Jump to content
IGNORERAD

Hur ska man göra


Nerike

Recommended Posts

Hej på er alla.

Min tjej har bara varit här under så kallade fina månader, dvs. under sommar månader.

Nu tänkte jag att hon skall komma under vinter månaderna, och trivs hon då också fast det är kallt.

Då skall jag söka om UT till henne, eller gör jag fel i mina tankar.

Jag tänker att hon skall se alla månader i Sverige, så hon inte får en chock när det smäller till med kyla.

Jag älskar henne fast hennes bakgrund (jag tänker framåt inte bakåt), och jag vill inte söka UT innan hon vet om våra kalla månader.

Vore hemskt om hon kom på UT, och  hon hata Sverige pga. kylan och vill hem till Los.

Tänker jag rätt eller tänker jag fel, för hon vill att jag söker UT nu (hon har vart i Svedala 2 gånger på TV) men jag vill att hon ska få känna den kalla perioden också innan jag söker UT så hon vet vad hon flyttar till.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey,

Jag tycker absolut du ska bjuda över henne till vintern. Nu vet jag ju inte vart i vårt avlånga land du bor men så mycket till vinter har vi ju inte längre i Stockholm. Men rått och mörkt är det ju.

Om ni planerar att hon ska bo här så kommer hon ju möta vintern förr eller senare.

Fast du får väl se till och hålla henne nära och värma henne  :thumbsup:

Hoppas allt går bra.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

heno..

Bor i Örebro, som kan bli ett ricktigt köldhål.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt olika hur man uppfattar kylan så du skall nog inte överdriva dess betydelse.

En till mig närstående thaidam tycker att en av de bästa sakerna med Sverige är vädret, det är skönt att slippa hettan i Thailand.

Därmed inte sagt att mörker och kyla kan vara påfrestande för någon som kommer från Thailand, viktgare är nog var ni befinner er i ert förhållande.

Lycka till

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bara att fixa UT allt ordnar sig. Roligt att se när dom får upplevelsen av snö samt att solen går ner mitt på dan.

//Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

Du får gå på din magkänsla. Tänk på att det tar tid med Ut-ansökan samt att komma in i svenska samhället. Ju förr desto bättre. Dessutom får hon ju börja på SFi med UT. En fördel om du har ett jobbatt sköta, så hon slipper sitta ensam.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa UT med en gång, varför vänta?? som sagts inget tvång. En lustig sak som hände oss när vi var nere vid en sjö som vi besökt på sommaren och det var is..tog 10 minuter av övertalning och demonstration att det går att gå på Nam käng,,,,,kul.

HADE

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Hade garanterat skaffat UT med en gång eftersom precis vad fler säger

så kan hon då börja SFI och ha en sysselsättning när hon är här,

samtidigt som det inte är något som tvingar henne att stanna här.

Tjejen bara älskade den svenska vintern och gör fortfarande.

Här är det mest jag som tjatar om att åka till LOS...  :D

Med tanke på att det dessutom blivit ganska så mycket krångligare att söka besöksvisum nu,

så är det kanske all idé att kolla upp möjligheterna till UT direkt istället...

Det är ju som jag förstått det i princip samma procedur att gå genom med intervju m.m.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ar kallt och morkt i Sverige pa vintern kan forvisso vara ett minus i kanten men hamnar nog inte pa en topp-20 lista over potentiella problem med att flytta till ett nytt land. Att bo oerhort langt ifran sin familj och sina vanner, att inte forsta (varken sprakligt eller kulturellt) vad folk runtomkring sager/menar, skillnaden att vara invandrare kontra turist, pressen att klara av studier alternativt hitta ett jobb mm mm ar nog vad de flesta mer oroar sig for. Loser de dessa problem sa ar nog lite vadermassig kyla och morker bara ett roligt ombyte. Att borja SFI omgaende ar nog nodvandigt, att sitta ensam hemma i ett nytt land och grubbla ar nog inget bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är långt mycket jobbigare och ett större hot mot en relation är isolation och ensamhet snarare än snö och is.

Det funkade sådär för oss undet TV-perioderna eftersom hon inte hade något att göra. Vi höll ut och när hon kom på UT och började på SFI var allting mycket roligare. Egna kompisar och eget liv. Jag slapp kunde slappna av mera.

Snö=no problem

Inga kompisar=big problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt Nerike.

Men när jag läste vad många skrev om UT = större frihet och möjligheter till sysselsättning som SFI, arbete, så verkar det ännu bättre om man tar bort mannens oro om att kvinnan kanske har möjlighet att bo hos någon annan om det ej funkar mellan dem om hon kommer med UT. Kommer hon hit med TV blir den risken mindre - tror jag en del killar tänker. Men jag bara gissar.

Sysselsättning är a och o för att trivas i Sverige medan mannen arbetar och har sitt eget vardagliga liv.

Thaimat är också jätteviktigt.

Det jag själv längtade mest under mina första åren i Sv var nog isaan-maten och släktingarna faktiskt.

Vänner kunde jag gruppchatta med lite då och då.

Värme - jag kunde ju ha på mig mycket kläder.

Men det krisade sig en gång med solskenet. Jag mådde så dåligt och bara längtade till att vara i starkt ljus. Då bad jag mitt ex att sätta på vad heter det på svenska nu igen... sportlight. Det hjälpte faktiskt.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Om hon inte trivs efter att upplevt vår kalla o mörka årstid.!!

Vad gör du då ?

Hennes gillande eller ogillande påverkas inte av ditt val av visa.

Du står på samma punkt om hon inte gillar vår vinter, oavsett vilket visa hon har.

Men om hon gillar vintertiden ( vilket jag verkligen hoppas ) så är det ju väldigt

possitivt om hon har ett UT visa, hon kan ju stanna...förhoppningsvis för evigt.

Annars får hon ju åka hem igen o vänta i 3 månader ( o du på henne ).

Sedan en ny omgång med papper o pengar för att få hit henne på UT.

Stå på...gå på ett UT direkt.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Hej Nerike!

Jag tror att om hon känner sig älskad och uppskattad så är kylan inget problem. Så länge det finns värme i Ert förhällande så kommer hon att trivas.

Det Du skrev om att bara titta framåt är ett starkt bevis på din kärlek till henne. Detta om något borgar för att det kommer att lösa sig med snö och kyla då Du verkar ha den värme som behövs.

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

frun kom hit en marsdag när det var 26gr kallt(var nog bland det kallaste jag upplevt i mars), hon stod på arlanda i pumps och kjol och frös nåt förbannat, men gillade vintern iaf så hon blev kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog inga problem :crazy:

Min tjej var förtvivlad att snön skulle hinna bort innan hon landade :D

Tänk dej själv att slippa ha lika varmt som i thai hela tiden  :rolleyes3:

Dom gillar lite variation.

Var nere på byn & hittade ett gäng T-Tjejer ihop-krupna

i skuggan & mumsa glass :D

Dom tyckte det var för varmt i solen ( I sverige ) :crazy:

Köp henne en Flece-tröja :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru landade första gången en februari dag i minus 22. Hon är kvar ännu! Det blev ju bara bättre och bättre klimat. Nu vill hon knappt tillbaka till Thailand  :crazy:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips :thumbsup:

Om hon flyttar hit men tycker det blir kallt

på vintern så kan ni resa till Thai :thumbsup:

Biljetterna är ju mycket billigare här i sweden VS thai :crazy:

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger som flera andra, fixa ett UT med en gång i stället. Trivs hon inte här på vintern så är det väl inget som tvingar henne att stanna kvar utan bara att åka hem och sen får hon komma hit när det blir varmare igen.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Hej Nerike!

Om tjejen vill ha UT direkt, så slå till med tycker jag. Ladda sen med mycket "thai-mat" och kläder

så ordnar det sig säkert bra med anpassningen till vårat klimat/väder.  :thumbsup:

Om du känner någon annan thai-tjej i Örebro, så är det ju bra om hon kan bli din tjejs "sponsor", det

underlättar/påskyndar anpassningen, tror jag.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...