Jump to content
IGNORERAD

Trögrott för våra invandrare?


Tujtuj

Recommended Posts

Diskussionen här på forumet rörande huruvida våra thailändska partners skall ges någon form av bidrag eller ej har ju till och från gått ganska het. Själv kan jag, bortsett ifrån att det förmodligen vore värt väldigt mycket för min fru att få några kronor varje månad som hon helt och hållet kunde betrakta som sina egna, tycka att det är helt ok att vi inte får någon form av bidrag. Vi klarar oss trots allt ganska bra på min lön.

Min fru som just nu går SFI´s D-nivå gör detta med inriktning på vård och omsorg, vilket innebär att hon praktiserar två dagar i veckan på ett äldreboende här i staden. För en tid sedan dök det dock upp en annons om ett instegsjobb (staten betalar 75% av lönen)på ett annat äldreboende. Då min fru talade om för mig att hon ville söka detta tipsade jag henne om att fråga sin nuvarande handledare om hon kunde få uppge henne som referens i sin ansökan vilket gick bra. Dock undrade handledaren om varför hon inte sökte samma form av tjänst på dennes arbetsplats. Min fru, som trivs jättebra på sin nuvarande praktikplats, blev överlycklig av handledarens erbjudande och svarade förstås att detta lät jätte intressant.

Sedan dess har det dock helt kört fast och anledningen är att ledningen för äldreboendet aldrig har hört talas om instegsjobb och fortfarande, efter tre veckors ”intensiva efterforskningar”, inte kan ge ett svar p.g.a. att ingen verkar veta vad det är. Detta alltså trots att man i flera år har bedrivit verksamhet med praktiserande SFI-studenter samt att man uppenbarligen, på stadens andra äldreboenden redan nyttjar anställningsformen. Själv hittade jag namnet på arbetsförmedlingens ansvarige för instegsjobb efter ca 5 minuters sökande på internet.

Frågan blir ju då: hur motiverade är man egentligen på arbetsförmedling, SFI, kommun o.s.v. då det gäller att hjälpa invandrare i Sverige om man inte lyckas reda ut en så enkel fråga som denna?

En åtgärd som ett instegsjobb framstår ju åtminstone för mig som en unik chans för alla inblandade? Hela upplägget känns just nu mest som om man (återigen) byggt luftslott, och när det kommer till kritan så resulterar det bara i frustration och uppgivenhet. Vem försöker man lura egentligen?

Tanken blir ganska skrämmande då man betänker vilka konsekvenser motsvarande handfallenhet ifrån myndigheter förmodligen medför i större och viktigare sammanhang än detta.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

En åtgärd som ett instegsjobb framstår ju åtminstone för mig som en unik chans för alla inblandade? Hela upplägget känns just nu mest som om man (återigen) byggt luftslott, och när det kommer till kritan så resulterar det bara i frustration och uppgivenhet. Vem försöker man lura egentligen?

hej tujtuj

jag haar ett annart ord, detta kallas rörtfiske.

sedan har vi ju rehabgaranti

stå på dig

lycka till

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Frågan blir ju då: hur motiverade är man egentligen på arbetsförmedling, SFI, kommun o.s.v. då det gäller att hjälpa invandrare i Sverige om man inte lyckas reda ut en så enkel fråga som denna?

...

Frågan du skall ställa är nog istället "Hur motiverade är man egentligen på arbetsförmedling, SFI, kommun o.s.v. att över huvudtaget göra sitt jobb."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan du skall ställa är nog istället "Hur motiverade är man egentligen på arbetsförmedling, SFI, kommun o.s.v. att över huvudtaget göra sitt jobb."

Precis, klockrent,

att över huvudtaget göra sitt jobb

Är vad det handlar om !

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...