Jump to content
IGNORERAD

Svensk resturangägare tycker thai är rasister.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Vid en tur till Koh Samui jag tror det var 1997, vi var två killar och två tjejer från Sverige som var där. Tjejerna envisades med att vilja äta falangmat så även jag och jan följde med dit ibland. Dom brukade äta på en av dom största svenska resturangerna på Lamai, med, svenska tidningar och elitserieresultaten på väggen. Vi pratade ibland med ägaren på stället som var en svensk i 35-40 års åldern med långt blont hår, han åkte omkring på en custom hoj och om han inte gjorde det satt han oftast på resturangen och pratade med andra svenskar.

Han pratade med oss och snart framgick det att han inte tyckte om thailändare speciellt mycket, jag var ju tvungen att säga emot.

Han bodde där sedan flera år men kunde mindre thai än dom flesta efter bara några resor, jag sa att kanske berodde hans bristande kontakt  och tankar om thailändare på grund av detta. Och tog som exempel dom områden i Sverige där utlänningarna fortsätter att prata sina egna språk , äta hemlandets mat och se på parabol TV och undrar varför dom inte får jobb eller kontakt med svenskar (Såna områden har ju alla städer i Sverige nästan).Han blev förgrymmad och sa att det fanns en resturang en bit därifrån (längre från stranden och thaistyle) där var dom iallafall rasister, om man går dit får man stryk eller blir utslängd. Jag var ju tvungen att anta utmaningen och sa att jag skulle gå dit och äta.

Så på kvällen gick jag dit och beställde på thailändska det jag ville ha, satte mig ner och tog en öl som ensam utlänning. snart kom familjens barn och ville leka lite och jag skojade med dom, alla log runtomkring och snart blev jag inbjuden att sitta inne hos familjen som hade TV på, jag ett av  barnen i knät och åt upp min mat och alla var trevliga. Dom undrade när jag skulle komma tillbaka igen.

Nästa dag besökte jag svensken och berättade för honom att det var en trevlig resturang med trevliga människor han rekommenderade ,

han blev ändå mer förbannad och sa att jag bara haft tur. Så var det med den rasismen.

Jag lämnade förövrigt dom andra svenskarna efter 4 nätter och tog flyget till Bangkok och buss från Monchit till mitt Isaan, jag kände mig inte riktigt hemma där bland turisterna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    4

  • måne

    3

  • Joints

    3

  • Kung Otto

    2

Mest aktiva i denna tråd

Han finns där fortfarande och en mer negativ är svårt att hitta.Jag pratade med han i ett par timmar i våras.Men dom serverar en mycket god toastskagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han fortfarande finns (var där 2004) så har han väl inte gått till samma hak som IL för då hade han väl varit strödd för vinden nu? ??? Men han har väl tillräckligt bra käk för att det det ska gå runt, Intressant med toast skagen, det sista jag skulle våga prova i det klimatet men det gick tydligen bra.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Vi pratade ibland med ägaren på stället som var en svensk i 35-40 års åldern med långt blont hår, han åkte omkring på en custom hoj och om han inte gjorde det satt han oftast på resturangen och pratade med andra svenskar.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover.Jag har märkt att ibland har du lite svårt med årtalen :o Om det nu kanske var år 1987 istället som du var på ön så kanske det var en ungdomlig Tosse du såg ;D

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om han fortfarande finns (var där 2004) så har han väl inte gått till samma hak som IL för då hade han väl varit strödd för vinden nu? ??? Men han har väl tillräckligt bra käk för att det det ska gå runt, Intressant med toast skagen, det sista jag skulle våga prova i det klimatet men det gick tydligen bra.

Baa

Svaret för magen är Dukoral.Problemet med denna man är att han har varit så länge i Thailand att han har snöat in på allt det negativa och han är glad för att snacka(besserwisser)så det är inte så konstigt att han inte är populär av thai :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack Lamai, det kan faktiskt ha varit tidigare än det jag skrev för jag tog det fritt ur minnet och har varit där både sent åttiotal och nittiotal. (totalt 4 gånger).

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lamai

Med det nicket borde du väl du känna till att det knappast kan vara Tosse som åsyftas... Men han skulle nog vara glad över benämningen restaurangägare. Han det gäller vet nog de flesta vem det är...dock utan att ha gjort mig något illa. Tvärtom även om jag i regel föredrar en annan krögare på ön som är lite mer lågmäld i outputen.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Hej igen! Jag skojade bara om Tosse! Det var ägaren till Ciao du pratade med fast 1997 så hade han bara en liten resturang som låg i ett hörn på soi samui moon.

Den nuvarande större öppnade han tillsammans med numera framlidne ticketMicke. Jag har...(också) svårt med årtal men tror inte det var förren 98-99 som han la ner hörnan och satsade allt på den "nya resturangen".

Mvh Mr Lamai 

Link to comment
Dela på andra sajter

finns väl rasister där som här...thaiarna är väldigt nationalistiska över lag

tycker jag...å det är ju inget fel att älska sitt land (Bhumibol)...

men händer det nått med en farang i närheten så nog fan får

han skulden för det.men det kanske inte är rasistiskt  ??? ...

utan mera ekonomiskt  :idea2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

finns väl rasister där som här...thaiarna är väldigt nationalistiska över lag

tycker jag...å det är ju inget fel att älska sitt land (Bhumibol)...

men händer det nått med en farang i närheten så nog fan får

han skulden för det.men det kanske inte är rasistiskt  ??? ...

utan mera ekonomiskt  :idea2:

Håller med om att det ses som ett gyllene tillfälle att skinna farangen på lite bath. Fick själv skulden till en smärre krock mellan våran bil o en MC trots att jag satt hemma och såg på TV. Kontentan: Hade jag inte köpt bilen hade det inte hänt, 4000 bath tack. Gav 0 och blev impopulär ett par dar. Sånt är livet i LOS ibland, HADE

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog kommer man i håg "Djurgårdaren" som har/hadde Chiao å kan nog hålla med om att han är rätt dryg ibland.

Kommer nu spontant ihåg att ja blev idi*tförklarad av

nämnde krögare för att ja inte hade kollat upp Elitserieresultaten

när jag hade kollat på nätet. (Detta va 96/97 när Internet var rätt okänt i Thailand

men det fans ett Internetcafe på stora vägen bortanför matmarknaden i Lamai.)

Men föresten vad läser jag ” med numera framlidne ticketMicke” men ar du han som hade Gup travel? Vad har hänt med honnom? Jag vet att tanten slängde ut honom för runt 6 år sen.

Hasseman

Gubben

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Ja nog kommer man i håg "Djurgårdaren" som har/hadde Chiao å kan nog hålla med om att han är rätt dryg ibland.

Kommer nu spontant ihåg att ja blev idi*tförklarad av

nämnde krögare för att ja inte hade kollat upp Elitserieresultaten

när jag hade kollat på nätet. (Detta va 96/97 när Internet var rätt okänt i Thailand

men det fans ett Internetcafe på stora vägen bortanför matmarknaden i Lamai.)

Men föresten vad läser jag ” med numera framlidne ticketMicke” men ar du han som hade Gup travel? Vad har hänt med honnom? Jag vet att tanten slängde ut honom för runt 6 år sen.

Hasseman

Hej hasseman

Jo han runnade GUP.När han och frugan separerade så flyttade han upp till bkk.Han verkade i resebranchen även där men dessvärre fick han hjärtinfarkt alldeles för tidigt.

Gamla GUP byggnaden river de vilken dag som helst men GUP finns kvar och hon rider fortfarande på svenska flaggan och vanor.

Mvh Mr Lamai live från Suva, noterade även att TG950 till Cph har ny avgtid 0730..Oväntat :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den där djurgårdaren får man ta med en nypa salt, han spär på ganska mycket..

Men han är ganska harmlös..Vet bara inget om sport :D

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

En sak kan man nog dra lärdom av från denna tråd.

Startar man en business i Thailand bör man nog inkludera möjligheten eller risken att bli offentligt och i vissa fall anonymt kritiserad och hånad på nätet.

:morgon:

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag blev ganska överraskad när han påstod att det fanns rasister på ön eftersom jag aldrig hade upplevt det någonstans i Thailand.

Därför misstänkte jag att det kunde bero på hans egen attityd och inställning till thai.

Och det verkar ju som flera inlägg styrker min teori, annars har jag inget ont att säga om killen, bara just det här med attityden mot thai.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Yxkull

Quote

Hej

Jag blev ganska överraskad när han påstod att det fanns rasister på ön eftersom jag aldrig hade upplevt det någonstans i Thailand.

Därför misstänkte jag att det kunde bero på hans egen attityd och inställning till thai.

Och det verkar ju som flera inlägg styrker min teori, annars har jag inget ont att säga om killen, bara just det här med attityden mot thai.

Mvh Isan Lover

Och det har du grubblat på i över 10 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag blev faktiskt förvånad för jag hade aldrig hört någon ha den åsikten tidigare och aldrig senare heller.

Just bemötandet från lokalbefolkningen brukar vara det alla nämner efter sina thailandsresor.

Ja jag kommer ihåg det ännu, så udda var dessa tankar för mig, som har helt andra erfarenheter av Thaiilands folk.

Vi hade även lite andra diskussioner om Thailand, där han i mina ögon uttryckte sig så negativt att jag frågade varför han var där överhuvudtaget, det kan ju inte vara roligt att vara omgiven av luriga och fientliga människor som inte ens kunde svenska och var allmänt korkade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och det har du grubblat på i över 10 år.

???Vadå, tycker Du inte det är intressant att läsa tråden, eller? ???

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Yxkull

Tack för - karman den tar jag gärna , men det här ämnet har inget med kvällstidningar att göra utan är helt och hållet min egen upplevelse.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Sixten_Dussin

Finns/fanns väll en Eric i Lamai som körde svensk mat med för övrigt en excellent pyttipanna men honom tror jag folk gillade.?? Spenderade några intoxicerade stunder/matintag där när jag lika intoxicerad innan blivit blåst på pengar av thai. (typ-02)

Men ett dåligt minne är också ett minne för omskriva Lundell lite grann.

Gäller bara att inte ha minneslucka :drunk:

Sixten//ständigt förbättrande ölsinne :neutral:

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns/fanns väll en Eric i Lamai som körde svensk mat med för övrigt en excellent pyttipanna men honom tror jag folk gillade.?? Spenderade några intoxicerade stunder/matintag där när jag lika intoxicerad innan blivit blåst på pengar av thai. (typ-02)

Men ett dåligt minne är också ett minne för omskriva Lundell lite grann.

Gäller bara att inte ha minneslucka :drunk:

Sixten//ständigt förbättrande ölsinne :neutral:

Jo, men nu finns ju den svenska avundsjukan som härjar oxå.  Jantelagen men även karmajakten här på forumet. Skriv en sensastionsrubrik och hoppas på att det ger + karma. Så synd då att karman har nollställts :mdr: .

En del har även sniffat lite för mycket flygbränsle under åren och möjligtvis tagit en eller annan öl för mycket. Men det är ju inte direkt ovanligt att folk som gömmer sig i Isan är alkoholister. Skulle tippa att 8 av 10 faranger som bor i Isan är alkisar eller har andra psykiska problem. Men det kan vi ju återkomma till i en annan tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Quote

Jo, men nu finns ju den svenska avundsjukan som härjar oxå.  Jantelagen men även karmajakten här på forumet. Skriv en sensastionsrubrik och hoppas på att det ger + karma. Så synd då att karman har nollställts :mdr: .

En del har även sniffat lite för mycket flygbränsle under åren och möjligtvis tagit en eller annan öl för mycket. Men det är ju inte direkt ovanligt att folk som gömmer sig i Isan är alkoholister. Skulle tippa att 8 av 10 faranger som bor i Isan är alkisar eller har andra psykiska problem. Men det kan vi ju återkomma till i en annan tråd...

Får en känsla av att kängan inte va till mig eller hur menade du med citatet??

Mitt inlägg gällde bara att jag minns en svensk resturangkille i Lamai som kunde va den som menades eftersom Tosse m.fl kom på tapeten. Denne Eric var/är omtyckt vad jag vet. Själv tog jag absolut några öl för mycket vid tillfället men inte så många att jag gömt mig nån annanstans än i Schweden.

Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Får en känsla av att kängan inte va till mig eller hur menade du med citatet??

Mitt inlägg gällde bara att jag minns en svensk resturangkille i Lamai som kunde va den som menades eftersom Tosse m.fl kom på tapeten. Denne Eric var/är omtyckt vad jag vet. Själv tog jag absolut några öl för mycket vid tillfället men inte så många att jag gömt mig nån annanstans än i Schweden.

Sixten

Kängan går till trådens skapare, Mr Isan Lover.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hahaha IsanLover

Alla kan inte vara så oerhört fantastiska som du i dina möten med thailändare. Men så bor det ju

också en liten buddhist och risbonde i dig.  :lol:

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Gammal tråd men tyckte jag kunde uppdatera lite...

Jo då, Eric (Ciao) finns fortfarande kvar på Lamai, sist jag kollade (runt nyår 08-09).

Jag brukar morsa på han när man knallar förbi, men jag tycker som flera andra här att han är rätt dryg.

De samtalen man haft med honom så verkar han vara en riktig besserwisser utan någon som helst intresse att lyssna på vad andra säger. Inte alls otrevlig, men en sån människa som jag aldrig skulle orka umgås med.

Dock imponerande att samma Thaiare jobbar kvar på resturangen, jag har sett samma fejs där de senast 4-5 åren.

Eric's förklaring för några år sedan var att han pröjsade mer än andra för att få lojalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...