Jump to content
IGNORERAD

Är detta verkligen mitt Sverige?


Tujtuj

Recommended Posts

För en tid sedan kom min fru hem ifrån SFI med en tjock pappersbunt som hon hade fått av en afrikansk kvinna och kompis som går i hennes klass. Kvinnan och hennes man, som tillsammans med sina två barn, 3 och 5 år gamla kom till Sverige för ca. 1.5 år sedan, hade svårt att förstå vad som stod i alla papperen och undrade därför om jag kunde hjälpa dem med detta.

Överst i högen var ett avslag rörande en ansökan om socialbidrag. Detta motiverades med två anledningar. Den första var att fadern skulle ha hoppat av den utbildning till lokalvårdare som han fått påbörja. Vidare hade han, enligt handläggaren, gjort detta p.g.a. ”personliga anledningar”. När jag frågade mannen om detta blev han förvånad eftersom man på skolan, inte bara hade sagt att han var klar, utom dessutom gett honom ett intyg på detta. De personliga anledningar som handläggaren hade nämnt kände han inte ens till själv.

Den andra motiveringen till att familjen nekades bidrag var att mannen, efter att ha ”hoppat av städutbildningen”, hade en skyldighet att anmäla sig på arbetsförmedlingen en gång i månaden, och att ingen notering rörande detta fanns för augusti månad. Mannen hävdar bestämt att han varit där den 10/8, men enligt de papper han gett mig så fanns bara noteringar ifrån den 19/7 och 2/9. Enligt papperen nekas alltså familjen bidrag för att mannen varit två dagar försenad till arbetsförmedlingen.

Då jag påpekade detta för mannen bad han mig därför att ringa hans handläggare på arbetsförmedlingen för att få bekräftat att han faktiskt varit där under augusti. När jag gjorde detta fick jag dock beskedet att handläggaren var sjukskriven och inte förväntades tillbaka under den närmsta tiden.

Nu står vi alltså där vi står i frågan och det känns som om det kommer bli svårt att driva saken vidare. Min mening är inte på något sätt att försöka påskina att mannen har rätt och myndigheterna fel, men en undran är ju om man verkligen kan lägga ett så stort ansvar på människor som nätt och jämt behärskar grundläggande svenska, så att ett ev. missförstånd skall kunna få så förödande konsekvenser?

Idag fick min fru åka till affären och köpa ett par kassar mat som hon just nu är och ger till familjen så att de skall kunna äta något. Och vad som händer i framtiden törs man ju inte ens tänka på om inget oväntat inträffar snart. Själv jobbar jag inom kriminalvården, och en historia som denna ger en ju en ökad insikt och förståelse för en del av våra klienters anledning till att de befinner sig där de är idag.

Jag kan bara säga att jag tycker hela historien, och andra liknande exempel, ibland får mig att skämmas över att vara svensk….

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tujtuj

    5

  • jannegbg

    3

  • GammalDansken

    2

  • saturnus

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det är alltid så många osäkra faktorer och saknad av information i inlägg som dessa för att kunna säga vad som är rätt eller fel.

Beslut kan alltid överklags också, information hur ska socialtjänsten ha givit famiiljen så de kan överklaga.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det framgår tydligt på beslutet hur man överklagar detsamma. Problemet är ju dock att försöka driva ett ärende då man dels inte behärskar språket, och dels inte har tillgång till de nödvändiga dokumenten.

Sedan huruvida vad som är fel eller rätt så kan jag bara konstatera att en familj med två småbarn sitter utan mat på bordet år 2009 i Sverige. Mer fel än så kan det ju knappast bli.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej tujtuj

ja regler är till för att dom ska följas.varför skall vi svenskar alltid stå i brächen

för att betala, mpr har med regler skrivs de något som inte en mod tycker om så raderas det eller så blir man bannad.

hu mycket bidrag får du om du med familj flyttar till afrika.

nu är det så att jag är ej någon rasist utan för uhjälp.

ja detta är ditt sverge, vi svenskar behöver inte vara värlsmästare på allt

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

jannegbg: Klart regler skall följas. Men man måste ju ge människor en chans att förstå hur dessa regler lyder för att detta ska vara möjligt. Det handlar inte om att vi ska vara världsmästare utan bara ta om hand om dem som vi tagit oss ann. Har man satt fan i båten så får man ju ro han i hamn på ren bonnsvenska. Kanske är sunt bonnförnuft en vara som kunde finnas mera av i våra myndigheter ibland?

gone2paradise: Som det ser ut just nu så är de inte berättigade till något bidrag alls. Troligen lär det väl ordna sig på något sätt, har svårt att se att socialen skulle sätta en barnfamilj på gatan.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej tujtuj

ja regler är till för att dom ska följas.varför skall vi svenskar alltid stå i brächen

för att betala, mpr har med regler skrivs de något som inte en mod tycker om så raderas det eller så blir man bannad.

hu mycket bidrag får du om du med familj flyttar till afrika.

nu är det så att jag är ej någon rasist utan för uhjälp.

ja detta är ditt sverge, vi svenskar behöver inte vara värlsmästare på allt

Visste att inlägg av den här karaktären skulle komma från jannegbg!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten risken nu är ju att deras barn kan bli omhändertagna om de inte kan ta sitt ansvar och ta hand om dem..dock är det en lång väg dit. Har de barn och de inte har mat för dagen just nu så bör de kontakta socialkontoret/socialjouren akut och få matkuponger eller liknande.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte längre några åsikter i denna fråga då jag sedan länge är utskriven från Svedala.

Helt och hållet upp till er som bor kvar hur ni vill fördela era inbetalade skattepengar.

Men ibland kan man ju undra hur folk prioriterar... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

jannegbg: Klart regler skall följas. Men man måste ju ge människor en chans att förstå hur dessa regler lyder för att detta ska vara möjligt. Det handlar inte om att vi ska vara världsmästare utan bara ta om hand om dem som vi tagit oss ann. Har man satt fan i båten så får man ju ro han i hamn på ren bonnsvenska. Kanske är sunt bonnförnuft en vara som kunde finnas mera av i våra myndigheter ibland?

gone2paradise: Som det ser ut just nu så är de inte berättigade till något bidrag alls. Troligen lär det väl ordna sig på något sätt, har svårt att se att socialen skulle sätta en barnfamilj på gatan.

hej tujtuj

jag bonnförnuft räcker långt, det sista jag vill uppleva är att ett barn skall gå o lägga sig hungrig. tyvär kan det vara så . myndigheter tänker rent juridiskt , kanske det är lite märkligt, be dom göra en ny ansökan.

baba,babo

vafan stalkar du mig enda gången du gnäller så är det på mina inlägg.

kan ju vara bättre att ifrågasätta i stället för att såga om man inte fattar

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tujtuj,ett litet tips:arbetsförmedlingen är skyldiga att föra loggbok över alla besök samt telefonsamtal,så begär att få ut en lista på dessa så kan du visa soc.(om han har varit där)och då är de skyldiga att betala retroaktivt.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tujtuj,ett litet tips:arbetsförmedlingen är skyldiga att föra loggbok över alla besök samt telefonsamtal,så begär att få ut en lista på dessa så kan du visa soc.(om han har varit där)och då är de skyldiga att betala retroaktivt.Mvh Måne

du är klok måne

jag tror inte svenska staten lämnar en barnfamilj utan vidare,alla har rätt att äta sig mätta.önskar att detta skulle vara en lag på våran jord.

men jag har inget att säga till om

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej tujtuj

ja regler är till för att dom ska följas.varför skall vi svenskar alltid stå i brächen

för att betala, mpr har med regler skrivs de något som inte en mod tycker om så raderas det eller så blir man bannad.

hu mycket bidrag får du om du med familj flyttar till afrika.

nu är det så att jag är ej någon rasist utan för uhjälp.

ja detta är ditt sverge, vi svenskar behöver inte vara värlsmästare på allt

Bäste Herr GBG Jan, Ni behöver inte oroa Er, tror risken att Herrn skulle bli världsmästare i allt är ganska liten.

Distriktsmästaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mannen i fråga nu verkligen kan bevisa att han har mäktat med att gå till arbetsförmedlingen 1 gång / månad för att skaffa en riktig försörjning för sig och sin familj måste jag säga att jag är imponerad. Han måste verkligen vilja arbeta och göra rätt för sig...

Vad gäller ett överklagande av avslaget låter det som ett otroligt simpelt ärende. Om nu mannen kan visa upp intyget på slutförd utbildning är den första anledningen till avslag avklarad.

Och precis som måne säger. Arbetsförmedlingen är skyldig att föra logg över samtal och besök varför anledning två inte heller skall vara ett problem.

Förutsatt att mannen varit fullständigt ärlig i sina uppgifter till myndigheter, och till dig Tujtuj, kommer detta vara en smal sak att lösa. Gratulerar, dina skattepengar kommer denna gång i så fall gå till en person som tycks anstränga sig kopiöst för att passa in i vårt samhälle.

Sen finns ju förstås personer som inte har någon som helst vilja att arbeta eller anstränga sig för sin egen försörjning.

Fusk med SFI-studier ger mer bidrag (SVT Uppdrag Granskning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mannen i fråga nu verkligen kan bevisa att han har mäktat med att gå till arbetsförmedlingen 1 gång / månad för att skaffa en riktig försörjning för sig och sin familj måste jag säga att jag är imponerad. Han måste verkligen vilja arbeta och göra rätt för sig...

Vad gäller ett överklagande av avslaget låter det som ett otroligt simpelt ärende. Om nu mannen kan visa upp intyget på slutförd utbildning är den första anledningen till avslag avklarad.

Och precis som måne säger. Arbetsförmedlingen är skyldig att föra logg över samtal och besök varför anledning två inte heller skall vara ett problem.

Förutsatt att mannen varit fullständigt ärlig i sina uppgifter till myndigheter, och till dig Tujtuj, kommer detta vara en smal sak att lösa. Gratulerar, dina skattepengar kommer denna gång i så fall gå till en person som tycks anstränga sig kopiöst för att passa in i vårt samhälle.

Sen finns ju förstås personer som inte har någon som helst vilja att arbeta eller anstränga sig för sin egen försörjning.

Fusk med SFI-studier ger mer bidrag (SVT Uppdrag Granskning)

Har hört det också, det verkar vara mer regel än undantag. Den ena lär den andra.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Visste att inlägg av den här karaktären skulle komma från jannegbg!

Inte utan att överraskningsmomentet i ditt inlägg, Baboonen, är näst intill obefintlig.

Och att du kommer att säga samma sak om mitt, kommer att "komma som ett brev på posten".

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En fråga till trådskaparen.

Är det bara jag som uppfattar ditt inlägg som en fråga om hur det är tänkt

att man som nyanländ invandrare utan kunskaper i det svenska språket

ska klara sig i byråkratiska Sverige med alla möjliga och omöjliga

blanketter och formuleringar som inte ens infödingar förstår?

Mitt svar är att visst är det ibland orättvist och hårt, och drabbar ibland

som du ger exempel på, men jämfört med nästintill alla andra länder är

"detta, ditt verkliga Sverige" ändå otroligt mycket bättre, med all hjälp man trots

allt kan få.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

ett svårt ärende Du gett dig in på Tujtuj, inläggen i tråden visar också på stora kunskaper inom socialtjänstens område. En stor kostnad för kommunernas sociala avdelning är just att anlita Tolk. Därför tvivlar jag på att Fadern i familjen inte förstått, vilka krav som ställs på en hjälpsökanden. Det framgår inte vilken status familjen har, invandrare eller flykting. En invandrare (arbetsmarknads)har knappast några möjlighter till hjälp här i landet, medan flyktingen har olika myndigheter att vända sig till, är det då dessutom en barnfamilj, så är de flesta dörrar öppna, vid en kris som den du tar upp. Om Du ber familjen om en fullmakt, att företräda dessa inför Socialen, går det bra. Men jag tror att du snart tröttnar på att hjälpa folk, när alla korten hamnar på bordet. Enbart social-

bidraget för familjen ligger på ca 11.000Kr/månaden, detta skall täcka kostander för mat, kläder, hygienartiklar, TV, telefon m.m. Utöver detta kommer så hyran för en 4-rummare + möbler o s v

En familjefader som kommer hit och ser dessa pengar och lägenhet, har nog svårt att greppa om denna situation, men när fadern sammanstrålar med sina landsmän på köpcentrat, och får bekräftat, att det är så här det går till i Sverige, så använder fadern säkert samma ord som i Din rubrik.

PS. innan du överklagar, begär omprövning av beslutet, det går snabbare.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att folk blandar ihop orden Invandrare och Flykting.

Invandrare är personer som själva kommer hit för att jobba, eller att bo här för egna pengar, ca 1.500 pers per år.

Flyktingar är då personer som kommer hit av olika själ =flyktingstatus= förföljelse i sina hemländer, av olika själ, eller rent av fattiga. 50.000--80.000 om året.

Sedan finns även anhöriginvandringen, som inte gäller enbart de som kommit hit som flykting, utan även thaitjejen som vill morsan skall bo här. Men här har staten stramat åt regält= svårare att få hit anhöriga.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att folk blandar ihop orden Invandrare och Flykting.

Invandrare är personer som själva kommer hit för att jobba, eller att bo här för egna pengar, ca 1.500 pers per år.

Flyktingar är då personer som kommer hit av olika själ =flyktingstatus= förföljelse i sina hemländer, av olika själ, eller rent av fattiga. 50.000--80.000 om året.

Sedan finns även anhöriginvandringen, som inte gäller enbart de som kommit hit som flykting, utan även thaitjejen som vill morsan skall bo här. Men här har staten stramat åt regält= svårare att få hit anhöriga.

Saturnus

Ordet flykting har tyvärr devalverats en del. När Migrationsverket använder ordet brukar dom mena flyktingar enl. Genevekonventionen. Dessa är betydligt färre än 50.000-80.000.

De flesta asylsökande som får tillstånd, får det av humanitära skäl och räknas inte som flyktingar.

På vilka grunder man fått uppehållstillstånd har betydelse inom en mängd olika områden. Inte minst ekonomi t.ex. rätt till introduktionsersättning vid SFI studier.

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till trådskaparen.

Är det bara jag som uppfattar ditt inlägg som en fråga om hur det är tänkt

att man som nyanländ invandrare utan kunskaper i det svenska språket

ska klara sig i byråkratiska Sverige med alla möjliga och omöjliga

blanketter och formuleringar som inte ens infödingar förstår?

Mitt svar är att visst är det ibland orättvist och hårt, och drabbar ibland

som du ger exempel på, men jämfört med nästintill alla andra länder är

"detta, ditt verkliga Sverige" ändå otroligt mycket bättre, med all hjälp man trots

allt kan få.

mvh GD

Ja, ungefär så är min fråga. Sedan håller jag med om att Sverige förmodligen är ett av de främsta länderna då det gäller resurser för för t.ex. invandrare. Det känns bara så fel när man ser en familj uppriktigt förtvivlade för att man inte kan ge sina barn mat och hur opersonligt och oengagerat de ofta bemöts då de försöker be om hjälp. Jag tror att det är ganska vanligt förekommande att man som t.ex. handläggare på socialen, objektifierar sina klienter vilket i sin tur resulterar i sådana översittarfasoner och empatibrister som t.ex. erka visar prov på ovan.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige behöver invandrare men vi har inte råd att ta emot invandrare som kommer hit

för att utnyttja vår välfärd. Det är dessutom en välfärd som blir sämre och sämre

eftersom allt fler vill använda den utan att göra "rätt för sig" i samhället.

Genom SFI vet vi att det finns en stor orättvisa mellan dom som är anhöriginvandrare till

svenskar och asylflyktingar samt anhöriginvandrare till denna grupp. Den senare gruppen

tenderar att utnyttja för mycket av våra genmensamma samhällsresurser utan att tillföra

något.

Tack vare EU och Schengen skall man om något år införa ett nytt system som heter Visa

Information System. Alla som söker visum för besök i Europa skall då lämna fingeravtryck

samt bli fotograferade på ambassaden. Uppgifterna kommer att lagras i en stor databas.

Dom flesta som kommer till Sverige och söker asyl har förmodligen kommit in i Europa

med hjälp av ett Schengen-visum. När man anländer till Sverige gör man sig sedan av med

sina identitetshandlingar och hittar på en historia om att man är förföljd i sitt hemland.

Enligt Migrationsverkets statistik är det 90 % av alla asylsökande som inte vill visa några

identitetshandlingar. När det nya systemet är i bruk kommer man att kunna identifiera dessa

personer och enligt Dublin-förordningen skicka tillbaka personerna i fråga till det land i

Europa där dom först reste in med ett Schengen-visum.

Med det nya systemet förhindrar man också s.k. visum-shopping, dvs. att personer försöker att

komma in till Europa genom att söka land för land tills man blir beviljat ett Schengen-visum.

Redan nu kan man se på Migrationsverkets statistik att asylinvandringen till Sverige minskar

och detta beror förmodligen på det bättre samarbetet mellan Schengen-länderna.

Eftersom det finns få direktförbindelser med flyg till Sverige från länder i t ex Mellanöstern

och Afrika varifrån den största mängden asylinvandring sker, kommer det nya systemet att medöra

att det blir mycket svårt att ta sig till Sverige utan en identitet och söka asyl här.

Sverige har nu infört en arbetskraftsinvandring. Tillsamman med Visa Information System kommer

vi att få en mycket "klokare" invandring till Sverige som består av arbetskraftsinvandrare,

anhöriginvandrare samt kvotflyktingar. Att komma till Sverige med ett Schengen-visum och söka asyl

utan en identitet kommer att bli mycket svårt.

Ändrades av rogga_rigga
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Migrationsverkets statistik är det 90 % av alla asylsökande som inte vill visa några

identitetshandlingar.

Det mest häpnadsväckande är att man överhuvudtaget kommer in i landet, och att landet tar ansvar för deras hushållning, utan att dessa styrker sin identitet, eller åtminstone sin nationalitet! Det förekommer ju t o m att personer inte ens vill avslöja sin nationalitet, något som är är rent löjeväckande och borde definitivt ge anledning till misstanken att de faktist inte lär ha skäl till asyl. Ett sådant försök borde i de flesta fall resultera i ett återvändande med samma flyg/färja eller i en trist tillvaro i något uppsamlingsläger, vilket verkar vara praxis på de flesta håll i världen. Något fritt liv med skolgång för barnen och sjukhusvård tillhör nog inte vanligheterna i andra länder.

Vid tidigare "allmäna amnestier" har folkbokföringen blivit anstormade av folk som vill ändra till sina "riktiga" namn och nationaliteter - antar att det underlättar för kommande anhöriginvandring.na.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, helst bör de ju ha ett svensk id-kort innan de släpps in i landet och rejält med pengar så att de kan garantera sitt upphälle.

Empatiekonomen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att det finns många som nu är oroliga över att informationsflödet till våra kvotflyktingar är generellt lågt i ert och mitt Sverige.

Jag kan kanske lugna några av er genom att informera om hur det fungerar i min kommun. Här fungerar informationen perfekt. På SFI finns en familj från Irak och de är väldigt välinformerade nästan på gränsen till "savantkunskaper" inom vilka rättigheter de har. Dessvärre lyssnar andra invandrare på dem och tror att samma rättigheter gäller för dem också, men se det gör det inte. Tydligen trivs familjen väldigt bra i våran kommun för nu senast hörde jag att det var ett gäng farbröder och några andra släktanknutna som var på väg hit. Jag tycker det är ett gott betyg för vår kommun att fler och fler vill flytta hit. Dessvärre är det fler och fler utav urinvånarna som flyttar ifrån kommunen, men detta måste ju innebära att det i varje fall finns bostäder till Irakfamiljens släktingar som är på väg hit.

mvh

Silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...