Jump to content
IGNORERAD

"Enkla" ärenden på MIG


NangYak

Recommended Posts

Talade med en samordnare på MIG-Solna idag för att höra efter när dom kan tänkas ha nästa avarbetningsdag.

Hon berättade att dom inte haft någon sådan sedan juli, då de nu har två personer som arbetar heltid med vad hon kallade för "enkla" ärenden vilka jag antar är sådana som är kompletta och där sökanden är gifta.

Har någon erfarenhet av hur detta påverkar väntetiden för denna typ av ärenden?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vi har uppmärksammat att Solna lagt om rutinerna för enkla ärenden. Uppenbart har de tillsatt några heltidsanställda handläggare som enbart handlägger denna typ av ärenden.

Eftersom ett enkelt ärende går ut på att kontrollera ett äktenskap, samboförhållande och ett reg. partners giltighet samt kontroll av referenspersonens straff- och belastningsregister, är det ingen omfattande handläggning som görs. Sökanden inom ovanstående kategorier har som bekant en "presumtion" - en rätt till uppehållstillstånd. Problemet kan vara ett samboförhållande - att styrka sammanboendet på ett acceptabelt sätt. Normalt har fickvännen haft visum i 3 månader och därefter en förlängning på ytterligare 3 månader. Detta i sig självt kan styrka att ett sammanboende och en hushållsgemenskap förekommit under den tid myndigheterna beviljat tillstånden.

I övrigt kan man inte påstå att de omlagda rutinerna hos Solnakontoret gjort handläggningstiderna kortare för de enkla ärendena. Snarare försöker man hålla hårt på de 6 månaderna i handläggningstider.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...