Jump to content
IGNORERAD

Resa till Thailand redan i December 2020 ?


Jed

Recommended Posts

21 timmar sedan, skrev Baa:

Kan tänkas att det blir ännu glesare mellan farangerna när VISAamnestin upphör

 

???

Mitt tips är att amnestin förlängs stegvis tills dess att dom öppnar gränsen. Varför skulle dom kasta ut falanger som garanterat inte är smittbärare av covid? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 237
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    29

  • Soengsang

    20

  • Mankan

    15

  • frogfish

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20 timmar sedan, skrev Esspe:

Öde är inte Pattaya men det finns väldigt mycket som är nerstängt. Tycker området runt Buakhao verkar ha klarat sig bäst. Second Rd stendött på kvällen. Bodega och Wonderful 1 och 2 hade sammanlagt 3 gäster när jag gick förbi i onsdags klockan 20.00. Frågan är ju hur länge dom orkar stå emot? 26 september lär ju alla dom som inte lyckats fixa visum att få lämna och det lär vara ytterligare en del faranger som försvinner då. Skulle käka på Bella Italia häromkvällen - stängt. Gick då genom soi 6 runt kl 19. Nästan alla barer öppna. Otroligt mycket tjejer, väldigt många unga tjejer, en del alldeles för unga. Inte många faranger, dom flesta gamla, en del alldeles för gamla. Uppskattningsvis 300 tjejer och 10-20 faranger.

 

Läget på Koh Samui såg betydligt besvärligare ut. Folk hade bara lämnat barer och affärer vind för våg och dragit. Ska till Phuket nästa vecka och det lär vara samma visa där.

Så ser det inte ut i HH. 

Helt klart lågsäsong men inte så illa. 

Sen är 20.00 lite tidigt för att bedöma antalet gäster 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Fantomen:

Det är fantastiskt trevligt här nere nu tycker jag vilket jag till och med startade en (fånig) tråd om för ett tag sen. ;)
För mig personligen har det nog aldrig varit bättre här nere. I luv itt!

 

Jag fick t ex förhandlat ner min hyra från 25 till 22 och skyllde på Corona och elräkningen fick vi ju också rabatt på förra månaden.

Happy hour på Walking street ligger på 39 baht och igår såg jag "All beers 44 baht" på LK Metro så visst fan är det trevligt här.

Var och käkade på Central idag och vi hade hela restaurangen för oss själva. Blev ingen bild på omgivningarna utan bara på maten där man väljer lite av varje. Gnocchin var grym!

 

20200731_144532(1).thumb.jpg.1b84059db7ad21ec2cba9452b2f2a06d.jpg

 

20200731_144339.thumb.jpg.a69b6ee9a888a4b19ba3102b26c392f9.jpg

 

För att citera forumets matguru: Fantastiskt gott!

Ber om ursäkt för att jag avvek lite från ämnet här men, men... Bara att återgå till det vanliga coronatjafset direkt igen utan att passera gå! ;) ;) ;)

 

 

 

Precis som jag upplever det här i HH, grymt trevligt här nu.

Har alltid gillat lågsäsong bäst men nu är det bättre än nånsin, allt är billigare och tjejerna snyggare 🙃🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev LTD:

Varför skulle dom kasta ut falanger som garanterat inte är smittbärare av covid? 

För att de inte kan tänka logiskt och föra ett sunt resonemang kring ämnet så det där skiter de fullständigt i.
Av samma anledning som det idag finns restauranger här i landet som inte välkomnar- och serverar västerländska gäster.
Ett internationellt och ganska stort marathonlopp som ska gå av stapeln här snart accepterar nu helt plötsligt bara thaiare. (Sorry BTT men du får väl köra Stockholmsmaran en gång till istället då.)

Ändrades av Fantomen
Stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Esspe:

Letar lägenhet nu men att trycka ner hyran är inte det lättaste. Dom flesta ligger kvar på listpriser och rabatterar 1-2000 men det räcker inte för mig i det här läget. Börjat titta på AirBnb i stället för mäklare och dom har en mera nykter syn men inte riktigt samma som jag ännu. Trots att lägenheter stått tomma sen april så blir det inte mycket till rabatt.

 

Mat och dryck är billigare än vanligt, många har mindre menyer och rabatterade priser.

 

Var nere en sväng på WS i kväll och det mesta var faktiskt öppet men kunder hade dom inte många. Ryskorna var kvar vilket jag inte förstår. Borde vara en enkel sak för immigration att kasta ut dom men det finns väl lite dolda medel inblandade.

I HH börjar det så sakteliga sjunka in att man måste sänka hyran för att få nya gäster men Thai är ofta lite envisare och förstår inte att dom förlorar mer på att vänta på en hyresgäst som betalar begärt pris än att pruta och få in pengar. 

Falang ägda hus å condos är lättare att pruta på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fantomen:

För att de inte kan tänka logiskt och föra ett sunt resonemang kring ämnet så det där skiter de fullständigt i.
Av samma anledning som det idag finns restauranger här i landet som inte välkomnar- och serverar västerländska gäster.
Ett internationellt och ganska stort marathonlopp som ska gå av stapeln här snart accepterar nu helt plötsligt bara thaiare. (Sorry BTT men du får väl köra Stockholmsmaran en gång till istället då.)

Kan va så men jag satsar ändå på att amnestin förlängs lite i taget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LTD:

Kan va så men jag satsar ändå på att amnestin förlängs lite i taget. 

Ja vi får väl verkligen hoppas det men jag säger som Doktor Dengroth..... ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir intressant i alla fall att se vad dom tycker om kollektividen med försäkrimg inkorporerad i biljettprisen, accepteras det lär många bolag följa Emirates

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det finns en god chans att man som svensk turist kan komma in i Thailand runt december, troligtvis dock inte utan karantän. Finns en uppenbar risk att en karantänfri inresa från Sverige fortfarande ligger nästan ett år bort i tiden.

 

Jag har mest varit i byn sedan mitten på mars med ett par veckor i Bangkok och 5 dagar i vardera Hua Hin och Pattaya. I vår by, som ligger i Chachoengsaoprovinsen, så ser man inte längre några skillnader mot innan Covid-19. Dessvärre innebär det inte att viruset inte slagit jävligt hårt mot många. Väldigt många unga, och inte så unga, har fått vända hem till byn från relativt välbetalda jobb inom turismindustrin och angränsade sektorer. Istället för att bidra till familjen ligger de dem nu till last vilket givetvis sänker hela familjens köpkraft vilket ger en effekt i hela samhället. Runt byn ligger många av Thailands största industriparker och där håller de stora, ofta multinationella, företagen sin tillverkning igång. Alla inhyrda har dock förlorat sina jobb och de med fast anställning har förlorat alla chanser till OT och bonus, vilket inte sällan utgör 50% av totala ersättningen, så där försvinner också alla möjligheter till spenderingar på allt som inte är livsnödvändigt. Slutligen har väldigt många mindre fabriker slagit igen; det är ju trots allt inte bara turismen som påverkas när världens BNP går ned med 10%.

 

Så, man kanske inte ser med blotta ögat att det är några problem men väldigt många som krigat sig upp från underklass till arbetarklass eller från arbetarklass till undre medelklass får nog räkna med 5 förlorade år då de får slå sig tillbaka. Med obefintliga besparingar och små marginaler så blir den minsta lilla stöt kännbar, se bara på skillnaden mellan USA och Europa där Thailand ligger väldigt mycket närmare USA. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/29/2020 at 10:58 AM, LTD said:

Hoppas är en sak, men vad tror du själv om du bortser från hoppet? 

Vad är realistiskt att tro om detta? 

 

Ingen har väl missat hur viktigt "ansiktet" är i Thailand. 

Nu har WHO utsett Nya Zeeland och Thailand som hjältar i deras sätt att hantera corona och skall göra en film om det. Hur påverkar det möjligheterna till att Thailand öppnar gränsen och riskerar ny smitta? 

Kanske inte påverkar alls eller vad tror du? 

Visst är "face" viktigt i Thailand men det kan bara vara runt stenborden och i avlägsna byar som man tror att det är enda anledningen till stängda gränser.

 

En viktigare orsak är tveklöst den politiska situationen. Så länge militärregimen kan hålla folk "Covid-skräckslagna" så kan man också behålla undantagstillstånd och liknande och kan därför begränsa och fördröja kommande gigantiska demonstrationer. Man kan också dela ut lite allmosor och låtsas vara Moder Teresa.

 

Allra viktigast är dock att det inte finns någon anledning att öppna gränserna; ingen skulle komma i alla fall. De kan givetvis inte öppna gränserna mot Europa och USA, då de intalat befolkningen att ens en smittad är livsfarligt för landets säkerhet, så de måste öppna mot Australien / Nya Zeeland samt Östasien först. I dessa länder är det dock 14 dagars karantän för den egna befolkningen om de åker utomlands så givetvis kommer de inte åka på semester till Thailand. Vad vore då vitsen med att öppna gränserna om ändå ingen kommer? Jag lovar att den dagen Kina, Korea eller Japan säger att deras medborgare får åka till Thailand utan att sitta i karantän när de kommer tillbaka, så kommer Thailand öppna sin gräns mot dem snabbare än de hinner beställa in en Black Label och soda. 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Visst är "face" viktigt i Thailand men det kan bara vara runt stenborden och i avlägsna byar som man tror att det är enda anledningen till stängda gränser.

 

En viktigare orsak är tveklöst den politiska situationen. Så länge militärregimen kan hålla folk "Covid-skräckslagna" så kan man också behålla undantagstillstånd och liknande och kan därför begränsa och fördröja kommande gigantiska demonstrationer. Man kan också dela ut lite allmosor och låtsas vara Moder Teresa.

 

Allra viktigast är dock att det inte finns någon anledning att öppna gränserna; ingen skulle komma i alla fall. De kan givetvis inte öppna gränserna mot Europa och USA, då de intalat befolkningen att ens en smittad är livsfarligt för landets säkerhet, så de måste öppna mot Australien / Nya Zeeland samt Östasien först. I dessa länder är det dock 14 dagars karantän för den egna befolkningen om de åker utomlands så givetvis kommer de inte åka på semester till Thailand. Vad vore då vitsen med att öppna gränserna om ändå ingen kommer? Jag lovar att den dagen Kina, Korea eller Japan säger att deras medborgare får åka till Thailand utan att sitta i karantän när de kommer tillbaka, så kommer Thailand öppna sin gräns mot dem snabbare än de hinner beställa in en Black Label och soda. 

Alla länderna som var aktuella för Travel Bubble har nu fått nya utbrott förutom Nya Zeeland, så den dörren är stängd för ett tag.

 

Dom stängde gränserna när Kina stängde och kommer att öppna direkt mot Kina när dom öppnar igen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Atom:

Visst är "face" viktigt i Thailand men det kan bara vara runt stenborden och i avlägsna byar som man tror att det är enda anledningen till stängda gränser.

 

En viktigare orsak är tveklöst den politiska situationen. Så länge militärregimen kan hålla folk "Covid-skräckslagna" så kan man också behålla undantagstillstånd och liknande och kan därför begränsa och fördröja kommande gigantiska demonstrationer. Man kan också dela ut lite allmosor och låtsas vara Moder Teresa.

 

Allra viktigast är dock att det inte finns någon anledning att öppna gränserna; ingen skulle komma i alla fall. De kan givetvis inte öppna gränserna mot Europa och USA, då de intalat befolkningen att ens en smittad är livsfarligt för landets säkerhet, så de måste öppna mot Australien / Nya Zeeland samt Östasien först. I dessa länder är det dock 14 dagars karantän för den egna befolkningen om de åker utomlands så givetvis kommer de inte åka på semester till Thailand. Vad vore då vitsen med att öppna gränserna om ändå ingen kommer? Jag lovar att den dagen Kina, Korea eller Japan säger att deras medborgare får åka till Thailand utan att sitta i karantän när de kommer tillbaka, så kommer Thailand öppna sin gräns mot dem snabbare än de hinner beställa in en Black Label och soda. 

Var fick du ENDA anledningen ifrån? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick jobb idag på eftermiddagen på Jomtien. Så när jobbet var klart. Så åkte jag ner till Harrys och åt en plankstek, innan jag åkte hem till Bangkok. Var i alla fall en 10-15 gäster där. Såg en del faranger som gick förbi på gatan. Dock när jag åkte hem. Såg jag flertalet barer där brudarna satt helt ensamma. Verkar dock vara lite verksamhet runt om Pattaya. Väldigt många massager, dår brudarna sitter utanför och väntar på kunder. 

Så visst finns det faranger i Pattaya. Men det verkar som dom flesta håller sig till sina stamhak. Och undviker barer som normalt befolkas av korttids turister. 

 

Vad gäller öppnandet så kommer det nog snarare än man tror. Redan innan corona låg Thailand riktigt dåligt till ekonomiskt. Den höga Baht kursen har gjort att Thailändska varor som till exempel ris, är för dyrt. Att sen turisterna försvunnit. Har gjort att väldigt många nu har stora problem. Dom demonstrationer som förekommit, är bara början på det missnöje med regeringen som sprider sig. Och nu handlar det inte om några risbönder från isaan som man kan avfärda med militärens hjälp. Utan missnöjet sprider sig till hela samhället. 

Och det märks att Prayuth är pressad just nu. Då han agerar som han går balansgång på slak lina. 

Skulle det vara val idag? Så skulle Prayuth och anhang åka ut med huvet före. Så stort är missnöjet. 

Att då fortsatt hålla stängt samtidigt som stora delar av näringslivet håller på att gå i konkurs är snart inte möjligt. 

Man har ju dessutom slutat med dom stöd som var i början av nrdstängningen. Då man deklarerat att pengarna är slut. 

Till och med dom statliga karantänerna ska kosta pengar numera. Då dom deklarerat att man ej har råd att bjuda thailändare som kommer hem från andra länder. Då pengarna är slut. 

Så att inte öppna landet väldigt snart, har konstaterats från flera håll. Att det får katastrofala följder för landet. 

Så så är läget just nu. Sen har ju inte Prayuth och hans kompisar visat sig vara några ekonomiska snillen. 

Den som lever får se. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-02 at 01:15, skrev janne_h:

Jag fick jobb idag på eftermiddagen på Jomtien. Så när jobbet var klart. Så åkte jag ner till Harrys och åt en plankstek, innan jag åkte hem till Bangkok. Var i alla fall en 10-15 gäster där. Såg en del faranger som gick förbi på gatan. Dock när jag åkte hem. Såg jag flertalet barer där brudarna satt helt ensamma. Verkar dock vara lite verksamhet runt om Pattaya. Väldigt många massager, dår brudarna sitter utanför och väntar på kunder. 

Så visst finns det faranger i Pattaya. Men det verkar som dom flesta håller sig till sina stamhak. Och undviker barer som normalt befolkas av korttids turister. 

 

Vad gäller öppnandet så kommer det nog snarare än man tror. Redan innan corona låg Thailand riktigt dåligt till ekonomiskt. Den höga Baht kursen har gjort att Thailändska varor som till exempel ris, är för dyrt. Att sen turisterna försvunnit. Har gjort att väldigt många nu har stora problem. Dom demonstrationer som förekommit, är bara början på det missnöje med regeringen som sprider sig. Och nu handlar det inte om några risbönder från isaan som man kan avfärda med militärens hjälp. Utan missnöjet sprider sig till hela samhället. 

Och det märks att Prayuth är pressad just nu. Då han agerar som han går balansgång på slak lina. 

Skulle det vara val idag? Så skulle Prayuth och anhang åka ut med huvet före. Så stort är missnöjet. 

Att då fortsatt hålla stängt samtidigt som stora delar av näringslivet håller på att gå i konkurs är snart inte möjligt. 

Man har ju dessutom slutat med dom stöd som var i början av nrdstängningen. Då man deklarerat att pengarna är slut. 

Till och med dom statliga karantänerna ska kosta pengar numera. Då dom deklarerat att man ej har råd att bjuda thailändare som kommer hem från andra länder. Då pengarna är slut. 

Så att inte öppna landet väldigt snart, har konstaterats från flera håll. Att det får katastrofala följder för landet. 

Så så är läget just nu. Sen har ju inte Prayuth och hans kompisar visat sig vara några ekonomiska snillen. 

Den som lever får se. 

Kunderna är mer kräsna nu, Det verkar bara vara dom barer å massageställen med attraktiv personal mm som får kunder. 

Har varit ute ett par dar nu och hittat bra drag, skitkul faktiskt. 

Men håller det här i sig ett par månader till så lär nog antal barer halveras typ. Många som ser ut att ha noll kunder men det är rätt sunkiga ställen där det mesta ser ut att ha passerat bäst före datum.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har chansat och köpt flygbiljett med finnair 24/12. Tror o hoppas att det är öppet då. 

Helt ok för mig att ordna läkarintyg innan resa

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigast om 15 månader är det fullt drag i Pattaya och då får vi 5+ baht för en krona..

Tror jag.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Tidigast om 15 månader är det fullt drag i Pattaya

På stranden eller, för mycket annan verksamhet lär inte finnas kvar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Forstår att du är avundsjuk Songsaeng där du sitter i din båt i Ostersjon.

 

Pattaya är fortfarande ett paradis for oss svenskar  som bor i Thailand.

For oss är det ok om hälften av barerna, diskoteken, restaurangerna, massageshoparna och  hotellen stänger.

Forhandlade just ner min månadshyra i The Base Pattaya från 15000 till 10000 baht  per månad. Min hyra är nu bara 2800 sek per månad ett halvår framåt.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Forstår att du är avundsjuk Songsaeng där du sitter i din båt i Ostersjon.

Inte särskilt avundsjuk, bara tragiskt att det mesta kommer att gå under om nedstägningen varar 1-2 år till.

För tom en bitter pensionär måste väl förstå att verksamheter inte överlever utan inkomster?

Synd om alla som förlorar satsade pengar.

 

Jag tar mig hem, är inte orolig för det.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det tråkigt for alla de barar, restauranger etc. som inte overlever, men  de bästa finns kvar.

Att massturismen från Kina, Indien, USA och Europa upphor, är helt ok for min del.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Visst är det tråkigt for alla de barar, restauranger etc. som inte overlever, men  de bästa finns kvar.

Mycket mer än det kommer att drabbas naturligtvis.

Hotellnäringen kommer att krascha, främst på ställen som Phuket, Samui etc.

90% av verksamhet, matgrosister etc riktad mot västerlänningar kommer att gå under.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Visst är det tråkigt for alla de barar, restauranger etc. som inte overlever, men  de bästa finns kvar.

Att massturismen från Kina, Indien, USA och Europa upphor, är helt ok for min del.

Vem tror du ska bo i höghusen, som byggs i Pattis, om inte kineser och indier. De kommer att dominera turismen här framöver.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jive:

Vem tror du ska bo i höghusen, som byggs i Pattis, om inte kineser och indier. De kommer att dominera turismen här framöver.

Känns som att juntans långsiktiga plan är att förvandla Thailand till ett asiatiskt Walt Disney.

Pandemin kom som på beställning för dem och påskyndar det hela.

Anti kampanjen mot skitiga västerlänningar har ju pågått en tid, och personligen märker jag att man är mer oönskad nu än för 20 år sen.

Trist utveckling.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...