog ställen vars ägare har riktigt djupa fickor som överlever oavsett hur risiga de är. Hua Hin och Pattaya är givetvis i en liten annorlunda situation jämfört med Phuket, Samui, Krabi etc då de åtminstone får helgturisterna från Bangkok. Skulle dock tro att det inte finns ett endaste hotell, restaurang eller bar som de senaste snart 5 månaderna ens kommit upp i 50% av sin vanliga omsättning så absolut alla går back just nu.

 

Till högsäsongen 2021 är förmodligen allting tillbaka till pre-Covid och alla ställen är igång igen, om än med nya ägare på många ställen. Det kommer snart vara ännu fler turister än innan så några lägre priser i Baht ska vi nog inte räkna med; något lägre priser i SEK och Euro kan dock vara möjligt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/6/2020 at 10:32 PM, matz said:

Om tvåveckors turisten smäller av 50k i veckan och långliggaren smäller av 50k i månaden i sex månader så blir ju 300k mer än tvåveckors turisten smäller av så tror nog att dom behöver båda.

 

//matz

Tror säkert att Thailand även vill ha ekonomiskt blygsamma långliggare men de vill nog inte ha dem i turistorterna utan föredrar att de stannar ute i landet. Även populära turistorter och städer i Europa vill bli av med budgetturister och vill få ut dem på landsorten. Snubben som spenderar 1,000 Baht om dagen tar ju trots allt upp lika mycket plats och bidrar till lika mycket trafik, avfall etc som snubben som lägger 20,000 Baht om dagen så en budgetturist kan ibland faktiskt vara en direkt förlustaffär i en populär turistort. Just nu är dock varje turistbaht värd typ 1 Krona. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på ett näringsställe i Pattaya med hotell, bar och restaurang och med vettiga priser och bra kvalitet.

Hoterummen står tomma och de har öppnat baren/restaurangen ett antal timmar/dygn, där det brukar sitta 5-10 budgetgäster. 

Personalen består av en kock, en bartender, en cashier och två servitriser - som skall ha lön. Hyran och elen skall betalas.

I snitt fattas 10 000 baht/dag för att nå break even.

Frågan är hur länge de orkar stå ut.

 

 

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick min Finnair flight till BKK i sept inställd nu och inga framtida alternativ än enligt deras kunscenter :(

 

Här ett klipp från igår.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...